BMW e36 328i racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

BMW e36 328i racer

Bericht door Reind » 13 dec 2011, 22:08

De auto in kwestie is al in veel topics langsgekomen en voor de volgende update leek het mij leuk om er een topic voor te starten. Ik merk dat er op dit soort topics altijd leuk word gereageerd en daarnaast is het gewoon ondersteunend op technisch en cosmetisch gebied.

Het betreft een nederlandse e36 325i niet vanos sedan uitgerust in een grijze kleur. De auto komt uit 1991 en is daarmee een van de eerste e36's. Er zijn e30's die een nieuwer kenteken hebben. De auto heb ik heel aantrekkelijk kunnen kopen eind 2009 met als doelstelling om er een ringauto van te maken die ik ook op de openbare weg kan gebruiken.

We zijn inmiddels 2 jaartejs verder en de auto bevalt nog steeds erg goed en heb er al veel in gereden en vooral van genoten. Als ik hem niet plat rij denk ik dat hij nog heeeeel lang in mijn bezit blijft.

De hoofdreden van de swap is meer uitdaging. Ik race alweer een aantal jaartjes. Buiten een paar uitstapjes was dat allemaal in 200pk max racers. Deze pk's ben ik nu onderhand aardig de baas en wil me verder ontwikkelen en dat betekend dat je het jezelf moeilijker moet maken. Met 100pk meer in het vooronder moet dat aardig lukken dacht ik zo. Daarvoor kun je natuurlijk een m3 aanschaffen, maar dan begin je weer helemaal bij nul. Dus heb ik besloten om mijn huidige op te waarderen met een S50 motor en alle aanverwante delen van een m3.

Het begin is binnen in de vorm van een aardig kaalgeplukte engelse M3 cabrio. Maargoed, alle noodzakelijke delen voor een swap zitten er nog op. Dit in de vorm van motor, bak, aandrijving, remmen, ophanging enzzz. Gister gecheckt of de motor nog in goede conditie is. En dat is hij. Leverde een gezonde 294Pk/308Nm. Niet slecht dacht ik zo. Cilinderwanden ook nog even geinspecteerd met zo'n cameratje (werkt echt super) en kwam alleen maar hoonkrassen tegen. Dus dat is ook nog prima in orde.

Eerst even terug in de tijd. In fotovlucht de opbouw tot nu toe
Na aankoop
Afbeelding

Wat cosmetische aanpassingen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Vwola
Afbeelding

En voor de veiligheid
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Vwola 2

Afbeelding

Met nieuwe tor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat niet op de foto's langskwam:
- Eibach pro street rondom
- Dikke H&R voorstabi
- Ander torrtje gemonteerd
- Tropen radiateur
- Electrische fan
- Nieuw diffje a 3:45 met 45% sper
- Supersprint einddemper
- Ennogwat spul

En dan nu de plannen voor deze winter.

Motor:
Preventief onderhoud uitvoeren (drijfstang lagers, waterpomp, vanos pakkingen, olie filter olie enzzz)
3.2 carterpan
Bert had het nog over een Gr N carterontlichtingsdingetje. Die moet er dan ook nog maar op komen.

Dan eerst eens lekker wennen om vervolgens bij OBD een chip te maken om hem iets scherper te maken. En op termijn de uitlaat doen.

Wegligging:
- E46 draagarmen voor
- draagarm rubbers
- Nieuwe rubbers in subframe achter
- Powerflex in langsdraagarmen achter

Remmen
Geen idee, eerst eens kijken hoe rij remt

Carroserie
- Ik wil er zo'n verbredingsset voor kopen van rieger (of een andere). Deels moet dit omdat er e46 draagarmen voorop komen waardoor de sporing verbreed.
- Wat beginnen roestplekken wegwerken
- Zijskirts erop
- Het een en ander spuiten

Nu heb ik geen zin meer.......

Word vervolgt
Laatst gewijzigd door Reind op 04 mei 2016, 12:15, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Knot » 13 dec 2011, 22:27

Zijn mooie plannen Reind, je pakt het goed aan ipv alleen het blokje er zo in te lepelen!

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Friso » 13 dec 2011, 22:27

Mooi project blijf het volgen. :thumbup:

e36 met 17 inch Motorsport staat goed.

Vraagje hoeveel spoor verbreding leveren die e46 draagarmen op en is het plug and play.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Spijkerhard » 13 dec 2011, 22:33

:thumbup: Dat gaan we volgen!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Bert ///M3 » 13 dec 2011, 22:34

Leuke plannen Reind :thumbup:

Als je nog een suggestie wilt, laat meteen je voorsubframe versterken als je motor er toch uit is. Die scheuren op den duur uit namelijk. Is een kwestie van een plaatje er op lassen en je bent klaar.

Achterkant ook als je dat nog niet gedaan hebt :)

Vanwaar de E46 draagarmen trouwens? Bij de jongens die er mee rijden heb ik namelijk niet echt de indruk dat het heel veel brengt.

Vraag me ook af of jij geen onderstuur in de auto hebt nu? Ik heb ook die Pro-Street-S schroefset op mijn M3 alleen dan met Eibach stabi's voor en achter. Het is mijn gevoel een beetje dat de auto zelf beter in balans is met de stabi's of beiden op hard of beiden op soft. Je voelt hem achter te ver doorveren zeg maar als je die op slap zet en dan heb ik ook meer onderstuur. Dikke achterstabi is niet echt ideaal maar alleen een dikke voor ook niet heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Reind » 13 dec 2011, 22:55

Zoiets bedoel je
Afbeelding

Afbeelding

Heb ik al gedaan toen ik de motor heb gewisseld :wink: . Carros versteviging voor subframe achter liggen ook al klaar.

Mijn stabi achter is gewoon standaard. Nu vind ik een e36 in de basis al onderstuurt. Met lekkere zachte veren op de vooras en harde veren achter maar wel een straffe stabi voor vind ik hem best lekker sturen. Op de ring ga ik er ook best hard mee. Ik moet wel zeggen dat ik de auto overall wel een beetje te slap vind.

Gebruikersavatar
Gijs.
Berichten: 865
Lid geworden op: 06 sep 2009, 20:18

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Gijs. » 14 dec 2011, 00:09

Gaaf man! Heerlijk zo'n BMW tot ringtool maken. Ooit...

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3810
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Paskal » 14 dec 2011, 08:06

Mooie plannen hoor :thumbup: Opbouw van een Ringtool ligt uiteraard wel een beetje in mijn interesse-veld :) Zo'n respray zoals jij eerder al hebt gedaan lijkt me ook wel een keer wenselijk voor de verhuiswagen, maar hik altijd een beetje tegen de kosten aan..... Voor zo'n bedrag kan ik ook andere leuke upgrades kopen.

En toch vind ik die 930 op de achtergrond nog leuker ;)

Succes met de verdere opbouw!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Reind » 14 dec 2011, 09:07

Die respray betrefde enkel de bumpers en stukie achterscherm. En als je het zelf voorbewerkt kost het niet veel.

Daarbij heb ik het geluk dat een van mijn sleutel matties autospuiter is.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Robertdj » 14 dec 2011, 09:11

Ik denk dat ik hiermee voor een aantal dfers spreek, we willen méér weten over de 930 turbo!!!
Nog een mijn auto topic please :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28659
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2011, 09:28

gaaf project!! en leuk dat je de racer ook cosmetisch netjes houdt!!

dat vind ik altijd jammer als je zo'n racer ziet die er vervolgens echt niet uitziet...

ga dit draadje zeker volgen :D

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Reind » 14 dec 2011, 09:39

Haha.......

Nou even een tipje van de sluier.
Het betreft een 911 turbo uit 1978 met 94K op de klok. Auto is volledig origineel (alle documentatie zit erbij) en komt van de tweede eigenaar.

Op een spuitbeurt na is alles dus nog origineel. En dat houden we zo. Gekocht met 75K op de klok in 2003. Een echte collecters item.

Dit is er ook een die nooit meer verkocht word.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen jammer dat de motor op de verkeerde plek zit. Dit is werkelijk het rijdende voorbeeld dat dat de rijdynamiek niet bepaald ten goede komt. Een echte natte bilspleet auto

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door duifjes.com » 14 dec 2011, 09:42

cool!

ps....die witte Nissan....-> Deventer ?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28659
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Martijn_bmw » 14 dec 2011, 09:45

gaaf ding die 911 ook :cool:

en idd rijden met die auto's is nog echt werken :kikker:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Robertdj » 14 dec 2011, 10:01

:hot:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3810
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Paskal » 14 dec 2011, 11:03

Gaaf zo'n 930, heb er zelf 2,5 jaar ook eentje gehad. Zat overigens wel een ander motortje in (met > 400 pk wel iets sterker) . Zie hier voor wat meer info en foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Wel verdomd handig zo'n maatje wat in de spuiterij zit!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Reind » 14 dec 2011, 14:18

Ik vind de m3 redelijk bescheiden klinken. Nu vind ik ook dat een beetje brullen de beleving in een ringauto alleen maar verhoogd.

Kortom, hij mag wel wat meer geluid produceren. Nu zijn er vele opties welke nieuw te koop. Echter vind ik €600 neertellen een beetje overdreven. Ik bekijk liever de aanpassingen mogelijk met de bestaande uitlaat.

De kat verwijderen, gaat een s50 daar wezelijk anders van klinken. Dat ik iets koppel inlever boeit me niet omdat ik toch voornamelijk aan het janken ben. En heeft iemand weleens gemeten of een katloze meer vermogen levert?

Ook staat er een scorpion einddemper te koop op marktplaats. Iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 14:26

S50 met katvervanger klinkt heel schel, je krijgt een soort van resonantie rond 3000 toeren.

Weet niet hoeveel vermogen het scheelt ik heb hem meer omwille van het gewicht, die S50 kats wegen een ton.

Ik heb dan een standaard S50 einddemper om binnen de geluidseisen te blijven.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Reind » 14 dec 2011, 14:36

Bedoel je hiermee een totale katvervanger van Supersprint of de kat leeghalen van de originele uitlaat.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 14:41

Nee ik heb er alleen zo'n supersprint katvervanger op :)

Met een open demper word hij vaak wel wat minder schel alleen ook wat luider.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door MartijnGizmo » 14 dec 2011, 14:44

Reind schreef:Ik vind de m3 redelijk bescheiden klinken. Nu vind ik ook dat een beetje brullen de beleving in een ringauto alleen maar verhoogd.

Kortom, hij mag wel wat meer geluid produceren. Nu zijn er vele opties welke nieuw te koop. Echter vind ik €600 neertellen een beetje overdreven. Ik bekijk liever de aanpassingen mogelijk met de bestaande uitlaat.

De kat verwijderen, gaat een s50 daar wezelijk anders van klinken. Dat ik iets koppel inlever boeit me niet omdat ik toch voornamelijk aan het janken ben. En heeft iemand weleens gemeten of een katloze meer vermogen levert?

Ook staat er een scorpion einddemper te koop op marktplaats. Iemand ervaring mee?
Einddemper van een vroege 325i monteren geloof ik... kwam laatst hier op DF langs in een topic!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 14:53

Die zijn kleiner qua buisdiameter dus dat zou ik nou net niet doen, dat is leuk voor op je 328i oid.

Trouwens nog een idee voor als die motor er toch naast staat, schroef er een S54 krukaspoelie op, dat scheelt een eind qua stuurbekrachtigingstemperaturen enz.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Erik dB » 14 dec 2011, 15:00

Als je niet echt haast hebt; ik overweeg om mijn M3 sedan volgend jaar te verkopen (wil even de ontwikkelingen mbt werk afwachten en hak dan een knoopje door), en heb dan wel een mooie Supersprint einddemper (2* 76mm) in de aanbieding.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Reind » 14 dec 2011, 16:36

De demper van een 325i past idd niet. Jammer want daar heb ik er nog wel 1 van.

@Bert Gewoon een standaard poelie van een s54?.

@Erik, ik weet niet of ik zolang kan wachten maar we zullen zien.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M50 - S50 SWAP

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2011, 16:56

Yep. Die hebben een andere poelie omdat ze meer toeren draaien, doe je die op een S50 dan verlagen ze dus automatisch het toerental van je waterpomp, PS pomp en dynamo.

Dat is poor man's underdrive pulley voor een S50 :) Kost iets van 4 tientjes of zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gisae, Ralph Wolf, TurboClouseau en 18 gasten