ga je de lekkage pakkingen e.d. ook nog eerst aanpakken?
Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Sierra
wat een werk zo zonder brug e.d.
ga je de lekkage pakkingen e.d. ook nog eerst aanpakken?
ga je de lekkage pakkingen e.d. ook nog eerst aanpakken?
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
De pakkingen van de kleppendeksels heb ik inderdaad vervangen, maar verder lekte er niets.
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra
Nu de motor en versnellingsbak klaar lagen om in de Sierra te gaan werd het tijd om de DOHC eruit te halen. 252.000 km ermee gereden, zonder een enkel probleem.
Eerst de uitlaat en de voorwielophanging er onder vandaan gehaald.

Daarna de cardanas.

Toen was t tijd om alles van de motor los te maken.


Daarna de bouten van het subframe en de versnellingsbaksteun losgemaakt. De auto met de brug omhoog, zodat de motor en bak op het karretje blijven staan.


En nog wat bedrading losmaken die we over t hoofd gezien hadden.

En daar gaat de DOHC.


De lege motorruimte.

Daarna de 2.9 12v onder de auto gerold met hetzelfde karretje.


Toen 's avonds nog even doorgegaan. De auto weer laten zakken en de motor, versnellingsbak en cardanas gemonteerd.


Aangezien ik nog wat tijd over had ook maar gelijk de radiator er weer in gezet.

Daarna was t tijd om t gezien te houden voor de eerste dag.
Eerst de uitlaat en de voorwielophanging er onder vandaan gehaald.

Daarna de cardanas.

Toen was t tijd om alles van de motor los te maken.


Daarna de bouten van het subframe en de versnellingsbaksteun losgemaakt. De auto met de brug omhoog, zodat de motor en bak op het karretje blijven staan.


En nog wat bedrading losmaken die we over t hoofd gezien hadden.

En daar gaat de DOHC.


De lege motorruimte.

Daarna de 2.9 12v onder de auto gerold met hetzelfde karretje.


Toen 's avonds nog even doorgegaan. De auto weer laten zakken en de motor, versnellingsbak en cardanas gemonteerd.


Aangezien ik nog wat tijd over had ook maar gelijk de radiator er weer in gezet.

Daarna was t tijd om t gezien te houden voor de eerste dag.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Ha, die Marc;
Je bent lekker bezig; leuk om te volgen.
Je bent lekker bezig; leuk om te volgen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
zeker leuk om te volgen! al 15 jaar dezelfde auto dus?
lijkt me ergens zo leuk om zolang dezelfde te houden maar het lukt me nooit
lijkt me ergens zo leuk om zolang dezelfde te houden maar het lukt me nooit
- Knot
- Berichten: 41018
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
15 jaar.... ik kreeg even zwart voor mn ogen, dacht dat ik het tot 6x toe verkeerd las
Maar mooi topic met alle info en foto's, respect! Je pakt het zeer grondig aan en hebt er echt een aparte siërra mee op deze manier.... maar die Scorpio RWD V6..... dat blijft ook een icoon, ik kan ze nooit vinden als drifter helaas.
Maar mooi topic met alle info en foto's, respect! Je pakt het zeer grondig aan en hebt er echt een aparte siërra mee op deze manier.... maar die Scorpio RWD V6..... dat blijft ook een icoon, ik kan ze nooit vinden als drifter helaas.
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Jep, al 15 jaar deze Sierra.
Maar zoals in mijn voorsteltopic al vermeld is het niet de enige auto die ik (gehad) heb.
Leuk dat iedereen zo enthousiast is.
Ik vind de diversiteit hier op het forum wel erg leuk. Moet alleen wel zeggen dat er erg veel BMW's tussen zitten. Maar als de Sierra niet bestond zat ik nu zelf ook een project topic te maken van een 3-serie.
Handgeschakelde 2.9 Scorpio's waren trouwens altijd al zeldzaam, waarschijnlijk zijn ze ondertussen redelijk onvindbaar geworden.
Leuk dat iedereen zo enthousiast is.
Handgeschakelde 2.9 Scorpio's waren trouwens altijd al zeldzaam, waarschijnlijk zijn ze ondertussen redelijk onvindbaar geworden.
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
De volgende dag de voorwielophanging er weer onder gezet met nieuwe Deflex PU bussen. Dat viel niet mee om die in de draagarmen te krijgen.
Daarna was t tijd om de uitlaat er weer onder te zetten. Die paste ook weer niet helemaal lekker, dus het verbindingsstuk eraf geslepen, een stukje geroteerd en daarna weer vast gelast.
Toen ook nog even de elektrische fans er weer op gezet. Een 2.9 heeft standaard een visco koeler, dus elektrische fans is niet standaard. Eerst leek het niet goed te passen, dus had ik de radiateur op de voorste boutgaten vastgezet (die eigenlijk voor de airco radiateur zijn). Later bleek het toch net te passen, dus zit ie weer op de gewone plek vast.
Toen 's avonds nog even de voorste remklauwen ontlucht, die waren namelijk los geweest om het subframe eronder vandaan te halen.
De dag erna de wielen er weer onder gezet en de auto weer op zn wielen gezet. Aangezien de brandstofleidingen, kabelboom, etc. nog niet gedaan was heb ik de auto naar huis gesleept om het daar verder af te maken.
Eenmaal thuis nog even de gaskabel en koppelingskabel vastgemaakt, en daarna de DOHC kabelboom verwijderd.

De volgende dag ben ik begonnen met het aanpassen van de Scorpio kabelboom. De Scorpio kabelboom heeft namelijk 2 stekkers en 2 relais achter het dashboard zitten om de motorkabelboom met de hoofdkabelboom te verbinden.

In een Sierra (model '90) zitten er geen relais in de motorkabelboom, aangezien die in de zekeringenkast van de hoofdkabelboom zitten. Daarom heeft een Sierra ook 3 stekkers tussen de hoofdkabelboom en de motorkabelboom zitten. Om de Scorpio kabelboom aan te kunnen passen heb ik een Sierra DOHC kabelboom op de sloop gehaald.

De tape eraf gehaald en de draden uitgezocht.

Daarna de draden op de goede lengte geknipt en de 3 Sierra stekkers eraan vastgemaakt.


Nadat alles aangesloten was heb ik t weer netjes ingewikkeld met tape. En voila, een Sierra 2.9 kabelboom.


Daarna nog een apart kabelboompje gemaakt op de elektrische fans aan te sturen.

En ingetapet

Daarna was t tijd om de uitlaat er weer onder te zetten. Die paste ook weer niet helemaal lekker, dus het verbindingsstuk eraf geslepen, een stukje geroteerd en daarna weer vast gelast.
Toen ook nog even de elektrische fans er weer op gezet. Een 2.9 heeft standaard een visco koeler, dus elektrische fans is niet standaard. Eerst leek het niet goed te passen, dus had ik de radiateur op de voorste boutgaten vastgezet (die eigenlijk voor de airco radiateur zijn). Later bleek het toch net te passen, dus zit ie weer op de gewone plek vast.
Toen 's avonds nog even de voorste remklauwen ontlucht, die waren namelijk los geweest om het subframe eronder vandaan te halen.
De dag erna de wielen er weer onder gezet en de auto weer op zn wielen gezet. Aangezien de brandstofleidingen, kabelboom, etc. nog niet gedaan was heb ik de auto naar huis gesleept om het daar verder af te maken.
Eenmaal thuis nog even de gaskabel en koppelingskabel vastgemaakt, en daarna de DOHC kabelboom verwijderd.

De volgende dag ben ik begonnen met het aanpassen van de Scorpio kabelboom. De Scorpio kabelboom heeft namelijk 2 stekkers en 2 relais achter het dashboard zitten om de motorkabelboom met de hoofdkabelboom te verbinden.

In een Sierra (model '90) zitten er geen relais in de motorkabelboom, aangezien die in de zekeringenkast van de hoofdkabelboom zitten. Daarom heeft een Sierra ook 3 stekkers tussen de hoofdkabelboom en de motorkabelboom zitten. Om de Scorpio kabelboom aan te kunnen passen heb ik een Sierra DOHC kabelboom op de sloop gehaald.

De tape eraf gehaald en de draden uitgezocht.

Daarna de draden op de goede lengte geknipt en de 3 Sierra stekkers eraan vastgemaakt.


Nadat alles aangesloten was heb ik t weer netjes ingewikkeld met tape. En voila, een Sierra 2.9 kabelboom.


Daarna nog een apart kabelboompje gemaakt op de elektrische fans aan te sturen.

En ingetapet

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 41018
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Aardige spaghetti zeg... krijg ik altijd rillingen van die kabelrommel, totaal niet mijn ding.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
mijn ding ook niet
knap hoor
knap hoor
- MartijnGizmo
- Berichten: 13062
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Volgens mij is kabelwerk voor de meeste autosleutelaars het minst favoriete onderdeel! 
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Op zich vind ik het niet vervelend om te doen. Als je alle elektrische schema's hebt is het in dit geval ook niet zo ingewikkeld. En gelukkig heb ik al die schema's liggen. 
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
In de koelslang vanaf de thermostaat naar de radiateur heb ik een adapter gezet, waar de thermische schakelaar in kan om de elektrische fans te schakelen.

Daarna de kabelboom en ECU gemonteerd. Toen was het tijd om de brandstofleidingen aan te gaan sluiten. Aangezien de leidingen bij een DOHC via de rechter chassisbalk omhoog komen, en bij een V6 via de linkerbalk moest hier iets verzonnen worden. Ik heb daarom universele brandstofslang gekocht van 8 mm binnen diameter, en die direct op de retourleiding bij de chassisbalk vastgezet met een slangklem.
Voor de andere 3 uiteinden heb ik de slang over de originele plastic leiding geschoven, en vastgezet met een slangklem. Om te zorgen dat de plastic leiding niet kapot geknepen wordt door de slangklem heb ik daar een metalen busje ingeschoven.


Daarna even het contact aangezet om te checken of er niets lekte, maar gelukkig was alles netjes dicht. mrgreen Toen nog even het koelsysteem en de stuurbekrachtiging gevuld, en daarna was t tijd om em voor het eerst te gaan starten. Gelukkig sloeg ie meteen aan.
Daarna nog een tijd bezig geweest met alle draden netjes weg werken en het dashboard monteren.


Eindelijk was het tijd voor een testritje. Toen bleek helaas dat de kilometerteller het niet deed. Op de versnellingsbak zat namelijk geen aandrijving voor een kabel, omdat de Scorpio een elektrische km teller had.
Gelukkig had ik de bak van de DOHC nog, dus heb ik daar het tandwieltje uitgehaald. Toen de Sierra maar weer opgekrikt, uitlaat weer eronder vandaan, hitteschild ook en daarna de versnellingsbaksteun ook weer losgehaald.


De snelheidssensor uit de DOHC bak gehaald.

Na wat beter gekeken te hebben bleek het wormwiel in de versnellingsbak ook een andere te zijn.
Die moest dus ook omgewisseld gaan worden.
Even wat onderdelen en gereedschap bij de garage gehaald.

Een nieuwe 12-kantige 30 mm moer, die mag je blijkbaar maar 1 keer gebruiken. Een nieuwe oliekeerring voor de uitgaande as van de bak en een tandwieltje met 23 tanden voor de aandrijving van de kabel. Origineel zat er eentje in de DOHC bak met 22 tanden, maar dat klopte niet.
Ook even een 30 mm, 12 kantige diepe dop gehaald om de moer op de uitgaande as los te draaien, en een poelietrekker om het staartstuk uit de bak te trekken.
Toen het staartstuk van de DOHC bak afgehaald, zodat ik het wormwiel eruit kon schuiven.

En het wormwieltje waar het allemaal om ging.

Later ook het wormwiel uit de V6 bak gehaald. Tis duidelijk te zien dat ze verschillend zijn.

Nog even de goede tandwieltjes in de V6 bak gezet. Baksteun er weer onder, hitteschild en uitlaat weer terug en eindelijk klaar!

Daarna de kabelboom en ECU gemonteerd. Toen was het tijd om de brandstofleidingen aan te gaan sluiten. Aangezien de leidingen bij een DOHC via de rechter chassisbalk omhoog komen, en bij een V6 via de linkerbalk moest hier iets verzonnen worden. Ik heb daarom universele brandstofslang gekocht van 8 mm binnen diameter, en die direct op de retourleiding bij de chassisbalk vastgezet met een slangklem.
Voor de andere 3 uiteinden heb ik de slang over de originele plastic leiding geschoven, en vastgezet met een slangklem. Om te zorgen dat de plastic leiding niet kapot geknepen wordt door de slangklem heb ik daar een metalen busje ingeschoven.


Daarna even het contact aangezet om te checken of er niets lekte, maar gelukkig was alles netjes dicht. mrgreen Toen nog even het koelsysteem en de stuurbekrachtiging gevuld, en daarna was t tijd om em voor het eerst te gaan starten. Gelukkig sloeg ie meteen aan.
Daarna nog een tijd bezig geweest met alle draden netjes weg werken en het dashboard monteren.


Eindelijk was het tijd voor een testritje. Toen bleek helaas dat de kilometerteller het niet deed. Op de versnellingsbak zat namelijk geen aandrijving voor een kabel, omdat de Scorpio een elektrische km teller had.
Gelukkig had ik de bak van de DOHC nog, dus heb ik daar het tandwieltje uitgehaald. Toen de Sierra maar weer opgekrikt, uitlaat weer eronder vandaan, hitteschild ook en daarna de versnellingsbaksteun ook weer losgehaald.


De snelheidssensor uit de DOHC bak gehaald.

Na wat beter gekeken te hebben bleek het wormwiel in de versnellingsbak ook een andere te zijn.
Even wat onderdelen en gereedschap bij de garage gehaald.

Een nieuwe 12-kantige 30 mm moer, die mag je blijkbaar maar 1 keer gebruiken. Een nieuwe oliekeerring voor de uitgaande as van de bak en een tandwieltje met 23 tanden voor de aandrijving van de kabel. Origineel zat er eentje in de DOHC bak met 22 tanden, maar dat klopte niet.
Toen het staartstuk van de DOHC bak afgehaald, zodat ik het wormwiel eruit kon schuiven.

En het wormwieltje waar het allemaal om ging.

Later ook het wormwiel uit de V6 bak gehaald. Tis duidelijk te zien dat ze verschillend zijn.

Nog even de goede tandwieltjes in de V6 bak gezet. Baksteun er weer onder, hitteschild en uitlaat weer terug en eindelijk klaar!
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mijn Sierra
Dit is een beetje het tegenovergestelde van mijn Sierra-draadje inderdaad.MartijnGizmo schreef:V8 inbouwen en hillclimb rijden in de VS zou ook nog een optie kunnen zijn...
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Na een tijdje met de V6 rondgereden te hebben was ik toch wel weer gewend aan het vermogen. Dat extra vermogen smaakte eigenlijk wel naar meer. Dus op den duur had ik een Kent fastroad nokkenas kit voor mijn 2.9 12v gekocht.

Om de nokkenas er in te zetten moest de motor aardig uit elkaar. Dus om te beginnen het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk eraf.


Daarna de verdeler verwijderd en de brandstofrail van het echte inlaatspruitstuk af.



En het inlaatspruitstuk eraf gehaald.

Daarna de tuimelaarassen.

Zodat beide cilinderkoppen eraf konden.


En daarna het laatste, het distributieschild.


Na een dagje stond de auto er zo bij.

De volgende dag de koppen schoongemaakt en de kleppen opnieuw ingeslepen en nieuwe klepveren gemonteerd.
Daarna is de nieuwe nokkenas erin gegaan, waar helaas geen foto's van zijn.
De koppen en het inlaatspruitstuk er weer op.

En de brandstofrail, tuimelaarassen en verdeler ook weer terug.

Daarna is ie natuurlijk nog verder in elkaar gezet, maar ben vergeten nog meer foto's te maken....

Om de nokkenas er in te zetten moest de motor aardig uit elkaar. Dus om te beginnen het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk eraf.


Daarna de verdeler verwijderd en de brandstofrail van het echte inlaatspruitstuk af.



En het inlaatspruitstuk eraf gehaald.

Daarna de tuimelaarassen.

Zodat beide cilinderkoppen eraf konden.


En daarna het laatste, het distributieschild.


Na een dagje stond de auto er zo bij.

De volgende dag de koppen schoongemaakt en de kleppen opnieuw ingeslepen en nieuwe klepveren gemonteerd.
Daarna is de nieuwe nokkenas erin gegaan, waar helaas geen foto's van zijn.
De koppen en het inlaatspruitstuk er weer op.

En de brandstofrail, tuimelaarassen en verdeler ook weer terug.

Daarna is ie natuurlijk nog verder in elkaar gezet, maar ben vergeten nog meer foto's te maken....
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
jeuj wat moet je er dan veel afhalen 
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6867
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Hoeveel scheelt zoiets?
- Knot
- Berichten: 41018
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Wat een klus zeg maar wel erg gaaf hoe je het aanpakt.
Ik heb de 2.8 gehad in een Xr4i die had nadat we m goed afgesteld (timing) hadden tegen de 150pk maar wat inderdaad nogal tam, dat moet met de andere nokkenas wel lekkerder gaan!
Ik heb de 2.8 gehad in een Xr4i die had nadat we m goed afgesteld (timing) hadden tegen de 150pk maar wat inderdaad nogal tam, dat moet met de andere nokkenas wel lekkerder gaan!
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5473
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Leuk project en top verslag!!! Ook redelijk gezegend met 2 rechterhanden lijkt het
.
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Weert niet meer precies hoeveel het moet schelen. Ik dacht me te herinneren dat Kent iets van 20 a 25 pk extra opgaf. Maar nu kan ik er niets meer over vinden op internet.
- Knot
- Berichten: 41018
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
"Sports Injection profile giving up to 22bhp increase. Also suitable for turbo applications. For later engines with a front cam journal diameter of 41.9mm."
Voor de 2.8 Cologne
Voor de 2.8 Cologne
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Ha, die Drivers;
22pk winst op een Cologne van 145pk is een forse claim. Zal dan ook wel gaan over de grootste winst ergens in het toerengebied, want zoveel extra piekvermogen enkel en alleen door een andere bobbelstok lijkt me wat al te optimistisch. Maar dan nog; 22pk in het lage- tot middentoerengebied is een zeer bruikbare vermogenswinst.
22pk winst op een Cologne van 145pk is een forse claim. Zal dan ook wel gaan over de grootste winst ergens in het toerengebied, want zoveel extra piekvermogen enkel en alleen door een andere bobbelstok lijkt me wat al te optimistisch. Maar dan nog; 22pk in het lage- tot middentoerengebied is een zeer bruikbare vermogenswinst.
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
De opgegeven waarde is inderdaad altijd piekvermogen dat hoger wordt. In lagere toerengebieden is het ook geen 22 pk winst. Sowieso is daar de winst beter uit te drukken in Nm extra.
22 pk winst is flink. Maar als je nagaat dat het standaard maar 145 pk uit een 2.9 blok is dan komt hij daarna op een normaler vermogen voor de cilinderinhoud.
22 pk winst is flink. Maar als je nagaat dat het standaard maar 145 pk uit een 2.9 blok is dan komt hij daarna op een normaler vermogen voor de cilinderinhoud.
- Knot
- Berichten: 41018
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Mwah, ik dacht dat mijn 2.8 uit de Xr4i al 150pk had, dus die 2.9 moet dan toch 155 of 160 hebben origineel katloos?
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 12v
Deze 2.9 heeft standaard wel een kat terwijl de 2.8 dat niet heeft. Maar de meningen zijn dat de 2.8 eigenlijk maar rond de 140 pk zou hebben in de praktijk terwijl de 2.9 meer richting de 155 zou zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bing [Bot], mark123, Rogerb, RS-Ron, Vanreijmersdal en 11 gasten
