BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
Omdat ik problemen heb bij een koude start, en de problemen blijven op Cyl.5, terwijl bougie en bobine al zijn gewisseld, vermoed ik dat ik een hangende / vervuilde injector heb.
Heeft iemand een injector liggen zodat ik eens kan wisselen om te zien of hier het probleem zit?
Komend weekeinde ga ik een lange reis maken, tegen die tijd wil ik 't natuurlijk graag opgelost zien.
Als iemand in regio West een injector heeft liggen die goed is en die ik eens mag proberen, dan hoor ik het graag!
Ik heb natuurlijk goede hoop dat hier op het grootste BMW forum (kuch) iemand zit die me uit de brand wil helpen.
Overigens: Ook bronnen voor een goedkope nieuwe set zijn zeer welkom!
Heeft iemand een injector liggen zodat ik eens kan wisselen om te zien of hier het probleem zit?
Komend weekeinde ga ik een lange reis maken, tegen die tijd wil ik 't natuurlijk graag opgelost zien.
Als iemand in regio West een injector heeft liggen die goed is en die ik eens mag proberen, dan hoor ik het graag!
Ik heb natuurlijk goede hoop dat hier op het grootste BMW forum (kuch) iemand zit die me uit de brand wil helpen.
Overigens: Ook bronnen voor een goedkope nieuwe set zijn zeer welkom!
Laatst gewijzigd door HJ2 op 25 nov 2013, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- Geert.
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:43
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
Waarom wissel je de injector niet om dan?? als het probleem verplaatst weet je genoeg. Ik heb ook wel eens injectoren laten testen/reinigen dat is wellicht ook een optie.HJ2 schreef:Omdat ik problemen heb bij een koude start, en de problemen blijven op Cyl.5, terwijl bougie en bobine al zijn gewisseld, vermoed ik dat ik een hangende / vervuilde injector heb.
Heeft iemand een injector liggen zodat ik eens kan wisselen om te zien of hier het probleem zit?
Komend weekeinde ga ik een lange reis maken, tegen die tijd wil ik 't natuurlijk graag opgelost zien.
Als iemand in regio West een injector heeft liggen die goed is en die ik eens mag proberen, dan hoor ik het graag!
Ik heb natuurlijk goede hoop dat hier op het grootste BMW forum (kuch) iemand zit die me uit de brand wil helpen.
Overigens: Ook bronnen voor een goedkope nieuwe set zijn zeer welkom!
Bij mijn motor had ik 1 vervuilde injector van de 2, gewoon zelf schoongemaakt en ff een batterijtje erop aangesloten, spuitje er op met injector reiniger en hoppaaaaa beetje prut eruit en gaan weer met de

- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
Gezien je probleem vooral bij de koudestart optreed, denk ik het volgende:
Ik heb een aantal gevallen meegemaakt waarbij de foutcode overslag optrad ondanks het vervangen van de bobine, bougie's, de verstuiver, en het DME.
Uiteindelijk 24 nieuwe klepstoters gemonteerd toen was het probleem uit de wereld. (BMW dealer ervaring)
Dus ik vrees dat er 24 nieuwe klepstoters in moeten......
Ik heb een aantal gevallen meegemaakt waarbij de foutcode overslag optrad ondanks het vervangen van de bobine, bougie's, de verstuiver, en het DME.
Uiteindelijk 24 nieuwe klepstoters gemonteerd toen was het probleem uit de wereld. (BMW dealer ervaring)
Dus ik vrees dat er 24 nieuwe klepstoters in moeten......
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
Ik wilde dat ik je post niet had gelezen...
DME vervangen of klepstoters... beiden niet leuk (understatement!)
Laatste redmiddel zou zijn om de bedrading naar Nr. 5 ontsteking te controleren of te vervangen.
Morgen komen nieuwe bobines binnen, dan zien we wat het volgende plan is. Een compressietest brengt dit ook aan het licht?
Stel ik ben aan de beurt voor klepstoters: Ik neem aan dat dit zelf stellende hydraulische units zijn?
Bij de Lotus heb ik die eens volledig uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd en geprimed met de goede olie Dat loste de problemen voor de Lotus op. Het klepje met balletje wat de olie binnehoudt wil gaan vervuilen en dan lekken waardoor de klepspeling toeneemt.
Werkt dit bij de BMW precies zo?
Dus: kleppendeksel eraf, kettingen / Vanos los (kan ik die ook gelijk meepakken), nokkenassen los en dan de klepstoters eruit?
Wat was het probleem met de klepstoters die je zelf hebt vervangen?
Wat is de reden dat het probleem eigenlijk alleen met koude motor alleen speelt? Omdat dan de olie uit de (lekke) stoters is gelopen
Ik probeer een beetje te peilen of ik dit zelf kan klaren, vandaar dat ik nogal wat vragen heb
(foutcode was overigens Misfire with fuel cutoff)...
DME vervangen of klepstoters... beiden niet leuk (understatement!)
Laatste redmiddel zou zijn om de bedrading naar Nr. 5 ontsteking te controleren of te vervangen.
Morgen komen nieuwe bobines binnen, dan zien we wat het volgende plan is. Een compressietest brengt dit ook aan het licht?
Stel ik ben aan de beurt voor klepstoters: Ik neem aan dat dit zelf stellende hydraulische units zijn?
Bij de Lotus heb ik die eens volledig uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd en geprimed met de goede olie Dat loste de problemen voor de Lotus op. Het klepje met balletje wat de olie binnehoudt wil gaan vervuilen en dan lekken waardoor de klepspeling toeneemt.
Werkt dit bij de BMW precies zo?
Dus: kleppendeksel eraf, kettingen / Vanos los (kan ik die ook gelijk meepakken), nokkenassen los en dan de klepstoters eruit?
Wat was het probleem met de klepstoters die je zelf hebt vervangen?
Wat is de reden dat het probleem eigenlijk alleen met koude motor alleen speelt? Omdat dan de olie uit de (lekke) stoters is gelopen
Ik probeer een beetje te peilen of ik dit zelf kan klaren, vandaar dat ik nogal wat vragen heb


-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
Foutcode Misfire with fuel cutoff, wil aangeven dat er een cilinderoverslag is geconstateerd. Op dat moment schakelt hij de injector uit om eventuele katalysator schade te voorkomen.
Denk dus dat je op het verkeerde been word gezet. wat voor problemen heb je precies met de koude start?
Denk dus dat je op het verkeerde been word gezet. wat voor problemen heb je precies met de koude start?
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
OK, thnks.
Ik snap wat de code inhoudt, en dit is wat er gebeurt bij een koude start:
1. Motor start normaal en loopt op 6 cyl.
2. na ca. 6 sec. gaat hij steeds slechter lopen om na ca. 15 seconden met de foutmelding te komen (CEL aan) De wagen loopt nu duidelijk op 5 cilinders.
3. Als ik de wagen herstart is het probleem weg en komt niet meer terug.
4. Als ik de wagen niet herstart, maar 'on the fly' de foutcode wis, gaat de wagen ook instantaan goed lopen.
5. Als ik gelijk ga rijden is er ook niks aan de hand.
Probleem is alleen op Nr. 5, en verder geen foutcodes (op mijn universele apparaatje dan)
Nr. 5 heeft goede bougie, goede bobine en ultrasoon gereinigde injector, alle componenten ondertussen ook nog eens gewisseld met een goed lopende cilinder.
Er gebeurt dus iets bij de koude start in cil. 5, maar wat?
Morgenavond doe ik een compressietest, in de tussentijd het vacuum en inlaatspruitstuk checken met remmenreiniger
Hoezo ben ik op het verkeerde been gezet?
De foutcode krijg je alleen als het mengsel blijkbaar niet goed ontsteekt. Als aan alle voorwaarden voor het mengsel is voldaan, kan het toch alleen kleppen of klepsturing zijn voor de betr. cilinder? Of zie ik nu iets heel belangrijks over het hoofd? (zo lang sleutel ik nu ook weer niet, ik sluit dus niks uit
)
Nog een beginnersvraag: waar zit de DME, en kan ik die nog testen? Het zou b.v. ook een connector kunnen zijn die koud niet lekker zit en warm wel ...
Ik verheug me niet op de winter ...

Ik snap wat de code inhoudt, en dit is wat er gebeurt bij een koude start:
1. Motor start normaal en loopt op 6 cyl.
2. na ca. 6 sec. gaat hij steeds slechter lopen om na ca. 15 seconden met de foutmelding te komen (CEL aan) De wagen loopt nu duidelijk op 5 cilinders.
3. Als ik de wagen herstart is het probleem weg en komt niet meer terug.
4. Als ik de wagen niet herstart, maar 'on the fly' de foutcode wis, gaat de wagen ook instantaan goed lopen.
5. Als ik gelijk ga rijden is er ook niks aan de hand.
Probleem is alleen op Nr. 5, en verder geen foutcodes (op mijn universele apparaatje dan)
Nr. 5 heeft goede bougie, goede bobine en ultrasoon gereinigde injector, alle componenten ondertussen ook nog eens gewisseld met een goed lopende cilinder.
Er gebeurt dus iets bij de koude start in cil. 5, maar wat?
Morgenavond doe ik een compressietest, in de tussentijd het vacuum en inlaatspruitstuk checken met remmenreiniger
Hoezo ben ik op het verkeerde been gezet?
De foutcode krijg je alleen als het mengsel blijkbaar niet goed ontsteekt. Als aan alle voorwaarden voor het mengsel is voldaan, kan het toch alleen kleppen of klepsturing zijn voor de betr. cilinder? Of zie ik nu iets heel belangrijks over het hoofd? (zo lang sleutel ik nu ook weer niet, ik sluit dus niks uit

Nog een beginnersvraag: waar zit de DME, en kan ik die nog testen? Het zou b.v. ook een connector kunnen zijn die koud niet lekker zit en warm wel ...
Ik verheug me niet op de winter ...

-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
Dacht even dat je op het verkeerde been werd gezet, aangezien je de hele tijd nog aardig op de injector/aansturing richt.
aangezien de motor steeds slechter gaat lopen en dan de cilinder uitschakelt, is het in 90% van de gevallen iets mechanisch.
Aangezien het met warme motor wel goed gaat vermoed ik dat je met de compressie test weinig verschil gaat zien.
het mooiste is een cilinderlek test uitvoeren.
ik persoonlijk zal beginnen met controleren op valse lucht, gasklep+stationair klep te reinigen en de adaptiewaardes resetten + opnieuw inleren.
motor een keer goed flushen, een stuk eenvoudiger als de klepstoters te demonteren/reinigen.
en motor inwendig reingen, ook nog wel is wil voorkomen is een lichte aanslag op de kleppen, dus lichte compressie verlies maar bijna niet zichtbaar met een compressie test.
DME of Motor Ecu zit rechtsvoor tussen veerpoot en schutbord. (je ziet de kabelboom aan de kant van uitlaat spruitstuk er wel heen lopen)
Beschik je over een goede scoop? volgens mij redelijk technisch onderlegd toch?
aangezien de motor steeds slechter gaat lopen en dan de cilinder uitschakelt, is het in 90% van de gevallen iets mechanisch.
Aangezien het met warme motor wel goed gaat vermoed ik dat je met de compressie test weinig verschil gaat zien.
het mooiste is een cilinderlek test uitvoeren.
ik persoonlijk zal beginnen met controleren op valse lucht, gasklep+stationair klep te reinigen en de adaptiewaardes resetten + opnieuw inleren.
motor een keer goed flushen, een stuk eenvoudiger als de klepstoters te demonteren/reinigen.
en motor inwendig reingen, ook nog wel is wil voorkomen is een lichte aanslag op de kleppen, dus lichte compressie verlies maar bijna niet zichtbaar met een compressie test.
DME of Motor Ecu zit rechtsvoor tussen veerpoot en schutbord. (je ziet de kabelboom aan de kant van uitlaat spruitstuk er wel heen lopen)
Beschik je over een goede scoop? volgens mij redelijk technisch onderlegd toch?
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
Bedankt Erwin, Flamman!
Ja, ben behoorlijk technisch, alleen aan auto's sleutel ik nog niet zo lang
Ik heb zelf een Jip en Janne Scope, maar die past niet door het bougie gat helaas. Ik kan misschien wel een echte scope met swingprisma lenen. Kijken naar de kleppen dan natuurlijk! Goed idee!
Ik ga eerst eens Wynn's valvelifter cleaner gebruiken. Niet geschoten altijd mis
Compressietest verwacht ik ook niet veel van, maar ik heb in andere draadjes ook al afgebroken kleppen gezien, vandaar. Je kunt het maar beter uitsluiten.
Omdat het probleem echter alleen in de eerste seconden na de koude start speelt verwacht ik iets wat NET buiten de bandbreedte van het motormanagement valt. Kleplifters zou daar dan weer heel goed onder kunnen vallen Zeker omdat het probleem hardnekkig op nr. 5 blijft. Vacuumproblemen, scheuren in slangen, slechte carterventilatie... Ik zou dan eerder verwachten dat het probleem dan op meerder cilinders speelt ?!
Wordt vervolgd en alle tips weer welkom!
Ja, ben behoorlijk technisch, alleen aan auto's sleutel ik nog niet zo lang

Ik heb zelf een Jip en Janne Scope, maar die past niet door het bougie gat helaas. Ik kan misschien wel een echte scope met swingprisma lenen. Kijken naar de kleppen dan natuurlijk! Goed idee!
Ik ga eerst eens Wynn's valvelifter cleaner gebruiken. Niet geschoten altijd mis

Compressietest verwacht ik ook niet veel van, maar ik heb in andere draadjes ook al afgebroken kleppen gezien, vandaar. Je kunt het maar beter uitsluiten.
Omdat het probleem echter alleen in de eerste seconden na de koude start speelt verwacht ik iets wat NET buiten de bandbreedte van het motormanagement valt. Kleplifters zou daar dan weer heel goed onder kunnen vallen Zeker omdat het probleem hardnekkig op nr. 5 blijft. Vacuumproblemen, scheuren in slangen, slechte carterventilatie... Ik zou dan eerder verwachten dat het probleem dan op meerder cilinders speelt ?!
Wordt vervolgd en alle tips weer welkom!
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Valt idd zeer vermoedelijk iets net buiten de waardes! sluit valse lucht nooit uit! kan best iets zijn net op die cilinder.
ik bedoel een scoop om signalen te meten, als je hier handig mee bent kan je heel mooi diagnose stellen!
http://www.tiepie-automotive.com/nl/Mea ... t_examples
http://www.amt.nl/PageFiles/12397/002_2 ... plaats.pdf
hier een paar voorbeelden.
maar idd, met een goede endoscope kan je idd ook mooi kleppen e.d beoordelen
ik bedoel een scoop om signalen te meten, als je hier handig mee bent kan je heel mooi diagnose stellen!
http://www.tiepie-automotive.com/nl/Mea ... t_examples
http://www.amt.nl/PageFiles/12397/002_2 ... plaats.pdf
hier een paar voorbeelden.
maar idd, met een goede endoscope kan je idd ook mooi kleppen e.d beoordelen
-
OnlineRJK
- Berichten: 3647
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Heel veel M54 misfire informatie hier:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=500419" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=500419" onclick="window.open(this.href);return false;
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: BMW E39 M54 (3l) injector te leen gevraagd
Als je bezig gaat met het reinigen van kleppen e.d. doe dan ook gelijk een oliespoeling.HJ2 schreef:Bedankt Erwin, Flamman!
Ja, ben behoorlijk technisch, alleen aan auto's sleutel ik nog niet zo lang
Ik heb zelf een Jip en Janne Scope, maar die past niet door het bougie gat helaas. Ik kan misschien wel een echte scope met swingprisma lenen. Kijken naar de kleppen dan natuurlijk! Goed idee!
Ik ga eerst eens Wynn's valvelifter cleaner gebruiken. Niet geschoten altijd mis
Compressietest verwacht ik ook niet veel van, maar ik heb in andere draadjes ook al afgebroken kleppen gezien, vandaar. Je kunt het maar beter uitsluiten.
Omdat het probleem echter alleen in de eerste seconden na de koude start speelt verwacht ik iets wat NET buiten de bandbreedte van het motormanagement valt. Kleplifters zou daar dan weer heel goed onder kunnen vallen Zeker omdat het probleem hardnekkig op nr. 5 blijft. Vacuumproblemen, scheuren in slangen, slechte carterventilatie... Ik zou dan eerder verwachten dat het probleem dan op meerder cilinders speelt ?!
Wordt vervolgd en alle tips weer welkom!
Dat is een middel die je bij de olie toevoegt en vuil in de motor losweekt.
Daarna olie en filter verversen en hopen dat het geholpen heeft !
Ben benieuwd of het resultaat geeft, anders zullen de stoters er echt uit moeten

Ps: als je geen ervaring met de distributie van de M54 zou ik niet zelf aan deze reparatie beginnen.
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Oliespoeling zal ik ook doen, ik ben nu toch bezig....
Ik verwacht er evenwel vrij weinig van, en geloof inderdaad steeds meer dat de stoters eruit moeten en eventueel worden vervangen.
Alhoewel de stoters niks met de compressie van doen hebben doe ik toch die compressietest om iets te weten te komen over de algehele staat van het blok.. Heeft iemand nog goede tips welke zekering eruit moet om te voorkomen dat de ontsteking meedraait? Of moet ik gewoon de bougies ergens aan de massa leggen?
Volgens mij hoeft dan voor de stoters niet de kop eraf, enkel de nokkenassen, toch?
Over het gebrek aan ervaring met dit blok: Ach... als ik het niet doe, dan krijg ik die ervaring ook niet is mijn ervaring
Serieus, ik heb intussen voldoende vertrouwen in mezelf dat ik dit met de juiste tips (van jullie dus
) wel voor elkaar krijg. Ik heb begrepen dat je met de dubbele vanos de timing niet hoeft los te halen om deze enkel met de speciale BMW tool weer te kunnen stellen. Al heb ik er niet zo'n zin in natuurlijk gezien de tijdsbesteding.
Nog een vraag: Als er een stoter slecht is op Nr. 5, dan openen de kleppen minder dan voorzien. De stoter haalt immers niet de volledige klepspeling meer weg. Betekent dit nu ook extra risico voor het verbranden van de kleppen? Immers de kleppen sluiten imho gewoon door de klepveer, ze openen alleen minder ver...
Als er verhoogd risico blijkt voor de kleppen zal immers toch de hele kop eraf moeten, een klusje waar ik me nog veel minder op verheug.
Eerst nog even de vacuumsystemen doorlopen op lekken en het inlaatspruitsuk onderzoeken. Je weet immers maar nooit inderdaad. Mijn geluk
kennende... 
Ik verwacht er evenwel vrij weinig van, en geloof inderdaad steeds meer dat de stoters eruit moeten en eventueel worden vervangen.
Alhoewel de stoters niks met de compressie van doen hebben doe ik toch die compressietest om iets te weten te komen over de algehele staat van het blok.. Heeft iemand nog goede tips welke zekering eruit moet om te voorkomen dat de ontsteking meedraait? Of moet ik gewoon de bougies ergens aan de massa leggen?
Volgens mij hoeft dan voor de stoters niet de kop eraf, enkel de nokkenassen, toch?
Over het gebrek aan ervaring met dit blok: Ach... als ik het niet doe, dan krijg ik die ervaring ook niet is mijn ervaring

Serieus, ik heb intussen voldoende vertrouwen in mezelf dat ik dit met de juiste tips (van jullie dus


Nog een vraag: Als er een stoter slecht is op Nr. 5, dan openen de kleppen minder dan voorzien. De stoter haalt immers niet de volledige klepspeling meer weg. Betekent dit nu ook extra risico voor het verbranden van de kleppen? Immers de kleppen sluiten imho gewoon door de klepveer, ze openen alleen minder ver...
Als er verhoogd risico blijkt voor de kleppen zal immers toch de hele kop eraf moeten, een klusje waar ik me nog veel minder op verheug.
Eerst nog even de vacuumsystemen doorlopen op lekken en het inlaatspruitsuk onderzoeken. Je weet immers maar nooit inderdaad. Mijn geluk


-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Had je nu maar die Thesis gekocht...



- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Jaaaaah! Een probleemloze reiswagen voor vele KM's zonder onderhoud
Niet zo veel anders als de BMW dus
Het klinkt raar, maar gezien de verdere staat van de wagen en de shitload aan opties: Ik ben rete blij ermee!

Niet zo veel anders als de BMW dus

Het klinkt raar, maar gezien de verdere staat van de wagen en de shitload aan opties: Ik ben rete blij ermee!
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Daar komen de antwoorden:HJ2 schreef:Oliespoeling zal ik ook doen, ik ben nu toch bezig....
Ik verwacht er evenwel vrij weinig van, en geloof inderdaad steeds meer dat de stoters eruit moeten en eventueel worden vervangen.
Alhoewel de stoters niks met de compressie van doen hebben doe ik toch die compressietest om iets te weten te komen over de algehele staat van het blok.. Heeft iemand nog goede tips welke zekering eruit moet om te voorkomen dat de ontsteking meedraait? Of moet ik gewoon de bougies ergens aan de massa leggen?
Volgens mij hoeft dan voor de stoters niet de kop eraf, enkel de nokkenassen, toch?
Over het gebrek aan ervaring met dit blok: Ach... als ik het niet doe, dan krijg ik die ervaring ook niet is mijn ervaring![]()
Serieus, ik heb intussen voldoende vertrouwen in mezelf dat ik dit met de juiste tips (van jullie dus) wel voor elkaar krijg. Ik heb begrepen dat je met de dubbele vanos de timing niet hoeft los te halen om deze enkel met de speciale BMW tool weer te kunnen stellen. Al heb ik er niet zo'n zin in natuurlijk gezien de tijdsbesteding.
![]()
Nog een vraag: Als er een stoter slecht is op Nr. 5, dan openen de kleppen minder dan voorzien. De stoter haalt immers niet de volledige klepspeling meer weg. Betekent dit nu ook extra risico voor het verbranden van de kleppen? Immers de kleppen sluiten imho gewoon door de klepveer, ze openen alleen minder ver...
Als er verhoogd risico blijkt voor de kleppen zal immers toch de hele kop eraf moeten, een klusje waar ik me nog veel minder op verheug.
Eerst nog even de vacuumsystemen doorlopen op lekken en het inlaatspruitsuk onderzoeken. Je weet immers maar nooit inderdaad. Mijn gelukkennende...
Alhoewel de stoters niks met de compressie van doen hebben doe ik toch die compressietest om iets te weten te komen over de algehele staat van het blok.. Heeft iemand nog goede tips welke zekering eruit moet om te voorkomen dat de ontsteking meedraait? Of moet ik gewoon de bougies ergens aan de massa leggen?
Gewoon de stekkers van de bobine's afhalen, die je dan toch al los hebt liggen.
Serieus, ik heb intussen voldoende vertrouwen in mezelf dat ik dit met de juiste tips (van jullie dus


Dat is niet helemaal waar, de vanos kun je er idd afhalen zonder de distributie te demonteren, maar in jou geval moeten de nokkenassen eruit, en dan moet echt de distributie los.
De cilinderkop kun je uiteraard gewoon laten zitten want als de nokkenassen eruit hebt trek je zo de stoters eruit.
Nog een vraag: Als er een stoter slecht is op Nr. 5, dan openen de kleppen minder dan voorzien. De stoter haalt immers niet de volledige klepspeling meer weg. Betekent dit nu ook extra risico voor het verbranden van de kleppen? Immers de kleppen sluiten imho gewoon door de klepveer, ze openen alleen minder ver...
De stoters hebben als taak de nokkenasnok te volgen en de speling op de juiste waarde te houden.
Maw als de stoter te slap is, wordt de klep niet geheel open gedrukt. Dicht gaat hij toch wel door de klepveer.
De meeste voorkomende oorzaak van het verbranden van kleppen (buiten LPG) is vervuiling, de klep sluit dan niet goed meer af waardoor de klep zijn temperatuur onvoldoende kwijt kan, en een scheurtje ontstaat of zelf een stukje afbreekt.
Ben benieuwd naar de uitslag !
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Okay!
Op de valreep nog ff een kleine update:
Zojuist eindelijk de volledige set nieuwe bobines binnen en gelijk erin geprikt natuurlijk.
De wagen had nog niet gelopen vandaag, dus gelijk even gestart, en... onregelmatig lopen, MAAAAARRRRR:
Een stukje beter dan eerst (geen foutmelding meer) EN ik hoorde een klepstoter tikken! Dat had ik nog niet eerder gehoord, dus imho betekent dat dat de reiniger wel degelijk iets aan het doen is. Na 1 minuut was het tikken weg, ongeveer hetzelfde als bij de lotus die altijd een beetje tikt met de 5W...
Hopelijk doet de reiniger nog wat meer zijn werk. We gaan het zien want ik ga eerst een kleine 3.000 KM sturen alvorens verder te puzzelen
Op de valreep nog ff een kleine update:
Zojuist eindelijk de volledige set nieuwe bobines binnen en gelijk erin geprikt natuurlijk.
De wagen had nog niet gelopen vandaag, dus gelijk even gestart, en... onregelmatig lopen, MAAAAARRRRR:
Een stukje beter dan eerst (geen foutmelding meer) EN ik hoorde een klepstoter tikken! Dat had ik nog niet eerder gehoord, dus imho betekent dat dat de reiniger wel degelijk iets aan het doen is. Na 1 minuut was het tikken weg, ongeveer hetzelfde als bij de lotus die altijd een beetje tikt met de 5W...
Hopelijk doet de reiniger nog wat meer zijn werk. We gaan het zien want ik ga eerst een kleine 3.000 KM sturen alvorens verder te puzzelen

- Will F.
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Wat voor reiniger heb je erin zitten? Die moet er toch meestal ook weer uit alvorens de motor te belasten...
Bon voyage, gute Fahrt....
Bon voyage, gute Fahrt....
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Ik heb spul van Wynn's erin.
Dat blijft er volgens de fabrikant in, tot de volgende oliewissel
Evengoed toch bedankt voor de tip. Was het motorreiniger geweest...
Dat blijft er volgens de fabrikant in, tot de volgende oliewissel

Evengoed toch bedankt voor de tip. Was het motorreiniger geweest...
- Martijn_bmw
- Berichten: 28613
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Goede reis, fijne vakantie en hopelijk blijft de motor het doen!
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Thanks!
Ik heb er wel vertrouwen in, anders ging ik niet met vrouw en 1 jarige zoon op stap
WEL een goeie verzekering genomen
E39 heb ik zelfs op getaxeerde waarde kunnen verzekeren !
Ik heb er wel vertrouwen in, anders ging ik niet met vrouw en 1 jarige zoon op stap

WEL een goeie verzekering genomen

- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Even weer een update:
Ik sinds mijn laatste post ca. 3.200 KM gestuurd met de klepstootreinigertoevoeging (3x woordwaarde) in de olie.
de wagen heeft perfect gelopen, en dat in de Alpen in Zwitserland en Zuid-Frankrijk. Volle bak, helemaal volgestouwd met bagage en 4 personen. Wat een heerlijke motor die 3l zeg! Gewoon inhalen als gewend, geen centje pijn. Even de 200 aangetikt in die Heimat, maar niet harder omdat ik op wintersloffen rijd momenteel
Bovendien veel te veel van waarde in mijn wagen, dus op de cruisecontrol lekker 170 getuft en dat ging prima. Eind van de vakantie, waar ik dus niet zuinig heb gereden (understatement!) een gemiddeld verbruik van 1 op 10,5 en daar is niks mis mee, zeker vergeleken bij de 3,5l van de Renault! (die had iets van 1 op 7,5 gedaan denk ik
)
Echter: koude start = nog steeds probleem op cyl. 5
Als laatste redmiddel ga ik nu een motorflush doen met Forte of met ATF (ik ben d'r nog niet uit)
Anders gaat de kleppendeksel, vanos + nokkenassen eruit! (let's hope not ...)
Ik sinds mijn laatste post ca. 3.200 KM gestuurd met de klepstootreinigertoevoeging (3x woordwaarde) in de olie.
de wagen heeft perfect gelopen, en dat in de Alpen in Zwitserland en Zuid-Frankrijk. Volle bak, helemaal volgestouwd met bagage en 4 personen. Wat een heerlijke motor die 3l zeg! Gewoon inhalen als gewend, geen centje pijn. Even de 200 aangetikt in die Heimat, maar niet harder omdat ik op wintersloffen rijd momenteel

Bovendien veel te veel van waarde in mijn wagen, dus op de cruisecontrol lekker 170 getuft en dat ging prima. Eind van de vakantie, waar ik dus niet zuinig heb gereden (understatement!) een gemiddeld verbruik van 1 op 10,5 en daar is niks mis mee, zeker vergeleken bij de 3,5l van de Renault! (die had iets van 1 op 7,5 gedaan denk ik

Echter: koude start = nog steeds probleem op cyl. 5
Als laatste redmiddel ga ik nu een motorflush doen met Forte of met ATF (ik ben d'r nog niet uit)
Anders gaat de kleppendeksel, vanos + nokkenassen eruit! (let's hope not ...)
- Will F.
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Zou forté doen, is alleen niet zo makkelijk verkrijgbaar.. ATF is een beetje 'n paardemiddel voor mijn gevoel.
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Even een copy paste update van een ander forum:
Ik heb zojuist een olieflush gedaan met Forte. Ik had er net een nieuw oliefilter in, dus ik kon perfect zien wat er allemaal voor troep uit kwam. Ik had er niet veel vertrouwen in, maar de hoeveelheid troep (echt grove deeltjes) was zo veel dat ik zelfs overtuigd ben. Nu maar hopen dat er deeltjes uit de klepstoters bij zaten
(alhoewel die ongetwijfeld heel fijn zullen zijn, en niet zichtbaar in het filter.
Ik heb wel eens de stoters van mijn Lotus uit elkaar gehaald en gereinigd. Er hoeft maar een heeeeel klein vuiltje in te komen en het is gedaan met de goede werking. Ik neem aan dat de BMW stoters niet anders zijn. Ik denk dat het dus heel goed kan dat er maar 1 stoter blijft hangen, ik zou dat iig niet zo gek vinden
Morgen bij de koude start zullen we zien of het wat heeft gebracht! :wittevlag:
Omdat het probleem koud optreed verdenk ik de DME niet direct. Was het andersom, problemen als hij warm is, dan kan er wel eens een printje o.i.d. stuk zijn, maar toch vind ik het een goede tip, thanks! Nu zoek ik een nog betere tip: Waar kan ik wellicht een DME lenen om even te proberen?
Mocht het de DME niet zijn: Alle ontsteking is vernieuwd (bobine, bougie), dan verdenk ik als eerder getipt (thanks!) de klepstoters. Die kan ik denk ik wel eruit halen zonder de kop eraf te halen, maar het lijkt me wel een duivelse klus! Zijn die klepstoters het niet, dan blijft alleen een hangende klep over, en dan moet de hele kop er natuurlijk af (Aaaaahrg!)
Nou ... een hoop getyp, eerst maar even de ochtend en de koude start afwachten. In de tussentijd houd ik me wederom aanbevolen voor alle tips!
Ik heb zojuist een olieflush gedaan met Forte. Ik had er net een nieuw oliefilter in, dus ik kon perfect zien wat er allemaal voor troep uit kwam. Ik had er niet veel vertrouwen in, maar de hoeveelheid troep (echt grove deeltjes) was zo veel dat ik zelfs overtuigd ben. Nu maar hopen dat er deeltjes uit de klepstoters bij zaten

Ik heb wel eens de stoters van mijn Lotus uit elkaar gehaald en gereinigd. Er hoeft maar een heeeeel klein vuiltje in te komen en het is gedaan met de goede werking. Ik neem aan dat de BMW stoters niet anders zijn. Ik denk dat het dus heel goed kan dat er maar 1 stoter blijft hangen, ik zou dat iig niet zo gek vinden

Morgen bij de koude start zullen we zien of het wat heeft gebracht! :wittevlag:
Omdat het probleem koud optreed verdenk ik de DME niet direct. Was het andersom, problemen als hij warm is, dan kan er wel eens een printje o.i.d. stuk zijn, maar toch vind ik het een goede tip, thanks! Nu zoek ik een nog betere tip: Waar kan ik wellicht een DME lenen om even te proberen?
Mocht het de DME niet zijn: Alle ontsteking is vernieuwd (bobine, bougie), dan verdenk ik als eerder getipt (thanks!) de klepstoters. Die kan ik denk ik wel eruit halen zonder de kop eraf te halen, maar het lijkt me wel een duivelse klus! Zijn die klepstoters het niet, dan blijft alleen een hangende klep over, en dan moet de hele kop er natuurlijk af (Aaaaahrg!)
Nou ... een hoop getyp, eerst maar even de ochtend en de koude start afwachten. In de tussentijd houd ik me wederom aanbevolen voor alle tips!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
+1 laat het antwoord nu maar komen !///Joost schreef:En?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Mil0 en 1 gast