Smart Roadster
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Er gloort licht aan het eind van de tunnel.
Zelf afgelopen weekend mijn contacten in de motorsport wereld eens aangeboord. Er is een leverancier in NL die de bouten kan maken. Na overleg met de leverancier bleek dat Bonalume mogelijk ook de oplossing op voorraad leverbaar heeft:
http://www.bonalume.com/scheda_auto_en.asp?id=121#
Het zijn dus de drijfstangbouten waar het nu om draait. Enige onzekere is nu nog of deze ook passen op de 700cc drijfstangen. De boring x slag van een 600cc is 63,5 x 63,0 mm. Die van een 700cc is 66,5 x 67,0 mm, dus de drijfstangen zijn sowieso anders. Als de lengte, dikte en het schroefdraad van de bouten wel hetzelfde is moet dat toch goedkomen zou je zeggen. Morgen hoop ik dit zeker te weten...
Dan kan er over een week begonnen worden met weer opbouwen, want mijn tuner gaat donderdag voor een week op vakantie.
Zelf afgelopen weekend mijn contacten in de motorsport wereld eens aangeboord. Er is een leverancier in NL die de bouten kan maken. Na overleg met de leverancier bleek dat Bonalume mogelijk ook de oplossing op voorraad leverbaar heeft:
http://www.bonalume.com/scheda_auto_en.asp?id=121#
Het zijn dus de drijfstangbouten waar het nu om draait. Enige onzekere is nu nog of deze ook passen op de 700cc drijfstangen. De boring x slag van een 600cc is 63,5 x 63,0 mm. Die van een 700cc is 66,5 x 67,0 mm, dus de drijfstangen zijn sowieso anders. Als de lengte, dikte en het schroefdraad van de bouten wel hetzelfde is moet dat toch goedkomen zou je zeggen. Morgen hoop ik dit zeker te weten...
Dan kan er over een week begonnen worden met weer opbouwen, want mijn tuner gaat donderdag voor een week op vakantie.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Eindelijk
.... maar wel een beetje om gek van te worden....
Heb je nu eigenlijk niet spijt dat je bv niet een auto gekocht hebt die in de basis al wat beter geschikt is voor circuitwerk? Een elise Mk1 ofzo? Ik weet niet wat de roadster je tot nu toe al gekost hebt, maar al dat wachten is ook niet alles....

Heb je nu eigenlijk niet spijt dat je bv niet een auto gekocht hebt die in de basis al wat beter geschikt is voor circuitwerk? Een elise Mk1 ofzo? Ik weet niet wat de roadster je tot nu toe al gekost hebt, maar al dat wachten is ook niet alles....
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
@Maik: Elise is eigenlijk afgevallen door allerlei negatieve verhalen die ik onder meer hier heb gelezen. Dan eerder een Speedster. Qua uitgaven zit ik denk ik net onder het bedrag van een 2e hands Speedster zo'n beetje. Een 2e hands CTR was dan b.v. ook een optie geweest bijvoorbeeld.
Maar mezelf kennende zou daar dan weer net zo'n bedrag overheen gaan voor allerlei modificaties. Van de ene kant vind ik het zelf ook juist wel leuk om er mee bezig te zijn, risico is dan alleen dat het allemaal wat minder vlot gaat. Comes with the territory
Maar mezelf kennende zou daar dan weer net zo'n bedrag overheen gaan voor allerlei modificaties. Van de ene kant vind ik het zelf ook juist wel leuk om er mee bezig te zijn, risico is dan alleen dat het allemaal wat minder vlot gaat. Comes with the territory

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ik vind het wel knap dat je het zolang volhoudt. Ik ben zelf een rijder, geen bouwer heb ik al gemerkt. Ik had ook de simpele weg gekozen in jouw geval en gewoon een auto gekocht die standaard al sneller en beter is dan de Smart.
Maar nu je zóveel mogelijk uit de Smart haalt wordt 'ie wel erg gaaf. Ik hoorde dat er 6-bakken beschikbaar komen. Heb je dat ook gehoord en ga je dat ook toepassen? Lijkt mij echt een coole upgrade, dat is voor mijzelf het enige wat de Smarts tot nu toe hebben gemist.
Maar nu je zóveel mogelijk uit de Smart haalt wordt 'ie wel erg gaaf. Ik hoorde dat er 6-bakken beschikbaar komen. Heb je dat ook gehoord en ga je dat ook toepassen? Lijkt mij echt een coole upgrade, dat is voor mijzelf het enige wat de Smarts tot nu toe hebben gemist.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Verbazingwekkend allemaal hoe en wat er allemaal moet gebeuren voor een paar bouten. Nu ben ik bij een leverancier in Italië uitgekomen, Bonalume - http://www.bonalume.it Zij hebben de bouten standaard in het assortiment en na een tip en ook superhulp (Italiaanse collega die even heeft gebeld) is het gelukt om ze te bestellen. Factuur is inmiddels ook betaald (zeer grote dank aan Dick voor het faciliteren van de inkoop van auto-onderdelen) en nu maar even afwachten hoe snel ze kunnen leveren.
Ondertussen ook met een Italiaanse roadster-rijder bezig met de onderhandeling met een leverancier daar voor een andere intercooler. Die van Forge heb ik geannuleerd en die gaan het geld terug overmaken. Zij konden niet leveren wat ik wil hebben en het kostte ook te veel tijd allemaal. De Italiaanse leverancier heeft intercoolers voor de roadster in het assortiment dus dat biedt een beter perspectief. Met de Italiaanse roadster-rijder als ondersteuning op het onderhandelingsgebied werkt dat hopelijk ook beter. De intercooler is minder belangrijk, want de motor kan weer in elkaar gezet worden met nog de originele IC. Dan kan ik in ieder geval alvast gaan rijden totdat dan eventueel later de andere IC komt.
Blijft spannend zo
Ondertussen ook met een Italiaanse roadster-rijder bezig met de onderhandeling met een leverancier daar voor een andere intercooler. Die van Forge heb ik geannuleerd en die gaan het geld terug overmaken. Zij konden niet leveren wat ik wil hebben en het kostte ook te veel tijd allemaal. De Italiaanse leverancier heeft intercoolers voor de roadster in het assortiment dus dat biedt een beter perspectief. Met de Italiaanse roadster-rijder als ondersteuning op het onderhandelingsgebied werkt dat hopelijk ook beter. De intercooler is minder belangrijk, want de motor kan weer in elkaar gezet worden met nog de originele IC. Dan kan ik in ieder geval alvast gaan rijden totdat dan eventueel later de andere IC komt.
Blijft spannend zo

- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Thanks, Maik. Het hangt af van de levertijd van de drijfstangbouten. Volgende stap is assembleren van de motor. Dit zou niet zo lang hoeven te duren is mij uitgelegd. Kan binnen 48 uur gebeuren. Dan het aanpassen van het motormanagement, dit doet Sander (bekend van de 4/2 met iets meer vermogen). Hij is ook degene die me nu geholpen heeft met de leverancier van de bouten trouwens.Maik schreef:Mooizo Stephane.
Wanneer denk je dat hij op z'n vroegst weer rijdbaar is? Nog in de zomer wel hoop ik?
Durf nu nog geen ETA te noemen, maar het is wel nog in de zomer verwacht ik.
Met de intercooler gaat het nu vanavond ook al de goede kant op. Ik heb daarnet een mailtje met de specificaties en de prijs gekregen. Prijs is vergelijkbaar met Forge, maar dan wel voor een intercooler die direct uitwisselbaar is met de originele intercooler.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Top, NU gaat het dan eindelijk gebeuren
Ik leef met je mee want ik zit ook maar te wachten op ontwikkelingen in een tuningskit voor de 2.2, maar dat schiet ook niet heel hard op. Ze testen nu een ITB kit op de eerste partikuliere speedster. Maar veel hoor je niet over de ervaringen, maar dat kan nu echt niet lang meer duren...
Prijzen en uiteindelijke vermogenskromme's zijn ook nog niet bekend

Ik leef met je mee want ik zit ook maar te wachten op ontwikkelingen in een tuningskit voor de 2.2, maar dat schiet ook niet heel hard op. Ze testen nu een ITB kit op de eerste partikuliere speedster. Maar veel hoor je niet over de ervaringen, maar dat kan nu echt niet lang meer duren...
Prijzen en uiteindelijke vermogenskromme's zijn ook nog niet bekend

- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Hehe, eindelijk zijn de spullen nu binnen. Intercooler ligt te wachten op het postkantoor en de drijfstangbouten liggen bij de partij die de drijfstangen geshotpeened heeft. Ik weet nog niet of ze ze ook al gemonteerd hebben, maar anders moeten ze dat nu gewoon even gaan doen.
Dan alle spullen naar Heemskerk en dan kan de motor weer in elkaar gezet worden. Begint er nu op te lijken dat het goed komt
Dan alle spullen naar Heemskerk en dan kan de motor weer in elkaar gezet worden. Begint er nu op te lijken dat het goed komt

- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
Netjes, ben benieuwd naar het eindresultaat 8)Stéphane schreef:Hehe, eindelijk zijn de spullen nu binnen. Intercooler ligt te wachten op het postkantoor en de drijfstangbouten liggen bij de partij die de drijfstangen geshotpeened heeft. Ik weet nog niet of ze ze ook al gemonteerd hebben, maar anders moeten ze dat nu gewoon even gaan doen.
Dan alle spullen naar Heemskerk en dan kan de motor weer in elkaar gezet worden. Begint er nu op te lijken dat het goed komt
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Ein-de-lijk! Gefeliciteerd.Stéphane schreef:Hehe, eindelijk zijn de spullen nu binnen. Intercooler ligt te wachten op het postkantoor en de drijfstangbouten liggen bij de partij die de drijfstangen geshotpeened heeft. Ik weet nog niet of ze ze ook al gemonteerd hebben, maar anders moeten ze dat nu gewoon even gaan doen.
Dan alle spullen naar Heemskerk en dan kan de motor weer in elkaar gezet worden. Begint er nu op te lijken dat het goed komt
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Eind van vandaag ga ik de intercooler ophalen. Vrijdagmorgen dan het gehoonde blok, de geshotpeende drijfstangen met de sterkere bouten, gebalanceerde krukas en het carter ophalen. Die dan ook gelijk afleveren bij mijn tuner en dan kan hij ermee aan de slag.
Zal vrijdag ook gelijk even wat foto's maken voor hier in het topic
Zal vrijdag ook gelijk even wat foto's maken voor hier in het topic

- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Intercooler heb ik vandaag opgehaald:
[img:600:900]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/IMG_1616.jpg[/img]
Niet het meest mooie laswerk, net zoals bij de uitlaat trouwens. Dat is jammer, maar dat maakt verder niet uit want hij zit toch onder de auto
Als het maar werkt is het allemaal prima.
Ik heb deze nu bij Domorace (zonder vla er in hier te vinden = http://www.domorace.it/domorace.htm) gekocht in Italië. Originele volume is 1,78l en deze is nu 2,7l. De originele bevestigingspunten zijn hierop gemaakt en ook de originele fan kan hierop gemonteerd worden.
[img:600:900]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/IMG_1616.jpg[/img]
Niet het meest mooie laswerk, net zoals bij de uitlaat trouwens. Dat is jammer, maar dat maakt verder niet uit want hij zit toch onder de auto

Als het maar werkt is het allemaal prima.
Ik heb deze nu bij Domorace (zonder vla er in hier te vinden = http://www.domorace.it/domorace.htm) gekocht in Italië. Originele volume is 1,78l en deze is nu 2,7l. De originele bevestigingspunten zijn hierop gemaakt en ook de originele fan kan hierop gemonteerd worden.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Ik heb er geen foto van, maar op onderstaand plaatje kun je het wel zien. De intercooler komt op de plaats waar hij origineel ook zit, net achter de bestuurdersstoel vóór de motor. Aan de onderkant zit ook nog een soort flap die er voor zorgt dat lucht naar de intercooler geleid wordt. Dat is ook gewoon standaard, omdat hij dus origineel altijd daar zit. Bij de Brabus zit daar ook de chargecooler (lucht/vloeistofkoeler) in plaats van de lucht/lucht intercooler die op de andere roadsters zit.Mex schreef:Ik ben wel benieuwd waar die intercooler komt te zitten, heb je daar een fototje van?
[img:633:508]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/ic.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arstey, De fiscalist, Martijn_bmw, MVB, SvB, WillemBoer, wjt en 7 gasten