Het rijdt prima hoor. M52 is duidelijk een stuk krachtiger dan een M50. Gaat moeiteloos een stuk harder. Maar ik wil juist door moeten trekken voor de power. Blijft een hobby auto natuurlijk.EvdP schreef:Ik vind het wel prima rijden, maar ieder zijn eigen natuurlijk.
BMW e36 325i Cabrio > te koop!
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
- Niels
- Berichten: 22551
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Ik zou de koppeling sowieso vervangen als de boel toch los gaat. Gewoon standaard natuurlijk, niet zo'n hufterige aan/uit schakelaar. Verdere upgrades? Gewoon zorgen dat ie weer fris wordt 
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Alweer de koppeling vervangen? Ding zit er nog maar een paar duizend km in.
Uitlaatspruitstukken moeten wel sowieso vervangen. Zijn aardig verroest.
Uitlaatspruitstukken moeten wel sowieso vervangen. Zijn aardig verroest.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW e36 325i Cabrio > AP suspensions
Riceaux schreef:Wat zijn nog meer leuke upgrades voor een m50?
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Heb er serieus aan zitten denken Martijn.
Misschien als ik klaar ben met m'n studie. En een huis met garage heb. 
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
kun je hier wat mee?Riceaux schreef:Heb er serieus aan zitten denken Martijn.Misschien als ik klaar ben met m'n studie. En een huis met garage heb.
http://www.ebay.nl/itm/BMW-H3-2-8l-Hart ... 51c575e25e" onclick="window.open(this.href);return false;
of hier, supercharger er op
http://www.ccr-racing.dk/shop/bmw-19c1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Wat is het voordeel van die Hartge krukas? Vind het nogal prijzig voor een krukas.
Supercharger heb ik ook aan gedacht. Maar houdt het blok op moment liefst atmosferisch.
Misschien laat ik het wel bij een lichter vliegwiel en andere uitlaatspruitstukken. Dan kan ik het overige geld in een auto voor erbij steken.
Supercharger heb ik ook aan gedacht. Maar houdt het blok op moment liefst atmosferisch.
Misschien laat ik het wel bij een lichter vliegwiel en andere uitlaatspruitstukken. Dan kan ik het overige geld in een auto voor erbij steken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
geen verstand vanRiceaux schreef:Wat is het voordeel van die Hartge krukas? Vind het nogal prijzig voor een krukas.
Supercharger heb ik ook aan gedacht. Maar houdt het blok op moment liefst atmosferisch.
Misschien laat ik het wel bij een lichter vliegwiel en andere uitlaatspruitstukken. Dan kan ik het overige geld in een auto voor erbij steken.
maar als ie van 2.5 naar 2.8 kan, dan heb je meer long inhoud en dat samen met bv je lichter vliegwiel kan best leuk zijn, maar weet niet of dat kan met dat ding, natuurlijk zijn er wel kitjes voor, mechanische tuning is sowieso duur, maar als je geen turbo of SC wil dan kan het wel leuk zijn...paar dikke schrick nokkenassen erbij en hoppa
that is als je die zelfde motor wilt houden
maar kost allemaal wel aardig wat, dus beter eerst kijken wat je met 'weinig' kan halen qua power/gevoel.
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Krijg binnenkort een ander blok die max 20k km heeft gelopen. En alles moet er dan toch uit. Dus ik dacht misschien kan ik dan nog even snel wat dingen upgraden die moeilijker gaan als het blok er weer in zit. Dus vandaar dat ik aan een lichtervliegwiel zat te denken. Maar denk inderdaad dat andere upgrades al snel in de papieren gaan lopen.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Ik heb nu twee e36 touring's allebei M52 een 320i en een 328i.Riceaux schreef:Het rijdt prima hoor. M52 is duidelijk een stuk krachtiger dan een M50. Gaat moeiteloos een stuk harder. Maar ik wil juist door moeten trekken voor de power. Blijft een hobby auto natuurlijk.EvdP schreef:Ik vind het wel prima rijden, maar ieder zijn eigen natuurlijk.
De 320i voelt zich pas echt lekker boven de 4500rpm, de 328i is onderin veel sterker en trekt ook veel harder ondanks het onmogelijke lange 2,93 diff.
Toch voor dagelijks gebruik en de normale km's rij ik liever een 328i, de 320i rijd leuker met sportief rijden en klinkt ook mooier ( complete oem 325i uitlaat )
Als je toch voor een sperdiff gaat straks kan je ook een iets lichtere verhouding pakken, bijvoorbeeld een 3,45.
Dan trekt die wat makkelijker, al zijn die in e36 188 alleen te krijgen in omgebouwde vorm ( e30 188 verhouding in een e36 huis )
Net even gekeken, op de vroege 320i M50B20 is wel een enkelmassa vliegwiel geleverd.
Maar die is niet veel lichter dan die van een M50B25 dubbelmassa.
Het kan wel de moeite zijn om een e30 vliegwiel te pakken die is een stuk lichter.
http://www.bimmerportal.nl/forum/viewto ... 80&t=35718" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
@Rico (max 20k gelopen) sow, dat klinkt bijna als een nieuw blok of wat heel lang stil heeft gestaan
ben benieuwd en ook wat voor type lightweight flywheel je gaat en hoe je dat bevalt
ben benieuwd en ook wat voor type lightweight flywheel je gaat en hoe je dat bevalt
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
@Jan-Willem: Nadeel is dat ik dan dus ook weer de koppeling moet vervangen. Weet je toevallig ook een lichter vliegwiel die samen gaat met de standaard koppeling? Origineel BMW of Aftermarket maakt mij niet uit.
Kortere eind overbrenging was ook het plan inderdaad. Hoe kort moet ik nog even uitrekenen. Wil rond de 210 km/u als topsnelheid halen minimaal.
@Rene: 20k km na revisie moet ik er even bij vermelden. Blok wat hier op DF werd aangeboden door Jans/328Ti.
Kortere eind overbrenging was ook het plan inderdaad. Hoe kort moet ik nog even uitrekenen. Wil rond de 210 km/u als topsnelheid halen minimaal.
@Rene: 20k km na revisie moet ik er even bij vermelden. Blok wat hier op DF werd aangeboden door Jans/328Ti.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
De e30 koppeling is ook 228mm, maar of die koppelings plaat te gebruiken is icm met het e30 vliegwiel en 330 drukgroep durf ik niet te zeggen.Riceaux schreef:@Jan-Willem: Nadeel is dat ik dan dus ook weer de koppeling moet vervangen. Weet je toevallig ook een lichter vliegwiel die samen gaat met de standaard koppeling? Origineel BMW of Aftermarket maakt mij niet uit.
Kortere eind overbrenging was ook het plan inderdaad. Hoe kort moet ik nog even uitrekenen. Wil rond de 210 km/u als topsnelheid halen minimaal.
@Rene: 20k km na revisie moet ik er even bij vermelden. Blok wat hier op DF werd aangeboden door Jans/328Ti.
Een vroege e36 320i heeft een enkelmassa vliegwiel maar die is maar 0.4kg lichter en dan heb je als nog de bijbehoorende drukgroep erbij nodig.
Je hebt nu een koppelings set voor een dubbelmassa vliegwiel en lichtere dubbelmassa vliegwielen zijn er niet.
Misschien toch weer een nieuwe drukgroep en koppeling halen en jou recent gekochte set proberen te verkopen.
Voor een relatief goedkoop 188 diff e36 diff met een "standaard 188" verhouding zou je op een 3,64 uitkomen
Toch lijkt mij dat wel heel kort, met banden 225/40/17 3,64 diff zou je bij 6750rpm 214km/h moeten halen.
Zelf denk ik dat het snel gaat vervelen met 3750rpm bij 120km/h.
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Duidelijk, dan maar even dealtje proberen te sluiten met de garage. Is een m20 vliegwiel dan de beste optie of kan ik ook een Fidanza aluminium vliegwiel halen bijvoorbeeld?
3750 rpm bij 120 is wel redelijk veel ja. 3.45 zou ideaal zijn. Dan zou ik dus een e30 sper moeten halen met een 3.45 overbrenging en dat binnenwerk moeten ombouwen naar een e36 diffhuis.
Sorry voor de vele vragen. Heb hier de ballen verstand van.
3750 rpm bij 120 is wel redelijk veel ja. 3.45 zou ideaal zijn. Dan zou ik dus een e30 sper moeten halen met een 3.45 overbrenging en dat binnenwerk moeten ombouwen naar een e36 diffhuis.
Sorry voor de vele vragen. Heb hier de ballen verstand van.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Valt me kwa prijs wel mee dat Fidanza aluminium vliegwiel, scheelt wel dat je dan geen M20 startmotor nodig hebt.
Jammer dat er bij braspenning geen gewicht bij staat.
Met een beetje geluk kan je een M20 6,7kg vliegwiel vinden voor weinig, wel een e30 type 2 M20 startmotor gebruiken.
Nieuwe drukgroep en koppeling en dan ben je waarschijnlijk klaar voor minder dan het bedrag dan wat alleen dat losse Fidanza aluminium vliegwiel kost.
Een 3,45 verhouding lijkt mij ook wel lekker, wel iets kort maar nog normaal mee te rijden.
3,45 188 word niet gebruikt onder een e30, maar onder een e34 tds.
Zelf ben ik er ook mee bezig, onder mijn 328i zit een 2,93 sperdiff ( een sperdiff in een totaal niet interesante verhouding )
Die wil ik ombouwen naar een 3,15 of 3,45 188
Het ombouwen schijnt wel lastig te zijn, al ben ik er wel van overtuigd dat het wel gaat lukken.
Sowieso de lagers en keeringen vervangen en de platen ook mocht het nodig zijn.
Jammer dat er bij braspenning geen gewicht bij staat.
Met een beetje geluk kan je een M20 6,7kg vliegwiel vinden voor weinig, wel een e30 type 2 M20 startmotor gebruiken.
Nieuwe drukgroep en koppeling en dan ben je waarschijnlijk klaar voor minder dan het bedrag dan wat alleen dat losse Fidanza aluminium vliegwiel kost.
Een 3,45 verhouding lijkt mij ook wel lekker, wel iets kort maar nog normaal mee te rijden.
3,45 188 word niet gebruikt onder een e30, maar onder een e34 tds.
Zelf ben ik er ook mee bezig, onder mijn 328i zit een 2,93 sperdiff ( een sperdiff in een totaal niet interesante verhouding )
Die wil ik ombouwen naar een 3,15 of 3,45 188
Het ombouwen schijnt wel lastig te zijn, al ben ik er wel van overtuigd dat het wel gaat lukken.
Sowieso de lagers en keeringen vervangen en de platen ook mocht het nodig zijn.
- Joy
- Berichten: 10901
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Bas Roos heeft de oude auto van Allen voorzien van een M50B25 met mechanische klepstoters, scherpe nokken met wat kopbewerking en volledige uitlaatlijn incl. spaghetti. Ding jankt als een M3 richting 7.500 toeren. Erg gaaf. Geschat 240 pk.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Niels
- Berichten: 22551
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Ach je wilt graag van je geld af dus ik help je graag met advies hoe je dat kan doenRiceaux schreef:Alweer de koppeling vervangen? Ding zit er nog maar een paar duizend km in.
- MParallel
- Berichten: 8963
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
JW: wat dan? 2.93 is standaard overbrenging voor een 328i handbak. Ik wilde juist een sper en behoud van de 2.93 overbrenging.
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
HahaNiels schreef:Ach je wilt graag van je geld af dus ik help je graag met advies hoe je dat kan doenRiceaux schreef:Alweer de koppeling vervangen? Ding zit er nog maar een paar duizend km in.
@Joy: Klinkt goed, maar zal vast wel een paar 1000 hebben gekost?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
3.64 is IMHO veel te kort op een cabrio. Moet je maar zin in hebben, cruisen met 4000 RPM op de tacho.
3.45 zou ik ook niet eens doen eigenlijk.
Je moet er ook rekening mee houden dat je waarschijnlijk naar de 100 nog steeds dezelfde tijd doet. Iets sneller door een versnelling, maar eerder in een hogere versnelling en je moet 2 keer schakelen ipv 1 keer.
Ik heb met mijn M3 eens een sprintje gedaan, hij standaard diff 3.23 en ik 3.62, en dat kortere diff kost alleen maar tijd. Alleen qua gevoel rijd het iets sportiever maar tenzij je circuitracen gaat helpt het allemaal niet zo veel.
3.45 zou ik ook niet eens doen eigenlijk.
Je moet er ook rekening mee houden dat je waarschijnlijk naar de 100 nog steeds dezelfde tijd doet. Iets sneller door een versnelling, maar eerder in een hogere versnelling en je moet 2 keer schakelen ipv 1 keer.
Ik heb met mijn M3 eens een sprintje gedaan, hij standaard diff 3.23 en ik 3.62, en dat kortere diff kost alleen maar tijd. Alleen qua gevoel rijd het iets sportiever maar tenzij je circuitracen gaat helpt het allemaal niet zo veel.
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Duidelijk Bert.
Denk dat ik alles behalve de uitlaat dan maar standaard hou en me rustig ga oriënteren op een m3 voor erbij. 
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Het vliegwiel welke je nu hebt is enkelmassa? Die kun je af laten draaien. Wordt 'ie ook lichter..
Is nog altijd goeiekoper dan een ander vliegwiel halen. En anders kun je een enkelmassa aanschaffen en af laten draaien. Té licht is ook niet fijn voor een daily hoor..
Is nog altijd goeiekoper dan een ander vliegwiel halen. En anders kun je een enkelmassa aanschaffen en af laten draaien. Té licht is ook niet fijn voor een daily hoor..
- Riceaux
- Berichten: 8207
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Geen idee. Zou ik moeten navragen. 325i is zowel met enkel als dubbelmassa geleverd. En dat is inderdaad ook nog een oplossing. Dubbelmassa is niet af te draaien? En de caab is puur voor de hobby. Daily heb ik niet nodig.Peric schreef:Het vliegwiel welke je nu hebt is enkelmassa? Die kun je af laten draaien. Wordt 'ie ook lichter..
Is nog altijd goeiekoper dan een ander vliegwiel halen. En anders kun je een enkelmassa aanschaffen en af laten draaien. Té licht is ook niet fijn voor een daily hoor..
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?
Zou er in ieder geval een enkelmassa inzetten als dat niet zo is. Voorkom je weer problemen later.. Dubbelmassa is voor het comfort leuk, maar het gaat nog té vaak kapot.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Peter-Paul, S-RS, sitechris, SlowCo en 23 gasten
