BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2015, 16:55

EvdP schreef:Ik vind het wel prima rijden, maar ieder zijn eigen natuurlijk.
Het rijdt prima hoor. M52 is duidelijk een stuk krachtiger dan een M50. Gaat moeiteloos een stuk harder. Maar ik wil juist door moeten trekken voor de power. Blijft een hobby auto natuurlijk. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Niels » 03 jan 2015, 17:00

Ik zou de koppeling sowieso vervangen als de boel toch los gaat. Gewoon standaard natuurlijk, niet zo'n hufterige aan/uit schakelaar. Verdere upgrades? Gewoon zorgen dat ie weer fris wordt :D

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2015, 17:05

Alweer de koppeling vervangen? Ding zit er nog maar een paar duizend km in. :tooth:
Uitlaatspruitstukken moeten wel sowieso vervangen. Zijn aardig verroest.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW e36 325i Cabrio > AP suspensions

Bericht door MartijnGizmo » 03 jan 2015, 17:19

Riceaux schreef:Wat zijn nog meer leuke upgrades voor een m50?
:tooth:


Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2015, 17:35

Heb er serieus aan zitten denken Martijn. :tooth: Misschien als ik klaar ben met m'n studie. En een huis met garage heb. :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door GTRene » 03 jan 2015, 17:59

Riceaux schreef:Heb er serieus aan zitten denken Martijn. :tooth: Misschien als ik klaar ben met m'n studie. En een huis met garage heb. :tooth:
kun je hier wat mee? :)

http://www.ebay.nl/itm/BMW-H3-2-8l-Hart ... 51c575e25e" onclick="window.open(this.href);return false;

of hier, supercharger er op :D prijs valt ook nog mee voor de M50

http://www.ccr-racing.dk/shop/bmw-19c1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2015, 18:13

Wat is het voordeel van die Hartge krukas? Vind het nogal prijzig voor een krukas.
Supercharger heb ik ook aan gedacht. Maar houdt het blok op moment liefst atmosferisch.

Misschien laat ik het wel bij een lichter vliegwiel en andere uitlaatspruitstukken. Dan kan ik het overige geld in een auto voor erbij steken. :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door GTRene » 03 jan 2015, 18:39

Riceaux schreef:Wat is het voordeel van die Hartge krukas? Vind het nogal prijzig voor een krukas.
Supercharger heb ik ook aan gedacht. Maar houdt het blok op moment liefst atmosferisch.

Misschien laat ik het wel bij een lichter vliegwiel en andere uitlaatspruitstukken. Dan kan ik het overige geld in een auto voor erbij steken. :tooth:
geen verstand van :tooth: in eerste instantie dacht ik van een soort stroker iets, dus van jou 325i naar 328i met dezelfde motor, magoed dan moet je denk nog aardig wat zaken erbij kopen denk :D

maar als ie van 2.5 naar 2.8 kan, dan heb je meer long inhoud en dat samen met bv je lichter vliegwiel kan best leuk zijn, maar weet niet of dat kan met dat ding, natuurlijk zijn er wel kitjes voor, mechanische tuning is sowieso duur, maar als je geen turbo of SC wil dan kan het wel leuk zijn...paar dikke schrick nokkenassen erbij en hoppa :hmmm:

that is als je die zelfde motor wilt houden :)
maar kost allemaal wel aardig wat, dus beter eerst kijken wat je met 'weinig' kan halen qua power/gevoel.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2015, 19:01

Krijg binnenkort een ander blok die max 20k km heeft gelopen. En alles moet er dan toch uit. Dus ik dacht misschien kan ik dan nog even snel wat dingen upgraden die moeilijker gaan als het blok er weer in zit. Dus vandaar dat ik aan een lichtervliegwiel zat te denken. Maar denk inderdaad dat andere upgrades al snel in de papieren gaan lopen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Jan-Willem » 03 jan 2015, 19:18

Riceaux schreef:
EvdP schreef:Ik vind het wel prima rijden, maar ieder zijn eigen natuurlijk.
Het rijdt prima hoor. M52 is duidelijk een stuk krachtiger dan een M50. Gaat moeiteloos een stuk harder. Maar ik wil juist door moeten trekken voor de power. Blijft een hobby auto natuurlijk. :)
Ik heb nu twee e36 touring's allebei M52 een 320i en een 328i.
De 320i voelt zich pas echt lekker boven de 4500rpm, de 328i is onderin veel sterker en trekt ook veel harder ondanks het onmogelijke lange 2,93 diff.
Toch voor dagelijks gebruik en de normale km's rij ik liever een 328i, de 320i rijd leuker met sportief rijden en klinkt ook mooier ( complete oem 325i uitlaat )

Als je toch voor een sperdiff gaat straks kan je ook een iets lichtere verhouding pakken, bijvoorbeeld een 3,45.
Dan trekt die wat makkelijker, al zijn die in e36 188 alleen te krijgen in omgebouwde vorm ( e30 188 verhouding in een e36 huis )

Net even gekeken, op de vroege 320i M50B20 is wel een enkelmassa vliegwiel geleverd.
Maar die is niet veel lichter dan die van een M50B25 dubbelmassa.

Het kan wel de moeite zijn om een e30 vliegwiel te pakken die is een stuk lichter.
http://www.bimmerportal.nl/forum/viewto ... 80&t=35718" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door GTRene » 03 jan 2015, 19:19

@Rico (max 20k gelopen) sow, dat klinkt bijna als een nieuw blok of wat heel lang stil heeft gestaan :D
ben benieuwd en ook wat voor type lightweight flywheel je gaat en hoe je dat bevalt :D

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2015, 19:50

@Jan-Willem: Nadeel is dat ik dan dus ook weer de koppeling moet vervangen. Weet je toevallig ook een lichter vliegwiel die samen gaat met de standaard koppeling? Origineel BMW of Aftermarket maakt mij niet uit.
Kortere eind overbrenging was ook het plan inderdaad. Hoe kort moet ik nog even uitrekenen. Wil rond de 210 km/u als topsnelheid halen minimaal.

@Rene: 20k km na revisie moet ik er even bij vermelden. Blok wat hier op DF werd aangeboden door Jans/328Ti. ;)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Jan-Willem » 03 jan 2015, 20:06

Riceaux schreef:@Jan-Willem: Nadeel is dat ik dan dus ook weer de koppeling moet vervangen. Weet je toevallig ook een lichter vliegwiel die samen gaat met de standaard koppeling? Origineel BMW of Aftermarket maakt mij niet uit.
Kortere eind overbrenging was ook het plan inderdaad. Hoe kort moet ik nog even uitrekenen. Wil rond de 210 km/u als topsnelheid halen minimaal.

@Rene: 20k km na revisie moet ik er even bij vermelden. Blok wat hier op DF werd aangeboden door Jans/328Ti. ;)
De e30 koppeling is ook 228mm, maar of die koppelings plaat te gebruiken is icm met het e30 vliegwiel en 330 drukgroep durf ik niet te zeggen.

Een vroege e36 320i heeft een enkelmassa vliegwiel maar die is maar 0.4kg lichter en dan heb je als nog de bijbehoorende drukgroep erbij nodig.
Je hebt nu een koppelings set voor een dubbelmassa vliegwiel en lichtere dubbelmassa vliegwielen zijn er niet.
Misschien toch weer een nieuwe drukgroep en koppeling halen en jou recent gekochte set proberen te verkopen.

Voor een relatief goedkoop 188 diff e36 diff met een "standaard 188" verhouding zou je op een 3,64 uitkomen

Toch lijkt mij dat wel heel kort, met banden 225/40/17 3,64 diff zou je bij 6750rpm 214km/h moeten halen.
Zelf denk ik dat het snel gaat vervelen met 3750rpm bij 120km/h.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 03 jan 2015, 20:17

Duidelijk, dan maar even dealtje proberen te sluiten met de garage. Is een m20 vliegwiel dan de beste optie of kan ik ook een Fidanza aluminium vliegwiel halen bijvoorbeeld?

3750 rpm bij 120 is wel redelijk veel ja. 3.45 zou ideaal zijn. Dan zou ik dus een e30 sper moeten halen met een 3.45 overbrenging en dat binnenwerk moeten ombouwen naar een e36 diffhuis.

Sorry voor de vele vragen. Heb hier de ballen verstand van. :tooth:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Jan-Willem » 03 jan 2015, 21:01

Valt me kwa prijs wel mee dat Fidanza aluminium vliegwiel, scheelt wel dat je dan geen M20 startmotor nodig hebt.
Jammer dat er bij braspenning geen gewicht bij staat.

Met een beetje geluk kan je een M20 6,7kg vliegwiel vinden voor weinig, wel een e30 type 2 M20 startmotor gebruiken.
Nieuwe drukgroep en koppeling en dan ben je waarschijnlijk klaar voor minder dan het bedrag dan wat alleen dat losse Fidanza aluminium vliegwiel kost.

Een 3,45 verhouding lijkt mij ook wel lekker, wel iets kort maar nog normaal mee te rijden.
3,45 188 word niet gebruikt onder een e30, maar onder een e34 tds.


Zelf ben ik er ook mee bezig, onder mijn 328i zit een 2,93 sperdiff ( een sperdiff in een totaal niet interesante verhouding )
Die wil ik ombouwen naar een 3,15 of 3,45 188
Het ombouwen schijnt wel lastig te zijn, al ben ik er wel van overtuigd dat het wel gaat lukken.
Sowieso de lagers en keeringen vervangen en de platen ook mocht het nodig zijn.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Joy » 04 jan 2015, 00:56

Bas Roos heeft de oude auto van Allen voorzien van een M50B25 met mechanische klepstoters, scherpe nokken met wat kopbewerking en volledige uitlaatlijn incl. spaghetti. Ding jankt als een M3 richting 7.500 toeren. Erg gaaf. Geschat 240 pk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door GTRene » 04 jan 2015, 01:10

netjes :df:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Niels » 04 jan 2015, 13:16

Riceaux schreef:Alweer de koppeling vervangen? Ding zit er nog maar een paar duizend km in :tooth: .
Ach je wilt graag van je geld af dus ik help je graag met advies hoe je dat kan doen :mrgreen:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8785
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door MParallel » 04 jan 2015, 15:25

JW: wat dan? 2.93 is standaard overbrenging voor een 328i handbak. Ik wilde juist een sper en behoud van de 2.93 overbrenging.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 04 jan 2015, 21:47

Niels schreef:
Riceaux schreef:Alweer de koppeling vervangen? Ding zit er nog maar een paar duizend km in :tooth: .
Ach je wilt graag van je geld af dus ik help je graag met advies hoe je dat kan doen :mrgreen:
Haha :tooth: Het is niet dat ik meer geld uit wil geven dan nodig is. Meer dat als er upgrades gedaan worden dit het beste moment is. En ik weet dat jij het hok allang had verkocht. :mrgreen:

@Joy: Klinkt goed, maar zal vast wel een paar 1000 hebben gekost?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2015, 09:02

3.64 is IMHO veel te kort op een cabrio. Moet je maar zin in hebben, cruisen met 4000 RPM op de tacho.

3.45 zou ik ook niet eens doen eigenlijk.

Je moet er ook rekening mee houden dat je waarschijnlijk naar de 100 nog steeds dezelfde tijd doet. Iets sneller door een versnelling, maar eerder in een hogere versnelling en je moet 2 keer schakelen ipv 1 keer.

Ik heb met mijn M3 eens een sprintje gedaan, hij standaard diff 3.23 en ik 3.62, en dat kortere diff kost alleen maar tijd. Alleen qua gevoel rijd het iets sportiever maar tenzij je circuitracen gaat helpt het allemaal niet zo veel.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 05 jan 2015, 10:34

Duidelijk Bert. :thumbup: Denk dat ik alles behalve de uitlaat dan maar standaard hou en me rustig ga oriënteren op een m3 voor erbij. :D

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Peric » 05 jan 2015, 11:26

Het vliegwiel welke je nu hebt is enkelmassa? Die kun je af laten draaien. Wordt 'ie ook lichter..
Is nog altijd goeiekoper dan een ander vliegwiel halen. En anders kun je een enkelmassa aanschaffen en af laten draaien. Té licht is ook niet fijn voor een daily hoor..

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Riceaux » 05 jan 2015, 11:50

Peric schreef:Het vliegwiel welke je nu hebt is enkelmassa? Die kun je af laten draaien. Wordt 'ie ook lichter..
Is nog altijd goeiekoper dan een ander vliegwiel halen. En anders kun je een enkelmassa aanschaffen en af laten draaien. Té licht is ook niet fijn voor een daily hoor..
Geen idee. Zou ik moeten navragen. 325i is zowel met enkel als dubbelmassa geleverd. En dat is inderdaad ook nog een oplossing. Dubbelmassa is niet af te draaien? En de caab is puur voor de hobby. Daily heb ik niet nodig. :tooth: Kan alles gewoon lopend doen of met de bus. Is meestal sneller. Nadeel van in de binnenstad wonen. :blink:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW e36 325i Cabrio > M50 wissel, upgrades?

Bericht door Peric » 05 jan 2015, 13:55

Zou er in ieder geval een enkelmassa inzetten als dat niet zo is. Voorkom je weer problemen later.. Dubbelmassa is voor het comfort leuk, maar het gaat nog té vaak kapot.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, Cazzo46, Godspeed, jvb, StefanW, TurboClouseau en 16 gasten