Heb wel 2 jaar op blokfluitles gezeten overigens. Skitterend, alles van Iron Maiden doen enzo. Vond de leraar ook prachtig not.
André zat jaren op dwarsfluitles vandaar zijn rijstijl

95. Porsche Cayman S 7:55.00 156 '13 325 / 1320 Walter Rohrl
140. Porsche Cayman S 8:06.00 153 '08 320 / 1375
let wel, de eerste is de nieuwere uitvoering, wel wat 'raar' maar kan aan bestuurder en of condities e.d. liggen, die R en S tijd van die oudere modellen.142. Porsche Cayman R 8:06.00 153 '10 330 / 1320 Horst von Saurma
Bedoel het zeker niet aanvallend. Maar voor de rest heb je gelijkdvh maakt er op 'n beetje sarcastisch aanvallende manier van dat Ringtijden juist onbelangrijk zijn en dat 'rijders van dure snelle bolides' kortweg niet kunnen rijden.
Zouden daar eigenlijk ook forums voor zijn?Andre schreef:op een Fiets zitten en een radijs vreten
Denk het niet. Anders zaten ze daar wel.Snipe schreef:Zouden daar eigenlijk ook forums voor zijn?Andre schreef:op een Fiets zitten en een radijs vreten
Hielke schreef:Denk het niet. Anders zaten ze daar wel.Snipe schreef:Zouden daar eigenlijk ook forums voor zijn?Andre schreef:op een Fiets zitten en een radijs vreten
En over die Ringtijden. Natuurlijk zijn die tijden relevant. Als dat al niet meer zo is, wat dan nog wel? De navigatie? De stiksels van het leer? De aanschafprijs?
Volgens mij bij Porsche /Ferrari/BMW M etc kun je in de showroom wel info daaromtrent vinden dvh:)dvh schreef:Ja dat is absoluut belangrijker
Ik zie bij de dealer de ringtijden nog niet op het verkoopbordje staan jij wel?
Misschien zitten ze daar ook wel.Hielke schreef:Denk het niet. Anders zaten ze daar wel.Snipe schreef:Zouden daar eigenlijk ook forums voor zijn?Andre schreef:op een Fiets zitten en een radijs vreten
Een autoliefhebber doh. Hoe simpel is het. Je noemt zelf al poetsers en toerders als autoliefhebber(mee eens) en 'n ringtijdliefhebber is dan geen autoliefhebber? Iets met twee maten?dvh schreef: Maar iemand die een auto koopt om een rondetijd te zetten. Of die een rondetijd oprecht dermate belangrijk vindt om een autokeuze te overwegen. Ben je dan een autoliefhebber of een prestatieliefhebber ?
Ja, de Nürburgring, laten we het daar nog eens over hebben. Tegenwoordig moet schijnbaar elke fabrikant bewijzen dat ze zich kunnen meten met de concurrent. En aangezien de concurrenten hun auto’s ook beproeven op de Ring komt het wel goed uit als men net iets sneller is. De marketingmachines van merken als Porsche, Nissan, Corvette spinnen er garen bij. Maar ook de huis, tuin en keukenmerken als Renault, Opel, Volkswagen, Mitsubishi en vele anderen rijden er met regelmaat hun rondjes. Maar is de Nürburgring wel zo’n goede graadmeter? Of worden de Ringtijden gewoon harder gehyped dan de iPod?
Eerst maar een stukje geschiedenis. De Nürburgring vergaarde oorspronkelijk haar roem als Formule 1 circuit. Het toen bijna 23 kilometer lange circuit was echter zeer gevaarlijk, wat pijnlijk duidelijk werd toen Niki Lauda er in 1976 bijna verongelukte. De beelden kennen we allemaal, de uitkomst ook. Niki Lauda zat al snel weer in zijn wagen maar in “De Groene Hel” werd geen wedstrijd meer gereden voor het Formule 1 kampioenschap. Overigens waren er voor het ongeluk van Lauda al meerdere coureurs om het leven gekomen op het circuit, waaronder in 1964 de Nederlander Carel Godin de Beaufort. Midden jaren ’80 werd er een modern en veilig circuit gerealiseerd vlak naast de Ring en keerde Formule 1 er terug.
De vele slachtoffers die het circuit heeft opgeëist illustreren al hoe zwaar een rondje op de Ring kan zijn. De vele bochten en belachelijk snelle rechte stukken wisselen elkaar in hoog tempo af, waarbij de remmen heftig belast worden.
Kortom: als je je auto optimaal wil belasten dan koop je een paar tickets á 21 euro. BMW stelt dat een auto na 600 rondjes Ring eigenlijk volledig opnieuw opgebouwd zou moeten worden. Dat is dus na pak hem beet 13.000 kilometer. En dan hebben we het nog niet gehad over bandenslijtage en dergelijke. Voor ruim 25 autofabrikanten is dit dan ook de aanleiding om er met regelmaat hun snellere modellen te testen. En naast die autofabrikanten zijn ook bijna alle grote bandenleveranciers vertegenwoordigd in de regio, alsmede vele fabrikanten van aftermarket performance spul.
Maar doet die rondetijd er toe als men een auto gaat kopen? Is een potentiële leaserijder bereid om zijn keus te baseren op basis van een paar seconden verschil met de concurrent? Ik geloof er niet zo in, eerlijk gezegd. Volgens mij is de leaserijder meer geïnteresseerd in bijtelling, uitstraling, een gratis paraplu en een bos bloemen voor de vrouw bij de aflevering. Natuurlijk kan een merk haar imago wel sportiever doen lijken door te roepen dat men uitgebreid haar rondes doet op de Ring, maar dat doen tegenwoordig bijna alle merken. Ook Land Rover wordt regelmatig op de baan gesignaleerd, niet bepaald een merk dat het moet hebben van de snelle rondetijden ten opzichte van de concurrentie. Dus kunnen we ons beter richten op de merken die ook echt hard gaan: Porsche, Ferrari, Maserati, Aston Martin, kortom: de exoten. En eerlijk gezegd denk ik dat daar weer een heel ander dilemma de kop opsteekt, namelijk “wat vind ik mooi” en “welke auto heeft de juiste uitstraling”. Ook hier geldt mijns inziens dat de ringtijd slechts een leuke bonus kan zijn. Vergeet niet dat veel van deze auto’s slechts voor een zonnige zondag dan wel voor dagelijks gebruik worden gekocht. Slechts een klein aantal mensen laat deze wagens ook echt los op het circuit. En de meeste circuits zijn weer niet vergelijkbaar met de Ring omdat ze zo glad zijn als een biljartlaken en lang niet zo uitdagend.
Nee, tijden van een rondje Nordschleiffe zijn maar relevant voor een zeer select publiek. En dat publiek koopt helemaal de auto’s niet. Dat publiek reageert op websites als autoblog.nl en laat de gemoederen regelmatig hoog oplopen tussen de fanboys van de verschillende merken. Neem de recente Porsche / Nissan rel maar eens als voorbeeld. Reeds goed voor honderden reacties en het einde lijkt nog niet in zicht, maar er is natuurlijk bijna niemand tussen die überhaupt ooit in staat gaat zijn een Porsche of GTR aan te schaffen. Daarnaast is het natuurlijk een enorme onzindiscussie, die Porsche waarschijnlijk meer gaat schaden dan helpen. Porsche krijgt hierdoor slechts het imago van zeurkous, of het nu terecht is of niet.
Hebben ringtijden relevantie? Natuurlijk. Een snelle tijd is een goed visitekaartje. Echter, twee seconden sneller zijn dan de concurrent gaat mijns inziens niemand over de streep trekken om toch maar die andere auto te kopen. Die keuze hangt veel meer samen met prijs, uitrusting, image, enzovoorts. Wel wordt er met door middel van de snelle tijden een enorme fanbase opgebouwd. De vele reacties op artikelen die hierover gaan bewijzen dat. En die mensen die misschien nu nog jong zijn maar later wellicht wel het geld hebben worden nu alvast beïnvloed. Die zien nu dat de GT-R het allersnelst is en daarom wordt het een droomauto. Ze willen hem later hebben, of in ieder geval iets dat erop lijkt. Autofabrikanten bouwen daarmee wellicht aan de toekomst, maar niet aan de recente verkoopcijfers. Ondertussen is het voor ons natuurlijk puur vermaak. Dus ik wil ze zeker niet ontmoedigen daar in Stuttgart of Japan. Nee, blijf maar lekker ontwikkelen en hard gaan daar op de Ring, dan koop ik later jullie auto’s wel. Beloofd.
Dat is harstikke belangrijk. En zo'n ringfilmpje is schitterend en leuk. Maar stel. Die vooruit glijdende Audi weet het dankzij een knappe coureur en wat andere gekke aanpassingen toch tot een betere tijd te schoppen dan een veel leuker rijdende M2 ?! Die rondetijd zegt toch niks. Hetzelfde als met die Renault RS destijds die zo snel over de ring vloog. Iedereen had commentaar op de auto. Saai, weggedrag ect. Die tijd zegt toch helemaal niks over zaken die jou als liefhebber aanspreken ? Behalve dan de prestatie.Ergens op Bimmerpost stond 'n filmpje van de nieuwe topklinkende RS3 Audi als tegenhanger van de M2 straks. Ding zie je nogal ondersturen. Dus zei Andre daar iets van: boring understeering Audis. Zoiets.
Kreeg ie 'n paar reacties op:)
Je kon dat duidelijk zien in dat Ringfilmpje dat ie niet zo 'mooi' de bocht doorging.
Vind ik dat belangrijk? Ja, als ex Audi rijder weet ik dan dat ik niet terugmoet naar dat merk qua rijden