Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jesper
Auto: BMW M135i

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jesper » 26 jun 2014, 18:17

Laatst dit shirt van Colnago gekocht. Ook mijn eerste castelli bib en shirt van northwave, merkt toch wel dat de kwaliteit een stuk beter is.

Afbeelding

Verder nu nog 2 korte bibs, 2 lange bibs en nog wat shirts met korte en lange mouwen van de Decathlon. Dus kan wel ff vooruit :)

RVV

Bericht door RVV » 26 jun 2014, 19:05

jspr schreef:Hier wil het nog wel eens warm zijn en als ik dagelijks fiets heb ik ook dagelijks kleding nodig.
Geen tijd om alles te wassen voor de volgende dag (beetje duur ook aan wasjes etc.)

Daarnaast vind ik het ook lekker om nieuwe dingen te kopen, ik werk er immers voor :swinging:
Ja joh was ook geen commentaar van mij op jou :wink: gewoon lekker kopen wat je leuk vind. Ik verdiep me ook niet bepaald in de fietskleding materie. Is ook weer een wereld opzich heb ik wel door.

jspr

Bericht door jspr » 26 jun 2014, 22:36

no offence taken :wink:
mijn antwoord was ook meer algemeen.

Ik ben net terug van een klim sessie: http://app.strava.com/activities/158516372" onclick="window.open(this.href);return false;

jspr

Bericht door jspr » 29 jun 2014, 21:32

Vandaag met mijn buurman een stukje gefietst in de Montseny.
Het regende voor we vertrokken met de auto, maar uiteindelijk toch gegaan. Eenmaal aan de voet van de berg toch nog wat druppels gehad maar uiteindelijk toch droog kunnen houden.
http://app.strava.com/activities/159422053" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 29 jun 2014, 22:37

Mooie rit!

Wat voor Colnago rijd je buurman?
Ik zit eraan te denken om deze winter een nieuwe fiets "te bouwen". C59/C60 is tijdloos mooi met oa. de Carbon lugs.

jspr

Bericht door jspr » 29 jun 2014, 22:43

Volgens zijn Strava profiel is het een "Colnago Extreme-C"

RVV

Bericht door RVV » 29 jun 2014, 23:19

Het ging hard, maar wel een goeie cadans. Ik lig overigens de hele rit in mijn ligstuur (behalve als ik bochten pak of als het onoverzichtelijk is). Zo liggend in het stuur je eigen schaduw aan de linkerkant, een gps teller die 40 plus aangeeft en dat kilometers lang. Een met de fiets, de benen malend zittend op de punt van het zadel.. Bijna hetzelfde als het beleven van kunst. Ik heb niet zo heel veel met wielrennen. Maar zo'n triathlon houding alles gericht op snelheid. Manman gewoon een verslavende kick :-)

62 km rit gemiddeld 35,9 km/h

Week kilometrage 177 km op 35,4 km/h

Speed ROCKS

jspr

Bericht door jspr » 29 jun 2014, 23:29

Kom ik aan vandaag met 79Km en 22,1Km/h gemiddeld...... :coffee: (wel 1900hm)

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2014, 09:50

jspr schreef:Kom ik aan vandaag met 79Km en 22,1Km/h gemiddeld...... :coffee: (wel 1900hm)
Doe ik je niet na!

jspr

Bericht door jspr » 30 jun 2014, 10:03

RVV schreef:
jspr schreef:Kom ik aan vandaag met 79Km en 22,1Km/h gemiddeld...... :coffee: (wel 1900hm)
Doe ik je niet na!
Ik denk dat ik bijvoorbeeld niet aan de snelheden kom die jij de laatste tijd haalt, echt snel.
Hoe ver denk je te gaan, >40Km/h gem.?

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2014, 10:31

De wind blijft de grootste dealbreaker. Hemelsbreed 30 km van de Waddenzee, Noordzee. En grotendeels open vlakten hier in Groningen/Friesland. Daardoor zal gemiddeld meer dan 40 km/h wel heel lastig worden. Maar ik wil toch wel richting de 38 km/h. Gemiddeld. Als het vanavond droog blijft ga ik mee doen aan een tijdrit over 12 kilometer. (In Groningen). Eens kijken hoe dat bevalt.

jspr

Bericht door jspr » 30 jun 2014, 11:52

Ik denk dat je wel een duidelijk trainingsdoel moet hebben om vooruitgang te boeken. Enkel hard fietsen is leuk voor de nummertjes, maar eventueel een prijs prijgen is leuker lijkt me :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 jun 2014, 12:03

jspr schreef:Ik denk dat je wel een duidelijk trainingsdoel moet hebben om vooruitgang te boeken. Enkel hard fietsen is leuk voor de nummertjes, maar eventueel een prijs prijgen is leuker lijkt me :D
+1. Constant met een zo hoog mogelijk gemiddelde proberen te fietsen geeft weinig vooruitgang. Maar goed, je moet ook je fiets een beetje leren kennen.

- Rico, als je je zo op tijdrijden focust, zou ik eens een coach opzoeken om een keer wat adviezen te geven over je houding op de fiets. Daarmee maak je of breek je een tijdrit.
Iemand met een foute houding op een tijdritfiets fiets waarschijnlijk langzamer dan iemand met een goede (zo goed mogelijke) houding op een racefiets in de beugels, met dezelfde inspanning.

jspr

Bericht door jspr » 30 jun 2014, 12:07

Ik zou ook zeker lange duur ritten maken op een bepaalde hartslag/cadans.

Kees van Zweden

Bericht door Kees van Zweden » 30 jun 2014, 12:11

Sorry om hier binnen te vallen, maar ik vondt geen ander geschikt topic.

Zijn er nog teams hier die meedoen aan Rad am Ring en nog plaats hebben voor een amateur?

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2014, 12:52

jspr schreef:Ik denk dat je wel een duidelijk trainingsdoel moet hebben om vooruitgang te boeken. Enkel hard fietsen is leuk voor de nummertjes, maar eventueel een prijs prijgen is leuker lijkt me :D

Maar ik heb een duidelijk trainingsdoel. 24 augustus doe ik aan een triathlon mee waar de fietsafstand 40 kilometer is. Met zwemmen zal ik geen "punten" scoren. Maar met fietsen wil ik zoveel mogelijk tijdwinst pakken dan draait het gewoon om een zo hoog mogelijk gemiddelde (ook omdat 40 kilometer ook niet zo lange afstand is). En in het bijzonder de transitie van het fietsen naar het hardlopen. (10 km) daar train ik momenteel ook op. De overgang zo makkelijk mogelijk maken van het fietsen naar het hardlopen. Ik merk zeker dat er nog progressie aanwezig is in het fietsen. Maar het verschil zal nu geen kilometers per uur (gem.) meer zijn. De zithouding/lighouding is overigens zonder problemen. Misschien dat een coach het efficiënter kan laten worden. Op dit moment heb ik wel een goede krachtoverbrenging. En inderdaad het is ook nog het type fiets leren ontdekken. Ben sowieso een beginneling qua fietsen. Net 3,5 maand bezig met fietsen. De laatste keer dat ik hiervoor op een racefiets zat was ik 12 :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 jun 2014, 13:23

RVV schreef:De zithouding/lighouding is overigens zonder problemen. Misschien dat een coach het efficiënter kan laten worden. Op dit moment heb ik wel een goede krachtoverbrenging. En inderdaad het is ook nog het type fiets leren ontdekken.
Tijrijden is iets heel anders dan rondje 200 op de racer. Tijdrijden doet fysiek pijn vanwege de 'vreemde', maar uiters efficiente houding. (Tony Martin rijdt zelfs met schuurpapier op z'n zadel.) Dit kan, omdat de afstanden relatief kort zijn. Een goede triathloncoach zou je houding kunnen beoordelen en daarmee kun je juist optimaal de geometrie van je fiets gebruiken waar ie voor bedoeld is. Jij kan vanaf de fiets niet beoordelen of je goed zit of niet, laat staan of de fiets goed afgesteld staat.

Ik bedoel dit trouwens als opbouwende kritiek, want ik heb het idee dat je denkt van: ik houd het lekker vol zo door de polder met hier en daar een Kommetje, dus zal de houding wel goed zijn. Maar zo werkt het dus niet echt. Je hebt immers met bepaalde reden een tijdritfiets gekocht, dus dan zou ik ook alles doen om eruit te halen wat erin zit, buiten het trainen zelf dan. Je wilt er toch niet af gereden worden door iemand met eenr racefiets (of fitness fietsje :ken ik jou: ) straks bij je triathlon? ;)

Kudo's voor je enthousiame trouwens. :thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2014, 13:42

Hoi Joost, ik denk dat er idd wel meer is uit te halen. Dus zeker wel mee eens. Eigenlijk moet ik de fiets en houding door een triathlon coach laten beoordelen. Maar goed daar moet ik even tijd insteken. Mijn huidige maatstaf is of ik zonder problemen ritten van 50 km tot 60 km in de meest aërodynamische houding kan uitvoeren. En of ik daarna goed kan hardlopen (En daarbij een zo hoog mogelijk gemiddelde). Maar ik zeg er gelijk bij dat niet elke rit het daar om draait. Alleen maar bij tijdritten op mijn vaste rondes hier in de buurt. Bij een langere rit zoals gisteren zat het hoge gemiddelde vooral mee door de lege wegen. Er was gewoon geen ander verkeer op de weg.

Een KOM rij ik niet op. Kan zo uitkomen dat ik eentje meepak maar is absoluut geen doel. De meeste KOM's zijn in groepjes gehaald, of achter een windvanger zoals een trekker of brommer. De wind is sowieso bepalend. Windkracht 5 tot 6 in de rug en je gaat 10 km per uur sneller. Veel belangrijker vind ik mijn eigen PR op de vaste segmenten die ik rij.

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2014, 14:16

Je hebt immers met bepaalde reden een tijdritfiets gekocht. Je wilt er toch niet af gereden worden door iemand met eenr racefiets (of fitness fietsje ) straks bij je triathlon?
Ik snap het plaagstootje :wink: maar eigenlijk maakt mij dat niet uit. Een tijdritfiets/triathlon fiets is ook niet gelijk een garantie om supersnel te zijn ten opzichte van andere deelnemers. Een ervaren wielrenner die technisch goed kan fietsen en een hoog duurvermogen heeft is toch een (paar) maatjes te groot voor mij. (1 op 1 zou jij bijvoorbeeld spreekwoordelijk gehakt van mij maken) Voor mezelf kan ik wel een goed vergelijk maken tussen mijn andere fiets de giant fitness bike en de Felt. Mijn gemiddelde snelheid is 4 tot 5 km/h omhoog gegaan. Dat was ook de belangrijkste reden van de triathlon fiets. Nu komt het vooral op fijnslijpen aan en daar hoort een afstelling dan ook bij.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 jun 2014, 15:49

Tuurlijk, het is ook maar een beetje geinen over en weer. Maar ik bedoel het wel enigszins serieus. Je zou met die Felt minstens 10 km/h harder moeten kunnen gemiddeld dan met je Giant, indien je dus ook gebruik maakt van de geometrie (dit doe je automatisch als je erop fietst natuurlijk) en de houding die daarbij hoort. Al zou je de 'kneepjes' of basis principes kunnen leren van een coach, dan zou dat al veel schelen, omdat je jezelf dan ook geen foute houding aanleert. Het kost je misschien een keertje 100 of 200 euro (ik heb geen idee wat zo'n sessie kost, noch heb ik een naam voor je), maar je kunt er denk ik wel erg veel voordeel uit halen.
Mijn punt is dat lichaamshouding op een tijdritfiets vele malen belangrijker is dan op een racefiets, omdat het direct procentueel gezien veel meer invloed heeft op het resultaat.

Zie ook: http://sport.infonu.nl/overige-sport/93 ... apart.html

jspr

Bericht door jspr » 30 jun 2014, 15:55

Ik zou zeker een bikefit doen.

m3e30_chris

Bericht door m3e30_chris » 30 jun 2014, 15:59

jspr schreef:Ik zou zeker een bikefit doen.
+1

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2014, 16:09

Ja ga ik ook doen. En het is ook allemaal nog even een draai zien te vinden. Maar aan de andere kant net 2 weken bezig en dan achter Wieger van der Wier .. (Google maar eens) Ook best een beetje trots op :D

http://www.cyclingdatabase.com/race/nk- ... 79/elite/2" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (255.71 KiB) 1219 keer bekeken

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 jun 2014, 17:50

Waarschijnlijk niet meer dan een beetje uitfietsen voor hem. :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 30 jun 2014, 18:05

Ja :bag: :D

Plaats reactie