Tristan schreef:Dat laatste is overigens niet waar. Als je een goede tuner heeft die een goede afstelling/software maakt, is het brandstof gebruik niet meer. Echter, je gaat je rechtervoet meer gebruiken vanwege het geluid en daarom zuipt het meer. Ik won met mijn E30 M3 ruim 20pk en begreep dat ze op de S50/S54 motoren dit ook kunnen realiseren.
Daar zit hem ook exact het probleem en daarom klopt het bij veel niet.
Als je bij een S50 de luchtmassameter los trekt spring dat ding in noodloop en dan loopt hij dus op de nood map. Welke dus Alpha N is. Wat doen ze dus, ze trekken gewoon de luchtmassameter los en overschrijven die noodmap.
Wat is het probleem van de noodmap? Normaal loopt het motormanagment dus in closed loop mode, dwz het regelt bij op de lambda waarden en op de airflowmeter. Gaat hij over op noodloop dan valt dat weg en rijd hij gewoon op die voorgeprogrammeerde waarde, dus is deellast waarschijnlijk veel te rijk.
Als jij gaat racen dan wil je gewoon piekvermogen hebben en maakt een beetje rijk lopen bij deellast niks uit. Als hij maar goed reageert op het pedaal. Voor een daily cruiser waar een carbon airbox op gaat is het dus minder geschikt.
Bij een S54 is er nog weer wat anders. Die heeft zijn inlaat temperatuur sensor in de luchtmassa meter zitten en als je die dus los trekt dan corrigeert hij die niet meer. Dan moet je dus eigenlijk een aparte IAT sensor plaatsen maar dat doen veel hobby bob tuners dus ook niet. Overschrijven weer de noodmap en klaar is kees. Dan moet zo'n ding het dus bij -20 doen en bij +30 en mag niet te arm staan. Dan zetten ze dus het mengsel wat rijker en verlies je alsnog wat vermogen en doe je het effect van de airbox teniet.
Terwijl als je het goed doet, je bij een S54 gewoon CSL software gebruiken kan, mits je een aparte IAT sensor in je airbox plaatst en aansluit. Dan functioneert je systeem gewoon goed en is brandstofverbruik in deellast ook niet echt een issue.