De E46 staat er weer netjes bij, niet alles 100% opgelapt maar dat heeft ook met toekomstige keuzes te maken.
- Radiateur vervangen
- Thermostaat vervangen
- Waterpomp vervangen
- Koelvloeistof ververst
- Multiriem airco vervangen
- Klepdekselpakking vervangen (was compleet uitgehard)
- Oliefilterhuispakking vervangen (zelfde verhaal, moest eraf getikt worden)
- Motor gereinigd (lag nogal wat gelekte olie overal)
- Draagarmrubbers voor vervangen
- Stabilisatorstangrubbers voor vervangen
- Uitgelijnd
- Schakelmechanisme gangbaar gemaakt
- Kogelgewricht schakelstang vervangen
- Druklager koppeling vervangen
- Remleidingen achter getectyleerd
- Handrem afgesteld
- Apk keuring
Hebben het diffrubber nog even laten zitten omdat het zonde is van het arbeid als ik er mogelijk toch een sperklok in wil, dan moet ie er toch weer onderuit gehaald worden. Remleidingen achter voor het mooie een keer vervangen bij de volgende apk of onderhoud. Bak eraf geweest, olie zag er nog fris uit, is al eens vervangen, die busjes schoongemaakt en nieuw kogelgewricht erop, schakelt nu weer strak, geen ergernis meer gelukkig.
Draagarm en stabirubbers en uitlijnen ook veel beter, auto zwabbert nu tenminste niet meer en reageert op stuurinput, nu merk je weer meer dat het dempers met ervaring zijn...
Koelsysteem compleet vervangen, hij wordt nu netjes 97/98 graden op de OBC afgelezen, eerst was dat na een hoop kilometers 58 graden als je mazzel had. Grappig om te zien dat na een reset van het gemiddelde verbruik dat ook af bleef nemen bij een constante 120km/u omdat de motor nu wel warm wordt, beter loopt en bij gaat regelen. Begon erop te letten toen het 8,8L/100km was en ergens bij Utrecht zat ik op 7,3L/100km! Dat zijn toch betere resultaten in vergelijk met voorheen.
De vlinderklep vond ik niet helemaal goed open staan, ondanks dat ik m schoongemaakt en gangbaar gemaakt had. Kon je pas zien op de brug, zat een stang/pin doorheen die via vacuum de klep bediend, die pin lag eruit en daardoor heeft de klep wellicht jarenlang niet open gekund. Stangetje netjes teruggeplaatst en nu staat de klep wel haaks in de uitlaatlijn, dus ideaal voor de flow. Slangetje laat ik er lekker af, laat maar open staan.
Nu op naar aanpak van de roest en kijken of ik het losse ruitje achter open krijg, motortje of draadbreuk oid. Met de afstandbediening gaat hij ook niet open dus lijkt niet in die schakelaar onder de wisser te zitten.