Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose build

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 13 aug 2014, 22:15

TonM3 schreef:Super mooi project, ziet er top uit!!

Was ooit m'n eerste auto :) ik heb vorige week er weer ėėn aangeschaft om een circuit auto ervan te bouwen :)
Heb je al je overzet plaatwerk op ėėn adres gekocht?
Gr.
Ton
Dat niet..
Ligt er aan wat je nodig hebt.. :wink:

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 13 aug 2014, 23:33

12-08:

Wederom lekker bezig aan de Escort, heb vakantie en ga nergens heen dit jaar, dus kan al mijn tijd in de Escort stoppen..

Vandaag begonnen met het restoreren van de Linker dorpel..
Alle rotte en slechtere delen er uit geslepen, alles wordt vervangen door nieuw plaat..

Afbeelding Afbeelding

Slechte delen zijn er nu uit, en repareren kan weer aanvangen..

Afbeelding Afbeelding

Had nog de oude overzet dorpel liggen, die er op gebakken zat, dus daar een deel van gebruikt om de dorpel weer in originele staat te maken (incl ventilatie gat)..

Afbeelding Afbeelding

Dorpel tegen de 15" wielkuipen laten aansluiten..

Afbeelding Afbeelding

Had de chassis bint verdiept, na wikken en wegen, toch nog een tweede plaat er over heen gezet, op deze manier in de dikte weer als origineel..

Afbeelding

Gelijk de skid voor deze kant er op gemaakt, maar eerst (omdat ik er niet meer bij kan), in de zinkspray..

Afbeelding Afbeelding

Tevens ook deze kant dan de auto door gelast..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding



13-08

Nieuwe dag..

Natuurlijk alles weer opgeruimd en beginnen met een schone lei..

Afbeelding Afbeelding

Nu was het de bedoeling om de 15"wielkuip er in te krijgen, moet zeggen vat niet mee, daar je 100x er in er uit moet zetten op te passen en meten..
Hier was ik gebleven, omdat de hoeken er slecht waren, hele stukken er uit geslepen, dus maar vernieuwen..

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Plaat gemaakt..

Afbeelding Afbeelding

Rand er in gefelst met deze tang..

Afbeelding Afbeelding

En met een paar punt lassen vast gezet, ik maak er niet te veel werk van, daar dit straks onder de Tarmac verbredingen zitten..

Afbeelding Afbeelding

Ook de andere kant maar gelijk gedaan..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Was toch aan het lassen, dus gelijk de gaten van de sierlijsten (die er niet meer op komen) dicht gelast,
dit gaat makkelijker als je er koper achter houdt, dan gaat je last draad er niet door heen, en last je gaatje makkelijk dicht..

Afbeelding

Eindelijk als klaar om de kuip te plaatsen..

Goed fixeren /uitmeten en hechten die zooi!

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Hier een paar punten gezet ivm de turret die er nog door heen moet, en ik dat in één keer wil lassen..

Afbeelding

Morgen weer verder..

Afbeelding

Keep you posted! :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door GTRene » 14 aug 2014, 00:06

wat een werk weer veul laswerk en soms moet je aardig vooruit denken wat eerst e.d. lijkt me.

Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
Locatie: Zuid Holland

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door Jonh » 14 aug 2014, 01:12

Ontzettend gaaf project, ook om te volgen zo.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 14 aug 2014, 23:01

14-08:

Niet veel tijd gehad..
Toch de wielkuip afgemaakt en de "Turret" vast gelast..

In de Turrut komt een verstelbare Bilstein schokbreker met veer, en wordt de auto op die manier in hoogte verstelbaar..

Afbeelding Afbeelding

Hier zie je de inham voor de achter as, omdat hij goed laag komt..

Afbeelding

Binnen zijde, deze wordt op een later tijdstip afgelast, daar ik ook de 4 link nog moet maken, in de bodem..

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Even een foto dat hij "normaal" staat..

Afbeelding

Morgen weer verder met de andere kant.. :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door GTRene » 14 aug 2014, 23:05

nice :D

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door Tim N » 15 aug 2014, 08:27

Lekkere vorderingen. :)

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door EvdP » 15 aug 2014, 10:03

Wat een werk!

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 15 aug 2014, 17:29

Ha, die Wimpreza;

Even bijgelezen, prachtige updates. Een genot om dit draadje te volgen; keep up the good work!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door Niels » 15 aug 2014, 19:33

:clap: :clap:

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 13-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 17 aug 2014, 22:26

16-08:

YES!! tweede kant ook klaar..

Begonnen met de inham, voor de achter as..

Afbeelding

Binnen dorpel gerepareerd..

Afbeelding

Buiten dorpel gerepareerd met een stuk van een overzet dorpel die ik nog had liggen..

Afbeelding Afbeelding

Verdere overgebleven gat een plaat op maat gemaakt..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gelijk alles af gelast aan deze zijde..

Afbeelding Afbeelding

Auto water pas gezet, omdat ik met de tweede "Turret" zou gaan plaatsen, natuurlijk wil ik deze net zo hoog en schuin als de vorige..

Afbeelding

Water pas op de "Turrets" gelegd om te ziet of hij gelijk is..

Afbeelding

Tevens een stukje gereedschap om te zien of de schuinte gelijks is..

Afbeelding Afbeelding

Eind resultaat, waar ik heel content mee ben..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Had niet veel tijd meer, dus een klein klusje aangepakt, moest toch ook gebeuren..
Het roest vrij en dicht maken van de openstaande gaten in de hoeden plank (moet een "Firewall ") worden..

Afbeelding

Eind resultaat..

Afbeelding

Morgen de laatste week van mijn vakantie, kijken of ik de Escort verder af kan maken..

Keep you posted! :wink:
Laatst gewijzigd door wimprezawrx op 18 aug 2014, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
heinolution
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2014, 14:02

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 16-08 @ Pag:

Bericht door heinolution » 17 aug 2014, 22:43

1 woord: waanzinnig!
Bij boucles de spa is d mk2 oppermachtig. Ze rijden waanzinnig goed.

Ik moet het doen met een andere "cossworth"

Succes.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 16-08 @ Pag:

Bericht door GTRene » 17 aug 2014, 22:44

mooi hoor die veer torens :thumbup:

ik weet nog dat ik ooit een mk2 RS2000 kocht daar waren die dikke balken waar de bladveren op vast komen zeg maar, kats doorgerot...kon je met je vinger zo doorsteken :? hadden ze mooi weg gemoffeld destijds...praat ik al over een jaar of 20 oid geleden :mrgreen:

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 16-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 22 aug 2014, 21:06

20-08:

Verder gegaan met de wiel kuipen achter.. Met name het vuur schot (Firewall)..

Afbeelding Afbeelding

Firewall hoedeplank..

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Passen en meten maar zo moet het ongeveer worden..

Afbeelding

Hoedeplank op hoogte gezet en tijdelijk vast gezet om een vast (meet) punt te hebben..

Afbeelding

Uiteraard waterpas..

Afbeelding

RA klaar..

Afbeelding Afbeelding

Direct ook de RA kuip maar afgelast..

Afbeelding

LA ook gedaan..

Afbeelding

Verder gegaan met de LA firewall..

Afbeelding

Plaatjes gemaakt..

Afbeelding

C stijlen ook afgedicht..

Afbeelding Afbeelding

Gaat eindelijk ergens op lijken..

Afbeelding

LA begonnen met de firewall gedeelte..

Afbeelding Afbeelding

Net lekker bezig, stop het las apparaat er mee..

Afbeelding

21-08:

Las apparaat stuk, dus dan maar wat voor bereidingen getroffen..

Voorste vuurschot (Firewall) pas gemaakt..

Afbeelding Afbeelding

Alleen nog af lassen..

Door met de tunnel voor de (grote) versnellingsbak..

Afbeelding

Moet nog meer uit de body geslepen worden, om de tunnel spanning vrij te monteren..

Afbeelding

Bijna zijn we er..

Afbeelding Afbeelding

Komen er wel..

Afbeelding

Griptangen nodig, dus dan maar even een spanbandje er om heen..

Afbeelding Afbeelding

22-08

Las apparaat nog steeds stuk , dan maar voorbereidingen treffen ..

Verder met de GRP4 subframe location set..

Afbeelding

Komt in deze gaten onder in de voorste chassis poten..

Afbeelding Afbeelding

Hoort ook een plaat bij..

Afbeelding Afbeelding

Bus met schroefdraad, komt door en door de bint..

Afbeelding

Maar eer de las moeren uit de binten halen, anders kan ik niet door de door boren..

Afbeelding Afbeelding

Auto waterpas gezet..

Afbeelding

Om dan ook zo recht mogelijk te boren, zodat de bussen zo recht mogelijk komen te zitten..

Afbeelding

Gaten zijn best netjes geworden..

Afbeelding

Bussen er door heen..

Afbeelding

Zie dat de bussen iets te lang zijn, dit is nodig voor de plaat die er later bij komt..

Afbeelding

Incl plaat..

Afbeelding Afbeelding

Totaal plaatje van twee kanten..

Afbeelding
Door met de trekstang bevestiging voor de voorwiel ophanging..
Met deze trekstang vervalt de stabi aan de voorzijde, en kunnen we de camber en castor stellen

Afbeelding Afbeelding

Wist niet waar precies deze moesten komen, dus dit komt op een later tijdstip..

Dan door naar de voor chassis bint versteviging, deze zijn noodzakelijk om het knikken van de body tegen te gaan, dit voor al bij landingen van de "Jumps"

GRP4 chassis kit:

Afbeelding

komt op deze plek in de auto..

Afbeelding

Na een beetje slijpen en passen en meten..

Afbeelding

Omdat de benzine slangen door de auto gaan lopen, direct het idee opgevat om deze door een setje buizen te laten lopen..

Gaten geboord..

Afbeelding

Ovaal gevijld..

Afbeelding

Buizen op maat gezaagd..

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Ook ingebouwd straks moet het er goed uitzien, dus waterpas en haaks..

Afbeelding Afbeelding

Binnen zijde..

Afbeelding

Gelijk de Linker kant ook maar gedaan, was niet zo heel veel meer werk..

Afbeelding Afbeelding

Omdat als straks alles dicht is en ik er niet meer bij kan, deze gedeeltes alvast in de zink spray gespoten..

Afbeelding

Tot de volgende update! :wink:
Laatst gewijzigd door wimprezawrx op 22 aug 2014, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door Stefan van Elst » 22 aug 2014, 21:25

:duh:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door Tim N » 22 aug 2014, 22:22

:headbang: gaat heerlijk ofniet? (op de kapotte lasser na)

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door ErikS » 22 aug 2014, 22:28

Ge-wel-dig.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door Niels » 22 aug 2014, 22:36

1 van de epic projecten hier :hot:

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 22 aug 2014, 22:50

Afbeelding :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door GTRene » 22 aug 2014, 23:42

lekker lastig als het las apparaat niet meer werkt bij zo'n klus :shock:
maar mooie vorderingen weer en het chassis schijnt ook mooi stevig te worden met al die hoeken e.d. :headbang:

Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door martijn kool » 23 aug 2014, 00:16

Wat een geweldig project heb je! Zo doorgaan, het eerste wat ik hier doe is kijken of jij een update hebt geplaatst :blink: :blink:

Online
Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door Vlokmans » 23 aug 2014, 08:16

En dan nog alles zo uitgebreid fotograferen ook, chapeau!

Lijkt me dat dat stiekem ook best wel wat tijd kost :wink:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door G Kolkman » 23 aug 2014, 18:59

Ziet er goed uit allemaal.

That said: waarom maak je niet her en der een klein gaatje zodat je daar na het lassen met de holle-ruime-was in kunt spuiten? Want ik kan me zo voorstellen dat je nog best wat van die zinkspray wegbrand op het moment dat je last.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 24 aug 2014, 12:23

Mannen bedankt voor dit soort leuke berichtjes, dit spoort mij (toch wel) aan om hier mee door te gaan..
Stefan van Elst schreef::duh:

Deze snapte ik eerst niet, maar moest er wel om lachen.. :wink:
Tim N schreef::headbang: gaat heerlijk ofniet? (op de kapotte lasser na)
ErikS schreef:Ge-wel-dig.
Niels schreef:1 van de epic projecten hier :hot:
Bedankt voor de complimenten mannen.. :thumbup:
GTRene schreef:lekker lastig als het las apparaat niet meer werkt bij zo'n klus :shock:
maar mooie vorderingen weer en het chassis schijnt ook mooi stevig te worden met al die hoeken e.d. :headbang:
Ach even een tegen slag :hmmm: :wtf: , maar dan weer dooooorrrrr... :shithappens:
martijn kool schreef:Wat een geweldig project heb je! Zo doorgaan, het eerste wat ik hier doe is kijken of jij een update hebt geplaatst :blink: :blink:
Vind ik een groot compliment :thnx:
Vlokmans schreef:En dan nog alles zo uitgebreid fotograferen ook, chapeau!

Lijkt me dat dat stiekem ook best wel wat tijd kost :wink:
Ach valt wel mee, met de telefoon zijn foto's snel gemaakt :wink:
Zo heb ik ook nog een soort van pauze, anders ga ik in één keer door... :gek:
G Kolkman schreef:Ziet er goed uit allemaal.

That said: waarom maak je niet her en der een klein gaatje zodat je daar na het lassen met de holle-ruime-was in kunt spuiten? Want ik kan me zo voorstellen dat je nog best wat van die zinkspray wegbrand op het moment dat je last.
Thanks!
gaatjes maken kan dat altijd nog..
Deze zink spray is over las baar en kan erg veel hitte aan..
Het veranderd wel van kleur, maar blijft rond om de las wel gewoon zitten..

Voor de liefhebbers, ik gebruik deze professionele zinkspray..
Links de "oude versie" en recht de "nieuwere versie" van deze spray..
Afbeelding

Had deze vraag al eerder gehad op een ander forum :wink:

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 22-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 24 aug 2014, 13:59

23-08:

Vandaag stond de "Four link" op het menu..

De body set bestaat uit deze delen..

Afbeelding

Wist niet of ik dit al heb vermeldt, maar bouw de auto zoveel mogelijk volgens de Ford Motorsport fabrieks spec's..
Heb een boek uit "Boreham" van het bedrijf Gartrac weten te bemachtigen, die in de jaren alle opdrachten kreeg van Ford Motrosport en ook hun thuis basis was..
In de (motorsport) jaren heeft dit bedrijf heel wat bekende rijders naar een kampioenschap gesleuteld...
Neem eens een kijkje op hun site, ze bestaan nog steeds en daar komt 90% van mij onderdelen vandaan..

Gartrac historie: http://www.gartrac.com/company/timeline.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Begonnen met de gaten in de chassis binten te boren en de bussen pas te maken..

Afbeelding

Center uitgemeten, en tevens de plaats bepaald waar de "boxen" moeten gaan komen..

Afbeelding Afbeelding
Na ongeveer (ben de tel kwijt geraakt) 500x meten, uiteindelijk de sleuven gemaakt..

Afbeelding Afbeelding

De voorste ophang punten pas gemaakt en op zijn plaats gezet, immers moest de onderste gat uit komen bij de geboorde en geplaatste bussen..

Afbeelding Afbeelding

Hier zie je de ophanging door de bodem heen..

Afbeelding

Redelijk/ goed op lijn..

Afbeelding

Tijdelijk vast gezet, immer is het las apparaat nog stuk..

Afbeelding

Verder met het plaat werk dan maar, alles pas gemaakt en is klaar om af te lassen..

Afbeelding

Indruk foto’s gepikt van internet, maar dan weten jullie ongeveer hoe het moet worden..

Afbeelding

Zodra het las apparaat weer werkt wordt dit één van de volgende set die ik ga aan pakken..

Afbeelding

Tot de volgende keer.. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Berry1000RR, Fabian, Google [Bot] en 18 gasten