Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten

Robin
Berichten: 55146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 23 mei 2007, 13:40

knappe kar in zwart of zilver!

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 23 mei 2007, 13:42

zo zo...

hij wordt er echt niet mooier op seg...
8)

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 23 mei 2007, 13:43

Een hele knappe kar. Dit is de coupe lijn die ik mooi vindt. Dit is een gedrongen coupe en zo hoort het.

Nee kris het is geen 997 GT3 maar die kost ook 3 keer zoveel:)

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 23 mei 2007, 13:49

ok da's waar...

maar als je drie 1-series op korte tijd koopt komt het wel weer mooi uit tegen over elkaar :)

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 23 mei 2007, 13:55

Heb je dat met die GT3 al rond kris het wordt toch hopelijk niet zo n nep kever.

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 23 mei 2007, 14:13

yep yep

is in orde gekomen ...

wel lang wachten, waarschijnlijk pas jan-feb 2008 8)

Gebruikersavatar
filip Dehond
Berichten: 120
Lid geworden op: 23 mei 2006, 00:14
Locatie: London

Bericht door filip Dehond » 23 mei 2007, 14:45

nice one
Ik kom in feb. een paar weekends logeren he als ge tem hebt.
ik zal wel wa achterbanden meebrengen voor da weekend :)



:D

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 23 mei 2007, 15:26

Eigenlijk ziet hij er veel meer uit als een tweedeurs sedan dan als een coupé, net als de 2002.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 23 mei 2007, 15:56

Brava schreef:Eigenlijk ziet hij er veel meer uit als een tweedeurs sedan dan als een coupé, net als de 2002.
hé?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 23 mei 2007, 16:45

Brava schreef:Eigenlijk ziet hij er veel meer uit als een tweedeurs sedan dan als een coupé, net als de 2002.
hahahahaha

dit is echt humor Brava :)

volgens mij moet je eens goed uitzoeken wat nu een echte coupé is ! Jij bent in de war met datgene wat tegenwoordig coupé wordt genoemd !

Een echte coupé is juist een 2-deurs sedan, dus met een kofferklep die naar boven open gaat.

Coupé is zijn eigen leven gaan leiden (zelfs 4-deurs auto's worden tegenwoordig coupé genoemd, zolang er maar geen ruimte is achterin ;) ) maar BMW weet precies wat een coupé is, das dus de 1-serie sedan met 2 deuren.

Gebruikersavatar
skinnybmw
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.

Bericht door skinnybmw » 23 mei 2007, 18:07

Een BMW E30 2-deurs heet anders Coach en niet Coupé... :?

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 23 mei 2007, 19:04

Macboy schreef:
Brava schreef:Eigenlijk ziet hij er veel meer uit als een tweedeurs sedan dan als een coupé, net als de 2002.
hahahahaha

dit is echt humor Brava :)

volgens mij moet je eens goed uitzoeken wat nu een echte coupé is ! Jij bent in de war met datgene wat tegenwoordig coupé wordt genoemd !

Een echte coupé is juist een 2-deurs sedan, dus met een kofferklep die naar boven open gaat.

Coupé is zijn eigen leven gaan leiden (zelfs 4-deurs auto's worden tegenwoordig coupé genoemd, zolang er maar geen ruimte is achterin ;) ) maar BMW weet precies wat een coupé is, das dus de 1-serie sedan met 2 deuren.
Het is een auto die veel doet denken aan de 2002. Voor zover ik weet is die nooit 'coupé' genoemd. Niet elke tweedeurs auto is een coupé maar een coupé is wel altijd tweedeurs (vergeet de BS die Mercedes je probeert te verkopen over de CLS).

Ik blijf bij mijn stelling dat hij er meer uitziet als een tweedeurs sedan (of saloon zo je wilt) dan een 'coupé'.

Volgens Van Dale dient een 'coupé' een tweezitter te zijn, de auto op de foto is dat niet, en volgens Chambers Dictionary is een 'coupé' "a two-door motorcar with a roof sloping towards the back". Webster's dictionary zegt: "a closed automobile, esp. a two-seater, with a body shorter than the corresponding sedan."

De Winkler Prins stelt, inter alia: "Tegenwoordig wordt de term coupé gebruikt voor een autotype met twee portieren en een naar achteren aflopend dak; hierdoor is er meestal geen of weinig ruimte voor passagiers op de achterbank."

De Encyclopædia Brittanica zegt: "In the 20th century the name was given to the closed, two-door, two-passenger automobile."

Niet geheel eenduidig geef ik toe maar de tendens is in ieder geval naar 'tweepersoons, tweedeurs' en in sommige gevallen een schuin aflopende achterkant.

Is dit een coupé of een tweedeurs sedan/saloon?

[img:650:358]http://leroux.andre.free.fr/hist17z.jpg[/img]

Of dit?

[img:950:526]http://www.autonp.ru/scripts/katalog/alvis4.jpg[/img]

En dan dit.

[img:1600:1200]http://img.netcarshow.com/BMW-2002_1968 ... per_01.jpg[/img]

*EDIT* BMW zelf noemde de 2002 een 2-türige Limousine.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 mei 2007, 20:07

De daklijn van de 1-serie coupé lijkt inderdaad vrij hoog te liggen voor een coupé (maar nog altijd lager dan bij de meeste sedans). De relatief hoge daklijn moet ook wel omdat anders zelfs een baby in zo'n opzetbare rallystoel zijn of haar hoofdje zou stoten aan de hemel, en dat zou zielig zijn. Of het dan een 2-deurs sedan of een coupé is boeit mij persoonlijk erg weinig.

Als de foto's hierboven bekijk kan het niet anders dan dat de 1-serie coupé een hit gaat worden. Eindelijk heeft BMW weer eens een compacte en relatief betaalbare auto die eruit ziet als een echte BMW. Niets ten nadele van de 1-serie hatchback, maar als je aan een BMW denkt dan is de conventionele sedan/coupévorm toch het eerste wat je te binnen schiet.

Ik ben in ieder geval al aan het twijfelen of de opvolger van mijn 330i niet een 1-serie coupé in plaats van een 3-serie moet worden. De E90 is een hele fijne auto. In Nederland heb je echter niet zoveel aan een grote auto als je rijplezier wilt beleven. De wegen zijn hier nogal kneuterig: het gaat rechtdoor, flauw door de bocht of haaks de hoek om. Slechts bij hoge uitzondering kom je een leuke (nog onbedrempelde) bochtenpartij tegen. Dit in tegenstelling tot de glooiende wegen in het buitenland (bijv. de Eiffel) waar grote auto's zich ook in hun element voelen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 mei 2007, 00:13

Andre schreef:Een hele knappe kar. Dit is de coupe lijn die ik mooi vindt. Dit is een gedrongen coupe en zo hoort het.
Grappig om te zien dat BMW elke week er een camouflage stickertje af trekt.

Van mij krijgt een dikke 9 qua uiterlijk.

Even de motorjes afwachten die er in komen.


Ben ook erg benieuwd naar de prijsstelling.



Verder vind ik de opsommingen van Brava niet echt hout snijden, als er wel 1 auto een coupe is dan is het de e46 3 serie coupe, die uitstekend door 4 volwassen personen is te gebruiken. Dit even uit eigen ervaring.

Mijn ex 130i koste in 2005 met m paket, leer en xenon 18 inch 51K.

Deze gaat natuurlijk niet minder kosten. 4 a 5K duurder ?

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 24 mei 2007, 00:32

Rico v Velzen schreef:
Andre schreef:Een hele knappe kar. Dit is de coupe lijn die ik mooi vindt. Dit is een gedrongen coupe en zo hoort het.
Grappig om te zien dat BMW elke week er een camouflage stickertje af trekt.

Van mij krijgt een dikke 9 qua uiterlijk.

Even de motorjes afwachten die er in komen.


Ben ook erg benieuwd naar de prijsstelling.



Verder vind ik de opsommingen van Brava niet echt hout snijden, als er wel 1 auto een coupe is dan is het de e46 3 serie coupe, die uitstekend door 4 volwassen personen is te gebruiken. Dit even uit eigen ervaring.

Mijn ex 130i koste in 2005 met m paket, leer en xenon 18 inch 51K.

Deze gaat natuurlijk niet minder kosten. 4 a 5K duurder ?
Het zal met een persoonlijke opvatting te maken hebben maar ik vind inderdaad de E46 nou niet echt het prototype van een coupé. Geldt voor mij ook voor de E36 en natuurlijk de E30. Ik moet wel zeggen dat ik de E36 het meest coupé-achtig vind.

Tot persistit.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 24 mei 2007, 00:37

De E46 3er coupe is net zoveel coupe als de E36-3er coupe...

De ruimte achterin een E46-coupe is kleiner dan achterin een E46-sedan. vind zelf de E46-coupe meer een 2+2 dan een volwaardige 4/5-zitter; zeker voor de lange afstand.

Overigens is de daklijn van de E46 3er coupe ook 3 cm lager dan van de E46 3er-sedan...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 24 mei 2007, 10:34

Heren er is maar 1 coupe en dat is de M coupe :lol: officieel niet eens Z3 genaamd maar alleen M coupe 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 mei 2007, 13:56


Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 mei 2007, 13:57

Volgens mij gaat het helemaal goed komen met die 1 serie coupe !

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 24 mei 2007, 14:43

Rico v Velzen schreef:Volgens mij gaat het helemaal goed komen met die 1 serie coupe !
mee eens, kan een mooi bommetje worden, hopelijk kunnen ze het gewicht speels houden(licht)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 24 mei 2007, 22:37

Heel veel zwaarder dan een 130i kan die niet worden lijkt mij. Als de auto überhaupt al zwaarder wordt.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 mei 2007, 08:29

Coupe, ivm benodigde versterkingen aan de carrosserie, kan iets zwaarder worden

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 25 mei 2007, 13:17

Qua stijfheid zal de coupé beter zijn dan de hatchback. Het gewichtsverschil lijkt me minimaal (dat zal meer afhangen van de hoeveelheid plaatwerk).

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 25 mei 2007, 13:37

Ik kan dit verhaal over dat de coupe minder stijf zou zijn dan de hatchbacks ook niet helemaal rijmen.

De coupe is in feite niet meer dan een hatchback met kont. Bovendien kan bij de achterbank een verstijvingselement achter de leuning worden opgenomen die de hatchback nu ontbeert om torderen van de koets te minimaliseren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Majestic-12 [Bot] en 1 gast