Autotechnische vraagbaak, vraag maar raak auto's

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Autotechnische vraagbaak, vraag maar raak auto's

Bericht door GTRene » 12 aug 2014, 19:20

Wist zo niet waar ik een vraag kon stellen en dacht ach der zijn wel meer mensen met vragen rondom de auto en of gereedschap oid.

Afijn, ik heb een vraagje, niet qua auto maar auto gereedschap dit keer, dus ik schop af, wie het weet mag het zeggen :mrgreen:

Ik heb een tijdje geleden zo'n mannesman Auto-slagschroevendraaier 12 V gekocht, mooi digitaal en een paar keer geprobeerd, niet voor velgen maar voor andere bouten die bv knoepersvast zitten e.d. gebruik het dus heel weinig, maar als je het wilt gebruiken zou het wel prettig zijn als je een goed stopcontact/omvormer systeem erbij hebt.

Afijn, der zit dan zo'n sigaretten aansteker ding bij, maar als je het ff gebruikt gaat je accu al snel leeg, dat lees je ook wel bij de reacties en wist ik voor aanschaf, en klopt ook kan ik je zeggen :tooth:

Dus ik dacht, ach flans wel wat in elkaar zodat ik een adapter achtig iets in het stopcontact kan doen en dan die plug eraan verbinden...

Ik had nog wel wat laders dus hup...eerst een 12v 300ma oid? maar ding draaide toen heel langzaam...
vond ook nog een 500ma dus die eraan maar schoot ook niet op, veels te traag dus te weinig stroom.

Afijn, moest de veerpoten loshalen en die bouten onder zitten origineel met een soort loctite vast, dus vast...
had al een krachtdop er op en een ratel-stang met wat verlengstuk en 2 gingen los en andere 2 durfde ik niet zo want kon ik niet zo mooi bij en wilde niet uitschieten of erger.
Dus dacht, probeer dat ding eens of die dat los kan krijgen (echt goed vast) hup in de sigarettenplug in de auto en verrek dat ging vrij makkelijk los :hungry: en die 2de ook, dus helemaal tevreden over die digitale slagmoerstleutel.

Nu wilde ik net ff de deur uit even het nwe onderstel laten settelen en dan weer opmeten...en meteen ff naar de Mac waar ik al jaren niet geweest ben volgens mij...zit er bijna geen stroom meer in de accu :bag: ja hij sloeg 1 slag, dus ff aan de druppellader.
Was ook 1 dag dat ik de sleutel de hele dag op 1ste contact had staan zodat ik de wielen/stuur kon draaien e.d. magoed en de 2de dag ook mee bezig geweest maar toen hoefde hij niet op het eerste contact.

Maar nu dus (jaja ) de vraag...

Hoeveel Ampere? komt er uit de sigaretten aansteker van een M coupe...dat is heel wat meer dan bv 500ma :mrgreen:

dit staat er bij en der zit een zekering in van 15 A
en dacht ergens te lezen dat die van de auto ook iets van 15 A moet zijn afgezekerd oid?
Stroomverbruik 8 A
Max. draaimoment 340 Nm
Rechts-/linksdraaiend.
als ik nou zoiets als onderstaande wil kopen voor die slagmoersleutel met veel kracht, hoeveel uitgaande stroom kan ik dan het beste kopen?

ik zag al 1 van 5A en 1 van 6 A maar is dat voldoende??

kijk bv zoiets

http://www.allekabels.nl/sigarettenaans ... r-12v.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of>

http://www.allekabels.nl/sigarettenaans ... r-12v.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

ik heb geen/weinig verstand van stroom...wil niet weer wat verkeerds kopen :mrgreen:
dus welke met wat voor output e.d. kan ik het beste kopen (gewoon goedkoop ding)
Laatst gewijzigd door GTRene op 01 sep 2014, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

HJ2

Re: Auto technische vraagbaak, vraag maar raak.

Bericht door HJ2 » 12 aug 2014, 20:14

Je geeft zelf je antwoord al in je bovenste regel. Je voeding moet 8A (Ampere) kunnen leveren.
Best fors dus! Ik zou nog een beetje marge nemen, zeg 10A dus...

Beter een 2e accu voor je Mannesmann gekocht denk ik, dan kun je om en om werken :-)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 aug 2014, 20:27

Wat zegt Niburu hier over?

GTRene

Bericht door GTRene » 12 aug 2014, 21:04

HJ2 schreef:Je geeft zelf je antwoord al in je bovenste regel. Je voeding moet 8A (Ampere) kunnen leveren.
Best fors dus! Ik zou nog een beetje marge nemen, zeg 10A dus...

Beter een 2e accu voor je Mannesmann gekocht denk ik, dan kun je om en om werken :-)
Had een jaar of 4 geleden wel een 2de accu, maar die had ik verkocht :mrgreen:

maar als ik dus zo'n omvormer/sigarettenaansteker ding wil kopen voor in het stopcontact dus beter een 10 amp ding kopen?

ja idd zal dan best fors zijn, maar het ding geeft ook behoorlijke klappen dan, eerst laat het op dan giert ie zeg maar en dan bang/bang zeg maar :D
zal idd aardig wat doorgaan, las al wel reacties een tijd geleden, van...ding werkt mooi en sterk, maar na 5 bouten is de accu van de auto leeg (bij oudere accu's) :tooth: dus tja...
vandaar dat ik zo'n omvormer zoek, zal eens kijken of ik een 10 amp kan vinden, wil wel de volle potentie er van benutten dus kan ik zo'n 6 amp beter laten liggen, thx voor de help.

@Bram, goede tip, nog niet aan gedacht :thumbup:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 12 aug 2014, 21:08

Als je niks op je sigaretten aansteker aansluit komt er 0 Ampere uit.

Als je er een lamp van 10watt op aansluit en je hebt 12V in je accu komt er ongeveer 0,85 Ampere uit

sluit je een 150 Watt lamp aan komt er ongeveer 12,5 Ampere uit.

dit gaat net zolang goed tot je zwakste schakel, met een beetje geluk je zekering :blink:

Een goede accu slagmoer sleutel moet het toch wel veel langer volhouden, ken garage bedrijven die de hele dag zo`n ding gebruiken zonder bij te laden.

verder kan je beter een zo`n zwaar mogelijke aanschaffen, daar gaat hij niet van kapot. (mits je op 12V) blijft zitten.

zorg er ook voor dat de draden naar je sigaretten aansteker dik genoeg zijn, bij een goedkope uitvoering branden deze binnen no time weg en gaat er veel energie verloren.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 aug 2014, 21:25

thanks, ben nog ff wezen zoeken in datenblat to be sure van 8 amp en 15 amp, dit staat er>

huh, dus dat werkt heel apart zo’n aansluiting in de auto.

zekering in de slagmoersletel is 15 amp las ik, de draden zijn ook niet zo dik, dus veel meer zal het ook niet trekken, staat ook bij dat euh ah hier, via datenblat:
Gebruik de klopschroevendraaier uitsluitend met een 12V-gelijkspanningsbron. • Bij aansluiting op het contact van de sigaretten- aansteker moet dat minstens 15A aankunnen. • Laat de klopschroevendraaier maximaal 8 minuten lopen om een overhitting van de motor te vermijden.
zekering is ook 15 amp, maar de 8 amp staat niet in het datenblat, wel bij de beschrijving op de website, als stroomverbruik 8 amp.

dus 8 amp minimaal en 15 amp maximaal ivm zekering en kable e.d.

dus zoals bv voorgesteld 10 amp omvormer van net naar sigaret plug (als vervanger accu auto plug) moet voldoende ijn of nog beter 12 amp...alhoewel dan wordt alles ook heter denk, niet dat ik zoiets veel gebruik, misschien 6 a 10 bouten in het jaar oid :mrgreen: maar wil het graag wel makkelijk kunnen gebruiken when needed en liever niet via de auto accu, vandaar.

zie datenblad>

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... IGITAL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

owja, geeft zo', bv 10 amp omvormer wel altijd 10 amp of werkt dat ala auto accu ding...na vraag zeg maar.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 12 aug 2014, 21:50

Uhm...Nee zo werkt stroom....

De wet van ohm.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 aug 2014, 23:24

euh...snap ik dat :tooth:

ff voor mezelf om te begrijpen, dus zo'n netding omvormer van bv 10 amp (dat zal dan max zijn wat zo'n ding geeft denk?)
kan ook gebruikt worden voor een apparaat wat bv maar 3 amp vraagt of 5 amp zonder problemen?

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 12 aug 2014, 23:43

Klopt!

GTRene

Bericht door GTRene » 13 aug 2014, 00:04

ow...mooi/handig, thanks :thumbup:

GTRene

Re: Autotechnische vraagbaak, vraag maar raak auto's

Bericht door GTRene » 01 sep 2014, 14:13

Volgende 'vraag' ja keuze meer :mrgreen:

Wil al langere tijd die bobine's vervangen uit de V8 die er al zo oud de motor is in zitten (1998) althans dat staat boven op de Bremi bobine's, dus dan ook maar nwe bouges als ik tot aanschaf over ga.
Alhoewel het longlife bougies zijn en er nog geen 35k in zitten, wil ik dan ook die boel vers.

Door de bomen het bos niet meer zien, zoveel soorten bougies te verkrijgen, waarvan hier een aantal om uit te kiezen...

--NGK Laser platinum BKR6EQUP
--NGK BKR6EK
--NGK BKR6EQ
--NGK BKR6EQUP zitten nu in de kar, 4 elecrode BMW longlife zo'n 35k/km
--NGK V-line 20
--NGK V-line 30 BKR6EQUP
--NGK Iridum IX BKR6EIX (6418)

--Denso Iridium IK20

--Beru Ultra Z237 14FR-7DQUP7

--Bosch FGR 7 DQP
--Bosch 0242235668 FR7LDC
--Bosch Super Plus FR7LDC
--Bosch Platin-IR FR6KI332S
--Bosch 0242236562 FGR7DQP
--Bosch Platinum IR Fusion

Welke van bougies zou het beste zijn voor de Hartge V8, ze kunnen dus allemaal qua type, maar welke levert de meeste kracht e.d.
ja sommige mogen zelfs 100k in een auto zitten, maar ik rijd maar weinig, voor mij gaat het om de ‘beste’ prestaties.
Nu blijven die Iridium bougies schijnbaar het mooiste schoon, dat is ook prettig.
Las ook al ergens dat bv die met die 4 punten overdone is en verder niet echt bijdraagt, het meer ‘show’ zou zijn als het ware.

wie het weet mag het zeggen, nu denk ik bv aan de NGK Iridium IX BKR6EIX (6418) welke bv schijnbaar ook voor bv de Alpina V8 van de bv de M62 worden aanbevolen zo las ik ergens, maar heb nog nooit problemen gehad met
die NGK ala BMW bougies, maar wat is 'beter' :)

plaatjes bij de praatjes die ik in elkaar geflanst heb na wat zoekwerk.
Bosh PlugSpecsLg.jpg
Bosh PlugSpecsLg.jpg (532.57 KiB) 3016 keer bekeken
bougie mogelijkheden M62 & S62.jpg
bougie mogelijkheden M62 & S62.jpg (453.92 KiB) 3017 keer bekeken
NGK Comparison.jpg
NGK Comparison.jpg (369.55 KiB) 3017 keer bekeken
Bougie mogelijkheden M62-S62 V8.jpg
Bougie mogelijkheden M62-S62 V8.jpg (481.12 KiB) 3017 keer bekeken
E46NGKIridium5.jpg
E46NGKIridium5.jpg (36.06 KiB) 3017 keer bekeken

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 03 sep 2014, 10:38

Pff ja door de bomen zie je het bos echt niet meer hè?
Ik heb ook zitten kijken voor m'n 325i maar ik blijf denk ik maar gewoon bij de voorgeschreven NGK bougies; de BKR6EK.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 sep 2014, 11:52

die met die 2 elektroden zeg maar, ja vind het ook moeilijk kiezen...
zo wil ik dan ook eens nwe bobine's incl dat rubber deel, daar is het bijna net zo'n wereldje.

Ik heb er nu Bremi's in zitten uit 1998 dat is ook de basis motor, dus zitten er al lang in, schijnbaar best goede dingen.

Maar...je hebt ook veel aftermarket spul, sommige zelfs duurder dan waar ik een set van 8 Bremi's voor kan kopen, zie lijst mogelijkheden voor bv mijn kar (V8), dus dat zou ik niet snel doen :D

Verder dan Bremi zie je bv Metzger of Bosch of ATP? of merkloos of Ruf (ook niet eerder van gehoord qua bobine merk) en het merk Facet.

Iemand wel eens van die laatste (Facet) gehoord? opzich klinkt het niet verkeerd en kan voor relatief weinig zo'n set van 8 kopen, je zou het alleen daarvoor al eens proberen.

maja, als je dan wel goede bougies koopt wil je ook goede bobine's zowaar daar verschil in zit dan? iemand die dat weet? neem aan dat een krachtige vonk belangrijk is, alhoewel het ook niet moet inbranden oid :mrgreen:
en denk ook dat een goede bobine en goede bougies wel iets verschil kan uit maken.

maar wat is goed en wie weet meer van Facet, heb hun website wel bekeken maar dat is dan vaak wij van WC eend enz...
Bobine met hals mogelijkheden.jpg
Bobine met hals mogelijkheden.jpg (371.71 KiB) 2922 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 03 sep 2014, 12:34

van de betere NGK bougies zeggen ze het volgende.

Afbeelding
Laser Platinum® spark plugs provide high ignitability and longer service life. Dual platinum surfaces ensure slow wear rate providing stable idle, superior anti fouling, improved fuel efficiency and lower emissions.

Laser welded Platinum center electrode tip
Platinum disc welded to backside of ground electrode provides long life
Trivalent Metal Plating provides superior anti-corrosion and anti-seizing properties
Faster starts and quicker acceleration
Better fuel economy and lower emissions
Best Platinum spark plug available
Original Equipment Manufacturer approved design
Afbeelding
Afbeelding
G-Power®

Improved Fuel Efficiency, Lower Emissions, Quicker Starts.

Fine platinum tip reduces required voltage
Extremely durable under high heat
Trivalent Metal Plating - superior anti-corrosion and anti-seizing properties
Faster starts and quicker acceleration
Better fuel economy and lower emissions
Best platinum spark plug at an economical cost
Afbeelding
Afbeelding
Iridium IX®

The Spark Plug
Serious Enthusiasts Rely On

Designed specifically for the performance enthusiast. Iridium IX® offers extreme ignitability, improved throttle response and superior anti fouling

Fine Iridium tip ensures high durability and a consistently stable spark
Iridium alloy has extremely high melting point, perfect for today’s high-tech, high-performance engines
Trivalent Metal Plating - superior anti-corrosion and anti-seizing properties
Outstanding acceleration, high fuel efficiency and durability
Ultimate design, technology and performance.
Tja...iets van Goed, Beter, Best?

Alle 3 zijn goed, doch de 1 zal iets beter zijn en de ander nog iets beter :hmmm:

als je geen tot zo'n 100k/km meegaande bougies hoeft maar bv 20k ook genoeg is bewijze van, welke levert dan de beste prestaties :hmmm:

bij de eerste 2 is het
quicker acceleration
bij die laatste is het
Outstanding acceleration
en
Ultimate design, technology and performance.
het lijkt er op dat de Iridium IX het beste is :hmmm:

ah, ze zeggen het ook zelf :D >
8x NGK Iridium IX Spark Plug BKR6EIX = 6418 = ook Alpina en.jpg
8x NGK Iridium IX Spark Plug BKR6EIX = 6418 = ook Alpina en.jpg (58.93 KiB) 2913 keer bekeken
dan wordt het dus 8x NGK Iridium IX BKR6EIX type 6418 (schijnt namelijk ook een ander type nummer van te zijn)

GTRene

Bericht door GTRene » 15 sep 2014, 20:34

toch nog aan het twijfelen, kan ook nog de denso worden...

kwam trouwens net dit tegen :shock:
wat vonkt die VTA 3D spark plug mooi....
dat is de laatste bougie, wat gaaf, begint met de ngk iridium

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HikB3eXB ... a9I2HEYCH0[/youtube]

GTRene

Bericht door GTRene » 18 sep 2014, 00:35

nah...had ik een set van 8x facet bobine besteld...zijn die niet op voorraad, maar bleek ook dat er niet 8 in zaten maar pst...beetje misleidende advertentie was dat dus.
Maar goed dat die niet op voorraad was :D dus maar afgemeld, ze wilden nog wel NGK aanbieden met korting maar nee, dan kijk ik eerst nog ff verder, bv in de US hebben ze ook leuk spul, maja dan duur aan verzend kosten e.d.

Heb trouwens wel de 8 Iridium bougies binnen...maar niet van NGK doch van Autolite :D
zag daar wat interessante video's van en dacht, die neem ik, verder zelfde als die van NGK ok 6mm tip e.d. maar andere vonk oid :tooth: dacht die ga ik proberen en vond een NL dealer (zag ze namelijk in de US...ja via het web :TV kijken:

Nascar powerrr :headbang:
WP_20140917_007.jpg
WP_20140917_007.jpg (648.83 KiB) 2709 keer bekeken
Bijlagen
WP_20140917_009.jpg
WP_20140917_009.jpg (607.41 KiB) 2709 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 02 okt 2014, 20:15

ff terug komende op de bobine's...
dacht dat die Facet bobine's 69,-euro per 8 kosten, dacht voor dat geld kan ik ze wel proberen, althans zo leek het te staan op een paar sites...

bleek dat dus 69,-euro pst te zijn :shock:

kreeg ik een mail dat die niet op voorraad waren en het niet per 8 was maar pst, ze konden wel anderen leveren voor een leuke prijs van bv NGK maar vriendelijk bedankt, ik had nog wat beters staan, dus geld maar terug laten storten :mrgreen:

Nu net bobine's uit de US besteld, een set van 8 (of course) met life time garantie, niet dat ik het dan terug stuur naar de US als er 1 stuk zou gaan/zijn,
magoed, al met al (incl verzend/inkla) zijn die daar een stuk goedkoper,
zoals zo vele dingen, maar voor zware zaken betaal je weer veel aan verzenden e.d. dus altijd wel opletten.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2014, 13:45

Vervolg op verhaal 1ste post.

Ik kon zo geen 10a omvormer vinden, dus dacht, dan maar een 6a omvormer zeg van 230v naar 6a die een piek kan hebben van 9a.

zoiets>

Afbeelding

gezien ik eerder met een 500ma en 600ma oplader wat draadjes aan had geknutseld om eens de slagschroevendraaier te proberen en die daar wel op werkte maar veels te traag liep en dus ook geen kracht op kon bouwen.
dacht ik dat met een 6a (meer dan 10x de kracht) het toch wel zou lukken...dus een 6a omvormer besteld en ondertussen binnen.

dacht hup meteen ff proberen (heb dat ding normaal niet nodig) en dan kan het de kast in.
ging er van uit dat het als een tierelier rond zou draaien en dus te gebruiken voor...

maar nee, hij draait helemaal niet rond, hij gaat aan uit aan uit aan uit zeg maar, dus heel klein beetje draait ie een klein stukje dan stopt stroom al en gaat dan weer hetzelfde doen....

het lampje op de omvormer gaat dan ook uit en aan...hoe zit dat? is toch geen max overload oid?
en of hoe kan ik dat veranderen...bij bv een gewone oplader van slechts 0.5a of 0.6a draait ie wel rond alleen zonder veel kracht.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2014, 15:22

hm...kijk ik net in mijn kast op zoek naar men voltmeter geval...zie ik daar nog een nieuw doosje staan met een omvormer :bag: ik had dus al zo'n ding gekocht maar totaal vergeten :bag:

anyways, die is 2250ma dus dacht die ff testen, daar doet de slaghamer het goed op, misschien niet snel genoeg maar redelijk vlot.

toen nog die andere nwe omvormer er in van 6a of 6000ma en nope...ja draait met schokken aan uit aan uit aan uit dus ik snap het niet...die 6a zou perfect kunnen zijn maar geeft niet continu stroom.

zou die niet goed zijn oid? is splinternieuw.

Plaats reactie