BMW Z4M proefrit, Bruce Lee...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

BMW Z4M proefrit, Bruce Lee...

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 12:45

...met overgewicht en stijve gewrichten.

Zoiets als dat de 335i Arnold Schwarzenegger is. Niet lulle, beetje lomp, maar uithalen. Zo is de Z4 M de jankende (mooi!)schreeuwende Bruce Lee, op leeftijd, en aangekomen, dat wel....

Even om 'n beeld te schetsen. GF en ik op pad vanochtend. Donkerblauwe coupe, leuk ding om te zien. Mini Corvette vond GF 'm. Instappen, mooi interieur, niet al te claustrofobisch. Knoppen/klokkenwinkel is tov de 1/3er wirwar, onhandig, onergonomisch en de klokken zijn lelijk vind ik. Maar daar went men wel aan.

Starten. Wegrijdenkoude motor:Bokkig zoals m'n M3 ook was, klinkt 'racy', hoekig, bekende sound. GF zegt dat 't een motorfiets is.Maar dan moet ie ook als een motorfiets GAAN. Minirotonde. Lichtvoetig als 2 Elises....Weinig massaal verschil met de 335i, iets stugger gedempt, besturing, lekker stuur, maar (veel te) zwaar. Om het maar een ik-vecht-met- mijn -auto-M-beleving te geven.

Motor warm. Gas. Response? Tja. Verwend. GF zegt als we de 3e keer voluit van 0-140 en van 80-160 accellereren dat ze de sound stoer vind, maar de trap in de rug van de 335i veel sterker.

Dat vind ik ook en 'alles'valt me een beetje tegen. Bochtenwerk zonder DSC, verzet ie lekker een paar keer half metertje op kurkdroog wegdek, icm de dikke lellen en koppelarm onderin. Bochtenwerk is fijn, misschien 10% fijner dan de 335i en daarin is de 130i de koning, niet de Z4M. Misschien wel de Z4 3.0Si die 100(?)kg lichter is en meer qua lichtvoetigheid bij de les is(denk ik). Het uitlaat/motorgeluid zou op lange afstand gaan irriteren, omdat de motor niet bij de les is, 0-230 is m'n 335i geen spat trager, ergo GF denkt dat ie sneller is. Bij zo'n sound van de motor hoort een slagkracht van 450pk ofzo. Vind ik.En dat heeft ie niet. Ik kom uit 'n rappe kar. Dat zal 't zijn. Onderin amper fut. Hoe raar kijk ik nu tegen de M3 E46 aan...2x van 230 naar 100 geremd. Blokken in de fik oid...???

OpPapenburg waarsch wel een feestje, maar all in...tja.

All in een beetje een domper, geen M beleving voor die centen.

+
Modelletje
Kwaliteit in interieur
Sound
driftbaarheid

-
Sound
Onergonomische bediening
Onpractisch
Motor
Prijs

Brand maar los. :P

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 jun 2007, 12:59

Mee eens, dat ding was al achterhaald toen ie geboren werd. Mijn proefrit in de open versie had ik al eens beschreven, niet mijn ding dus.
Conclusie; rap zorgen voor een opvolger.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 jun 2007, 13:01

Verrassende conclusie.

@Robin: Zou je mening/conclusie anders zijn als je vanuit de E46 M3 in de Z4M Coupe was gestapt (ipv de 335i)?

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2007, 13:17

Kritisch omschrevn met open blik, dat mag ik wel...kan me wel vinden in wat dingen, denk dat je eens een lichte Z3 M coupe versie moet proberen, met carbon delen en rond de 1230kg en 360pk dat loopt serieus, trouwens is alsje uit wat snels komt de Hartge een goed alternatief :lol: 8)
Ik heb er nog niet mee gereden met de M coupe, maar wel ingezeten, vind sommige looks wel ok, interieur kon mooier vooral mooier rond de bestuurder, ik hou wel van een cockpit idee zeg maar, en al met al lijkt ie al zwaar als ie stilstaat en ziet alles er zo degelijk uit dat ie veel driving fun weg filtert?! vind hem wel aardig maar not my cup of tea...dan liever een M3 CSL

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jun 2007, 13:18

Helemaal niet zo'n verrassende conclusie... De 335i is iets zwaarder en dat merk je in bochten zoals Robin zegt, maar de 335i heeft wel een generatie nieuwer onderstel om dat deels goed te maken. Hier trekt de vergelijk met de 130i zich door die best of both heeft, moderner onderstel en minder gewicht.

Je moet je realiseren dat BMW tussen de E36 en E46 qua onderstelgeometrie niet veel veranderd heeft, hooguit iets bijgesteld qua hoeken, en iets lichter gemaakt ed. Dus eigenlijk komt die techniek al uit 1991.

Z serie is wat dat betreft altijd al een zorgenkind geweest, denk maar aan de Z3 M die in 1997 uit kwam, en nog met een E30 achteras reed.

Rechtuit zal het elkaar niet veel ontlopen gok ik.

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 13:35

ik kan er zo een ander uitlaatsysteem onder zetten. Dan is de 'meerwaarde'van 'n M geslonken tot bijna 0.

Het wordt dus waarsch de 135i volgend jaar.

Ik kan nu bijna blindelings melden dat een CaymanS gehakt in alles maakt van de Z4M. OK 295pk is relatief behelpen', maar de Z4 M viel redelijk door de mand aangaande beleving en betrokkenheid....

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 13:41

...en 'M'moet uiters z'n best doen om de oncoming E90/92 M3 een rijbeleving/betrokkenheid te geven waarbij m'n haren die ik nog heb recht op m'n kop gaan staan. 1650kg en 420pk is ook niet 'de wereld'.

Onderstel mooi, maar massa blijft.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2007, 14:06

Robin schreef:...en 'M'moet uiters z'n best doen om de oncoming E90/92 M3 een rijbeleving/betrokkenheid te geven waarbij m'n haren die ik nog heb recht op m'n kop gaan staan. 1650kg en 420pk is ook niet 'de wereld'.

Onderstel mooi, maar massa blijft.
Klopt, die massa dat voel je gewoon, vooral met snelle maneuvres en hard remmen en bochten werk...rij maar eens met bv een Lotus elise over een klein cirquit en of een M3 dan weet je wat er bedoelt wordt, mede daardoor ook erg benieuwd naar de Donkervoort D8 GT heb hem gezien en ik vind hem super...
Sport auto's mogen eigenlijk niet meer wegen dan 1250kg max!!

Daniel

Bericht door Daniel » 04 jun 2007, 14:14

Robin schreef: Ik kan nu bijna blindelings melden dat een CaymanS gehakt in alles maakt van de Z4M. OK 295pk is relatief behelpen', maar de Z4 M viel redelijk door de mand aangaande beleving en betrokkenheid....
Die 295 pk komen er op een dusdanig lekkere manier uit dat je daar niet van baalt. Die auto is zo ongekend precies te rijden, lekkere boxersound erbij, wat wil je nog meer. Wel de handbak nemen, de tiptronic is hoerig en voegt alleen maar gewicht toe.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 jun 2007, 14:15

Oké

HIER trekken we de lijn

Is de Z4 M Coupe nou ook al een boot ?? het gaat werkelijk helemaal nergens meer over!

4.3 kg per PK, dat is gewoon enorm goed te doen!!
Het moet hier werkelijk waar niet gekker worden hoor :D Dat ding heeft gewoon alles om een heerlijke rijmachine te zijn

Plus het feit dat de Z4M Coupe 3.2 de 335i 3.0 turbo qua beleving op alle fronten in de pan hakt. Hangt veel lekkerder aan het gas en het geluid zelf is zowieso veel lekkerder om te horen. Tuurlijk moet je hoog in de toeren zitten om hem vooruit te krijgen, maar dat is ook de bedoeling met zo'n apparaat. En ondanks de dubbele turbo is er nog zeker wel een turbogat te bespeuren in het motorkarakter van de 3.0 turbo. Als je overschakeld en daarna weer vol het gas intrapt, doet de motor gewoon een fractie van een seconde niets.

ikzelf haal mijn 335i volgende week op, deze wagen heb ik gekocht omdat ik in alle rust geruisloos door het verkeer wil glijden op de drukke snelweg. Daar is deze wagen ook voor gemaakt.

De Z4 M coupe is op het moment nog steeds de enige wagen in het segment van BMW die het meest op driving-fun ingesteld is, vanaf fabriek dan. En tuurlijk zal de 1-serie beter rijden, maar het is en blijft een hatch waar je eerst het één en ander, wat ook veel geld kost, aan moet veranderen voordat hij echt lekker rijdt. En nog word hij op het rechte stuk weer voorbijgebulderd door een Z4M Coupe of de aankomende E92 M3. Jah, maar rechtuitbranden is voor watjes, jah doei, Driving-fun is een combinatie van alles.

De Z4 M Coupe heeft alles voor mekaar, looks, uitrusting én karakter.

De 335i heeft het op het gebied van driving-fun maar op 2 punten voor mekaar, de motor en de snelheid. Ophanging en onderstel van de 335i zijn bij lange na niet sportief te noemen. Achterophanging mag zelfs als wazig beschouwd worden.

Bij opmerkingen dat een standaard E46 M3 niet geschikt zou zijn voor het circuit val ik van mijn stoel. Tuurlijk, je zal er voor het eggie semi-slicks op moeten zetten, maar dat heeft niets met het product te maken. Toen de E46 M3 net uit was werd deze gezien als de benchmark van power, handling en beleving. En elke nieuwe wagen in dat segment van de concurrent werd direct naast de M3 gezet.

Wat ik zeggen wil,

Alles is te duur, alles is te zwaar en vroeger was alles beter.

Heren, koop dan Elises en Exiges, Donkervoorts of opgefokte E30tjes, als een dikke 2-zits coupé, met een lekkere slet van een motor die 343pk levert, en een koets die rond de 1400 kg weegt, die ook nog eens voorzien is van alle luxe, niet meer goed genoeg is, dan weet ik het ook niet meer.

Knot

Bericht door Knot » 04 jun 2007, 14:26

Ben het met zowel Robin als Sander eens... en toch ga ik dan voor de Z4M als we sportief willen rijden, het gaaf om de beleving, de looks, niet om de koppelbeul met boodschappentas achterin....

Tom

Bericht door Tom » 04 jun 2007, 15:08

Helemaal met Sander eens.

Een hoop geklaag maar de Elise's, TVR's, Donkervoorts en Porsche RSen zijn hier op één hand te tellen! Vind je het gek dat auto's steeds groter en zwaarder worden als de echte autoliefhebbers zelfs een leuke sportieve auto al niet meer praktisch vinden.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2007, 15:24

Tom schreef:Helemaal met Sander eens.

Een hoop geklaag maar de Elise's, TVR's, Donkervoorts en Porsche RSen zijn hier op één hand te tellen! Vind je het gek dat auto's steeds groter en zwaarder worden als de echte autoliefhebbers zelfs een leuke sportieve auto al niet meer praktisch vinden.
Vind wel dat ze wat meer speciale versies van "sport" modellen kunnen maken ala M3 CSL kijk een lotus oid is niet echt practies, maar waar het om gaat is gewicht en dat kan best omlaag met speciale uitvoeringen, denk toch zekers dat een Z4 M coupe wel tussen de 100 en 150kg lichter kan met lichtgewicht delen, natuurlijk wordt ie dan ook duurder maar dan heb je minder en toch meer :lol: dus euh, een Z4 M coupe CSL :idea:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jun 2007, 15:31

GTRene schreef:
Tom schreef:Helemaal met Sander eens.

Vind wel dat ze wat meer speciale versies van "sport" modellen kunnen maken ala M3 CSL kijk een lotus oid is niet echt practies, maar waar het om gaat is gewicht en dat kan best omlaag met speciale uitvoeringen, denk toch zekers dat een Z4 M coupe wel tussen de 100 en 150kg lichter kan met lichtgewicht delen, natuurlijk wordt ie dan ook duurder maar dan heb je minder en toch meer :lol: dus euh, een Z4 M coupe CSL :idea:
Nee, want het prijskaartje wat daar aan hangt rechtvaardigd dit weer niet imho.

Als je voor een CSL uitvoering 40 rooitjes extra betaald dan ben je zo gek als een deur. Koop dan een E46 M3 om dagelijks mee te rijden en bouw voor de resterende 40K een E36 M3 racer oid. Of neem er iets als een Speedster of Elise bij.

M3 CSL is een prachtig apparaat maar je kan je afvragen of het die 40K extra waard is.

k33z

Bericht door k33z » 04 jun 2007, 15:51

Eindelijk weer eens goed opgeschreven door Sander, zoals ik een aantal maanden geleden ook al geprobeerd heb.

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:00

4.3kg per pk is niet wat je voelt, een nieuw model +ouder onderstel en een oudere motor maken van dit ding een mengelmoes van dingen en de som der dingen biedt een 130/335i/Cayman meer, of voor mijn part een Z4 3.0Si. Ergo een E46 M3 maakt qua whole package meer waar voor z'n geld. Dit is 't net niet. TE vlug door M geintroduceerd om 'partij'te bieden aan de concurrentie die weinig hoeft te vrezen behalve de vormgeving imho.

En een 3.0biturbo maakt in ALLE opzichten gehakt van de M 3.2 343. Onderin, midden en zelfs bij 7000 klonk de M motor getergder dan mijn ex M3 M motor.

Wat er aan de hand is? Dunno.

OK, de sportieve beleving van de Z4 M heeft te maken met:
-het model, de zit bijna OP de achteras, dikke motorkap
-motorsound
-hardere demping dan een non M

EN THAT's iT MY FRIENDS

In alle andere disciplines kun je beter een 335i/CaymanS/130/135i halen want dit is 't niet. Bochtenwerk is strak, maar de minirotondes die ik hard nam voelen misschien 5% minder 'lomp'dan met die boot van mij :P

Vooral de motor valt bij mij door de mand. In de E46 M3 vond ik 't geinig dat ik bij 80 in z'n 4 zo'n snelle gastrespons has of bij 120 in z'n 5 of 140 in z'n 6. FORGET IT(relatief), ding is dan amper bij de les terwijl de.35i er altijd is, ergo de 130i van dre hangt gelijkmatiger en smeuiger aan t gas ook.

Ja misschien als ik 1 week in een 320d ga rijden, dat de Z4M dan meevalt.

Hij viel een beetje tegen, zeker voor die prijs, ja hij kost bijna 2 Elises, maar hij voelt qua massa ook als bijna 2 Elises. :P

Dus Sander(Spoolder) ik hoop dat ik 't je een beetje duidelijk heb gemaakt, we rijden hier in 't Noorden de wagens nogal hoe 't hoort, HARD en SKEEF.

Info mag aan mij, Andre of Hylke. :D

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:04

k33z schreef:Eindelijk weer eens goed opgeschreven door Sander, zoals ik een aantal maanden geleden ook al geprobeerd heb.
Kees, rij er eens mee. De 3.0Si is DE kar, niet de Z4M. Jullie ex Z3 was veel beweeglijker. Geloof niet iedereen, zelf rijden, het is geen GTR2 :D

EDIT: na het uurtje rossen hebben we(Andre, Hylke, ik) het nog even vergeleken, zij hebben er ook mee gereden en lullige was dat we 't gewoon eens waren met elkaar :oops:

Behalve Hylke die vond 't dashboardkastje te klein voor z'n dagelijkse doosje bammetjes
:P

nu weet ik wel dat ik niet op Dre's verhalen af moet gaan, zelf rijden, zelf conclussies trekken, en dat heb ik gedaan, ja. Bij deze. :D

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 jun 2007, 16:14

Robin,

Hoe skeef ga jij zonder sper :wink: ?

Ik snap heel goed wat je bedoeld, en ik snap ook heel goed dat het zo aanvoelt.
Maar ook wij in het midden des Neerlandsch weten wat rijden is.

Je vind de Z4M Coupé te duur voor wat hij je biedt. Je 335i is een stukje goedkoper ? dus die mag dan natuurlijk ook wat zwaarder, groter en lomper zijn?

Maar dat is toch helemaal niet wat jullie drift-goeroe's uit het noorden willen ?

Jullie weten namelijk wat écht rijden is. Alleen Andre is de enige die zich daarin uit om een kleine hatch te kopen met een potente motor en die vervolgens met bepaalde spullen te upgraden waardoor hij helemaal naar zijn zin is.

Jijzelf rijdt een 335i, super wagen, anders had ik hem zelf niet gekocht. Maar als je het niet naar je zin hebt in de Z4M Coupe, dan ben je toch elke dag doodongelukkig in de 335i ?? Of maakt die dikke motor met de dubbele turbo's alles goed ?

En Hielke rijdt een Fiat?

Zeker als je vaak HARD en SKEEF gaat had je juist voor de helft van het geld wat je voor de 335i neergetikt hebt een Donkie moeten halen :wink:

btw Robin,

Sander is voldoende

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:20

Sander, ik leg het jou en Kees en Tom cs nog wel eens uit hoe ik(wij) het bedoelen. Dan snap je 't. Ik rij hard in de 335i. En ook lange afstanden, ik pak bochten, minirotondes, op nat scheef, op droog minder scheef(ook met de Z4M is dat moeilijker)

The whole package bij de Z4 M klopt niet. De motor klinkt 450pk en voelt 265pk. Weggedrag is goed. Wat jij zei over de ophanging/onderstel van de E87/90/92 is jouw idee, maar die onderstellen zijn een stuk verder qua ontwikkeling. En dat voel je. Tuurlijk rijdt de Z4M strakker, maar niet veel strakker. DAT is mijn punt. En ja de 335i is sneller, maar niet veel sneller, in het dagelijks leven heel veel sneller. Rust in interieur en met raam open een mooi geluid. Niks claustrofobisch en onpractisch. Daarom geniet ik DAGELIJKs van de 335i in álles en is de Z4M de wagen die in 2002 geintroduceerd had moeten worden en niet vorig jaar.

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:24

Misschien is de motor mijn twistpunt met dat ding. De 335i motor is zoveel beter bij de les. Wie dat niet ziet/voelt, heeft stront in z'n ogen/reet. :P

Think about it. :P

Zijn er dan niet meer die uitgebreid en hard in de Z4M hebben gereden hier, want dan wordt 't zo'n lullig welles nietes verhaal. :twisted:

k33z

Bericht door k33z » 04 jun 2007, 16:25

@Robin,

Ik snap wel wat je zegt hoor. Enige dat ik met mijn opmerking bedoel is het copycat gedrag van grote groepen wat betreft de meningen van een klein groepje uit het noorden :)

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:27

Ik herinner me Knot die vorig jaar riep oid dat z'n M3 E36GT onderin niet bij de les was in 't dagelijks leven tov z'n niewe Astra tdi. Toen vond ik dat wat vreemd, nu snap ik 't een beetje beter(voor geen goud zo'n tdi, maar hij is redelijk explosief onderin)

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:29

k33z schreef:@Robin,

Ik snap wel wat je zegt hoor. Enige dat ik met mijn opmerking bedoel is het copycat gedrag van grote groepen wat betreft de meningen van een klein groepje uit het noorden :)
noem mij een copycat. Ik rij er WEL mee. Maar ik snap je punt.
De verkoper reed kortgeleden in een E46 M3. Maar hij had daarvoor 3mnd in een 335d gereden. Halelujabeleving met de M3 was heel ver weg.

Zo beter?

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:30

Anyway, ik zit hier m'n tijd te verdoen met het uitleggen aan heidenen, dat wordt toch niks.

Eens zien jullie autowekers 't licht.
Of het aan/uitknopje daarvan.

kies maar

Gr
Petrus :P

k33z

Bericht door k33z » 04 jun 2007, 16:33

Robin schreef:Anyway, ik zit hier m'n tijd te verdoen met het uitleggen aan heidenen, dat wordt toch niks.

Eens zien jullie autowekers 't licht.
Of het aan/uitknopje daarvan.

kies maar

Gr
Petrus :P
:)

Plaats reactie