Zoiets als dat de 335i Arnold Schwarzenegger is. Niet lulle, beetje lomp, maar uithalen. Zo is de Z4 M de jankende (mooi!)schreeuwende Bruce Lee, op leeftijd, en aangekomen, dat wel....
Even om 'n beeld te schetsen. GF en ik op pad vanochtend. Donkerblauwe coupe, leuk ding om te zien. Mini Corvette vond GF 'm. Instappen, mooi interieur, niet al te claustrofobisch. Knoppen/klokkenwinkel is tov de 1/3er wirwar, onhandig, onergonomisch en de klokken zijn lelijk vind ik. Maar daar went men wel aan.
Starten. Wegrijdenkoude motor:Bokkig zoals m'n M3 ook was, klinkt 'racy', hoekig, bekende sound. GF zegt dat 't een motorfiets is.Maar dan moet ie ook als een motorfiets GAAN. Minirotonde. Lichtvoetig als 2 Elises....Weinig massaal verschil met de 335i, iets stugger gedempt, besturing, lekker stuur, maar (veel te) zwaar. Om het maar een ik-vecht-met- mijn -auto-M-beleving te geven.
Motor warm. Gas. Response? Tja. Verwend. GF zegt als we de 3e keer voluit van 0-140 en van 80-160 accellereren dat ze de sound stoer vind, maar de trap in de rug van de 335i veel sterker.
Dat vind ik ook en 'alles'valt me een beetje tegen. Bochtenwerk zonder DSC, verzet ie lekker een paar keer half metertje op kurkdroog wegdek, icm de dikke lellen en koppelarm onderin. Bochtenwerk is fijn, misschien 10% fijner dan de 335i en daarin is de 130i de koning, niet de Z4M. Misschien wel de Z4 3.0Si die 100(?)kg lichter is en meer qua lichtvoetigheid bij de les is(denk ik). Het uitlaat/motorgeluid zou op lange afstand gaan irriteren, omdat de motor niet bij de les is, 0-230 is m'n 335i geen spat trager, ergo GF denkt dat ie sneller is. Bij zo'n sound van de motor hoort een slagkracht van 450pk ofzo. Vind ik.En dat heeft ie niet. Ik kom uit 'n rappe kar. Dat zal 't zijn. Onderin amper fut. Hoe raar kijk ik nu tegen de M3 E46 aan...2x van 230 naar 100 geremd. Blokken in de fik oid...???
OpPapenburg waarsch wel een feestje, maar all in...tja.
All in een beetje een domper, geen M beleving voor die centen.
+
Modelletje
Kwaliteit in interieur
Sound
driftbaarheid
-
Sound
Onergonomische bediening
Onpractisch
Motor
Prijs
Brand maar los.