Vorige week vrijdag even de stabilisatorstangen vervangen, na goed 190.000 km begonnen die te rammelen.
Toen de oude eraf waren was wel duidelijk waarom, de scharnierpunten zat nogal wat speling op dus links en rechts vervangen voor nieuw.
Oud vs nieuw:
En toen vanmorgen....
Rond 10 uur bij Volvotune de deur binnen gestapt en na een kop koffie met een gezellig praatje mijn S60 de werkplaats in gereden.
Daar is het reinigingsapparaat voor de automaatbak aangesloten en na een korte test bleek de olie er nog aardig goed uit te zien aangezien deze nog nooit was vervangen.
Vervolgens de echte spoeling gedaan en nieuwe olie erin en heb ik met een kleine proefrit de bak gelijk opnieuw in kunnen leren.
Had geen problemen met schakelen, maar het gaat net allemaal even soepeler en met de volgende stap is het wel een prettige gedachte dat de bak zelf frisse olie heeft en na een controle nog in prima staat blijkt te zijn
Want stap 2 was: De ECU eruit en Obbe die zichzelf na wat overleg in zijn kantoortje op heeft gesloten om na enige tijd naar buiten te komen met de vraag of 200 pk voldoende was.
Voorzichtig naar iets meer gevraagd en het uiteindelijke resultaat wat ik op het computerscherm heb zien staan is 208,1 pk en 494 nm.
Vermogen komt er heeeeeel geleidelijk in en het maximale koppel wordt bij 3000 toeren pas bereikt.
Had hier ook om gevraagd aangezien er nog wel eens een paardentrailer achter hangt en ik geen zin heb in een viervoeter die door de klep naar buiten komt
Spaart uiteraard de bak ook een beetje, kortgezegd is de auto veel soepeler geworden en als je het gaspedaal vloert wil het aardig vooruit komen
Buiten het extra vermogen om is de EGR weggeschreven (bleek nog netjes schoon te zijn) en doet het roetfilter niet meer mee en is deze een beetje "uitgehold" in dezelfde diameter als de uitlaat.
Moet vanavond nog naar Bennekom op en neer, dus behalve de kilometers vanmiddag naar huis toe komen er nog wat leuke testkilometers aan.
Vanmiddag terug naar huis achter m'n maatje aan die ook langs was geweest voor een kuurtje voor zijn V70 hadden we erg snel de 2x100 op de teller staan
Oh ja en nog een plaatje van de olie om mee af te sluiten:
Morgen nog even een setje High Performance hoedenplankspeakers inbouwen en dan geloof ik dat we over 4 weken prima richting Engeland op vakantie kunnen met dat slagschip