Smart Roadster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Stéphane

Bericht door Stéphane » 15 mei 2007, 22:43

Er gloort licht aan het eind van de tunnel.

Zelf afgelopen weekend mijn contacten in de motorsport wereld eens aangeboord. Er is een leverancier in NL die de bouten kan maken. Na overleg met de leverancier bleek dat Bonalume mogelijk ook de oplossing op voorraad leverbaar heeft:
http://www.bonalume.com/scheda_auto_en.asp?id=121#

Het zijn dus de drijfstangbouten waar het nu om draait. Enige onzekere is nu nog of deze ook passen op de 700cc drijfstangen. De boring x slag van een 600cc is 63,5 x 63,0 mm. Die van een 700cc is 66,5 x 67,0 mm, dus de drijfstangen zijn sowieso anders. Als de lengte, dikte en het schroefdraad van de bouten wel hetzelfde is moet dat toch goedkomen zou je zeggen. Morgen hoop ik dit zeker te weten...

Dan kan er over een week begonnen worden met weer opbouwen, want mijn tuner gaat donderdag voor een week op vakantie.

Maik

Bericht door Maik » 16 mei 2007, 09:29

Eindelijk :) .... maar wel een beetje om gek van te worden....
Heb je nu eigenlijk niet spijt dat je bv niet een auto gekocht hebt die in de basis al wat beter geschikt is voor circuitwerk? Een elise Mk1 ofzo? Ik weet niet wat de roadster je tot nu toe al gekost hebt, maar al dat wachten is ook niet alles....

allen

Bericht door allen » 16 mei 2007, 10:22

Ik zit zelf zo'n beetje in hetzelfde schuitje als Stephane, al heb ik geen Smart. Op zich zijn het gewoon de leveranciers die je tot wanhoop drijven. Maar als straks alles af is het denk ik wel een specialere auto dan een 'out of the box' elise.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 16 mei 2007, 12:45

@Maik: Elise is eigenlijk afgevallen door allerlei negatieve verhalen die ik onder meer hier heb gelezen. Dan eerder een Speedster. Qua uitgaven zit ik denk ik net onder het bedrag van een 2e hands Speedster zo'n beetje. Een 2e hands CTR was dan b.v. ook een optie geweest bijvoorbeeld.

Maar mezelf kennende zou daar dan weer net zo'n bedrag overheen gaan voor allerlei modificaties. Van de ene kant vind ik het zelf ook juist wel leuk om er mee bezig te zijn, risico is dan alleen dat het allemaal wat minder vlot gaat. Comes with the territory :D

Maik

Bericht door Maik » 16 mei 2007, 15:08

Ik geef je nog max. 2jaar voordat jij ook in zo'n platte opel rijdt :wink:
Tot die tijd ben ik erg benieuwd hoe je roadster-project gaat aflopen :)

Macboy

Bericht door Macboy » 16 mei 2007, 15:22

uiteindelijk gaat het om het resultaat stéphane !

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 mei 2007, 09:28

Ik vind het wel knap dat je het zolang volhoudt. Ik ben zelf een rijder, geen bouwer heb ik al gemerkt. Ik had ook de simpele weg gekozen in jouw geval en gewoon een auto gekocht die standaard al sneller en beter is dan de Smart.

Maar nu je zóveel mogelijk uit de Smart haalt wordt 'ie wel erg gaaf. Ik hoorde dat er 6-bakken beschikbaar komen. Heb je dat ook gehoord en ga je dat ook toepassen? Lijkt mij echt een coole upgrade, dat is voor mijzelf het enige wat de Smarts tot nu toe hebben gemist.

allen

Bericht door allen » 17 mei 2007, 09:34

Weer zo'n semi automaat of een handbak Dennis? AC wil nu toch een de Smart onder eigen naam bouwen met normale handbakken? Ben benieuwd wat zij gaan vragen voor zo'n auto tegen de tijd. Als die standaard al wat meer vermogen gaan leveren wordt dat toch wel interessant.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 mei 2007, 20:18

Als het een semi automaat zou zijn die zo snel schakelt als SMG/DSG/Lexus E-shift etc. dan zou ik daar geen problemen mee hebben, maar een koppeling is natuurlijk wel leuk op nat om de kont wat makkelijker om te krijgen. :oops: :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 mei 2007, 21:39

Verbazingwekkend allemaal hoe en wat er allemaal moet gebeuren voor een paar bouten. Nu ben ik bij een leverancier in Italië uitgekomen, Bonalume - http://www.bonalume.it Zij hebben de bouten standaard in het assortiment en na een tip en ook superhulp (Italiaanse collega die even heeft gebeld) is het gelukt om ze te bestellen. Factuur is inmiddels ook betaald (zeer grote dank aan Dick voor het faciliteren van de inkoop van auto-onderdelen) en nu maar even afwachten hoe snel ze kunnen leveren.

Ondertussen ook met een Italiaanse roadster-rijder bezig met de onderhandeling met een leverancier daar voor een andere intercooler. Die van Forge heb ik geannuleerd en die gaan het geld terug overmaken. Zij konden niet leveren wat ik wil hebben en het kostte ook te veel tijd allemaal. De Italiaanse leverancier heeft intercoolers voor de roadster in het assortiment dus dat biedt een beter perspectief. Met de Italiaanse roadster-rijder als ondersteuning op het onderhandelingsgebied werkt dat hopelijk ook beter. De intercooler is minder belangrijk, want de motor kan weer in elkaar gezet worden met nog de originele IC. Dan kan ik in ieder geval alvast gaan rijden totdat dan eventueel later de andere IC komt.

Blijft spannend zo :shock:

Maik

Bericht door Maik » 23 mei 2007, 21:49

Mooizo Stephane.
Wanneer denk je dat hij op z'n vroegst weer rijdbaar is? Nog in de zomer wel hoop ik?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 mei 2007, 22:32

Maik schreef:Mooizo Stephane.
Wanneer denk je dat hij op z'n vroegst weer rijdbaar is? Nog in de zomer wel hoop ik?
Thanks, Maik. Het hangt af van de levertijd van de drijfstangbouten. Volgende stap is assembleren van de motor. Dit zou niet zo lang hoeven te duren is mij uitgelegd. Kan binnen 48 uur gebeuren. Dan het aanpassen van het motormanagement, dit doet Sander (bekend van de 4/2 met iets meer vermogen). Hij is ook degene die me nu geholpen heeft met de leverancier van de bouten trouwens.

Durf nu nog geen ETA te noemen, maar het is wel nog in de zomer verwacht ik.

Met de intercooler gaat het nu vanavond ook al de goede kant op. Ik heb daarnet een mailtje met de specificaties en de prijs gekregen. Prijs is vergelijkbaar met Forge, maar dan wel voor een intercooler die direct uitwisselbaar is met de originele intercooler.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 23 mei 2007, 22:53

Ah dat scheelt een hoop aanpassing voor de intercooler dus. Gelukkig is het eind in zicht, hoop hem toch nog wel een keer te zien op de Ring dit jaar. Erg leuke kart :wink:

mvg Steven

Maik

Bericht door Maik » 24 mei 2007, 08:21

Top, NU gaat het dan eindelijk gebeuren :wink:
Ik leef met je mee want ik zit ook maar te wachten op ontwikkelingen in een tuningskit voor de 2.2, maar dat schiet ook niet heel hard op. Ze testen nu een ITB kit op de eerste partikuliere speedster. Maar veel hoor je niet over de ervaringen, maar dat kan nu echt niet lang meer duren...
Prijzen en uiteindelijke vermogenskromme's zijn ook nog niet bekend :?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 mei 2007, 13:55

Het helpt echt heel erg dat die Italiaanse jongen er nu zelf zo achteraan zit. Levertijd voor de intercooler is 1 week. Vandaag of morgen betalen en volgende week in huis. Dat is wat we willen natuurlijk :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 jun 2007, 11:44

Hehe, eindelijk zijn de spullen nu binnen. Intercooler ligt te wachten op het postkantoor en de drijfstangbouten liggen bij de partij die de drijfstangen geshotpeened heeft. Ik weet nog niet of ze ze ook al gemonteerd hebben, maar anders moeten ze dat nu gewoon even gaan doen.

Dan alle spullen naar Heemskerk en dan kan de motor weer in elkaar gezet worden. Begint er nu op te lijken dat het goed komt :D

Roman

Bericht door Roman » 06 jun 2007, 11:52

Stéphane schreef:Hehe, eindelijk zijn de spullen nu binnen. Intercooler ligt te wachten op het postkantoor en de drijfstangbouten liggen bij de partij die de drijfstangen geshotpeened heeft. Ik weet nog niet of ze ze ook al gemonteerd hebben, maar anders moeten ze dat nu gewoon even gaan doen.

Dan alle spullen naar Heemskerk en dan kan de motor weer in elkaar gezet worden. Begint er nu op te lijken dat het goed komt :D
Netjes, ben benieuwd naar het eindresultaat 8)

Maik

Bericht door Maik » 06 jun 2007, 12:23

HÈ HÈ!

:)

RobS

Bericht door RobS » 06 jun 2007, 12:51

Stéphane schreef:Hehe, eindelijk zijn de spullen nu binnen. Intercooler ligt te wachten op het postkantoor en de drijfstangbouten liggen bij de partij die de drijfstangen geshotpeened heeft. Ik weet nog niet of ze ze ook al gemonteerd hebben, maar anders moeten ze dat nu gewoon even gaan doen.

Ein-de-lijk! Gefeliciteerd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 jun 2007, 14:31

Eind van vandaag ga ik de intercooler ophalen. Vrijdagmorgen dan het gehoonde blok, de geshotpeende drijfstangen met de sterkere bouten, gebalanceerde krukas en het carter ophalen. Die dan ook gelijk afleveren bij mijn tuner en dan kan hij ermee aan de slag.

Zal vrijdag ook gelijk even wat foto's maken voor hier in het topic ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 jun 2007, 20:57

Intercooler heb ik vandaag opgehaald:
[img:600:900]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/IMG_1616.jpg[/img]

Niet het meest mooie laswerk, net zoals bij de uitlaat trouwens. Dat is jammer, maar dat maakt verder niet uit want hij zit toch onder de auto ;)

Als het maar werkt is het allemaal prima.

Ik heb deze nu bij Domorace (zonder vla er in hier te vinden = http://www.domorace.it/domorace.htm) gekocht in Italië. Originele volume is 1,78l en deze is nu 2,7l. De originele bevestigingspunten zijn hierop gemaakt en ook de originele fan kan hierop gemonteerd worden.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 06 jun 2007, 21:18

Keer iets anders, erg mooi project.

RobS

Bericht door RobS » 06 jun 2007, 21:37

Ik ben wel benieuwd waar die intercooler komt te zitten, heb je daar een fototje van?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 jun 2007, 22:26

Mex schreef:Ik ben wel benieuwd waar die intercooler komt te zitten, heb je daar een fototje van?
Ik heb er geen foto van, maar op onderstaand plaatje kun je het wel zien. De intercooler komt op de plaats waar hij origineel ook zit, net achter de bestuurdersstoel vóór de motor. Aan de onderkant zit ook nog een soort flap die er voor zorgt dat lucht naar de intercooler geleid wordt. Dat is ook gewoon standaard, omdat hij dus origineel altijd daar zit. Bij de Brabus zit daar ook de chargecooler (lucht/vloeistofkoeler) in plaats van de lucht/lucht intercooler die op de andere roadsters zit.
[img:633:508]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/ic.jpg[/img]

Rebel

Bericht door Rebel » 06 jun 2007, 23:55

Je hebt nog 5 maanden alvorens er weer sneeuw ligt op de Ring... :wink:

Plaats reactie