Rico, het heeft alleen echt nut op hoge snelheden vanaf zeg 40 km/h, met tegen- of rugwind, omdat het aerodynamischer is. En zelfs dan nog is een aerodynamische lichaamshouding van grotere invloed dan de hoogte van de velg. We praten echt over 'slechts' een paar Watt voor ons stervelingen. Voor de profs is het een ander verhaal omdat die net effe wat harder kunnen trappen, en er dus ook procentueel gezien meer voordeel uit kunnen halen.RVV schreef:Kun je sneller fietsen met hoge (plus 5 cm) wielen?

Daarentegen zou ik niet graag klimmen of (zeker niet) dalen met hoge velgen, vanwege de instabiliteit. Je zult daarom ook nooit profs een bergetappe zien fietsen met hoge velgen. Als er in de tijdrit een bergachtig stuk voor komt, wisselen ze zelfs van fiets. Te meer omdat een normale racefiets lichter is dan een tijdritfiets, en dus beter is voor klimwerk.
Omdat goede velgen een flinke duit kosten, en ik het enigszins overdreven vind om telkens velgen te wisselen, rijd ik zelf met gewone lage 'all round' velgen.