Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 03 sep 2014, 16:15

RVV schreef:Kun je sneller fietsen met hoge (plus 5 cm) wielen?
Rico, het heeft alleen echt nut op hoge snelheden vanaf zeg 40 km/h, met tegen- of rugwind, omdat het aerodynamischer is. En zelfs dan nog is een aerodynamische lichaamshouding van grotere invloed dan de hoogte van de velg. We praten echt over 'slechts' een paar Watt voor ons stervelingen. Voor de profs is het een ander verhaal omdat die net effe wat harder kunnen trappen, en er dus ook procentueel gezien meer voordeel uit kunnen halen. ;) Vandaar ook de dichte achterwielen bij tijdrijden.

Daarentegen zou ik niet graag klimmen of (zeker niet) dalen met hoge velgen, vanwege de instabiliteit. Je zult daarom ook nooit profs een bergetappe zien fietsen met hoge velgen. Als er in de tijdrit een bergachtig stuk voor komt, wisselen ze zelfs van fiets. Te meer omdat een normale racefiets lichter is dan een tijdritfiets, en dus beter is voor klimwerk.

Omdat goede velgen een flinke duit kosten, en ik het enigszins overdreven vind om telkens velgen te wisselen, rijd ik zelf met gewone lage 'all round' velgen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RVV » 03 sep 2014, 16:22

Duidelijk verhaal Joost. Mijn fiets heeft Felt TTR4 velgen van 4 cm hoog. Instapvelgen (veronderstel ik) want je hebt TTR1 t/m TTR4. De wielen bevallen prima. Ik kan er geen nadelen aan ontdekken. Maar ik heb ook geen vergelijk materiaal.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 03 sep 2014, 16:26

RVV schreef:Duidelijk verhaal Joost. Mijn fiets heeft Felt TTR4 velgen van 4 cm hoog. Instapvelgen (veronderstel ik) want je hebt TTR1 t/m TTR4. De wielen bevallen prima. Ik kan er geen nadelen aan ontdekken. Maar ik heb ook geen vergelijk materiaal.
Ik ken die betreffende wielen niet, maar normaliter betekent een hogere prijs: exotischer materiaal (carbon), hogere velgrand, aero gevormde spaken, keramische/betere lagers, lichter gewicht.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RVV » 03 sep 2014, 17:27

Ja dat zal idd, het lijkt vaak ook erg mooi. Dit is nagenoeg dezelfde fiets dan de mijne, maar door die wielen ziet die er 10 keer zo vet uit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Petrolhead Tom » 03 sep 2014, 20:56

RVV schreef:Ja dat zal idd, het lijkt vaak ook erg mooi. Dit is nagenoeg dezelfde fiets dan de mijne, maar door die wielen ziet die er 10 keer zo vet uit.

Afbeelding
Zipp wielen zijn vaak ook tien keer zo duur. :tooth: Mooi spul.

Hoge velgen werken als een zeil bij zijwind. Niet mijn keuze. Hoe lager hoe liever. :D

Stephan wat een afstand man! Diep respect! :D

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Bram » 03 sep 2014, 21:33

Gruwelijke combinatie hierboven zeg :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 03 sep 2014, 21:34

I'm going to target the Hour Record on September 18
Hello friends,
Jensie here. I have big news, and I want Trek Factory Racing fans to be the first to hear it from me:

On September 18 in Grenchen, Switzerland, I am going to attempt to break the hour record mark of 49,7 km, previously set by Ondrej Sosenka. It’s a huge challenge for me, both physical and mental. This is a huge project and probably it’s going to come as a surprise for many people. We have been doing some discrete tests in the velodrome in Roubaix prior to the Dauphiné and we believe that I have a fair chance.

It’s a fascinating event: it’s super hard, but it’s a great discipline. Man and machine against the clock. A lot of logistics comes in play: when, where, how, etc. But I didn’t have to convince anybody: both Trek and our GM Luca Guercilena were all exited when I told them about my idea. They gave me a lot of support. Luckily we could use some of the blueprints that were being drawn for Fabian, so we kind of hit the ground running.

I look at this as one last present for my fans. I want to give them something to smile about - before the final curtain falls. But also: I want to do a good performance. This is not a circus act. The ‘hour’ has lost some of its magic over the last years. Maybe my attempt could kick off a new round of hour-record attempts. I could establish a mark for everyone to give it a try. Make a bridge, you know. I raced against Boardman, Indurain and Sosenka. And I’m racing with Fabian and his generation. If I make it, it would be sandwiched between those names. I can pave the way for them. I have no illusion to keep the record once Fabian and other specialists start having a go. But I kind of like the idea of telling me grand children about it, when they sit on my lap when I’m 75.

Trek developed a really good bike for me, based on the super fast SpeedConcept, and we did some testing with different skin suits, helmets, positions, etc. I’m training very hard for the attempt. I have the Tour de France as a base layer and then I did some altitude racing in Utah and Colorado. My near-win in Colorado Springs, where I was caught with 700 meters to go, was a good reference in terms of power output. I basically was out there for one hour by myself. I had this attempt in mind that very day, besides taking the stage, of course.

Why I do this? Why not! Everyone saw the memo from the UCI. It’s been four months and I honestly find it quite strange that nobody has given it a try so far. We have 18 WorldTour teams, plus more than a 1000 pro continental riders and an immense group of amateurs that also can have a go. I’m not to blame that I take the chances that life - or in this case the UCI - gives me. I’m the first one that’s brave enough to do it. Everybody had the same time frame to be ready for it.

The hour record is one of the oldest events in our sport. I want to put a little bit of light and focus on this. The UCI wanted to give back some recognition to the event and I follow their reasoning. It will be no pleasure cruise, but I’m really convinced that I can make it. It’s never 100 percent sure, of course, but I worked hard and I will keep working hard until the day is there.

I always ride my best when you are cheering for me, so I'm asking you to cheer one more time. Join me at the Velodrome Suisse by getting tickets at the link below, or join the conversation on Twitter with #HourRecord.

Best,
Jens Voigt
Bron: trekfactoryracing.com

Dit wordt gaaaaf! :D :crazy:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Petrolhead Tom » 04 sep 2014, 07:35

Cool!

Obbe
Berichten: 750
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Obbe » 04 sep 2014, 09:21

Het effect van hoge wielen is inderdaad merkbaar bij hogere snelheden. De zijwindgevoeligheid van de nieuwere hoge velgen (een bredere en bolllere velg) is veel minder. Zijwindgevoeligheid is verder zeer persoonlijk. Sommige mensen hebben al last van brede, platte spaken en andere hebben geen moeite met 60mm wielsets. Is ook afhankelijk van het gewicht van de berijder. Ik heb een set 38mm wielen gehad waar ik het hele jaar mee fietste en dit leverde geen problemen op met wind. DDX fietst voor zover ik weet met een hoog setje Mavic wielen. Kortom, voor de amateur niet nodig. Wel mooi :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RVV » 04 sep 2014, 11:57

BAM daar lag ik dan, met een kleine 30 km/h tegen het asfalt gekwakt (eigen schuld) gelijk een klapband er achter aan. Bandje vervangen fiets rechtschoppen bloed wegpoetsen en weer gaan met die banaan. gelukkig geen schade aan het frame. Wat schaafplekjes aan shifters en hendel en zadel. En natuurlijk een deukje in mijn ego :D

Obbe
Berichten: 750
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Obbe » 04 sep 2014, 12:20

Altijd balen :(

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RVV » 04 sep 2014, 12:31

Ben er gelukkig goed mee weg gekomen. Eerste keer dat ik gevallen ben.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jesper » 05 sep 2014, 00:05

Je kunt beter met wat snelheid vallen, dan vanuit stilstand (spreek uit ervaring met 2 keer botbreuken). Waardoor ben je onderuit gegleden? Maar gelukkig geen ernstige verwondingen?

Hier vandaag eindelijk een ritje van meer dan 130 km gemaakt. Met Strava een relatief vlakke route gemaakt en die zo goed mogelijk proberen te volgen. Ideaal is anders, wanneer je om de paar km je telefoon moet checken voor de route. Eens even marktplaats in de gaten houden voor ook een garmin 510 bundel, zal toch iets meer "ontspannen" fietsen zijn dan denk ik. En als ik het zo zie zijn de garmin toestellen toch wat beter voor de sportieve fietsers dan de mio toestellen. Dus als iemand een 510 800 of 810 te koop weet staan voor een mooi prijsje, houd ik mij aanbevolen :wink:

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 05 sep 2014, 08:17

Petrolhead Tom schreef:Zipp wielen zijn vaak ook tien keer zo duur. :tooth: Mooi spul.
Staar je niet blind op de stickers van Zipp omdat je daar uiteindelijk voor betaald. Er zijn wielsets die vele malen beter en goedkoper zijn dan Zipp's.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 05 sep 2014, 09:44

jspr schreef:
Petrolhead Tom schreef:Zipp wielen zijn vaak ook tien keer zo duur. :tooth: Mooi spul.
Staar je niet blind op de stickers van Zipp omdat je daar uiteindelijk voor betaald. Er zijn wielsets die vele malen beter en goedkoper zijn dan Zipp's.
+10000 Zeker tegenwoordig heb je zo veel keus uit merken die supergoed zijn, maar die nog relatief onbekend zijn. In Nederland zijn Kuiper en vooral Wheel-Tec wielenbouwers met een uitstekende reputatie. Daar laat je voor de helft van het geld van Zipp een wielset bouwen die minstens zo goed is.

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 05 sep 2014, 10:12

en dan hebben we het nog niet eens over de naven gehad..... :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RVV » 05 sep 2014, 11:17

Te scherpe bocht gepakt op het fietspad. De bocht voor de kruising was redelijk flauw, na de kruising erg scherp. Op de kruising kon ik de snelheid er niet meer uithalen. Eigen schuld. Fiets is er goed afgekomen. Ik zit onder de de bekende schaafplekken. Maargoed hoort er bij. Stap gewoon weer op de fiets :-)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door indobesar » 05 sep 2014, 11:42

Een setje 50mm Farsports lijkt mij wel leuk voor erbij. Kan evt. ook met DT240s naven. Dat kost je $900 :)

En met productie in Taiwan is niets mis, ook de Nederlanders (Kuiper, wheeltec, FFWD) halen hun wielen uit china.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 05 sep 2014, 14:24

indobesar schreef:Een setje 50mm Farsports lijkt mij wel leuk voor erbij. Kan evt. ook met DT240s naven. Dat kost je $900 :)

En met productie in Taiwan is niets mis, ook de Nederlanders (Kuiper, wheeltec, FFWD) halen hun wielen uit china.
Klopt maar het verre Oosten betekent ook niet per definitie slechte kwaliteit. Die tijd zijn we voorbij. Maar je moet wel het kaf van het koren scheiden. Ik denk dat een setje Farsports echt niet kan tippen aan een setje Campagnolo, Zipps, Vision of Reynolds. Ik kan me herinneren ergens eens artikel gelezen te hebben waar ze een velg (of was het nou een frame...?) doorgezaagd hadden. De 'Chinarello' was wel degelijk een stuk dunner opgelegd met carbon dan het 'merkartikel'.
Hier in Nederland maakt het niet zo veel uit. Maar ik zou niet graag met 80+ een Franse afdaling ingaan op Farsports velgen. Ik weet dat er velen zijn die het wel doen, maar in dit geval zou ik het risico niet nemen.

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 05 sep 2014, 14:27

///Joost schreef:Maar ik zou niet graag met 80+ een Franse afdaling ingaan op Farsports velgen. Ik weet dat er velen zijn die het wel doen, maar in dit geval zou ik het risico niet nemen.
+1

Gijzert
Berichten: 5449
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 05 sep 2014, 14:44

jspr schreef:
///Joost schreef:Maar ik zou niet graag met 80+ een Franse afdaling ingaan op Farsports velgen. Ik weet dat er velen zijn die het wel doen, maar in dit geval zou ik het risico niet nemen.
+1
+2

Ik heb de foto's gezien van namaak frames. Volledig doorgebroken. Schandalig slechte kwaliteit.
Levensgevaarlijk.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Petrolhead Tom » 05 sep 2014, 19:15

Gijzert schreef:
jspr schreef:
///Joost schreef:Maar ik zou niet graag met 80+ een Franse afdaling ingaan op Farsports velgen. Ik weet dat er velen zijn die het wel doen, maar in dit geval zou ik het risico niet nemen.
+1
+2

Ik heb de foto's gezien van namaak frames. Volledig doorgebroken. Schandalig slechte kwaliteit.
Levensgevaarlijk.
Mwoah dat valt toch ook wel mee? Rob rijdt naar volle tevredenheid volgens mij al wel meer dan twee jaar op een china frame. Die zullen toch ook allemaal niet super slecht zijn? Al interesseert het mij allemaal geen reet. Ik wil alleen staal. De Paddywagon gaat binnenkort naar zolder. Ik heb een interessante nieuwe fiets besteld. :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 05 sep 2014, 19:59

:lol: lol...Rob, kom er maar in!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Petrolhead Tom » 06 sep 2014, 10:41

///Joost schreef::lol: lol...Rob, kom er maar in!
Heb ik iets gemist? :whistle:

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door DDX » 06 sep 2014, 20:05

Vandaag voor de verandering maar weer eens een rondje Zuid-Holland gedaan.
Helaas had persoon die rit georganiseerd had zelf een griepje dus die heeft alleen in begin even meegereden.
Daarna was het een afvalrace, van de 7 aan de start kwamen er 3 aan de 'finish' :)

http://www.strava.com/activities/190699268" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Google [Bot], Thomas H, Ti-Tourist (Erik) en 5 gasten