BMW E46 16" velgen (by Fuchs) = Alu of staal?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
SlowCo

BMW E46 16" velgen (by Fuchs) = Alu of staal?

Bericht door SlowCo » 27 jul 2014, 16:15

Omdat ik een volledige n00b :oops: ben op BMW gebied, stel ik hier maar even mijn (domme) vraag.
Ik kwam een set velgen tegen die ik wel mooi vind, maar zijn dat nou echt lichtmetaal (alu) of stalen velgen die aluminiumkleurig gespoten zijn?

Foto:
$_84.JPG
$_84.JPG (32.67 KiB) 2587 keer bekeken
SlowCo :wheelchair:

Riceaux

Re: BMW E46 16" velgen (by Fuchs) = Alu of staal?

Bericht door Riceaux » 27 jul 2014, 16:18

Lichtmetaal. 7,4 kg per stuk voor de 16 inch variant.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 27 jul 2014, 16:52

Bedankt!

Aangezien je ook meteen het gewicht er bij hebt gezet, heb ik meteen een volgende vraag:
Heb jij dan misschien meer info over andere BMW velgen in 16 inch? Of kun je me in de goede richting (site/forum) wijzen waar ik dit soort info kan vinden?

Groet,

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 jul 2014, 17:36

http://www.bmwstylewheels.com

Daar staan de meeste velgen op. Met de gegevens erbij als je ze aanklikt. :thumbup:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 27 jul 2014, 19:01

Hartelijk dank weer!

Ik vermaak me wel vanavond... :tooth:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 jul 2014, 19:32

SlowCo schreef:Hartelijk dank weer!

Ik vermaak me wel vanavond... :tooth:
Geen probleem! :thumbup:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 28 jul 2014, 22:18

Net die set Style 46 (ben inmiddels helemaal op de hoogte... :blink: ) wezen halen. Ze zijn inderdaad vrij licht voor "normale, standaard" BMW velgen. Volgens de link zelfs bijna 1,3 kg per velg lichter dan mijn huidige Style 35 velgen.
Nu nog kijken welke banden ik er op ga laten leggen. In ieder geval smallere en lagere banden (van 225/50/16 naar 205/45/16) dan er nu onder liggen. Hopelijk levert dat ook nog gewichtswinst op zodat ik per hoek 2 tot 2,5 kg minder onafgeveerd gewicht heb. Ik ben benieuwd hoe veel verschil het gaat maken met rijden.

Zal ik verstandig zijn en er Uniroyal Rainsport 3 op laten leggen of gewoon tegen alle negatieve verhalen ingaan en de Federal 595 RS-R nemen :shock: ...

Joop

Bericht door Joop » 28 jul 2014, 22:33

Smaller en lager? Dan klopt je rolomtrek niet meer...

SlowCo

Bericht door SlowCo » 28 jul 2014, 22:45

Joop schreef:Smaller en lager? Dan klopt je rolomtrek niet meer...
Precies! Maar dan trekt ie wel ietsje vlotter op... :tooth:

De banden die er nu op zitten zijn hoog en hebben vrij slappe wangen. Je voelt de wagen gewoon "wiebelen/deinen" op de banden als je over hobbels gaat (bandenspanning is OK). En als je een bocht induikt, merk je dat de auto niet alleen over gaat hellen maar dat hij ook wat opzij "schuift". Ik hoop dat het met een smallere, lagere band een stuk beter wordt. Ik moet alleen nog uitzoeken of de kleinere rolomtrek te wijzigen is in de computer zodat de snelheidsmeter weer klopt. Wordt vervolgd...

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 jul 2014, 23:32

SlowCo schreef:
Juist niet toch, minder afgelegde afstand per omwenteling. Lager gewicht helpt wel.
Maar als het tegen het schuiven is kan je dan niet beter de uitlijning aanpassen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 28 jul 2014, 23:53

Eric Z schreef:
SlowCo schreef:
Juist niet toch, minder afgelegde afstand per omwenteling. Lager gewicht helpt wel.
Maar als het tegen het schuiven is kan je dan niet beter de uitlijning aanpassen.
Inderdaad minder afgelegde afstand per omwenteling dus lagere topsnelheid maar een iets vlottere (tussen)acceleratie. Eigenlijk net als een korter differentieel: kleiner pignon t.o.v. het kroonwiel = lagere topsnelheid maar vlottere acceleratie. Dus kleinere band t.o.v. de straat = zelfde effect. Correct me if i'm wrong :bag:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 29 jul 2014, 00:08

De eindoverbrening is het zelfde met een kleinere omwenteling bij kleinere banden.
Bij wat jij verteld met een pignon enzo lijkt me te maken hebben met het wijzigen van de eindoverbrenging, waarbij de omwenteling verhouding wijzigt ten opzichte van je RPM.

Dus ik vraag me af of het werkt, maar ik weet er niet veel vanaf. Iemand die meer van de werking van een diff heeft die uitsluitsel kan geven?

SlowCo

Bericht door SlowCo » 29 jul 2014, 01:09

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/3 ... angen.html

Uit die link:

Banden met een grotere bandomtrek
Neemt de bandomtrek na montage van andere banden toe, dan kan dat de volgende effecten hebben:
Het brandstofverbruik kan enigszins dalen omdat de wagen op kruissnelheid met een lager toerental rijdt.
Je snelheidsmeter wijst een te lage snelheid aan. Je loopt dus het risico bekeurd te worden zonder dat de snelheidsmeter een overschrijding van de toegestane snelheid aangeeft.
Ook zal de wagen minder snel accelereren omdat er sprake is van een langere overbrenging.

Banden met kleinere omtrek
Hebben de nieuwe banden daarentegen een kleinere omtrek dan de originele banden, dan bestaat de mogelijkheid dat je snelheidsmeter een hogere snelheid aanwijst dan feitelijk gereden wordt. Ook zal de wagen er iets sneller door accelereren.

Peric

Bericht door Peric » 29 jul 2014, 09:24

Slowco z'n beredenering klopt, de auto zal sneller optrekken met lagere banden.
Weet niet hoe vaak je op de snelweg zit, maar je toerental voor 120 zal op de teller zelfde blijven, maar om écht 120 te rijden zal 'ie meer toeren maken. Oftewel, je snelheidsmeter zal niet meer correct zijn.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 29 jul 2014, 10:20

SlowCo schreef: Inderdaad minder afgelegde afstand per omwenteling dus lagere topsnelheid maar een iets vlottere (tussen)acceleratie. Eigenlijk net als een korter differentieel: kleiner pignon t.o.v. het kroonwiel = lagere topsnelheid maar vlottere acceleratie. Dus kleinere band t.o.v. de straat = zelfde effect. Correct me if i'm wrong :bag:
En aangezien de massa(4x) een kleinere diameter heeft is dat ook gunstiger voor de acceleratie. De massa moet namelijk niet alleen horizontaal versnellen, maar ook de rotatie moet versneld worden en hoe verder de massa van het midden van het draaipunt af is hoe meer kracht dat kost(kwadratisch als ik het goed heb, google traagheidsmoment voor meer info). En bij een 2cm smallere en één stap lagere band zal dat niet veel zijn, maar het telt zeker mee. Het is dus zelfs effectiever dan spelen met je eindoverbrenging. Desondanks heb ik juist voor een één stap hogere band gekozen, vult de wielkasten duidelijk mooier(zonder aan te lopen).

Dit verhaal is overigens de enige goede reden om van die vreselijk lelijke kleine wieltjes op (bijvoorbeeld) een Golf I te gooien :) .
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 29 jul 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Florissilfhout

Bericht door Florissilfhout » 29 jul 2014, 16:06

Wat Mari Oh Oh! stelt kan ik beamen. Niet alleen als werktuigbouwkunde student maar ook uit eigen ervaring.
Zowel lagere banden -> betere acceleratie en lagere top (niet op de teller) en het verhaal over het gewicht van de wielen. Ben zelf nog maar net overgestapt van de genoemde Style 46 Alu velgen (heb ik overigens te koop liggen maar zal ik hier niet spammen ;) ) naar 18" velgen die 8" breed zijn. Ze zijn aanzienlijk zwaarder en dat merk ik echt in het rijgedrag. Acceleratie is lang niet meer wat het geweest is. De enige voordelen dat je (mijns inziens) kan halen uit grotere velgen is dat je lagere banden kan monteren die minder 'rollen/zwalken' en dat je meer ruimte hebt voor je grotere remschijven :D

Plaats reactie