BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...

Bericht door GTRene » 20 dec 2013, 11:32

:mrgreen:
heeft hij ook dat non vanos blok (97<>98)?

ik heb overigens ook dat vacuum membraam vervangen van die van mij midden 2008, maar dat was meer to be sure en nog niet echt nodig, magoed ook net iets van 86.000km oid gedraaid.
Ik zocht naar een klein vermogens verlies en had toen nog meer kleine dingen vervangen, welke het allemaal niet waren en dus voor nop dat heb vervangen, dacht iets van brandstoffilter en brandstof druk regelaar en gasklep meter oid en LMM en 2 lambda dingen e.d. :tooth:
Al liep de motor door al die kleine vernieuwingen wel een hele klein beetje mooier.

bleek heel wat later de sport-kattalysator te zijn die al jaren stuk was en dat titanium honingraad aan de binnenkant her en der los kwam en voor de gaatjes boog (niet zo droog dat het knapte) nul rammels (vaak gechekt omdat ik dat vermoede zoiets) dat spul was zo sterk dat het dus heel lang heel bleef en pas na lange tijd ook los liet (uiteindelijk meeste eruit)
Dus al die jaren vooral als je veel verlangde werd ie door die teveel aan tegendruk (logish) eerder warm e.d. en kon dan net niet die power eruit halen die je normaal wel had op de meer normale bedrijfstemp.

Ik wist het pas zeker toen ik op een gegeven moment stukjes titanium wat op die ribbel chips lijkt :D in de uitlaat demper (randje) zag zitten, sommige stukjes haakten daar achter en kort daarna weer toen ik er op lette, kun je nagaan wat er allemaal gewoon langs heeft geblazen :mrgreen:

Dus toen maar 2 nwe cpi200 sportcats besteld en eronder laten lassen, al waren die cats toen redelijk doorlatend omdat het meeste er al uit geblazen was door de jaren :mrgreen:
als je maar zo weinig rijd duurt het vaak ook langer qua tijd voor je die dingen meer zeker weet e.d. als de verschillen maar klein zijn en je eigenlijk pas merkt als je langere tijd de motor 'zwaar' belast dan merk je het verschil met de power onder de meer normale koelere bedrijfstemp/omstandigheden.

HJ2

Bericht door HJ2 » 02 aug 2014, 09:25

Ff nog eenkleine update:

het blokje draait nog steeds perfect, geen problemen meer opgetreden.
Nu eindelijk dan (preventief) de carterventilatie (ik heb het spul al bijna een jaar liggen ...)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 aug 2014, 19:27

:thumbup:

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd

Bericht door maarten22 » 10 mar 2016, 16:45

HJ2 schreef:OK, thnks.
Ik snap wat de code inhoudt, en dit is wat er gebeurt bij een koude start:

1. Motor start normaal en loopt op 6 cyl.
2. na ca. 6 sec. gaat hij steeds slechter lopen om na ca. 15 seconden met de foutmelding te komen (CEL aan) De wagen loopt nu duidelijk op 5 cilinders.
3. Als ik de wagen herstart is het probleem weg en komt niet meer terug.
4. Als ik de wagen niet herstart, maar 'on the fly' de foutcode wis, gaat de wagen ook instantaan goed lopen.
5. Als ik gelijk ga rijden is er ook niks aan de hand.

Probleem is alleen op Nr. 5, en verder geen foutcodes (op mijn universele apparaatje dan)
Nr. 5 heeft goede bougie, goede bobine en ultrasoon gereinigde injector, alle componenten ondertussen ook nog eens gewisseld met een goed lopende cilinder.

Er gebeurt dus iets bij de koude start in cil. 5, maar wat?

Morgenavond doe ik een compressietest, in de tussentijd het vacuum en inlaatspruitstuk checken met remmenreiniger

Hoezo ben ik op het verkeerde been gezet?
De foutcode krijg je alleen als het mengsel blijkbaar niet goed ontsteekt. Als aan alle voorwaarden voor het mengsel is voldaan, kan het toch alleen kleppen of klepsturing zijn voor de betr. cilinder? Of zie ik nu iets heel belangrijks over het hoofd? (zo lang sleutel ik nu ook weer niet, ik sluit dus niks uit :hungry: )

Nog een beginnersvraag: waar zit de DME, en kan ik die nog testen? Het zou b.v. ook een connector kunnen zijn die koud niet lekker zit en warm wel ...

Ik verheug me niet op de winter ...
:duck:
Heb exact hetzelfde probleem. Bougies, Bobines etc zijn vervangen. Bij een koude start de auto stationair laten draaien dan krijg ik de foutmelding misfire cylinder 2 en 5. Rij ik gelijk weg met een koude motor is er niks aan de hand. Vandaag de injectoren van cilinder 2 en 5 gewisseld met 1 en 3 om te kijken of het probleem verplaatst. Anders vrees ik dat het net als bij jou de klepstoters zijn. Was het veel werk om die te vervangen?

RJK

Bericht door RJK » 10 mar 2016, 20:18

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en nu even geen tijd voor maar hoe weet je zo zeker dat cilinder 5 echt een misfire heeft? Alleen aan de hand van de foutcodes of misschien ook aan hoe de bougie eruit ziet? Ik had namelijk ook meldingen van misfires (op twee cilinders, dat wel) maar dit bleek uiteindelijk niets te maken te hebben met ontsteking of injectie. Uiteindelijk opgelost door alle mogelijke vacuumlekken aan te pakken: gehele carterventilatie maar ook het kleppendekselpakking (dat is een belangrijke!).

Mocht je mijn topic lezen, ik had toen ook de bobines vervangen maar ik heb deze onlangs twee weken gewisseld voor de oude omdat ik wilde weten of die wel echt defect waren. Nee dus...auto rijdt prima met de oude. :hmmm:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 7&start=50

HJ2

Bericht door HJ2 » 11 mar 2016, 15:51

Als je al het andere hebt uitgesloten..... (dus inclusief PCV, pakkingen, vacuümleidingen) en je bougies zien er goed uit... Dan kan het niet veel anders meer zijn nee.

Bij mij werd door de DME de cyl. uitgeschakeld, dus dan weet je wel zeker dat hij niet meer meedoet ja ;-)
Als jij dit niet hebt zou ik maar eerst even verder kijken.

Het vervangen was wel een puist werk en je hebt de motorspecifieke tools nodig voor de timing.
Als je de klus gaat klaren, zou ik gelijk de vanos aanpakken en de kettinggeleiders checken. De tool voor het verwijderen en plaatsen van de nokkenassen heb ik niet gebruikt, wel gezond verstand samen met wat ervaring van een mede sleutelaar. De assen zijn hol, en vinden het niet leuk als ze verkeerd worden belast door de klepveren bij montage / demontage.

Je kan ook nog een reiniger proberen, maar ik heb daar nog nooit een goed resultaat mee behaald, behalve met injectorreiniger dan. Misschien ben je net die ene pik die geluk heeft...

RJK

Bericht door RJK » 11 mar 2016, 19:53

Nou inderdaad (nogmaals had niet hele topic gelezen), duidelijk. Erg vervelend, sterkte ermee, dit soort moeilijk te diagnosticeren kwalen zit je echt niet op te wachten...

Plaats reactie