Het betreft een nederlandse e36 325i niet vanos sedan uitgerust in een grijze kleur. De auto komt uit 1991 en is daarmee een van de eerste e36's. Er zijn e30's die een nieuwer kenteken hebben. De auto heb ik heel aantrekkelijk kunnen kopen eind 2009 met als doelstelling om er een ringauto van te maken die ik ook op de openbare weg kan gebruiken.
We zijn inmiddels 2 jaartejs verder en de auto bevalt nog steeds erg goed en heb er al veel in gereden en vooral van genoten. Als ik hem niet plat rij denk ik dat hij nog heeeeel lang in mijn bezit blijft.
De hoofdreden van de swap is meer uitdaging. Ik race alweer een aantal jaartjes. Buiten een paar uitstapjes was dat allemaal in 200pk max racers. Deze pk's ben ik nu onderhand aardig de baas en wil me verder ontwikkelen en dat betekend dat je het jezelf moeilijker moet maken. Met 100pk meer in het vooronder moet dat aardig lukken dacht ik zo. Daarvoor kun je natuurlijk een m3 aanschaffen, maar dan begin je weer helemaal bij nul. Dus heb ik besloten om mijn huidige op te waarderen met een S50 motor en alle aanverwante delen van een m3.
Het begin is binnen in de vorm van een aardig kaalgeplukte engelse M3 cabrio. Maargoed, alle noodzakelijke delen voor een swap zitten er nog op. Dit in de vorm van motor, bak, aandrijving, remmen, ophanging enzzz. Gister gecheckt of de motor nog in goede conditie is. En dat is hij. Leverde een gezonde 294Pk/308Nm. Niet slecht dacht ik zo. Cilinderwanden ook nog even geinspecteerd met zo'n cameratje (werkt echt super) en kwam alleen maar hoonkrassen tegen. Dus dat is ook nog prima in orde.
Eerst even terug in de tijd. In fotovlucht de opbouw tot nu toe
Na aankoop
Wat cosmetische aanpassingen
En Vwola
En voor de veiligheid
En Vwola 2
Met nieuwe tor
En wat niet op de foto's langskwam:
- Eibach pro street rondom
- Dikke H&R voorstabi
- Ander torrtje gemonteerd
- Tropen radiateur
- Electrische fan
- Nieuw diffje a 3:45 met 45% sper
- Supersprint einddemper
- Ennogwat spul
En dan nu de plannen voor deze winter.
Motor:
Preventief onderhoud uitvoeren (drijfstang lagers, waterpomp, vanos pakkingen, olie filter olie enzzz)
3.2 carterpan
Bert had het nog over een Gr N carterontlichtingsdingetje. Die moet er dan ook nog maar op komen.
Dan eerst eens lekker wennen om vervolgens bij OBD een chip te maken om hem iets scherper te maken. En op termijn de uitlaat doen.
Wegligging:
- E46 draagarmen voor
- draagarm rubbers
- Nieuwe rubbers in subframe achter
- Powerflex in langsdraagarmen achter
Remmen
Geen idee, eerst eens kijken hoe rij remt
Carroserie
- Ik wil er zo'n verbredingsset voor kopen van rieger (of een andere). Deels moet dit omdat er e46 draagarmen voorop komen waardoor de sporing verbreed.
- Wat beginnen roestplekken wegwerken
- Zijskirts erop
- Het een en ander spuiten
Nu heb ik geen zin meer.......
Word vervolgt