Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tim N

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Tim N » 23 mei 2014, 22:49

Hydrolagers van de draagarmen vervangen.
Moog hydrolagers besteld, vandaag 2uurtjes + half uur koffiepauze klussen en het zit weer lekker strak.
En dat alles UK style op de oprit deels in de (mot) regen.

Gelijk maar mijn achterste velg laten richten, zat bij aankoop een hobbel in is dat ook weer top.
Helaas te laat om uit te laten lijnen, dus morgen niet met de touring richting de Ring :(

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2014, 10:35

knap gedaan :D wat zijn hydrolagers? ala rubber bussen en dan nog iets?

Ik heb van de week ook wat spul veranderd/vervangen, zal mijn schrijven vandaag ook eens neerploffen hier, was er wel wat langer mee bezig :mrgreen: magoed heel wat zere spieren en botten verder toch gelukt :tooth:

328Ti

Bericht door 328Ti » 24 mei 2014, 11:28

Proef:

M52B25/28 luchtfilterhuis + LMM op de M52B20 gezet i.v.m. luchtrestrictie: LMM en luchterfilterhuis is qua luchtaanvoer aanmerkelijk kleiner in diameter.

Totaal mislukt en motor reageert er niet goed op. T.z.t. inlaatstuk eraf om te kijken wat de diameter van aanzuigkanalen per cilinder is (zowel cilinderkop als inlaatstuk) Wordt vervolgd.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2014, 13:48

nu weet je het zeker :D wel leuk zulk testwerk, zo kom je achter zaken, soms beter soms niet.

Zo, vorige week even wat zaken besteld die ik ondertussen binnen heb gekregen, en binnenkort eens wat aanpassen aan mijn knor.

Al vanaf dat ik de auto kocht en wat bij een eerste uitlijning ook naar voren kwam, was dat LA verder naar binnen staat dan
RA qua negatief camber.

Maja je kan daar niks stellen en het is gewoon binnen de grenzen/toleranties en je merkte verder niks,
behalve iets meer slijtage binnenkant band LA dan RA, dus was het al snel vergeten.

Op bv een uitdraai van 2009 die ik nog had kon ik het ook lezen, LA is Camber 3.0 en RA is Camber 2.18 waar de auto toen lager
stond en dan dus ook wat extra negatief camber nog krijgt.

Nu is het wel bekent dat bij de de Z3M met verlaging je regelmatig verschillen ziet, mede omdat het diff, alleen een difdeksel oor aan de
Linker kant heeft en dus LA meer in de veer trekt (naar beneden) en je dus bv al een iets meer negatief camber krijgt en dus verschil
met RA e.d.
Stel dat je dan ook nog alleen in de auto zit en dus nog eens extra gewicht Links brengt wordt het alleen maar meer, moet je
voor de gein het diff oor eens losmaken en dan het diff in houder subframe laten zakken, dan gaan de wielen nog verder naar binnen.

Verder vergat ik het telkens, mede omdat je het verder niet echt merkt en je er toch niks aan kan stellen achter, bovendien
met rijden het alweer snel vergeet oid? het valt ook bijna niet op, zie bv wat foto’s.
12092013895.jpg
12092013895.jpg (189 KiB) 2970 keer bekeken
12092013896.jpg
12092013896.jpg (136.56 KiB) 2970 keer bekeken
12092013897.jpg
12092013897.jpg (151.22 KiB) 2970 keer bekeken
12092013898.jpg
12092013898.jpg (142.94 KiB) 2970 keer bekeken

Maar als je op een bepaalde manier bekijkt kan je het wel zien, bovendien heeft ie LA meer ruimte bij de spatbord rand naar band
hebt dan RA wat je zo kan meten.
Afijn, ik zou niet zomaar zaken op mijn subframe gaan lassen wat ze vaak bij e30’s doen om ze zo wat verstelbaar
te maken.

Maar onlangs zag een liefhebber die de wagen eens bekeek, (heeft wat banden bedrijven vandaar ook denk),
ook dat van LA in verhouding tot RA en toen was voor mij de maat vol na alle plussen en minnen bij elkaar op geteld
en ben ik maar eens aan het zoeken geslagen wat te doen en kwam ik deze mooie oplossing tegen.
Powerflex Poly BMW Z3 94-02 Rear Trailing Arm Bush Adjustable PFR5-306G.jpg
Powerflex Poly BMW Z3 94-02 Rear Trailing Arm Bush Adjustable PFR5-306G.jpg (101.2 KiB) 2970 keer bekeken

Wel erg prijzig voor 4 bussen (gebruik er 2), maar dan hoef je niet te lassen en is het toch verstelbaar,
zit ook een sleutel bij, ala verstelling van een set coilovers maar dan in het klein, dus daar ga ik eens mee aan de slag binnenkort.

Heb ook een Camber/Caster meter gekocht wat ook een mooi makkelijk apparaatje is, werkte mooi, na een kleine test.
WP_20140515_003.jpg
WP_20140515_003.jpg (273.06 KiB) 2970 keer bekeken

wordt vervolgd.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2014, 15:20

Ondertussen met die bussen aan de gang gegaan, wilde ook nog de rij hoogte wat meer omhoog brengen achter, zodat ie meer gelijk staat, beter (mooier) dan bv achter wat lager staat dan voor qua look,
zoals je vaker ziet bij dit soort auto’s, ik houd wel van gelijk voor en achter of achter een tikkie hoger.
Afijn, dat kon ik dan meteen meepakken, wat ook meteen de camber rap minder maakt, zo werkt dat vaak bij BMW.

Ik wilde eerst 1 bus gebruiken, met de verstelbare bussen kun je +- 1 graad verstellen welke kant je ook maar op wil. (dat bleek dus met 2 bussen te gelden)
Best een heel gedoe in de garage zonder niet al te veel los te draaien en dat de boel wat ondersteuning heeft e.d.

Ik durfde niet meteen beide bussen te doen want was bang dat ik dan misschien te veel zou verstellen en dacht, als het met 1 kan dan heb ik mooi wat reserve (kon alleen per set van 4 bestellen) , na veel geploeter en gedoe (niet veel ruimte) kreeg ik de schommel-arm
genoeg los/omhoog om de bus er uit te halen, was niet al te makkelijk zo met het meeste nog aan de auto en de ruimte, maar het ging.

Gelukkig had ik al powerflex er in zitten wat het makkelijker maakt om eruit te halen dan de standaard bv oude BMW originele.

Alles mooi wat ingevet e.d. en de bussen A en B er in, dan de stainless verstelpen er in, maar ging niet met veel plezier, drukte dan de 2de (binnenkant) bus er net een paar mm uit...grrr dus nogmaals klemmen en nogmaals, en eindelijk was het genoeg om hem net
tussen de houders te drukken, dan nog de bouten er weer in (lastig aandraaien daar) en alles weer aansluiten/aandraaien
en de veer (naast schokdemper zeg maar) weer op de juiste instelling zetten, job done.

De volgende dag stukje rijden om veren te laten settelen en dan de controle, de rijd hoogte was nu mooi verdeeld en de look
LA (die te veel negatief camber had) was veel beter, meer gelijk aan RA qua look.

Maar metingen brachten naar voren waar ik al een beetje rekening mee hield, het was niet genoeg als je het echt meetbaar gelijk wilde hebben,
die max 1 graad verstelling + of - krijg je pas als je beide verstel bussen gebruikt per schommelarm, logish achteraf maja, vandaaro.
Om het perfect te krijgen heb ik dat laatste beetje net nodig om hem gelijk te maken als RA
en dus binnenkort toch maar weer los halen (zucht en pijn in men botten ;—)) en ook die andere bus van de verstelbare powerflex voorzien,
dan pak ik net die zeg 5mm minder negatief camber wat die meer naar binnen staat.

Werkt in elk geval goed dat systeem, kost wat, maar dan kan je ook wat, zonder laswerk en of alles er onder uit te hoeven schroeven.
Z3M verstelbaar powerflex e30 ala Z3.jpg
Z3M verstelbaar powerflex e30 ala Z3.jpg (23.69 KiB) 2925 keer bekeken

Die andere kant van de schommelarm heb ik de volgende dag, maar meteen er bij gepakt, kon dat uit mijn hoofd.
Wat aanvankelijk redelijk makkelijk leek te gaan, zat natuurlijk toch wat tegen,
dus weer de boel los en schuiven en drukken (1 kant van de schommelarm wilde moeilijk mooi er in) en nog wat profosorische hand
grepen later, ging het eindelijk goed, pfff :—)

RA heb ik de veerverstelling toch maar een paar mm omlaag gedaan omdat LA altijd wat meer in trekt vanwege het aan de linker-
kant gepositioneerde differentieel ophangoog...en je zit ook nog eens links dus echt 100% zoals je zou willen kan het niet, wel as good as it gets ;—)

Na ff een testritje zodat de veren en rubbers zich gezet hebben, weer ff alles na meten hoe het in de praktijk is met Camber en hoogte e.d.
Nu is het nagenoeg perfect, heel wat mooier qua camber dan voorheen en dus ook beter voor je binnenkant band, niet dat ik daar veel last van had maar mooi meegenomen en prettiger tussen de oren.
WP_20140518_004.jpg
WP_20140518_004.jpg (107.93 KiB) 2925 keer bekeken
Verder mooier qua look L + R nu dat meer gelijkwaardig is hoe je het ook bekijkt.
Ook had ik het gevoel dat door de nwe afstelling van het camber en de hoogte achter e.d. de auto heel iets fijner/stabieler aanvoelde op snelheid dan
voorheen, maar dat kan tussen de oren zitten :D

dus all in happy dat alles werkte zoals ik gehoopt had en peace in mind :D

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 25 mei 2014, 17:26

Flink bezig geweest met klussen en met resultaat (lekker gevoel altijd achteraf :D )
merk je ook verschil met rijden of is dat te verwaarlozen op de straat?

Ik ga binnenkort ook alles van het onderstel van de Z3 vernieuwen, het is in bestelling en hopelijk volgende week binnen (inclusief remschijven, blokken, leidingen en spreidveren van een e46 330i). Klauwen had ik al een tijdje geleden gekocht en opgelapt om je eerdere vraag in een ander topic te beantwoord vwb de remmerij.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2014, 19:37

Klopt, achteraf een fijn gevoel, kan die er weer ff tegen, vooral leuk met een zichtbaar of hoorbaar positief resultaat.

Het verschil is qua gevoel te verwaardelozen omdat die andere bussen ook nog goed waren, zitten er nog niet zoveel km in,
maar de betere/gelijkere stand is vooral mooier qua afwerking.

Toevallig vandaag even naar klassiekers op de koffie in Winterwijk geweest, je maakt dan geen extreme bewegingen met de auto
oid en dus kom je niet alles te weten, maar het voelde allemaal goed aan, het is hoofdzakelijk een meer zichtbare verbetering.

Jij gaat ook nogal leuk ingrijpen lees ik wel, doe je ook de onderstel bussen?

Toen ik dat destijds deed merkte ik dat wel, natuurlijk kwam dat ook omdat de oude bussen er toen al een jaar of 8 in zaten
die hadden ze al vervangen zag ik, destijds in 2001 (stond in de rubbers) als je dan naar Powerflex gaat is alles net weer
wat strakker natuurlijk en je hoort heel iets meer bijgeluiden omdat het een tikkie harder is qua bussen, maar niet veel.

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 25 mei 2014, 21:44

Leuk om te lezen dat je er plezier van hebt!

Ja inderdaad, heb een hoop besteld. Zo goed als alle onderstelrubbers alleen de tonlagers zit ik nog over te dubben of ik originele wil of powerflex. Nieuwe draagarmen aan de voorzijde met excentrische powerflexen heb ik al liggen en is klaar voor montage. Tevens heb ik een nieuwe hardy schijf besteld en de veerpootlagers. (achterkant OEM Meyle HD en voorkant veerpootlagers van een z3m omgekeerd voor extra negatief camber).

Kortom zou het een wereld van verschil moeten maken als alles in geinstalleerd.

Oja, bijna vergeten. Ook nieuwe remmen van een e46 330i en stalen remleidingen van goodridge besteld.

we kunnen dus weer even aan de slag binnenkort (nu alleen nog tijd vinden :dood:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2014, 22:46

Zo dan, met dat alles krijg je wel een strak bakkie en ga je wel merken.

dat Tonlager? heb ik ook gewoon powerflex, maar zag dat die van mij destijds uit 2001 was en nog als ‘nieuw’ magoed alles meegepakt.

Zag later ook dat je spciale motorsport tonlagers kan kopen, dat zou ik dan doen next time denk...of powerflex zwart.
die motorsport of standaard dingen (origineel BMW) blijven volgens mij aardig lang goed (tonlagers)

kan die link niet terug vinden zo gauw...
maar ik weet dat er van bv die wat in de Z3M zitten en ook die van jou (zijn schijnbaar allemaal gelijk) dat er ook originele van BMW zijn in motorsport versie, maar heb zoveel linkjes :gek: weet niet waar die onder staat.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2014, 16:19

ooh :kikker:
look what the postman brought in :hungry:

kan nog wel een hele tijd duren voor ik het eronder schroef (lastig karweitje), maar wel een mooi spruitstuk die heel wat beter ademt dan de standaard e39 M5 (en ook 540i e.d.) spruitstukken die wel mooi compact zijn, maar niet ideaal en dan druk ik het netjes uit :tooth:
toevallig een paar maand terug alle boutjes nagetrokken waar ik alleen al meer dan een halve dag over gedaan heb, vanwege het heel makkelijk bij komen van. (not)

verder zijn deze nwe spruitstukken enkelwandig ipv dubbelwandig en wat beperkt, bovendien ook nog eens een heel stuk lichter! alle spruitstuk delen bij elkaar weegt met de nwe set-up 6.8 kg terwijl de originele zo'n 11.7 kg weegt, bijna de helft dus.

dan zijn deze met wat mazzel direct aan te koppelen ala origineel (bij een gewone auto althans) al zal het wel niet makkelijk gaan vrees ik...magoed, het vooruitzicht is leuk, bovendien laat die zo wat meer pk's los.
dus bij deze set hoef je niet te lassen, bovendien is bv zo'n te lassen set vaak veels te ruim en zal bv in mijn kar sowieso niet zomaar gaan, dit lijkt dus een heel mooie oplossing.

heb ff wat foto's gemaakt van de nwe set
en van zo'n 'oud' systeem als wat er nu op zit (e39 M5 e.d.) een plaatje erbij van het web voor het verschil.
1 =140620141603.jpg
1 =140620141603.jpg (720.5 KiB) 2734 keer bekeken
2 =140620141612.jpg
2 =140620141612.jpg (718.51 KiB) 2734 keer bekeken
3 =140620141606.jpg
3 =140620141606.jpg (373.67 KiB) 2734 keer bekeken
4 =140620141607.jpg
4 =140620141607.jpg (316.57 KiB) 2734 keer bekeken
11.7 kg samen.JPG
11.7 kg samen.JPG (443.08 KiB) 2734 keer bekeken
OEM e39 M5 and others.jpg
OEM e39 M5 and others.jpg (118.01 KiB) 2734 keer bekeken

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 15 jun 2014, 11:14

lekker hoor! Snel eronder schroeven :tooth:
ben benieuwd wat je daarvan gaat merken :df:

Joy

Bericht door Joy » 15 jun 2014, 12:04

Het ontwerp is niet heel veel anders dan de OEM-spruitstukken. De buizen komen niet allemaal samen in 1 collector maar worden per 2 samengevoegd. Er zit wel wat meer flow in gezien OEM op bepaalde stukken vrijwel haakse hoeken heeft in plaats van afgerond. Dat zal wel iets helpen maar om eerlijk te zijn verwacht ik weinig verschil in vermogen.

Eigenlijk wil je zoiets als wat Supersprint maakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... ers-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jun 2014, 12:20

kijk ook eens in de standaard spruitstukken ;-)
die bovendien dubbelwandig zijn en ook nog eens wat enger/nauwer.
bovendien waarvoor de spruitstukken zijn gemaakt zijn dan plug and play (if your lucky :-))

er komst sowieso meer flow, scheelt iets van 15 pk (volgens testers), de supersprint geeft wat meer, dacht iets van 20/25 pk?, maar dan moet je lassen en moet je meer ruimte hebben...en laat dat nou anders zijn, dus die supersprint viel om die 2 redenen sowieso af.

als je een E39 M5 hebt en no problem hebt met de boel verlassen, dan is de supersprint idd beter, daar hebben ze wel net de ruimte links en rechts onder de carros, bij een van oorsprong 6 cill auto is dat wat anders :D
Laatst gewijzigd door GTRene op 15 jun 2014, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 15 jun 2014, 12:24

Mooie mods René. Stance is goed zo !

GTRene

Bericht door GTRene » 15 jun 2014, 12:38

thx, nu tenminste weer mooi gelijk :ongeveer als: die stance gaat misschien nog wat veranderen (tikkie lager) door de nwe coilovers die ik heb besteld (duurt nog een paar weken voor ze binnen komen) kun je meer, dan kan die ook weer iets lager en komt (als het goed is) de band dan niet in de weg met de veer als ik dat doe :D
dan kan die nog net wat strakker/dikker in de kuipen afgesteld worden, nu staat die eigenlijk (ook voor de looks) iets te hoog :ongeveer als:
Dat kon ff niet anders ivm banden en het type coilover van KW, die banden vielen net wat breder uit en raakten dan net de schroef van de veer...dan moest je hem onbenullig hoog schroeven wilde je daar van vrij zijn.
Toen heb ik de hulpveer van dat systeem verwijderd, maar dan moest de schroef max omhoog om de veer ook onder spanning te houden als beide wielen van de vloer zijn voor (verplicht voor APK schijnbaar) en dus kon die volgens die feiten niet te laag, maar band wel mooi vrij van de schroef :D meer een compromis dus.

Het nwe systeem werkt anders, altijd dezelfde voorspanning of je nu verlaagt of verhoogt, het deel met de veer draait dan in het onderste deel van de poot zeg maar. :df:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 jun 2014, 10:17

*kijkt naar vloertegels*

Rene wanneer ben jij hier langs geweest voor die foto's :duh:

Ga je hem na de spruitstuk wissel nog laten mappen om de winst optimaal te kunnen benutten?

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jun 2014, 11:31

lol, dat is mijn keuken vloer, mooi witte ondergrond :D

nee, laat hem dan niet opnieuw mappen, weet niet of dat verstandig is met die speciale mapping wat er op zit van Hartge (voor Ascari Ecosse)

staat zelfs een stikker plaatje op om daar niet mee te rommelen oid, ah kijk>
afdekplaat gegevens.jpg
afdekplaat gegevens.jpg (29.95 KiB) 2592 keer bekeken
en binnenin op die Ascari Ecosse DME (of hoe dat heet) nogmaals>
Hartge Mo2.jpg
Hartge Mo2.jpg (98.85 KiB) 2592 keer bekeken
lijkt me dus niet verstandig :hmmm:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 jun 2014, 12:48

Auto lijkt me op de plaatjes toch echt laag genoeg Rene. Ik zou hem niet nog lager leggen dat gaat denk ik zeker aanlopen. Ik zou hem eerder nog wat omhoog schroeven achter om hem weer helemaal recht te zetten.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jun 2014, 14:17

Petrolhead Tom schreef:Auto lijkt me op de plaatjes toch echt laag genoeg Rene. Ik zou hem niet nog lager leggen dat gaat denk ik zeker aanlopen. Ik zou hem eerder nog wat omhoog schroeven achter om hem weer helemaal recht te zetten.
hij staat nou recht, maar lijkt wat vertekenend denk ik, mede doordat de achterband omtrek (hoogte) groter is dan voor, ja scheelt 6mm dus 3mm onder en boven, niet zoveel maar toch.
maar veel zakken wil ik ook niet, moet dat nog ff bekijken, origineel stond ie ook heel iets lager, denk 5mm ofzo en voor kan iets meer zakken, dan staat ie qua dorpel hoogte iets minder gelijk maar das peanuts, dan valt dat beeld ook wat beter uit ivm rolomtrek verschil.

moet idd niet gaan aanlopen, maar tot nu toe gaat alles mooi wat dat betreft, geen aanloop, ook niet met sturen e.d. wat ook komt door meer origineel banden qua rolomtrek met de standaard M coupe, welke heel anders is dan die wat ik heb opgeslagen met 19" die rolomtrek was eigenlijk te groot, vandaro :D

die 19 voor waren 647 mm hoog en origineel (634 mm) en zo ik het nu heb is die set voor 637mm hoog dat maakt net het verschil (totaal 10mm dus zeg 5 mm verder) met bv insturen en een kuilte (bij een M in elk geval vanwege 10mm verder naar voor qua wiel) tussen net wel raken (spatscherm voor) of niet bij verlaging.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 19 jun 2014, 16:58

Wat is een kilometerstand terugdraaien toch makkelijk zeg. :tong:

Afbeelding

Linker instrumentarium zat er in, rechter komt er in.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2014, 18:14

2 extra meters en een andere schaal indeling rpm en km/tellert?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 19 jun 2014, 18:21

Oliedruk en olietemperatuurmeter. Schaalverdeling van de snelheidsmeter is wel anders, maar schijnt niets uit te maken. Red line van de toerenteller klopt nu ook, want die is opgeschoven van 6300 naar 7000.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2014, 18:33

staat meteen wat sportiever die tellerbak.

Walter

Bericht door Walter » 13 jul 2014, 18:29

.
Laatst gewijzigd door Walter op 27 mei 2015, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jul 2014, 19:25

zou dat vet hard geworden zijn door een kleine lekkage in het systeem?
bedoel af en toe wat ruitensproei vloeistof erdoor wat het vette/vloeibare eruit haalt en zo dat vet hard werd?

of kan dat daar niet, zitten er pakkingen/rubbers oid tussen?

eneuh al opgelost of niet :D

Plaats reactie