BMW Z4M proefrit, Bruce Lee...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Michel P

Bericht door Michel P » 05 jun 2007, 13:54

Robin schreef:Idd Patrick. LOL :P

Z4M is prima, maar biedt niks wat een E46 M3 al niet had en je moet er eens in rijden Michel, en ook in een 335i.
Robin, als ik als FUN auto moest kiezen tussen en E46M3 of Z4M coupe, dan koos 100% de Z4 M coupe.

335i zeker in sedan is geen straf, als je ook nog praktisch wenst te kunnen zijn, maar op geen enkel punt te vergelijken met een een Z4 M coupe.

@Patrick, ze mag de kleren aanhouden hoor, Df-ers zijn (over het algemeen) nette mensen :lol:

Michel

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jun 2007, 15:00

Michel Pol schreef:
Robin, als ik als FUN auto moest kiezen tussen en E46M3 of Z4M coupe, dan koos 100% de Z4 M coupe.

335i zeker in sedan is geen straf, als je ook nog praktisch wenst te kunnen zijn, maar op geen enkel punt te vergelijken met een een Z4 M coupe.

Michel
Welzeker Michel, prima te vergelijken, I did it yesterday. Het valluik M van Marketing waar jij(en anderen)bij de Z4M niet denkt in te trappen, val je met open ogen in.

Op papier is alles leuker en tuurlijk is 't een circuitbrander die goed meedoet, maar remmerij en voortrein(onderstuur, banden) zijn niet z'n beste punten.

Wanneer ben jij voor 't laatst op 't circuit geweest, ik ook alweer meer dan een jaar geleden...

:P

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jun 2007, 15:10

Wanneer ben jij voor 't laatst op 't circuit geweest, ik ook alweer meer dan een jaar geleden...
Als de NS ook als circuit kan worden aangemerkt 30 april nog :-)

Michel

RVV

Bericht door RVV » 05 jun 2007, 15:11

Alles is te vergelijken, de vraag is alleen zoek je overeenkomsten of juist niet ?

Ik heb (nog) niet in de Z4 M coupe gereden, zou ik dat doen dan zoek ik toch overeenkomsten met een e46 M3. Zoek verbeteringen die ik zoals ik het begrijp van Robin en Andre niet zo snel zal vinden.

Robin

Bericht door Robin » 05 jun 2007, 15:11

:D

Robin

Bericht door Robin » 05 jun 2007, 15:12

Rico v Velzen schreef:Alles is te vergelijken, de vraag is alleen zoek je overeenkomsten of juist niet ?

Ik heb (nog) niet in de Z4 M coupe gereden, zou ik dat doen dan zoek ik toch overeenkomsten met een e46 M3. Zoek verbeteringen die ik zoals ik het begrijp van Robin en Andre niet zo snel zal vinden.
idd Rico.

Andre

Bericht door Andre » 05 jun 2007, 15:13

Een m model is niks meer dan wat brede spatborden een ander bumperje en dikke wielen en een M motortje met hele dikke price tag erop. Tov van de standaard modellen ver overpriced.

Met het geld wat een nieuwe M kost kan je van bijv een standaard 130i of bijv een 335i een betere rijders auto maken voor minder geld. Je mist alleen alleen de M motor en de looks.

RVV

Bericht door RVV » 05 jun 2007, 15:29

Ben het volledig mee eens. Kijk heb nu een M. prachtig allemaal, voor een fatsoenlijke prijs gekocht. Maar ik vind de M's de nieuwprijzen absoluut niet waard.

Helemaal niet als je ziet hoe hard je je qua afschrijving gestraft word. Die zilvergrijze M coupe.. 22K afschrijving in een half jaar ofzo ?

M5's die nieuw 150K hebben gekost en nu na 2 jaar voor 80K ingeruild worden :?

Straks de nieuwe M3 hetzelfde laken en pak. heb het al eerder geschreven.. 335i kost de helft sper erop en chippen en je hebt ook resultaat.

En als ik dan moet kiezen tussen een gechipte 380pk 335i motor of een M3 V8 met 420pk dan is de keuze ondanks dat ik geen turbofan ben heel snel gemaakt.

Ik vind het mooi dat ik een auto met een M motor zoals de S54 mag meemaken, Robin heeft het meegemaakt Andre met een M3.. en de motor was voor iedereen een feest.

Over een jaar of 15 als we allemaal aan de hybride/electro/waterstofbom auto zitten, kun je op mooie momenten terugkijken.

En dan zeg je ik ben blij dat ik het heb meegemaakt indertijd.

Rein

Bericht door Rein » 05 jun 2007, 15:32

Rico v Velzen schreef: Over een jaar of 15 als we allemaal aan de hybride/electro/waterstofbom
Dat hoop ik toch niet.... :cry: :(

///M3

tis weer hetzelfde hoor..

Bericht door ///M3 » 05 jun 2007, 19:14

Wat een geleuter allemaal......wat vallen we hier toch veel in herhaling tegenwoordig. En elkaar maar proberen te overtuigen. Allemaal op basis van subjectieve meningen over hoe een "M" model zou moeten zijn, wat de intenties zijn etc. Naast de spatborden en het motortje is een M in de regel op heel veel andere onderdelen anders....daar kan je echt een waslijst van maken. Maar helaas wel een beetje aan de dure kant. De Z4 M coupe is in mijn ogen ook een beetje gezocht, en dat zal je dan ook wel merken in het rijgedrag etc.

p.s. De extra sterke, goed glijdende, voor anaal gebruik geschikte condooms zijn in de aanbieding bij de Etos deze week... :wink: :wink: ook in Friesland

markk

Bericht door markk » 05 jun 2007, 19:31

Een m model is niks meer dan wat brede spatborden een ander bumperje en dikke wielen en een M motortje met hele dikke price tag erop. Tov van de standaard modellen ver overpriced.
Nou das wel een beetje heel kort door de bocht. Overpriced. Yep maar als je het leuk vind, who cares ? En BMW verkoopt ze toch wel.

Dat je van een 335i/135i + modificaties een betere auto kan maken dan een M voor hetzelfde geld. Misschien. Hangt van je definitie af van "beter". Probeer maar eens een SMGII bak in je 335i te bouwen zou ik zeggen. Niet dat die per definitie beter is dan een handbak maar als flippers je ding zijn kun je het wel vergeten.

(en sinds ik in de F430 spider heb gereden zijn flippers MIJN ding. Was erg bruut / lekker. Lambo Gallardo Spyder flippers was ook wel fijn ;-)

Naast genoemde componenten is vaak ook het onderstel en de hele aandrijflijn van een M anders.

Maar goed, als je zo op prijs / value for money, bang for the buck bezig bent. Waarom is dan ooit de EVO 8 MR RS weggegaan, of de Impreza GT Turbo ? Als zelfs een A1 GP coureur glimlachend en "onder de indruk" uit een EVO stapt na een rondje Zandvoort...

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 05 jun 2007, 21:50

Ja SMG2 is wel weer heel gaaf.

Joop

Bericht door Joop » 05 jun 2007, 22:02

Robin schreef:...
Gasrespons en felheid is dus iets wat de Z4M niet echt heeft en in mijn beleving m'n ex M3 wel. ....
Dit snap ik niet. Het is exact hetzelfde motorblok, dus dit zal wel een afstellingsfoutje moeten zijn. Ik denk dat je toch te veel ben gaan wennen aan het luie karakter van de 3.0L TT. :wink:
----

Door een aantal mensen wordt nu ook al aangehaald dat de Z4/Z4M ook al een boot is. Dat is natuurlijk de reinste onzin; de auto is niets zwaarder dan de (ook door mij zeer geliefde) 130i. Het RDW-gewicht is 1360kg voor de 130i en 1395kg voor de Z4M Coupe. Even ter vergelijking dat is dus al minstens 100kg lichter dan de E46-M3 met zijn 1470kg.
Daarnaast is de wielbasis 2495mm voor de Z4/Z4M tegen 2660mm voor de 130i een teken dat de auto ook makkelijk een bocht om wil (daar wordt de Porsche 911 immers ook om geroemd met een vergelijkbare wielbasis). De 130i kleeft door zijn relatief lange wielbasis beter aan het wegdek is snel genomen (lange, flauwe) bochten en is minder nerveus dan de Z4 met de kortere wielbasis.

Daarnaast zit je in de Z4M Coupe echt een heel stuk lager en bijna op de achteras. Belevingen als overstuur en snelheid zijn hierdoor sterker aanwezig dan in de E46/E92 coupe.

De remmerij zoals hier al even aangehaald voldoet op geen enkele BMW, M of niet als je auto puur inzet voor circuit gebruik. Dat blijkt wel keer op keer in allerlei autotests. Daarentegen zijn de M's ook niet de sportwagens die bijvoorbeeld een Porsche wel is.

Ook door Rico aangehaald. Ergonomisch zitten in Z4/Z4M een aantal flinke missers, maar die zitten er mijns inziens ook in de laatste generatie 3 serie. Daar kunnen we toch met zijn allen over eens zijn. Met het verlaten van de E46 hebben we een ergonimisch toptijdperk voor BMW afgesloten. Hoop zelf dat BMW dit ook inziet.

Rebel

Bericht door Rebel » 05 jun 2007, 23:15

En ja hoor....M wordt weer publiekelijk gestenigd...
Prutsers zijn het daar bij BMW MotorSport...

Schitterend hoe Andre jullie "bespeelt" :lol:
Tis jammer dat ik de tijd niet heb om eerdere posten van Rico en consorte erbij te halen omtrent "M"....... top off the bill...

En nu is de wind gedraait. Nieuwe 3-coupe was in 't begin een boot, en nu bij nader inzien is het weer een auto aan het worden. 335 was eerst een cruiseboot werd ons verteld, maar wat blijk... Hang er een sper onder, en geef hem een chiptuning en hij is opeens boot-af, en blijkt de ideale rijdersmachine...

Sorry dat ik het allemaal niet meer kan volgen. Mijn beperkte auto(BMW) kennis reikt niet zover blijkbaar. :wink:

Andre, weet jij al wat de kleur van deze winter gaat worden?
Dan kan ik links en rechts al mijn voordeel ermee doen...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 jun 2007, 23:27

LOL @ Rebel :lol: Zit hier serieus te lachen op de bank. :)

Kom hier nog niet zo lang maar wel mooi om te zien idd hoe de heersende filosofieën nogal eens wisselen, veelal na enkele oneliners van die kartbaanbaas. :wink:

Andre

Bericht door Andre » 05 jun 2007, 23:40

Ja trap die zware m3 de deur uit koop een 335i met sper en chip dat ding dan kun je meedoen in de wtcc als priveteer.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 jun 2007, 23:45

De nieuwe rage wordt de Noble M12 GTO-3R; klein, licht, wendbaar en snel: superauto!

Roman

Bericht door Roman » 05 jun 2007, 23:46

Andre schreef:Ja trap die zware m3 de deur uit koop een 335i met sper en chip dat ding dan kun je meedoen in de wtcc als priveteer.
En een flux capacitor niet de vergeten

Robin

Bericht door Robin » 05 jun 2007, 23:54

We hebben hier met boekjeskenner te maken, da's wel duidelijk. Hoe goed is een E87/90/92 onderstel en hoe goed is een E46 onderstel. Daar kom je achter, dat verschil. En anders maar niet, dan is je roeping om proefrijder bij BMW te worden in duigen gevallen en kun je 't bijvoorbeeld bij Hyundai of Kia gaan proberen. Waar zitten de ergonomische missers bij de E90/92 dan? Ik pareer ze.

M'n startpost was duidelijk en neutraal genoeg, maar werd verkeerd begrepen en nu dendert de halve autoweekbrigade over mij heen, alsof ik Andre napraat. Geinig is dat ik ook rij en reed in veel snelle wagens, sommige weten dat, Andre is voor mij geen godheid maar een maat die ik al 25j ken, van karts via Formule Ford/Renault via Golf TDI via Subaru EVO naar BMW. Laat mij dan aub.

Dit draadje is verworden tot wat ik niet wil. Zei ik ook vanavond al tegen Andre. Lees wat je wil lezen, maar val mij niet aan/lastig op spoken die men als huis tuin en keuken borrelpraat autoliefhebber(zo komt 't iig over bij sommigen) WEL ziet en ik niet.

Z4M is een heerlijk bij-autootje die strak stuurt en best van kiet wil. Maar 't M gevoel moet dik betaald worden en is er niet.

Joop

Bericht door Joop » 06 jun 2007, 00:12

Robin schreef:...Z4M is een heerlijk bij-autootje die strak stuurt en best van kiet wil. Maar 't M gevoel moet dik betaald worden en is er niet.
Denk dat dit ook een conclusie van het verhaal kan zijn. De M is in tegenstelling tot de duurste non-M uitvoering te duur en biedt nagenoeg niet meer DF dan het model onder de M. Ook ondersteltechnologie schrijdt voort en het onderstel van de E87/90/92 is gewoon weer een flinke stap vooruit dat van de Z4/E46 (en dat kan ik uit eigen rijervaring beamen, heb daarvoor geen boekjes nodig als die reactie op mijn post slaat). Dat onderstel is zoals eerder aangehaald heeft afgeleid van de E46 en is feitelijk niet meer dan een verbeterd E36 onderstel.

Overigens is het niet enkel het onderstel. Constructie van de koets zelf bepaald ook in hoge mate wat de rest van het onderstel doet.
Laatst gewijzigd door Joop op 06 jun 2007, 00:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » 06 jun 2007, 00:31

Rebel schreef:...En nu is de wind gedraait. Nieuwe 3-coupe was in 't begin een boot, en nu bij nader inzien is het weer een auto aan het worden. 335 was eerst een cruiseboot werd ons verteld, maar wat blijk... Hang er een sper onder, en geef hem een chiptuning en hij is opeens boot-af, en blijkt de ideale rijdersmachine...
...
Dit snap ik idd ook niet helemaal; heb het hele botenverhaal al helemaal nooit begrepen. Een 1er kun je ook nooit vergelijken met een 3er

In dit verhaal een Z4 ook niet met een 3er, wel met een TT :wink:

RVV

Bericht door RVV » 06 jun 2007, 00:38

Rebel schreef:En ja hoor....M wordt weer publiekelijk gestenigd...
Prutsers zijn het daar bij BMW MotorSport...

Schitterend hoe Andre jullie "bespeelt" :lol:
Tis jammer dat ik de tijd niet heb om eerdere posten van Rico en consorte erbij te halen omtrent "M"....... top off the bill...

En nu is de wind gedraait. Nieuwe 3-coupe was in 't begin een boot, en nu bij nader inzien is het weer een auto aan het worden. 335 was eerst een cruiseboot werd ons verteld, maar wat blijk... Hang er een sper onder, en geef hem een chiptuning en hij is opeens boot-af, en blijkt de ideale rijdersmachine...

Sorry dat ik het allemaal niet meer kan volgen. Mijn beperkte auto(BMW) kennis reikt niet zover blijkbaar. :wink:

Andre, weet jij al wat de kleur van deze winter gaat worden?
Dan kan ik links en rechts al mijn voordeel ermee doen...

Rob even voor alle duidelijkheid.. Dit schreef ik al een jaar geleden over de Z4 M coupe, mijn mening over die auto is nu ook geen spat anders. Maar even opgezocht omdat jij er geen tijd voor hebt.
Geplaatst: Wo Mei 31, 2006 15:02 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik vind het een mooie auto, maar na uitgebreide beoordeling van de Z4 roadster, vind ik dat BMW zich er wel een beetje makkelijk vanaf heeft gemaakt met deze auto.

De wagen heeft geen extra uitklopte wielkasten, en roosters in de voorspatborden, wat toch een M kenmerk is. Er is geen SMG leverbaar (minder een probleem), Het interieur is niet M waardig. er zijn .geenelectronische ondersteltechnieken verwerkt, zoals bij de overige M's dit lijkt een pluspunt voor de die hards, maar voor "average" bestuurders een minpunt. De kwaliteitsuitstraling die bij een auto van 80K hoort is er niet, meer 130i niveau. De tellers zijn ronduitslecht af te lezen, waar de overige M modellen uitblinken met uitmuntende teller lay outs, met shift lights, juiste metertjes op de juiste plekken is er bij deze auto alleen maar gerommeld. Tellers zijn zeer slecht af te lezen als je stil staat, laat staan als je rijd.

En als laatste de auto is wel heel erg klein, de roadster is al klein, en bijna claustrofobisch, de coupe die dicht is kan alleen maar erger zijn.

Ik heb sterk de indruk datr deze M een beetje een doekje voor het bloeden is na het verdwijnen van de E46 M3 uit het programma (is niet meer leverbaar) BMW heeft geen "kleine M" meer en de nieuwe V8 laat nog zeker een jaar tot 1,5 jaar op zich wachten. Om toch een M aan te kunnen bieden is deze auto gekomen.

De styling is 100% dat wel. Heb zelf geen hebbe hebbe gevoel nu ik zelf de E46 rij
Dan wat betreft 335i een boot, JA JA en nog eens JA al flikker je er 500pk in en 5 sperretjes eronder.

Maar de e92 M3 is ook een boot, en dan het punt een boot van 115K of een boot van 70K, wetende dat 85% van de onderdelen van die boten dezelfde onderdeelnummers hebben dan kies ik toch voor de goedkoopste boot omdat die je het minst neukt met de afschrijving.

En wat betreft M top of the bill, ja mijn M3 vind ik nog steeds tot of the bill, 335i of mijn M3 CS .. de laatste anytime anyplace..

Ik zal never nooit een 335i als funauto kopen en als familiecruiser slaat ie ook nergens op.

Ik heb in een M6 gereden en dat ding deed me niet zoveel qua M beleving. Allemaal erg snel, minder beleving.

Ik geniet nog dagelijks, iets anders van de e46 M3, dan maar oude meuk.. Maar een van de laatste der mohikanen IMHO en nee het is niet de beste auto die er is.. een 130i is nog steeds niet veel minder.

Even de hierarchie voor mij persoonlijk op een rijtje..

130i dre edition
E46 M3 CS
130i standaard

335i

335d

M6

En verder voorlopig niks.. over het rijden van de Z4 M coupe heb ik geen mening, vorm een beeld van Andre en Robin zijn ervaring. Maar ben neutraal tov het rijden, maar het concept klopte vanaf het begin niet, zie mijn post van 31 mei vorig jaar.

RVV

Bericht door RVV » 06 jun 2007, 00:45

Rebel je kunt wel voordoen alsof ik een draaikont ben, maar ik sta nog altijd 100% achter ieder geschreven regel op dit en andere fora. Probeer maar een qoute te vinden waarin je mij onderuit kunt schoffelen.

Ik zal nooit een boot kopen om te hopen of er lol in zit. En FWD sucks ook maar dat was een andere discussie :lol:

Z4 M coupe een boot ? Ik weet het niet, moet ik eerst mee rijden.

Robin

Bericht door Robin » 06 jun 2007, 00:46

Rico , ik wacht met smart tot je een 135/335i hebt en gewoon 180 graden draait zoals je altijd al deed. :P

Tot dan heb je een oudere auto, een ouder onderstel en een oudere motor(maar de kar blijft mooi) waarvoor jij ook M geld hebt betaald, heb ik ook.

Haal gewoon een 130i 3 deurs ofzo of toch een 335i coupe mat wat dingetjes, is overall een completere en betere auto dan de E46 M3 over de hele linie en een sperdiff gebruik jij toch niet. :P

Welterusten. 8)

EDIT: IK heb de Z4M coupe nooit een boot genoemd hoor, ik vind mijn 335i ook geen boot, die ligt strakker dan een E46 M3....en Rico, JA je bent een draaikont, maar wel een beste jongen. :D

RVV

Bericht door RVV » 06 jun 2007, 00:55

Robin een 335i koop ik echt niet, daarvoor is het niet mijn auto,dat jij er tevreden over bent is wat mij betreft je van harte gegund.

Maar ik lees ook onvree tussen jou regels door, voor mij een reden samen met de ervaring die ik met e90's in het algemeen heb genoeg reden om niet voor een e90/e92 als funauto te kiezen, gelukkig hoeft bij mij niet alles in 1 auto te worden gepropt.

een 135i ?

Mischien, kans acht ik klein 20%, 80% kans 130i.. altijd al gezegd dat 265pk voor mij (lees mij) genoeg is. M3 is niet gekocht om de 343pk. is leuk maar niet de wereld, heb ik ook altijd al gezegd..

e90 ? prima als familycar, maar dan is standaard modelletje ook goed.

Plaats reactie