Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
GTRene

Re: Mijn Sierra

Bericht door GTRene » 29 mei 2016, 22:15

wat een werk zo zonder brug e.d. :D

ga je de lekkage pakkingen e.d. ook nog eerst aanpakken?

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 30 mei 2016, 13:29

De pakkingen van de kleppendeksels heb ik inderdaad vervangen, maar verder lekte er niets.

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 30 mei 2016, 15:56

Nu de motor en versnellingsbak klaar lagen om in de Sierra te gaan werd het tijd om de DOHC eruit te halen. 252.000 km ermee gereden, zonder een enkel probleem.

Eerst de uitlaat en de voorwielophanging er onder vandaan gehaald.

Afbeelding

Daarna de cardanas.

Afbeelding

Toen was t tijd om alles van de motor los te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de bouten van het subframe en de versnellingsbaksteun losgemaakt. De auto met de brug omhoog, zodat de motor en bak op het karretje blijven staan.

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat bedrading losmaken die we over t hoofd gezien hadden.

Afbeelding

En daar gaat de DOHC.

Afbeelding

Afbeelding

De lege motorruimte.

Afbeelding

Daarna de 2.9 12v onder de auto gerold met hetzelfde karretje.

Afbeelding

Afbeelding

Toen 's avonds nog even doorgegaan. De auto weer laten zakken en de motor, versnellingsbak en cardanas gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik nog wat tijd over had ook maar gelijk de radiator er weer in gezet.

Afbeelding

Daarna was t tijd om t gezien te houden voor de eerste dag.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hansv (Hans van Velzen)

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 30 mei 2016, 17:42

Ha, die Marc;

Je bent lekker bezig; leuk om te volgen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 mei 2016, 19:48

zeker leuk om te volgen! al 15 jaar dezelfde auto dus?

lijkt me ergens zo leuk om zolang dezelfde te houden maar het lukt me nooit :bag:

Knot

Bericht door Knot » 30 mei 2016, 20:44

15 jaar.... ik kreeg even zwart voor mn ogen, dacht dat ik het tot 6x toe verkeerd las :tooth:

Maar mooi topic met alle info en foto's, respect! Je pakt het zeer grondig aan en hebt er echt een aparte siërra mee op deze manier.... maar die Scorpio RWD V6..... dat blijft ook een icoon, ik kan ze nooit vinden als drifter helaas.

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 30 mei 2016, 21:31

Jep, al 15 jaar deze Sierra. :blink: Maar zoals in mijn voorsteltopic al vermeld is het niet de enige auto die ik (gehad) heb.

Leuk dat iedereen zo enthousiast is. :D Ik vind de diversiteit hier op het forum wel erg leuk. Moet alleen wel zeggen dat er erg veel BMW's tussen zitten. Maar als de Sierra niet bestond zat ik nu zelf ook een project topic te maken van een 3-serie. :lol:

Handgeschakelde 2.9 Scorpio's waren trouwens altijd al zeldzaam, waarschijnlijk zijn ze ondertussen redelijk onvindbaar geworden.

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 30 mei 2016, 21:36

De volgende dag de voorwielophanging er weer onder gezet met nieuwe Deflex PU bussen. Dat viel niet mee om die in de draagarmen te krijgen.

Daarna was t tijd om de uitlaat er weer onder te zetten. Die paste ook weer niet helemaal lekker, dus het verbindingsstuk eraf geslepen, een stukje geroteerd en daarna weer vast gelast.

Toen ook nog even de elektrische fans er weer op gezet. Een 2.9 heeft standaard een visco koeler, dus elektrische fans is niet standaard. Eerst leek het niet goed te passen, dus had ik de radiateur op de voorste boutgaten vastgezet (die eigenlijk voor de airco radiateur zijn). Later bleek het toch net te passen, dus zit ie weer op de gewone plek vast.

Toen 's avonds nog even de voorste remklauwen ontlucht, die waren namelijk los geweest om het subframe eronder vandaan te halen.

De dag erna de wielen er weer onder gezet en de auto weer op zn wielen gezet. Aangezien de brandstofleidingen, kabelboom, etc. nog niet gedaan was heb ik de auto naar huis gesleept om het daar verder af te maken.

Eenmaal thuis nog even de gaskabel en koppelingskabel vastgemaakt, en daarna de DOHC kabelboom verwijderd.

Afbeelding

De volgende dag ben ik begonnen met het aanpassen van de Scorpio kabelboom. De Scorpio kabelboom heeft namelijk 2 stekkers en 2 relais achter het dashboard zitten om de motorkabelboom met de hoofdkabelboom te verbinden.

Afbeelding

In een Sierra (model '90) zitten er geen relais in de motorkabelboom, aangezien die in de zekeringenkast van de hoofdkabelboom zitten. Daarom heeft een Sierra ook 3 stekkers tussen de hoofdkabelboom en de motorkabelboom zitten. Om de Scorpio kabelboom aan te kunnen passen heb ik een Sierra DOHC kabelboom op de sloop gehaald.

Afbeelding

De tape eraf gehaald en de draden uitgezocht.

Afbeelding

Daarna de draden op de goede lengte geknipt en de 3 Sierra stekkers eraan vastgemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles aangesloten was heb ik t weer netjes ingewikkeld met tape. En voila, een Sierra 2.9 kabelboom.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog een apart kabelboompje gemaakt op de elektrische fans aan te sturen.

Afbeelding

En ingetapet

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 30 mei 2016, 21:51

Aardige spaghetti zeg... krijg ik altijd rillingen van die kabelrommel, totaal niet mijn ding.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2016, 00:28

mijn ding ook niet :gek:

knap hoor :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 31 mei 2016, 09:11

Volgens mij is kabelwerk voor de meeste autosleutelaars het minst favoriete onderdeel! :tooth:

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 31 mei 2016, 09:32

Op zich vind ik het niet vervelend om te doen. Als je alle elektrische schema's hebt is het in dit geval ook niet zo ingewikkeld. En gelukkig heb ik al die schema's liggen. :blink:

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 31 mei 2016, 20:29

In de koelslang vanaf de thermostaat naar de radiateur heb ik een adapter gezet, waar de thermische schakelaar in kan om de elektrische fans te schakelen.

Afbeelding

Daarna de kabelboom en ECU gemonteerd. Toen was het tijd om de brandstofleidingen aan te gaan sluiten. Aangezien de leidingen bij een DOHC via de rechter chassisbalk omhoog komen, en bij een V6 via de linkerbalk moest hier iets verzonnen worden. Ik heb daarom universele brandstofslang gekocht van 8 mm binnen diameter, en die direct op de retourleiding bij de chassisbalk vastgezet met een slangklem.

Voor de andere 3 uiteinden heb ik de slang over de originele plastic leiding geschoven, en vastgezet met een slangklem. Om te zorgen dat de plastic leiding niet kapot geknepen wordt door de slangklem heb ik daar een metalen busje ingeschoven.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna even het contact aangezet om te checken of er niets lekte, maar gelukkig was alles netjes dicht. mrgreen Toen nog even het koelsysteem en de stuurbekrachtiging gevuld, en daarna was t tijd om em voor het eerst te gaan starten. Gelukkig sloeg ie meteen aan. :swinging:

Daarna nog een tijd bezig geweest met alle draden netjes weg werken en het dashboard monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk was het tijd voor een testritje. Toen bleek helaas dat de kilometerteller het niet deed. Op de versnellingsbak zat namelijk geen aandrijving voor een kabel, omdat de Scorpio een elektrische km teller had.

Gelukkig had ik de bak van de DOHC nog, dus heb ik daar het tandwieltje uitgehaald. Toen de Sierra maar weer opgekrikt, uitlaat weer eronder vandaan, hitteschild ook en daarna de versnellingsbaksteun ook weer losgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

De snelheidssensor uit de DOHC bak gehaald.

Afbeelding

Na wat beter gekeken te hebben bleek het wormwiel in de versnellingsbak ook een andere te zijn. :( Die moest dus ook omgewisseld gaan worden.

Even wat onderdelen en gereedschap bij de garage gehaald.

Afbeelding

Een nieuwe 12-kantige 30 mm moer, die mag je blijkbaar maar 1 keer gebruiken. Een nieuwe oliekeerring voor de uitgaande as van de bak en een tandwieltje met 23 tanden voor de aandrijving van de kabel. Origineel zat er eentje in de DOHC bak met 22 tanden, maar dat klopte niet. :roll: Ook even een 30 mm, 12 kantige diepe dop gehaald om de moer op de uitgaande as los te draaien, en een poelietrekker om het staartstuk uit de bak te trekken.

Toen het staartstuk van de DOHC bak afgehaald, zodat ik het wormwiel eruit kon schuiven.

Afbeelding

En het wormwieltje waar het allemaal om ging.

Afbeelding

Later ook het wormwiel uit de V6 bak gehaald. Tis duidelijk te zien dat ze verschillend zijn.

Afbeelding

Nog even de goede tandwieltjes in de V6 bak gezet. Baksteun er weer onder, hitteschild en uitlaat weer terug en eindelijk klaar! :df:
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 mei 2016, 20:35

MartijnGizmo schreef:V8 inbouwen en hillclimb rijden in de VS zou ook nog een optie kunnen zijn... :tooth:
Dit is een beetje het tegenovergestelde van mijn Sierra-draadje inderdaad. :hosanna:

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 01 jun 2016, 22:09

Na een tijdje met de V6 rondgereden te hebben was ik toch wel weer gewend aan het vermogen. Dat extra vermogen smaakte eigenlijk wel naar meer. Dus op den duur had ik een Kent fastroad nokkenas kit voor mijn 2.9 12v gekocht.

Afbeelding

Om de nokkenas er in te zetten moest de motor aardig uit elkaar. Dus om te beginnen het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk eraf.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de verdeler verwijderd en de brandstofrail van het echte inlaatspruitstuk af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het inlaatspruitstuk eraf gehaald.

Afbeelding

Daarna de tuimelaarassen.

Afbeelding

Zodat beide cilinderkoppen eraf konden.

Afbeelding

Afbeelding

En daarna het laatste, het distributieschild.

Afbeelding

Afbeelding

Na een dagje stond de auto er zo bij.

Afbeelding

De volgende dag de koppen schoongemaakt en de kleppen opnieuw ingeslepen en nieuwe klepveren gemonteerd.

Daarna is de nieuwe nokkenas erin gegaan, waar helaas geen foto's van zijn. :(

De koppen en het inlaatspruitstuk er weer op.

Afbeelding

En de brandstofrail, tuimelaarassen en verdeler ook weer terug.

Afbeelding

Daarna is ie natuurlijk nog verder in elkaar gezet, maar ben vergeten nog meer foto's te maken....
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2016, 23:59

jeuj wat moet je er dan veel afhalen :shock:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 02 jun 2016, 07:53

Hoeveel scheelt zoiets?

Knot

Bericht door Knot » 02 jun 2016, 08:03

Wat een klus zeg maar wel erg gaaf hoe je het aanpakt.

Ik heb de 2.8 gehad in een Xr4i die had nadat we m goed afgesteld (timing) hadden tegen de 150pk maar wat inderdaad nogal tam, dat moet met de andere nokkenas wel lekkerder gaan!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 jun 2016, 09:02

Leuk project en top verslag!!! Ook redelijk gezegend met 2 rechterhanden lijkt het :).

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 02 jun 2016, 09:51

Weert niet meer precies hoeveel het moet schelen. Ik dacht me te herinneren dat Kent iets van 20 a 25 pk extra opgaf. Maar nu kan ik er niets meer over vinden op internet.

Knot

Bericht door Knot » 02 jun 2016, 13:15

"Sports Injection profile giving up to 22bhp increase. Also suitable for turbo applications. For later engines with a front cam journal diameter of 41.9mm."

Voor de 2.8 Cologne

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 02 jun 2016, 16:10

Ha, die Drivers;

22pk winst op een Cologne van 145pk is een forse claim. Zal dan ook wel gaan over de grootste winst ergens in het toerengebied, want zoveel extra piekvermogen enkel en alleen door een andere bobbelstok lijkt me wat al te optimistisch. Maar dan nog; 22pk in het lage- tot middentoerengebied is een zeer bruikbare vermogenswinst.

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 02 jun 2016, 16:37

De opgegeven waarde is inderdaad altijd piekvermogen dat hoger wordt. In lagere toerengebieden is het ook geen 22 pk winst. Sowieso is daar de winst beter uit te drukken in Nm extra.

22 pk winst is flink. Maar als je nagaat dat het standaard maar 145 pk uit een 2.9 blok is dan komt hij daarna op een normaler vermogen voor de cilinderinhoud.

Knot

Bericht door Knot » 03 jun 2016, 08:37

Mwah, ik dacht dat mijn 2.8 uit de Xr4i al 150pk had, dus die 2.9 moet dan toch 155 of 160 hebben origineel katloos?

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 03 jun 2016, 08:59

Deze 2.9 heeft standaard wel een kat terwijl de 2.8 dat niet heeft. Maar de meningen zijn dat de 2.8 eigenlijk maar rond de 140 pk zou hebben in de praktijk terwijl de 2.9 meer richting de 155 zou zijn.

Plaats reactie