BMW Concept Compact Sedan revealed

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tommy

Re: BMW Concept Compact Sedan revealed

Bericht door Tommy » 23 nov 2015, 21:51

Haha, ja wat dacht je van een pacemaker programmer? Dat lukt me ook, dus dacht, hoeveel anders is dat nou en stap met laptop in die caterham. Ding kregen we daar ook mee op de weg, goed zat om in te rijden voor die op de rollenbank echt uitgeknepen kon worden :-P

En betreffende cylinders, een 2002 turbo is kut, E30 M3 is kut.. .. hoop kut hier en daar, toch weer dat glimmende accu ding...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 nov 2015, 21:54

Ja, alles is elektrisch.............PQRST.............. :tooth:

Tommy

Bericht door Tommy » 23 nov 2015, 21:57

Ik maak me pas zorgen als er iets niet klopt....... ___,_/\__,_____________________________*ZAP*

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 nov 2015, 22:04

Tommy schreef:Ik maak me pas zorgen als er iets niet klopt....... ___,_/\__,_____________________________*ZAP*

Whoehahaha, ja dan doet niemand er iets meer aan.......

Tommy

Bericht door Tommy » 23 nov 2015, 22:09

Jep, software fout, iets met onterechte shock ;-)

Back on topic, voorwielaangedreven 3 cylinder BMW's...

Plug in hybride uitvoering van de 2-serie sedan(compact sedan concept) met dus die 1.5 liter 3 cylinder turbo en electromotor achterpootjes, als je ziet wat die gezinscontainer 2AT met die combi doet, kan dat nog wel eens een verrassende combinatie zijn, zeker als je creatieve tuners erop los laat.

romo

Bericht door romo » 23 nov 2015, 22:13

Het model vind ik erg leuk, beter ook dan de concurrenten, ook al is het dan in eerste instantie een FWD.

Ik ga er voorzichtig van uit dat er nog wel een leuke RWD variant met dito leuke motorisering gaat komen.......

Het hele internet schreeuwt om kleinere, compactere en sportievere karren, al dan niet met revolutionair aandrijving concept.

Tommy

Bericht door Tommy » 23 nov 2015, 22:18

Die achterkant hadden ze op de 2 serie coupe moeten zetten ipv die rare loensende achterlichten die er nu op zitten.

romo

Bericht door romo » 23 nov 2015, 22:29

Tommy schreef:Die achterkant hadden ze op de 2 serie coupe moeten zetten ipv die rare loensende achterlichten die er nu op zitten.

+1

De reguliere 2er is qua styling zwak vwb de achterzijde, het concept is vele malen beter, opvallend vind ik de laterale blik waarbij de dikke en brede heupen van de achterwielkasten direct in het oog springen, ///M waardig IMHO

Tommy

Bericht door Tommy » 23 nov 2015, 22:30

Misschien paste het differentieel niet tussen de achterlichten.... :bag:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 nov 2015, 23:24

Tommy op het eerste gezicht een strak betoog, ware het niet dat je presumptie dat een RWD alleen bedoeld is om te driften op klaverbladen en dat 80% van DF dit niet doet natuurlijk onzin is zoals Tom ook al roept. Met een RWD kan je weliswaar driften, maar het rijgevoel is in de basis natuurlijk superieur tegenover een FWD. Om het rijplezier van een RWD te kunnen ervaren hoef je geen seconde te driften. De voorwielen houden zich alleen bezig met sturen en de achterwielen met de aandrijving. Een betere balans en rust in de aandrijving bestaat niet. FWD is enkel gekomen voor de veiligheid bij mindere weersomstandigheden. Helemaal niets mis met FWD. Hou er zelf wel van en zitten paar pareltjes tussen. Maar RWD is toch wel echt iets meer dan alleen driften. Jammer dat je het zo simplistisch afschildert.

En als we je pad over driften wel volgen, dan is het des te merkwaardiger dat onderin het BMW gamma RWD verdwijnt en bovenin het gamma niet want als er iets goed driftbaar is dan is het een 1-serie of 3-serie. Ik zie in elk geval weinig 7 series op Papenburg....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 nov 2015, 07:08

Nee maar ik neem aan dat een 116i of een 118i ook geen populaire keuze is op Papenburg.

RWD verhaal is wat voor te zeggen bij een paar honderd PK maar de gemiddelde leaserijder die met zijn 116i in de file staat zal dat weinig uitmaken.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2015, 07:37

Dat is inderdaad ook de gedachte bij de BMW top helaas. Laat ik het zo zeggen: als zelfs de liefhebbers het hier niet erg vinden snap ik dat de top bij BMW het ook niet zal inzien. Met een 116i neem je immers ook gewoon een klaverblad met 60km/h. Langzaam maak je dan gewoon een merk kapot denk ik.

Uiteindelijk zal M ook zijn waarde meer en meer gaan verliezen op die manier. Als we kijken naar de M2 dan valt de schade gewoon mee. Maar dat is dan wel de laatste generatie RWD M op het instapmodel. De eerste generatie FWD M2 komt er dan aan. Dat werkt ook (heel) langzaam naar de toekomst door.

Duidelijk is dat Alfa kapot is gegaan door uiteindelijk haar heritage te verliezen. Honda stopte ook met sportieve modellen en ging keihard kapot op dat vlak. Renault klimt ook langzaam terug op dat vlak. Ford is goed bezig met RS modellen. Noem nog maar wat merken op. Mercedes die haar meest comfortabele positie vernaggelde door veel te harde onderstellen te maken die niemand eigenlijk wilde. Kwamen ze snel op terug. Merkbeleving is gewoon extreem belangrijk. Denk ook aan een atmosferische 330i 6-cilinder die in de praktijk zuiniger is dan een 4-cilinder turbo 328i.

Het is denk ik wel meer dan alleen "met een 116i wordt er toch niet gedrift in de file". Apple blijkt zonder Steve Jobs toch ook wat minder strak te zijn dan men dacht. Dat zal voor BMW zonder RWD ook echt het geval gaan worden vrees ik.

We gaan het wel zien.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 nov 2015, 11:51

Arthur schreef:Zie je dat daaraan? Kun je eens andere voorbeelden geven zodat ik FWD van RWD kan scheiden?
Mari Oh Oh! schreef:Aan de positie van de voorwielen te zien is dit FWD. Maar minder lelijk dan ik zou denken, ziet er best leuk uit. Maar eigenlijk hadden voor het mooie de voorwielen een cm of 10 naar voren gemogen.
Over het algemeen ligt het voorwiel bij een auto met FWD veel dichter tegen het schutbord en de motor overdwars en ver naar voren. Dit o.a. om druk op de voorwielen te genereren. Bij RWD met de motor in lengterichting wil je juist de motor zover mogelijk naar achteren(en de voorwielen naar voren) voor de balans(en deels ook druk op de achterwielen). Bij een RWD met de motor midden- of achterin wordt het verhaal natuurlijk iets anders omdat daar de gewichtsverdeling anders is. Die zullen ook vaak de voorwielen wat dichter onder de voorruit hebben.

Mooiste voorbeeld hier onder is de Brera(FWD) en Brera Concept(RWD) daar zie je redelijk goed wat FWD en RWD met de proporties van een auto doen.

FWD

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RWD

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 24 nov 2015, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 24 nov 2015, 12:03

Macboy schreef:Tommy op het eerste gezicht een strak betoog, ware het niet dat je presumptie dat een RWD alleen bedoeld is om te driften op klaverbladen en dat 80% van DF dit niet doet natuurlijk onzin is zoals Tom ook al roept. Met een RWD kan je weliswaar driften, maar het rijgevoel is in de basis natuurlijk superieur tegenover een FWD. Om het rijplezier van een RWD te kunnen ervaren hoef je geen seconde te driften. De voorwielen houden zich alleen bezig met sturen en de achterwielen met de aandrijving. Een betere balans en rust in de aandrijving bestaat niet. FWD is enkel gekomen voor de veiligheid bij mindere weersomstandigheden. Helemaal niets mis met FWD. Hou er zelf wel van en zitten paar pareltjes tussen. Maar RWD is toch wel echt iets meer dan alleen driften. Jammer dat je het zo simplistisch afschildert.

En als we je pad over driften wel volgen, dan is het des te merkwaardiger dat onderin het BMW gamma RWD verdwijnt en bovenin het gamma niet want als er iets goed driftbaar is dan is het een 1-serie of 3-serie. Ik zie in elk geval weinig 7 series op Papenburg....
Volgens mij omdat een FWD auto in de basis goedkoper is/was om te produceren tov RWD.

Verder is dit ding natuurlijk 1 grote aanfluiting. BMW heeft wel een beetje afgedaan bij mij als liefhebber. Kan me ook niet meer heugen wanneer ik de BMW showroom ben binnen gelopen. Desalniettemin rij ik nog steeds met plezier in mijn 325i... maar het zal wel de laatste zijn want geen model meer na de e90 series en e87 series maakt mij de pis nog lauw.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 nov 2015, 12:27

bij die voorbeeld foto's kan je mooi zien dat het randje van het voorspatbord waar ie de deur tegemoet komt, veel smaller is dan bij de RWD modellen.

moet je dan eens kijken hoe breed dat deel is bij een M coupe :D maar zal ook aan de rest van de bouw liggen.

Afbeelding

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 nov 2015, 14:16

GTRene schreef:bij die voorbeeld foto's kan je mooi zien dat het randje van het voorspatbord waar ie de deur tegemoet komt, veel smaller is dan bij de RWD modellen.
Klopt, ik vind dat ook niet om aan te zien. FWD rijdt niet alleen anders, het ziet er ook anders uit. En of je dat mooi vindt of niet is subjectief natuurlijk, maar ik weet wel wat ik vind. :)

Joy

Bericht door Joy » 24 nov 2015, 14:30

Daar heb je goed over nagedacht Mario. Als je het zo vergelijkt is het inderdaad duidelijk zichtbaar.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 nov 2015, 14:31

FWD was inderdaad in beginsel alleen om voordeliger platforms met meer interieurruimte te bouwen, Ilja, wat Rico zegt.

Toen de Fransen het nog snapten(qua auto's) ...(maar toen kwamen die Frogs met de Ctroen Traction Avant....)

Afbeelding

Delage D8 120 Pourtout...

Over dik 2 jaar wordt bovenstaande 80...Kunst met 'n grote K, of wat?

RVV

Bericht door RVV » 24 nov 2015, 15:01

RVV schreef:
Macboy schreef:Tommy op het eerste gezicht een strak betoog, ware het niet dat je presumptie dat een RWD alleen bedoeld is om te driften op klaverbladen en dat 80% van DF dit niet doet natuurlijk onzin is zoals Tom ook al roept. Met een RWD kan je weliswaar driften, maar het rijgevoel is in de basis natuurlijk superieur tegenover een FWD. Om het rijplezier van een RWD te kunnen ervaren hoef je geen seconde te driften. De voorwielen houden zich alleen bezig met sturen en de achterwielen met de aandrijving. Een betere balans en rust in de aandrijving bestaat niet. FWD is enkel gekomen voor de veiligheid bij mindere weersomstandigheden. Helemaal niets mis met FWD. Hou er zelf wel van en zitten paar pareltjes tussen. Maar RWD is toch wel echt iets meer dan alleen driften. Jammer dat je het zo simplistisch afschildert.

Volgens mij omdat een FWD auto in de basis goedkoper is/was om te produceren tov RWD.

Verder is dit ding natuurlijk 1 grote aanfluiting. BMW heeft wel een beetje afgedaan bij mij als liefhebber. Kan me ook niet meer heugen wanneer ik de BMW showroom ben binnen gelopen. Desalniettemin rij ik nog steeds met plezier in mijn 325i... maar het zal wel de laatste zijn want geen model meer na de e90 series en e87 series maakt mij de pis nog lauw.
Kleine correctie op mijzelf.. De M2 en de M3/M4 vind ik wel schitterende wagens.

MarkS

Bericht door MarkS » 24 nov 2015, 19:58

‘Volgende generatie BMW 1- en 2-serie krijgen voorwielaandrijving’

http://www.autoblog.nl/nieuws/volgende- ... ving-82217

Joop

Bericht door Joop » 24 nov 2015, 22:59

Leuk bericht van Autoblog, maar dit is nog steeds pure speculatie dat alle kanten op kan gaan. Het is ook nog prima mogelijk dat de 2er coupe/cabrio RWD blijft en de 1er naar FWD gaat. De 2er blijft, los van de ongelukkig gekozen naamgeving van de 2er Gran Tourer en Active Tourer, de sportieve telg van de twee, ondanks dat het 1er hatchback model zich ook prima laat lenen voor een sportief model (zie bijv de M135i). Echter zie je bij de M135i dat er ook al veel als vierwielaandrijfvariant verkocht worden.

Time will tell...

MarkS

Bericht door MarkS » 24 nov 2015, 23:12

Niet alleen de koppen lezen Joop. :wink:

Joop

Bericht door Joop » 24 nov 2015, 23:57

Ook niet gedaan Mark...

...en de berichten waarna verwezen wordt ook al wel gevolgd en/of gezien.

De vraag is welk platform er gekozen wordt. Zo ja, het UKL platform (zoals het er nu naar uit ziet) dan is het nog steeds mogelijk daar een achterwielaandrijver van te maken (al is de basis FWD en AWD voor dat platform) en zo onderscheid in de modellen, aangezien dat platform die optie nog steeds mogelijk maakt en kan er zo nog steeds in een vrij laat stadium een keuze gemaakt worden lijkt mij.

MarkS

Bericht door MarkS » 25 nov 2015, 00:36

Klopt. En dat zal de tijd idd uitwijzen zoals BMW blog en autobild ook aangeven. Ook die geven aan, de headlines met een korreltje zout nemen.

Echter de trend is wel ingezet. En de vraag zal zijn of BMW op hetzelfde platform waarop ze in ieder geval ook FWD gaan leveren toch nog een uitsluitend RWD variant willen brengen. Lijkt mij heel mooi als ze dat toch doen, maar kan me ook voorstellen dat BMW besluit dat dit toch relatief (te) duur is.

Ik neem de huidige X1 maar even als voorbeeld. Heb die in de showroom gezien en vond het een hele aardige wagen, zonder meer een verbetering qua uiterlijk ten opzichte van het vorige model. Dat vorige model X1 x drive heb ik eens als vervangend vervoer meegehad. En die vond ik best goed sturen. Als je dan vervolgens kijkt wat ze nu op die X1 met x drive hebben gedaan, primair FWD (wat de X1 in de basis ook is) en bij verlies van grip wordt aandrijving naar achteren doorgegeven. Dat is echt essentieel anders dan een RWD of in het geval van x drive, overwegend RWD waar de krachten naar voren worden verdeeld in grensbereik. In het voorbeeld van de 1 en (vooral) de 2 serie zouden ze dus naast FWD (en mogelijk ook X drive) ook nog RWD moeten aanbieden. En natuurlijk rijdt die BMW nog steeds prima en nee ik ga niet iedere rotonde op overstuur driftend rond. Maar het groot deel van het concept, USP, en voor mij een belangrijke overweging om voor een BMW te kiezen, tov bijv Audi, lijkt hiermee te verdwijnen bij een aantal modeltypen. En hoe ver BMW daarmee wil gaan ...
Laatst gewijzigd door MarkS op 25 nov 2015, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim N

Bericht door Tim N » 26 nov 2015, 10:26

Helemaal mee eens, zeker de profiel foto's. Spijker op zijn kop, korte overhang voor is (imho) stukken sportiever.
Mari Oh Oh! schreef:
Arthur schreef:Zie je dat daaraan? Kun je eens andere voorbeelden geven zodat ik FWD van RWD kan scheiden?
Mari Oh Oh! schreef:Aan de positie van de voorwielen te zien is dit FWD. Maar minder lelijk dan ik zou denken, ziet er best leuk uit. Maar eigenlijk hadden voor het mooie de voorwielen een cm of 10 naar voren gemogen.
Over het algemeen ligt het voorwiel bij een auto met FWD veel dichter tegen het schutbord en de motor overdwars en ver naar voren. Dit o.a. om druk op de voorwielen te genereren. Bij RWD met de motor in lengterichting wil je juist de motor zover mogelijk naar achteren(en de voorwielen naar voren) voor de balans(en deels ook druk op de achterwielen). Bij een RWD met de motor midden- of achterin wordt het verhaal natuurlijk iets anders omdat daar de gewichtsverdeling anders is. Die zullen ook vaak de voorwielen wat dichter onder de voorruit hebben.

Mooiste voorbeeld hier onder is de Brera(FWD) en Brera Concept(RWD) daar zie je redelijk goed wat FWD en RWD met de proporties van een auto doen.

FWD

Plaats reactie