1.2tdi koffiemolen
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
1.2tdi koffiemolen
Maat van mij is op zoek naar een zuinig auto waar hij in 3 jaar 150.000 mee wil rijden. Snelheid etc interesseert hem niet, zuinigheid en onderhoudskosten wel. Ik dacht aan een 1.2tdi of anders de 1.9tdi.
Mensen ervaring met deze motoren? En de PSA dieseltjes, is dat nog een beetje goed spul.
Mensen ervaring met deze motoren? En de PSA dieseltjes, is dat nog een beetje goed spul.
- EvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: 1.2tdi koffiemolen
VW heeft ook nog de 1.4 tdi. De 1.4 HDi tjes van PSa zijn volgens mij ook redelijk zuinig. Mijn stiefmoeder had een 206 1.4 HDi. Erg zuinig, maar niet vooruit te branden.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 1.2tdi koffiemolen
Lupo 3L of Audi A2 3L omgebouwd naar handbak. 

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 1.2tdi koffiemolen
Hebben we het ook over gehad. Hij rijdt erg veel en zo'n A2 vind je niet meer onder de 2 ton. En de lupo is te klein aangezien hij een kleine verwacht.
Zaten een beetje te denken aan een Seat Ibiza ST 1.2tdi o.i.d.
Hij gaat er iig op voorruit. Hij rijd al een paar jaar in een Twingo uit 95
Zaten een beetje te denken aan een Seat Ibiza ST 1.2tdi o.i.d.
Hij gaat er iig op voorruit. Hij rijd al een paar jaar in een Twingo uit 95

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 1.2tdi koffiemolen
Skoda Fabia Greenline Combi? Zijn wat vaker privé gekocht heb ik zo'n idee. Ibiza ecomotive is denk ik lastig om 1 te vinden die geen ex lease aftrapbak is.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: 1.2tdi koffiemolen
Wat is het budget?
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 1.2tdi koffiemolen
Ibiza 1.2tdi ecomotive zijn idd bizar zuinig als je onder de 130 blijft!
- Hitz
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: 1.2tdi koffiemolen
Rij nu zelf 10.000km in een DS3 1.6 e-HDI. Erg fijne auto, sturen wellicht wat gevoelloos, maar heerlijk comfortabel, en erg zuinig. Heb bovendien een prettig uitgevoerde auto met navi, sportstoelen, HiFi met subwoofer en dat maakt het tot een fijn totaalpakket. 85 op cruise is 1 op 30. De 1.6 viercilinder is veel geciviliseerder en verfijnder dan de VAG 1.2 TDI. Die klinkt als een trekker, en is traag. De DS3 heeft ruim 90pk, op 1060 kilo.
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 1.2tdi koffiemolen
Zo jammer dit, alsof een leaseauto altijd afgetrapt is....Riceaux schreef:Skoda Fabia Greenline Combi? Zijn wat vaker privé gekocht heb ik zo'n idee. Ibiza ecomotive is denk ik lastig om 1 te vinden die geen ex lease aftrapbak is.
trust me, bij 90% is dat zeker niet zo en doe je een betere koop aan een ex-leaseauto die goed onderhouden is als aan een particuliere auto waarop zwaar bezuinigd is op het oh zo dure onderhoud......
Ibiza ST of Fabia zijn goede keuzes. Is acceptabel comfortabel voor lange afstanden.
1,2tdi's niet kopen met zeer lage kmstanden in relatie tot leeftijd, dan zijn ze vaak vervuld van alleen maar korte afstanden rijden en dat is voer voor problemen later.
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 1.2tdi koffiemolen
Ook helemaal mee eens, 1.6 hdi is een fijn en degelijk blok.Hitz schreef:Rij nu zelf 10.000km in een DS3 1.6 e-HDI. Erg fijne auto, sturen wellicht wat gevoelloos, maar heerlijk comfortabel, en erg zuinig. Heb bovendien een prettig uitgevoerde auto met navi, sportstoelen, HiFi met subwoofer en dat maakt het tot een fijn totaalpakket. 85 op cruise is 1 op 30. De 1.6 viercilinder is veel geciviliseerder en verfijnder dan de VAG 1.2 TDI. Die klinkt als een trekker, en is traag. De DS3 heeft ruim 90pk, op 1060 kilo.
- 964aircooled
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
Re: 1.2tdi koffiemolen
mini van mij kopen
2008 1.6diesel 109pk
130dkm
verbruik snelweg 1 op 25
Dit is wel met 17 inch velgen ( dus kan nog zuiniger)

2008 1.6diesel 109pk
130dkm
verbruik snelweg 1 op 25
Dit is wel met 17 inch velgen ( dus kan nog zuiniger)
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 1.2tdi koffiemolen
ik heb een Nemo met 1.4 hdi gehad en een Partner met 1.6HDI. Zuinig zijn ze beide in ieder geval niet...enkel als je 80 of minder in 5 rijdt, dan haal je 6.2-6.3 op 100km, zodra je harder rijdt schiet het verbruik nog hoger. Op snelweg naar Oostenrijk met netjes 125- 130 gebruikt ie 7.8/100….De Nemo gebruikte nóg meer. Zodra die eco-krengen de turbo gebruiken is het verbruik niet te geloven.
Vrienden van me hebben die 1.2 TDI ibiza en die schijnt gemiddeld 1 op 22 te doen, snelweg en binnendoor door elkaar, dus die motor zou ik eerder kiezen.
Vrienden van me hebben die 1.2 TDI ibiza en die schijnt gemiddeld 1 op 22 te doen, snelweg en binnendoor door elkaar, dus die motor zou ik eerder kiezen.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 1.2tdi koffiemolen
Bedankt voor de info heren.
Even een aantal voorwaarden op een rij:
- Moet groot genoeg zijn om veilig een baby te vervoeren;
- Ivm met de kilometers is een fatsoenlijke stoel wel zo fijn;
- Zuinigheid belangrijker dan snelheid;
- Runningcosts zijn belangrijker dan aanschafkosten;
- Kilometerstand niet te al te hoog, hij gaat er in 3jaar +/- 120.000km in rijden. Koop je dan een auto met veel meer dan 200K heb je straks iets wat onverkoopbaar is. Als hij na 3 jaar +/- 250/300K op de teller heeft is het prima.
Shortlist tot nu toe:
- Seat Ibiza ST 1.2tdi
- Skoda Fabia ST 1.2tdi
- VW Polo 1.2tdi (wellicht iets te klein maar lijkt mij de meest waardevaste auto)
- VW Golf 5 variant 1.9tdi (indien die auto veel fijner rijd dan de bovenstaande is het een serieuze optie)
- wat frans spul??
Even een aantal voorwaarden op een rij:
- Moet groot genoeg zijn om veilig een baby te vervoeren;
- Ivm met de kilometers is een fatsoenlijke stoel wel zo fijn;
- Zuinigheid belangrijker dan snelheid;
- Runningcosts zijn belangrijker dan aanschafkosten;
- Kilometerstand niet te al te hoog, hij gaat er in 3jaar +/- 120.000km in rijden. Koop je dan een auto met veel meer dan 200K heb je straks iets wat onverkoopbaar is. Als hij na 3 jaar +/- 250/300K op de teller heeft is het prima.
Shortlist tot nu toe:
- Seat Ibiza ST 1.2tdi
- Skoda Fabia ST 1.2tdi
- VW Polo 1.2tdi (wellicht iets te klein maar lijkt mij de meest waardevaste auto)
- VW Golf 5 variant 1.9tdi (indien die auto veel fijner rijd dan de bovenstaande is het een serieuze optie)
- wat frans spul??
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 1.2tdi koffiemolen
Audi A4 B6 1.9tdi?
Oerdegelijk, en met 3 ton erop prima te verkopen.
Vind er alleen maar eens een met 150K op de klok.
Oerdegelijk, en met 3 ton erop prima te verkopen.
Vind er alleen maar eens een met 150K op de klok.

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 1.2tdi koffiemolen
Jij zal de feiten vast beter kennen dan ik. Ik baseer me op wat ik zie op de weg en wat ik hoor van mensen die bij easyway werken. Dus excuses als ik het verkeerd heb. En daarbij heb ik het alleen over deze categorie lease auto's. Zijn toch auto's die geleased worden door starters en dat zijn voornamelijk jonge mensen.Fabian schreef:Zo jammer dit, alsof een leaseauto altijd afgetrapt is....Riceaux schreef:Skoda Fabia Greenline Combi? Zijn wat vaker privé gekocht heb ik zo'n idee. Ibiza ecomotive is denk ik lastig om 1 te vinden die geen ex lease aftrapbak is.
trust me, bij 90% is dat zeker niet zo en doe je een betere koop aan een ex-leaseauto die goed onderhouden is als aan een particuliere auto waarop zwaar bezuinigd is op het oh zo dure onderhoud......
Ibiza ST of Fabia zijn goede keuzes. Is acceptabel comfortabel voor lange afstanden.
1,2tdi's niet kopen met zeer lage kmstanden in relatie tot leeftijd, dan zijn ze vaak vervuld van alleen maar korte afstanden rijden en dat is voer voor problemen later.
Ontopic: Hoe groot is de persoon in kwestie? En wat is zijn referentiekader qua goede stoel? Een Polo bijvoorbeeld heeft voor z'n klasse goede stoelen (heb ik gehoord), maar ik krijg er na een uur in zitten toch last van m'n rug van. Is een Volvo geen optie? Dan heb je in ieder geval zeker goede stoelen.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 1.2tdi koffiemolen
Hij is 1:85 en niet de moeilijkste. Hij komt immers uit een Twingo van 95.
Volvo's zijn vaak zwaar en niet al te zuinig. Al die tdi dingen wegen rond de 1100kg.
Twee kanshebbers
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat ... 0-wit.html
Volvo's zijn vaak zwaar en niet al te zuinig. Al die tdi dingen wegen rond de 1100kg.
Twee kanshebbers
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat ... 0-wit.html
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: 1.2tdi koffiemolen
die ibiza's zijn rijkelijk te vinden met goeie km-standen, omdat particulieren die destijds bij de introductie belastingvrij konden rijden!
Ik heb zelf ook een beetje zitten neuzen naar een ruime auto die lage runningcost heeft, als je zoekt op stationcar bij gaspedaal, vanaf 2013, onder 15k, dan komen er vooral heel veel ibiza's.
75 pk houdt niet over, maar ik vind het een aardige auto om te zien, van binnen wat minder...maar dat maakt me niet uit, want ik rijd toch met een eigen maatstoel die ik omzet.
Ik ga nu toch maar een maat grotere bestelwagen met dubbele cabine op de zaak kopen ipv de ibiza, maar anders was hem dat geworden...
ik zou dus inderdaad die 2 gewoon eens gaan bekijken en dan zo'n ding kopen voor die 6k, prima toch, zeker als je uit een twingo komt! Maatje van me heeft er 1 en die is lyrisch enthousiast, die komt uit een golf 4.
Ik heb zelf ook een beetje zitten neuzen naar een ruime auto die lage runningcost heeft, als je zoekt op stationcar bij gaspedaal, vanaf 2013, onder 15k, dan komen er vooral heel veel ibiza's.
75 pk houdt niet over, maar ik vind het een aardige auto om te zien, van binnen wat minder...maar dat maakt me niet uit, want ik rijd toch met een eigen maatstoel die ik omzet.
Ik ga nu toch maar een maat grotere bestelwagen met dubbele cabine op de zaak kopen ipv de ibiza, maar anders was hem dat geworden...
ik zou dus inderdaad die 2 gewoon eens gaan bekijken en dan zo'n ding kopen voor die 6k, prima toch, zeker als je uit een twingo komt! Maatje van me heeft er 1 en die is lyrisch enthousiast, die komt uit een golf 4.
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: 1.2tdi koffiemolen
Als ruimte van belang is.. Waarom niet een Toyota Prius? Het model uit/na 2010 is nu niet duur meer, voor 40 euro per jaar kan je bij de dealer een verlengde garantie afsluiten op het gehele hybride pakket. Zijn ongelooflijk betrouwbaar en je rijdt met 2 vingers in je neus ook 1 op 20/25. Wegenbelasting is 120 euro per kwartaal wat minimaal de helft is van een polo/ibiza en is een stuk ruimer.
Zakelijk hebben wij hier drie Polo's en moet zeggen dat er echt heel veel problemen mee zijn, zelfs zijn er bij 2 al nieuwe voorstoelen gemonteerd omdat ze doorgezakt waren. Eentje rijdt met een geheel andere motor de andere een halve...
Gezien de restwaarde die nu al extreem laag is bij de Polo en Ibiza zou ik wat anders uitzoeken. Bovendien rijdt het ook niet echt geweldig en als je doorrijdt ook niet extreem zuinig.
Zakelijk hebben wij hier drie Polo's en moet zeggen dat er echt heel veel problemen mee zijn, zelfs zijn er bij 2 al nieuwe voorstoelen gemonteerd omdat ze doorgezakt waren. Eentje rijdt met een geheel andere motor de andere een halve...
Gezien de restwaarde die nu al extreem laag is bij de Polo en Ibiza zou ik wat anders uitzoeken. Bovendien rijdt het ook niet echt geweldig en als je doorrijdt ook niet extreem zuinig.
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: 1.2tdi koffiemolen

Hier een mooi dieseltje. 1.2tdi slowmotion. 108dkm . 8250,- !
Koopje..


- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 1.2tdi koffiemolen
Een Prius is misschien ook wel een optie. Ik zal eens kijken of hij dat wat vind. Hij heeft de rijstijl van een 60+er dus het verbruik zal nog weleens mee kunnen vallen. En ik ga ervan uit dat het een stuk comfortabeler rijdt dan een Ibiza.fuseekogel schreef:Als ruimte van belang is.. Waarom niet een Toyota Prius? Het model uit/na 2010 is nu niet duur meer, voor 40 euro per jaar kan je bij de dealer een verlengde garantie afsluiten op het gehele hybride pakket. Zijn ongelooflijk betrouwbaar en je rijdt met 2 vingers in je neus ook 1 op 20/25. Wegenbelasting is 120 euro per kwartaal wat minimaal de helft is van een polo/ibiza en is een stuk ruimer.
Zakelijk hebben wij hier drie Polo's en moet zeggen dat er echt heel veel problemen mee zijn, zelfs zijn er bij 2 al nieuwe voorstoelen gemonteerd omdat ze doorgezakt waren. Eentje rijdt met een geheel andere motor de andere een halve...
Gezien de restwaarde die nu al extreem laag is bij de Polo en Ibiza zou ik wat anders uitzoeken. Bovendien rijdt het ook niet echt geweldig en als je doorrijdt ook niet extreem zuinig.
Heb je zelf een Prius? Ik dacht dat ze de 1:25 bij lange na niet halen. En de afschrijving zal toch ook veel hoger liggen denk ik. Helemaal straks met 200+K op de teller en hybride techniek.
Dat restwaarde verhaal snap ik niet zo. Ik verwacht dat deze auto's minimaal gaan afschrijven de komende jaren. Je koopt een Ibiza nu voor 6K met 125K op de teller. Die verkoop je over een paar jaar nog altijd voor 2 a 3 K. Het blijft een goedkope auto om te rijden dat betekend altijd weinig afschrijven.
-
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: 1.2tdi koffiemolen
Wat dacht je van A3 Sportback diesel? Zuinig en genoeg ruimte. Ik heb zelf ook net een kleine baby en een polo lijkt mij toch wat klein om alles mee te vervoeren. Je moest eens weten wat mama's allemaal in huis halen als ze een kind krijgen!
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: 1.2tdi koffiemolen
Moet zeggen.. Ik ben totaal niet kapot van de Polo 1.2 koffiemolen..
Ik rij vrijwel enkel binnen de bebouwde kom.. En als je 'm in z'n toeren laat janken dan duwt de turbo je nog wel een beetje vooruit.. Dat is niet eens (zo) storend.
Maar het onderstel.. Sjezus.. De vering voor is veel te soft. Dat ding deint op en neer bij drempels.
Nu neem ik die ook met een noodgang.. Beetje zoals Erik met z'n M5 over de Autobahn raast zo dender ik binnendoor met mijn Polo. Maar ook bij het inparkeren.. Alles pongt en plongt. Het is gewoon een blikken rammeldoos in een mooiere verpakking.
Maar..
Zuinig is ie absoluut.. Ik ontzie hem niet. En ik tank 1x in de 3 a 4 weken
Dat is wel top natuurlijk.
Nu rij ik qua absolute kilometers niet veel ( 5 - 10 km per dag ) maar juist valt het verbruik me daarom niet tegen. Dat was met m'n BMW / Audi TT wel anders :*-)
Met de TT moest ik moeite doen om geen 2x te hoeven tanken in dezelfde week bij dezelfde kilometers.
De buurt is wel een stuk veiliger geworden overigens..
Ik rij vrijwel enkel binnen de bebouwde kom.. En als je 'm in z'n toeren laat janken dan duwt de turbo je nog wel een beetje vooruit.. Dat is niet eens (zo) storend.
Maar het onderstel.. Sjezus.. De vering voor is veel te soft. Dat ding deint op en neer bij drempels.
Nu neem ik die ook met een noodgang.. Beetje zoals Erik met z'n M5 over de Autobahn raast zo dender ik binnendoor met mijn Polo. Maar ook bij het inparkeren.. Alles pongt en plongt. Het is gewoon een blikken rammeldoos in een mooiere verpakking.
Maar..
Zuinig is ie absoluut.. Ik ontzie hem niet. En ik tank 1x in de 3 a 4 weken

Nu rij ik qua absolute kilometers niet veel ( 5 - 10 km per dag ) maar juist valt het verbruik me daarom niet tegen. Dat was met m'n BMW / Audi TT wel anders :*-)
Met de TT moest ik moeite doen om geen 2x te hoeven tanken in dezelfde week bij dezelfde kilometers.
De buurt is wel een stuk veiliger geworden overigens..
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 1.2tdi koffiemolen
Ik ben het helemaal met je eens DVH. Maar de persoon die hem gaat rijden stelt hele andere eisen aan een auto. Het is een echte van A naar B persoon. Hij heeft met zijn Twingotje iets van 60.000 km gereden in relatief korte tijd. En hij klaagt daar helemaal niet over maar wil nu gewoon een veiligere auto omdat hij een kleine krijgt. Als hij wil kan hij een BMW 3serie leasen, maar kiest ervoor de centen in zijn zak te houden.
Laatst gewijzigd door Reind op 23 sep 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 1.2tdi koffiemolen
Een Seat Ibiza ST 1.2 is een prima gezinsauto. Een vriend van mij heeft al jaren zo een ding en er is nooit iets mee geweest. Reguliere beurtjes en that's it. Loopt makkelijk boven 1 op 20.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marcelvv en 7 gasten