Keuze remschijven

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
jurgt
Berichten: 211
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Keuze remschijven

Bericht door jurgt » 25 mei 2016, 18:26

Goedenavond,

Op dit moment rijd ik met national schijven (gegroefd), maar schijven en blokken zijn aan t einde.

Zijn er veel trackdayrijders die met gewoon gladde schijven rijden. Remblok waar ik mee rijd is een CL RC5+.

Is een gladde schijf met een RC5 blokken net zo'n goede keuze als icm een gegroefde schijf?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1951
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: Keuze remschijven

Bericht door StefanW » 25 mei 2016, 18:38

Ik rij met gladde national schijven (wel geventileerd) en CL RC6. Op een auto van 850kg remt het prima op het circuit.

Waar rij je mee?

jurgt
Berichten: 211
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: Keuze remschijven

Bericht door jurgt » 25 mei 2016, 22:45

Een Impreza GT turbo uit '99 met de Brembo 4 pots klauwen.

JoeyHamers
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jun 2015, 18:55

Re: Keuze remschijven

Bericht door JoeyHamers » 13 aug 2016, 16:03

Weet niet of het nog nodig is...

Maar, de manier van aanremmen heeft hier natuurlijk ook nog mee te maken.
Rem je veelal laat en extreem hard, dan is een gegroefde geen overbodige luxe...
Aangezien een Impreza een vrij lichte auto is, in zijn klasse, zou een gladde schijf, mits geventileerd ook voldoende kunnen zijn ;).

Eric Z
Berichten: 4136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Keuze remschijven

Bericht door Eric Z » 13 aug 2016, 20:50

Wat zijn de voor/nadelen van geventileerd ten opzichte van gegroefd?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Keuze remschijven

Bericht door GTRene » 13 aug 2016, 21:16

Eric Z schreef:Wat zijn de voor/nadelen van geventileerd ten opzichte van gegroefd?
je bedoelt denk ik, geponste gaatjes tegenover gegroefd?

geventileerd bedoelen ze met die ruimte tussen in koelschoepen zeg maar.

gaatjes vs groef? dacht wel eens gelezen te hebben dat bij gaatjes de blokken sneller slijten en er eerder haarscheurtjes kunnen komen.
bij gegroefd kan die toch wat lucht en of vuil weg halen, maar zal minder snel scheuren en blokjes slijten iets minder dacht ik.

vind met gaatjes wel het mooiste staan :D

Eric Z
Berichten: 4136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Keuze remschijven

Bericht door Eric Z » 13 aug 2016, 21:43

Ok, gaatjes/geboord vs gegroefd dan inderdaad.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Keuze remschijven

Bericht door trancedrift » 14 aug 2016, 09:54

Geboord is puur voor beter koeling, gegroefd is tegen glazing van de remblokken. Dus de groeven nemen de ontstonden remstof weg van de remblok oppervlakte (dus niet dat ze de oppervlakte wegscheuren of zoiets als soms gedacht wordt)
Bij sportief gebruik maakt het niet uit qua slijtage tov glad, wel bij straat gebruik met veel laagsnelheid remmen op minimale remkracht. En geboord wordt sterk afgeraden voor race gebruik om er ontstaan zeker micro scheurtjes en dat lijdt tot catastrofale vermindering van sterkte van de geventileerde schijven.

Motoren hebben altijd geboorde schijven en dat heeft ook redenen - de schijven zijn nooit geventileerd dus dat is hun enige manier voor koeling, en ze zijn ziz veel lichter met veel kleinere voorbanden dus de krachten op de remschijven zijn vele malen minder.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Keuze remschijven

Bericht door Aernoudt » 14 aug 2016, 13:12

Voor de Subaru heeft DBA hele mooie schijven; o.a. bij Fineline Imports te koop.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Keuze remschijven

Bericht door Bert ///M3 » 14 aug 2016, 13:23

Dat boren is in feite niet voor koeling maar is uitgevonden om schijven lichter te maken. Je kan zo dus een grotere diameter hebben bij hetzelfde gewicht. Alleen staat het ook wel stoer dus zijn fabrikanten van sportschijven het ook gaan doen. Als je naar de betere merken kijkt dan is er bijna geen enkele fabrikant die hun race schijven boort. Meestal groeven of een J hook ontwerp.

Een geventileerde schijf heeft koelvanes aan de binnenkant, in principe werken die als een pompwaaier. Daarom zijn de betere schijven vaak ook directioneel. Als je daar gaten in boort dan word je luchtstroom door de schijf niet echt beter, kan zelfs slechter zijn. Daarom moet je ook opletten als je koeling gaat forceren, veel OEM schijven hebben hun inlaat aan de buitenzijde omdat er aan de binnenkant vaak een stofplaat op de fusee zit. Dan kan je wel koelslangen gebruiken aan de binnenkant maar dat doet dan niet zo veel. Bij veel BBK's met een alu hart zitten koel inlaten aan de binnenzijde, dan moet die stofplaat eigenlijk weg omdat je de inlaten blokkeert. Dan is het ook veel interessanter om er een koelslang op te zetten omdat je dan lucht direct door de schijf heen stuurt.

Ik heb gewoon gladde schijven en gegroefde schijven gebruikt voor trackdays en volgens mij maakt het totaal geen verschil. Het heeft ook echt niks met je remstijl te maken. Gewoon schijven van goede kwaliteit kopen.

Eric Z
Berichten: 4136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Keuze remschijven

Bericht door Eric Z » 14 aug 2016, 13:54

J hook ken ik niet, maar zie de eigenlijk nooit OEM dus. Dit verklaard wel waarom je dus veel flinke auto's op niet geventileerde schijven ziet, het voegt niet heel veel toe.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Keuze remschijven

Bericht door Aernoudt » 14 aug 2016, 14:27

Eric Z schreef:.. Dit verklaard wel waarom je dus veel flinke auto's op niet geventileerde schijven ziet, het voegt niet heel veel toe.
Waar lees je dat? Vrijwel alle auto's hebben geventileerde schijven.

Eric Z
Berichten: 4136
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Keuze remschijven

Bericht door Eric Z » 14 aug 2016, 14:43

Snap de verwarring al, ik bedoel geboorde.

Gebruikersavatar
trancedrift
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Keuze remschijven

Bericht door trancedrift » 15 aug 2016, 08:16

Ik bijna zeker dat geboorde schijven op auto's zijn ontstaan om temperatuur gerelateerde problemen op te lossen. Eigenlijk een soort van oorspronkelijke versie van groeven. En ze zijn ongetwijfeld meer effectief in warmte afvoer, maar helaas met korte levensduur.

Afbeelding

Afbeelding

Normale schijven krijgen zulke haarscheurtjes ook, maar ze blijven klein en scheuren meestal niet door. Mijn eigen geringe ervaring is dat alle schijven krijgen zulke problemen, maar ik wil liever schijven van niet te harde ijzer, omdat zolang ze genoeg dikte hebben blijven ze goed slijten zonder burn spots en kunnen paar keer afgevlakt worden voordat ze te dun zijn geworden.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Keuze remschijven

Bericht door Downforce Hans » 15 aug 2016, 11:25

Schijven met gaten gewoon links laten liggen, gaat allemaal kapot.....

Geloof het verhaal van Bert maar, want zo is het.......
Geboorde schijven zien er leuk uit en dat is het dan ook alleen maar.......

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9593
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Keuze remschijven

Bericht door smiley » 15 aug 2016, 11:54


Online
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 901
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Keuze remschijven

Bericht door Andry » 19 sep 2016, 23:23

Persoonlijk vind ik gegroefde schijven prettiger in de regen. Bij het eerste moment dat je gaat remmen en het frictiemateriaal de schijf raakt voel ik dat het waterfilmpje dat op de schijf zit iets eerder verdwenen is dan met een gladde remschijf. Het moment van 'aangrijpen' van de remmen is iets vlotter. Wel is dit zonder stofplaten waardoor de schijf aan meer opspattend regenwater is blootgesteld.

De PF schijven onder m'n Evo zijn 'dimpled' oftewel blinde gaten, die scheuren niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Keuze remschijven

Bericht door GTRene » 20 sep 2016, 00:57

zo ff stuk of 6 van zijn video's about brakes bekeken, die ene vond ik ook interessant over die 8 zuiger klauw van klein naar grote zuiger, had ik nog niet eerder bij stil gestaan :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Keuze remschijven

Bericht door Knot » 20 sep 2016, 09:42

Alles kan stuk natuurlijk, zie hier ATE powerdisc 286mm schijven na 1 set Hawk HT10 en agressief remmen.

Afbeelding

Ik vind vlakke ATE schijven i.c.m. goede remblokken (Hawk HP+, CL5 etc) de beste keuze.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Keuze remschijven

Bericht door GTRene » 20 sep 2016, 12:30

:shock: zou je bij dat soort schijven niet zo snel verwachten :D

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010

Re: Keuze remschijven

Bericht door Corsa_GSi » 08 dec 2016, 15:10

Ik heb op mijn daily, Vectra B Station V6 LPG automaat met regelmatig 1500kg aan de haak, een setje geboorde en gegroefde schijven zitten en deze zijn na 120.000 km en 5 jaar aan vervanging toe. Deze schijven zijn NIET gescheurd bij de geboorde gaten!

Ze zijn van MTEC Brakes: http://www.mtecbrakes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Keuze remschijven

Bericht door witje » 09 dec 2016, 07:36

Ik heb de grooved & dimpled van MTEC rondom op de BMW en aan de voorzijde van de Ignis. Geven geen krimp :)

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten