1.2tdi koffiemolen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Reind » 23 sep 2015, 12:09

Een Ibiza ST is voor hem ook the way to go. We gaan er vanavond eentje bekijken.

BTW, als je kijkt wat hij kost per kilometer kan je eigenlijk niet goedkoper rijden. Met mijn kilometers (55.000km) per jaar hou ik NETTO jaarlijks meer dan €9.000 over tov van de Seat Leon die ik nu lease. En de zaak is ook nog goedkoper uit.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 sep 2015, 13:07

Hou wel de EGR in gedachte! Polo, Ibiza, Fabia etc hebben allemaal hetzelfde probleem met de EGR. Wellicht is ie al een keer vervangen. En check ff de modificatie op het brandstoffilter. Is een aanpassing geweest op de aansluitingen en de dealer vervangt gratis het filter en de aansluitingen.

Verder prima auto's alleen qua ruimte niet echt ideaal met een baby. Maxicosi neemt veel ruimte in en dan kan je eigenlijk niet meer voorin zitten. Optie is baby voorin (airbag uit!!!) en volwassene achterin.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Reind » 23 sep 2015, 13:53

Bedankt voor de tips. We zullen het nagaan. Mbt de ruimte ben ik het met je eens dat hij zich niet echt kwalificeert als station. Maar het is wel te doen. Wij hebben ook 2 jaar een Clio 5 deurs gehad en daar paste ook alles in.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Reind » 23 sep 2015, 13:55

Wat zijn de kosten van het vervangen van de EGR. En wat zijn de gevolgen als hij stuk gaat of niet goed meer functioneert.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Roy RS » 23 sep 2015, 14:07

egr kun je voor 279 wegmappen...
http://chiptuning.vagtechniek.nl/page/1 ... grammeren/" onclick="window.open(this.href);return false;

beter nog is tunen op de rollenbank en dan is het gratis :D
http://chiptuning.vagtechniek.nl/seat/i ... i+cr+75pk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door WJ » 23 sep 2015, 15:44

Als dat ding stuk gaat zit je volgensmij zo aan de 750e.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door dvh » 23 sep 2015, 16:07

EGR is niet (!) weg te mappen bij een 1.2 bluemotion.
Anders had ik het zeker laten doen. Iedereen afgebeld. Is nog niks voor mogelijk.

Sommige bedrijven zijn wel bezig met bepaalde oplossingen. Maar tot op heden is er nog niks nada noppes.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Roy RS » 23 sep 2015, 16:59

dvh schreef:EGR is niet (!) weg te mappen bij een 1.2 bluemotion.
Anders had ik het zeker laten doen. Iedereen afgebeld. Is nog niks voor mogelijk.

Sommige bedrijven zijn wel bezig met bepaalde oplossingen. Maar tot op heden is er nog niks nada noppes.
Heb je vagtechniek gebeld? Ik ben aan die link gekomen door Ibiza en 1.2 tdi te klikken...
Mocht je ze bellen en het vragen, let me know, ik ben ook in de markt voor zo'n auto voor het vrouwtje

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door dvh » 23 sep 2015, 18:16

Vagtechniek kan er ook niks mee.
:)

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door fuseekogel » 24 sep 2015, 06:50

Reind schreef:
fuseekogel schreef:Als ruimte van belang is.. Waarom niet een Toyota Prius? Het model uit/na 2010 is nu niet duur meer, voor 40 euro per jaar kan je bij de dealer een verlengde garantie afsluiten op het gehele hybride pakket. Zijn ongelooflijk betrouwbaar en je rijdt met 2 vingers in je neus ook 1 op 20/25. Wegenbelasting is 120 euro per kwartaal wat minimaal de helft is van een polo/ibiza en is een stuk ruimer.

Zakelijk hebben wij hier drie Polo's en moet zeggen dat er echt heel veel problemen mee zijn, zelfs zijn er bij 2 al nieuwe voorstoelen gemonteerd omdat ze doorgezakt waren. Eentje rijdt met een geheel andere motor de andere een halve...

Gezien de restwaarde die nu al extreem laag is bij de Polo en Ibiza zou ik wat anders uitzoeken. Bovendien rijdt het ook niet echt geweldig en als je doorrijdt ook niet extreem zuinig.
Een Prius is misschien ook wel een optie. Ik zal eens kijken of hij dat wat vind. Hij heeft de rijstijl van een 60+er dus het verbruik zal nog weleens mee kunnen vallen. En ik ga ervan uit dat het een stuk comfortabeler rijdt dan een Ibiza.

Heb je zelf een Prius? Ik dacht dat ze de 1:25 bij lange na niet halen. En de afschrijving zal toch ook veel hoger liggen denk ik. Helemaal straks met 200+K op de teller en hybride techniek.

Dat restwaarde verhaal snap ik niet zo. Ik verwacht dat deze auto's minimaal gaan afschrijven de komende jaren. Je koopt een Ibiza nu voor 6K met 125K op de teller. Die verkoop je over een paar jaar nog altijd voor 2 a 3 K. Het blijft een goedkope auto om te rijden dat betekend altijd weinig afschrijven.

Wij hebben er zakelijk eentje en als ik zelf ergens naar toe moet pak ik als het even kan de Prius. De auto is een stuk ruimer en niet zo rumoerig, maar bovenal de stoelen zijn een stuk beter. Ben geen kleine jongen, in zowel lengte als gewicht. Ik rij er zelf 1 op 20 mee en dan rij ik normaal, normaal zoals ik rij :) dus niet een oog op de verbruiksmeter. maar als ik zo zie wat het verbruik zo algemeen is is 1 op 18 de ondergrens volgens de boordcomputer.

Dit is het "nieuwere"model met de 1.8, die schijnt wel een stuk zuiniger te zijn dan de oudere 1.5 wellicht dat dat de verbruikcijfers zijn die je bij staan.

Wat niet geheel onbelangrijk is, is dat er geen distrubutieriemen, v snaren, startmotors, roetfilters egrs enz inzitten, de onderhoudskosten zijn enorm laag. Wij hebben alle drie de wagens gebruikt gekocht (recentelijk weer voor ons zelf begonnen) en de Prius is iets later gekomen als de Polo's maar kosten zien er een stuk lager uit. Wij hebben na aanschaf de auto een beurt laten geven en nu zit er mobilteits hulp op maar bovenal garantie op hybride pakket (zonder km beperking) en als er een lampje stuk is of lekke band maken ze dat gratis, zelfs olie en ruitensproeier vullen ze gratis bij.

Ik denk dat de waarde van de Polo's en Ibiza's nog veel verder weg gaan zakken, immers de particuliere markt was al helemaal weggezakt nadat er weer wegenbelasting betaald moest worden. Dus dat spul kwam vol op op de markt, nu komt de leasemarkt ook helemaal los. Wij hebben ook relatief niks betaald voor de twee Polo's, hadden keuze uit een stuk of 20! die daar stonden. Dus de kleine markt voor dit soort diesels is vrij vlot verzadigd als ook de export de Polo links laat liggen. Wat een kwestie van tijd is, als er geen bpm teruggave meer opzit, de houderschap van diesels ook anders belast wordt (o.a. Polen is daar mee bezig).

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 sep 2015, 08:34

Reind schreef:Wat zijn de kosten van het vervangen van de EGR. En wat zijn de gevolgen als hij stuk gaat of niet goed meer functioneert.
Wat WJ ook aangeeft, rond de 700,- kost dat wel.
Als ie kapot gaat dan gaat ie slecht lopen en in noodloop. Je kan het probleem dus niet negeren als het zover is.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Reind » 24 sep 2015, 09:27

Weer nuttige informatie heren.

Mbt tot restwaarde. Indien je een 1.2tdi koffiemolen koopt (in welke verpakking dan ook) voor €6.000,- en je gaat er 3 jaartje in tuffen. Dan schrijf je toch nooit veel af.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door dvh » 24 sep 2015, 09:47

Neuh.
Ik heb de mijne onlangs nog voor 8000-8500 gekocht. eind 2010 exemplaar met 105dkm op de teller.
Wel een keurige auto verder. Maar die schrijft nog wel wat af :-)

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door RutgerK » 24 sep 2015, 11:11

Roy RS schreef:
dvh schreef:EGR is niet (!) weg te mappen bij een 1.2 bluemotion.
Anders had ik het zeker laten doen. Iedereen afgebeld. Is nog niks voor mogelijk.

Sommige bedrijven zijn wel bezig met bepaalde oplossingen. Maar tot op heden is er nog niks nada noppes.
Heb je vagtechniek gebeld? Ik ben aan die link gekomen door Ibiza en 1.2 tdi te klikken...
Mocht je ze bellen en het vragen, let me know, ik ben ook in de markt voor zo'n auto voor het vrouwtje
Hij is weg te mappen maar daar schijn je niet vrolijk van te worden. :(

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 sep 2015, 12:41

Reind schreef:Weer nuttige informatie heren.

Mbt tot restwaarde. Indien je een 1.2tdi koffiemolen koopt (in welke verpakking dan ook) voor €6.000,- en je gaat er 3 jaartje in tuffen. Dan schrijf je toch nooit veel af.
Als je er een hebt voor 6k. Zou wel proberen een te kopen met relatief lage km-stand. Weet niet hoe die dingen zich houden met dik 200k op de teller.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1.2tdi koffiemolen

Bericht door Niels » 24 sep 2015, 15:28

Voor 6k koop je idd geen Prius3 maar daar heb je echt een goed ding aan. Per gereden kilometer prijs technisch onverslaanbaar, veilig, betrouwbaar en comfortabel. Nooit spijt van de onze gehad qua aanschaf ook al lag een E91 ook binnen bereik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten