Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9061
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Joop » 14 jun 2014, 22:48

DDX schreef:Handige site hiervoor :

http://www.gear-calculator.com/#" onclick="window.open(this.href);return false;

50/34 zit je redelijk snel te wisselen tussen 50/34, zeker als je kruissnelheden boven de 30km/u liggen
Is ook een beetje afhankelijk wat je een fijne cadans vindt...

Heb zelf ook een 50/34 compact crankstel met een 11/28 achter, maar op het vlakke komt de ketting niet op de 34. De 14 en 15 wordt het meest gebruikt bij kruissnelhden tussen de 30-35...

....alleen bij een paar heuveltjes hier in de buurt schakel ik terug naar het kkeine blad.

Wel een informatieve site voor iets meer inzicht in de versnellingverhoudingen. :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 17 jun 2014, 11:14

Jesper schreef:Volgende week ga ik de giant tcr 0 ophalen. :swinging:
Uiteindelijk een stuk goedkoper dan in januari een nieuwe kopen via het fietsplan en kan ik er deze zomer al van genieten.

Thx voor de tip Joost!
Gaaf! Mooi dat jullie eruit zijn gekomen. Ik ben benieuwd naar de foto's.

Afgelopen zaterdag de Trois Ballons gefietst. Ik ging met 2 fietsmaten volgens het samen uit samen thuis principe. Wat een geweldige dag hebben we gehad! Ik heb puur op hartslag gefietst en amper op mijn snelheidsmeter gekeken (behalve in de afdalingen :evil: ). Dat bleek fantastisch te werken, want ik ben geen enkele keer in de problemen gekomen op deze 213 km lange marteling in de Vogezen.

Uiteindelijk gefinished in een tijd van 10:34 of zoiets, dus een zilveren tijd. Pure fietstijd was 8:20, dus dat geeft al aan hoe lang ik totaal gewacht heb op mijn maten, op de bergtoppen en bij de rustplaatsen. Goud is 9:20, dus dat had er in kunnen zitten. Gefeliciteerd Rob! :thumbup:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RobS » 17 jun 2014, 12:04

///Joost schreef:
Jesper schreef:Volgende week ga ik de giant tcr 0 ophalen. :swinging:
Uiteindelijk een stuk goedkoper dan in januari een nieuwe kopen via het fietsplan en kan ik er deze zomer al van genieten.

Thx voor de tip Joost!
Gaaf! Mooi dat jullie eruit zijn gekomen. Ik ben benieuwd naar de foto's.

Afgelopen zaterdag de Trois Ballons gefietst. Ik ging met 2 fietsmaten volgens het samen uit samen thuis principe. Wat een geweldige dag hebben we gehad! Ik heb puur op hartslag gefietst en amper op mijn snelheidsmeter gekeken (behalve in de afdalingen :evil: ). Dat bleek fantastisch te werken, want ik ben geen enkele keer in de problemen gekomen op deze 213 km lange marteling in de Vogezen.

Uiteindelijk gefinished in een tijd van 10:34 of zoiets, dus een zilveren tijd. Pure fietstijd was 8:20, dus dat geeft al aan hoe lang ik totaal gewacht heb op mijn maten, op de bergtoppen en bij de rustplaatsen. Goud is 9:20, dus dat had er in kunnen zitten. Gefeliciteerd Rob! :thumbup:
Dank je Joost! Voor jullie ook een mooie prestatie en voor jou persoonlijk had zit goud er ook zeker in.

Ook ik heb de Trois Ballons gefietst, met z'n 4en en ons motto was ook samen uit samen thuis en als doelstelling goud (max 9:20). We waren redelijk gelijk getraind maar hadden er toch twijfels bij of het zou gaan lukken. Vorig jaar hebben we er 10:30 over gedaan dus er moest behoorlijk wat tijd gewonnen worden. We hebben vooraf uitvoerig besproken en bedacht hoe we het met z'n 4en zouden gaan aanpakken, hoe en waar te wachten op elkaar, welke stops we over zouden slaan. Omhoog fietsen doen we ieder in ons eigen tempo, omlaag liet ik de andere 3 mij volgen omdat ik de betere daler ben, topsnelheid was 93km/u :) Degene die als eerste boven bij een bevoorrading aan kwam haalde ook meteen eten en drinken voor de andere zodat we meteen door konden als we weer compleet waren. De 'vlakke' stukken hebben we lekker kop over kop gereden.
Het grote verschil met vorig jaar was de temperatuur, op de Grand Ballon (klim van 16km) was het vorig jaar 30 graden en dit jaar maar 10, hierdoor ging ik wel klappertandend naar beneden, maar dat is nog altijd beter dan bijna sterven tijdens een windstille beklimming in 30 graden.
Al met al kwamen we met z'n 4'en in een tijd van 9:05 over de finish, een mooie teamprestatie waar ik erg blij mee ben!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RobS op 17 jun 2014, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 17 jun 2014, 12:09

Netjes!

Alleen 93Km/u :duh: dat doe ik echt niet op afdalingen....

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Bram » 17 jun 2014, 12:11

Ik had je topsnelheid op Strava gezien ja, niet flauw. Net wat harder dan de 92.5 km p/u die ik vorig in Italië aantikte, mooi man :clap:

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 17 jun 2014, 12:24

Alhoewel het een mooie prestatie is doen snelheden op afdalingen mij niet zo heel veel gezien je veel op het spel zet om een x snelheid aan te tippen. Er zijn zoveel externe factoren die je niet in de hand hebt, dus een ongeluk zit in een klein hoekje, en met zulke snelheden is er niks meer te redden.
Persoonlijk heb ik meer respect voor klimtijden, maar misschien komt dat ook omdat het terrein waarin ik fiets altijd klimmen is.

Misschien ben ik te voorzichtig/terug houdend op de afdalingen omdat ik het met +/-68Km/u fout heb zien gaan en verhalen van vrienden heb gehoord die ook ontsnapt zijn aan een crash op een afdaling.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Bram » 17 jun 2014, 12:29

Is dat een beetje goed afgelopen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 17 jun 2014, 12:29

Nou vooruit...ik ook dan maar... :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RVV » 17 jun 2014, 12:35

Ik ga niemand de les lezen betreffende zulke snelheden. Aan de ene kant zal het super keigaaf zijn, aan de andere kant zou ik als de "dood" zijn voor zo'n crash. Maar ik heb dan ook 0,0 ervaring met fietsen van een berg af.

Gisteren ging ik na jaren niet te hebben gefietst (sinds 1 maart dit jaar) door de 3000 km heen :D
inclusief een KOM en een 2e beste tijd hier in de buurt.

http://www.strava.com/activities/154369249" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
3000.jpg
3000.jpg (15.3 KiB) 931 keer bekeken

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 17 jun 2014, 12:39

Bram schreef:Is dat een beetje goed afgelopen?
Redelijk gezien de omstandigheden: lip gescheurd, hersenschudding, gebroken sleutelbeen, wond aan het hoofd. Materiale schade: Helm plat, kleding stuk en de fiets behoorlijk aan gort.

Het is een Colombiaan en een behoorlijk harde jongen, met 3 maanden zat hij alweer op de fiets en gaat bijonder goed. Geen angst aan overgehouden etc. en fietst weer als van ouds. Al met al had het veel erger kunnen af lopen.
Hij is de dag na het ongeval terug gegaan om te zoeken naar een verklaring gezien hij de beste afdaler is van de groep. Volgens hem lag er vuil op de weg. Dat i.c.m. redelijk slecht asfalt, een hoge snelheid en laat remmen heeft de fiets aan het slingeren gebracht en hem tegen de vangrail gelanceerd met directe stilstand.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 17 jun 2014, 12:58

Wielrennen heeft altijd risico, dus het ligt er net aan waar je de grens legt. Op de Nurburgring kan het ook fout gaan. Motorrijden kan ook fout gaan.

Voor mij is het risico juist een extra kick. In een peloton fietsen is ook lijp, maar wel leuk. Hard afdalen is ook lijp, maar wel leuk. In je eentje hard door de polder fietsen met tegenwind is niet lijp, maar ook niet leuk. Klimmen is ook geweldig, maar wie klimt, moet ook dalen, dus alles komt uiteindelijk weer goed. :headbang:

Ik neem trouwens ook geen risico's door een blinde bocht vol in te duiken (met het risico van grind of gladheid), maar op de rechte stukken en in overzichtelijke bochten het gas opendraaien vind ik toch wel prachtig hoor. :D

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RobS » 17 jun 2014, 13:01

Even voor de duidelijkheid, ben tijdens het afdalen niet bezig met de snelheid op de Garmin, die zie ik achteraf pas. Ik ga dus niet met een 'zo hard mogelijk naar beneden' instelling van een berg af.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Bram » 17 jun 2014, 13:06

Dat heb ik vorig jaar wel gedaan, maar dat was een afdaling waarbij de topsnelheid op een 4 km lang recht stuk zonder zijwegen werd gehaald, ging 12% naar beneden. Vooraf met de auto verkend, mooi asfalt zonder scheuren erin. Bleek later bekend te zijn onder fietsers om de topsnelheid wat aan te scherpen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jesper » 17 jun 2014, 13:33

Vanavond ga ik de racefiets ophalen. Wilde deze eigenlijk bij mijn vaste fietsenzaak laten afstellen op mijn lichaam, maar die zitten t/m volgende week vol...

Dus nu denk ik dat ik de fiets eerst maar zelf afstel. Is dit goed te doen? Of toch uitbesteden? Heb deze richtlijnen in gedachte: http://voorkomblessures.veiligheid.nl/w ... -racefiets" onclick="window.open(this.href);return false;
Of deze: http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Jesper op 17 jun 2014, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Petrolhead Tom » 17 jun 2014, 13:39

Ik heb mijn trek zelf afgesteld aan de hand van een een paar youtube filmpjes. Nog nooit zo lekker op een fiets gezeten. Ben er een hele ochtend mee bezig geweest maar nog nooit een pijntje gevoeld en ik zit ook langer zonder moeite op de fiets. :D Ik vind het een aanrader dus. Uit laten meten heb ik ook al eens gedaan maar daar kunnen andere zaken in naar voren komen dan dat je prettig voelt. Tenminste zo was het toen bij mij. Ik vind het ook een gevoelskwestie dus voor mij altijd zelf doen.

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 17 jun 2014, 14:05

Goed naar je lichaam luisteren en niet overbelasten als het pijn doet omdat er dan iets aangepast dient te worden in de afstelling.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 17 jun 2014, 14:53

Voor ons amateurs is het allemaal niet zo spannend als men doet geloven. Althans, dat is mijn mening. Voor het eerst op een racefiets zitten (vooral lange ritten) is altijd wennen.

Zo lang je zadel op de juiste hoogte staat (met gestrekt been met de hak plat op de pedaal staan) en je frame de goede maat heeft (bovenop het stuur zitten met licht gebogen armen, gezicht vooruit. Als je dan alleen met je ogen naar beneden kijkt, zou je stuur precies in het zicht op de vooras moeten vallen) komt het allemaal niet zo nauw.
Schoenplaatjes gewoon in het midden zetten, daar kun je nog eventueel mee spelen, maar dat heb ik zelf ook nooit gedaan.
Na een aantal maanden heb ik de spacers onder het stuur weggehaald om nog dieper te kunnen zitten. Dat is dan even een weekje wennen, maar verder geen probleem.

Belangrijkste is om je kilometrage op te bouwen. Je lichaam (en je kont) moet nog wennen aan de nieuwe houding, dus hier en daar pijntjes voelen is niet vreemd in het begin. Zeker niet overbelasten, en dan denk ik vooral aan de knieen.

Betalen voor een fietsmeting zou ik vooral doen als je echt een framegeometrie op je lichaamsbouw wilt kopen. En dan nog moet je het kaf van het koren scheiden, want sommige fietsenmakers zijn inderdaad hoe je ze noemt: fietsenmakers...en geen fietsspecialist.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jesper » 17 jun 2014, 15:13

Dan ga ik het gewoon zelf proberen, is geen rocket sience inderdaad. Als het niet lukt kan ik nog altijd langs gaan.

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 18 jun 2014, 08:55

Gisteren hadden we de wekelijkse avond rit en het was de hele dag al een "beetje" regen met zonneschijn.
Om 18:30 afgesproken en het was al aan het motregenen. Mijn Gabba kit aangetrokken en toch maar gegaan. Op de eerste klim een PR gezet en eenmaal bovenaan begon het echt harder te regenen. Na een paar minuten schuilen werd het minder en zijn we helemaal naar boven gegaan en toen naar beneden met de remmen continue dicht. Dat was wel een beetje eng eigenlijk gezien de remkracht echt 20-30% was :o

http://app.strava.com/activities/154794489" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jesper » 19 jun 2014, 10:02

Dinsdagavond de fiets opgehaald. Vanavond het eerste testrondje maken.
Wat meteen opvalt is het gewichtsverschil tov mijn huidige fitness fietsje, niet gedacht dat 2,5 kg zoveel uitmaakt!
Afbeelding

Gisteren na de wedstrijd het zadel op de goede hoogte gezet, moest ongeveer 1,5 cm omhoog ten opzichte van de stand op de foto. Volgens mij staat het zadel nu behoorlijk goed, wellicht dat het zadel nog +/- een halve centimeter naar achter moet.

Wel wil ik eigenlijk het stuur nog een beetje omhoog zetten, ook om aan de nieuwe houding te wennen. Kon het niet zo precies meten, maar volgens mij staat het stuur nu zo'n 8cm lager dan het zadel.

Zoals op de foto te zien zit er volgens mij ook nog een soort van ring van +/- 1 cm boven de stuurpen? Hoe moet ik nu eigenlijk het stuur omhoog zetten? Er is nog niets afgezaagd of zo.
Of is jullie advies het stuur gewoon zo laten staan?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 19 jun 2014, 10:37

"Uh oh, you just lost your KOM..." :evil:

OT:

Hey Jesper, ziet er knap uit man!

Het stuur is een kwestie van preferentie. Afstand bovenkant zadel tot stuur hoef je niet naar te kijken. Hoe dieper je zit, dus hoe groter die afstand, hoe meer aero je bent, dus hoe minder luchtweerstand je hebt.

Je kunt het stuur hoger zetten door:
- de inbusboutjes op de stuurpen los te draaien
- vervolgens de topcap bovenop eraf te draaien. Binnenin de vorkbuis zie je dan een zogenaamde expander zitten. Deze dient voor stevigheid, maar vooral om de topcap vast te houden bij afstellen balhoofdlager. (Door de topcap strakker te draaien, trek je immers de vork naar boven, waardoor de balhoofdlagers worden aangespannen.) Je hoeft met deze expander echter niets te doen.
- Nu kun je de spacers op de vork eraf halen alsok het stuur zelf. De spacers kun je plaatsen waar je wil, en zo kun je het stuur in hoogte verstellen.
- Als je alles weer erop hebt zitten, kun je het stuur recht zetten en de inbusboutjes aandraaien (8 Nm indien de vorkbuis ook van carbon is, maar ik weet zo niet of dat bij dit model het geval is).
- Het afzagen van de vorkbuis kun je alleen doen, als je zeker weet dat je nooit meer het stuur hoger wilt zetten. Dit wordt vooral gedaan voor de looks (zo'n spacertoren bovenop je stuur is gewoon niet zo mooi).
- O ja, en 'Flip it!' voor zover dat nog niet gedaan is (kan ik op de foto niet zo goed zien). Je mag zelf even googlen wat ik daar mee bedoel. ;)

Ik zou eerlijk gezegd het stuur zo even laten en proberen er aan te wennen. Lukt het niet, dan kun je altijd nog het een en ander verstellen omhoog of omlaag.

Have fun and ride safe!

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 19 jun 2014, 16:17

///Joost schreef:"Uh oh, you just lost your KOM..." :evil:
Vertel, wie was de boosdoener?

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Maus » 19 jun 2014, 18:50

Misschien een noob-vraagje, maar iemand tips cq tricks voor 't oppompen van de bandjes?
Heb een fietspomp met manometer met juiste nippel, maar kom met hangen en wurgen niet verder dan 2.5 bar in de bandjes. :? Uiteraard draai ik 't (franse) ventiel helemaal open.
Heb 't ook geprobeerd na 't eten van een Snelle Jelle, maar helaas... Zonder resultaat.
Zie ik iets over het hoofd, of....?

[Edit] Het betreft overigens een fitnessbike.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Tim N » 19 jun 2014, 19:59

open draaien en wel even indrukken zodat het ventiel zeker gangbaar is?

Zo niet andere pomp kopen/ geeft je pomp wel de juiste druk aan? (2,5bar is nog wel in te drukken dan neem ik aan)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 19 jun 2014, 20:30

Pomp iets verder op het ventiel drukken (zit je niet tegen de velg aan?), dan moet het lukken. Je moet eenvoudig 6 of 7 bar in die banden kunnen pompen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Hitz, Majestic-12 [Bot], mark123, Martijn M, matthyssie, RS-Ron, Wout309t en 7 gasten