Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D - Ingeruild op een Koreaan..

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 10 jan 2014, 21:00

Ik heb nu een of andere minder bekende rotary, ooit gekocht om eens een poetsmachine te proberen. (was ook geen hele dure jongen)
Wil een DAP500 bestellen, kijken of ik daar de swirls en krasjes die nu in de lak zitten ook mee weg krijg. Zo niet eerst met de rotary er overheen en daarna met de DAP af maken, houd nu net zoals jij al aanhaalt hologrammen van de poetsmachine zelf over.

Die Fiat is flink opgeknapt ja! Poetsen is niet mijn favoriete hobby, maar als je dit soort resultaten ziet weet je wel weer waar je het voor doet :)

Eerder vandaag trouwens mailtje gehad dat mijn sierstuk bij de bezorgdienst klaar ligt.
Hopelijk morgen binnen en dan maandag of dinsdag maar even tijd vrij maken om hem te monteren

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 11 jan 2014, 13:33

Met een rotary kun je ook goed uitwerken, heeft wat meer handigheid en kennis nodig maar is te doen. Wil niet zeggen dat dat met een DAP veel makkelijker is. Ik heb zelf een DAP 900 omdat ie wat meer kracht heeft, mijn Volvo heeft een behoorlijk harde laklaag en daar kom je met een 500 niet echt doorheen. :P

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jan 2014, 09:46

Ook mijn S60 is voorzien van een best harde laklaag, rotary in combinatie met de juiste pad/polijstmiddel geeft dan een goed resultaat.
Is dan alleen jammer dat je van de rotary zelf ook wat blijft zien en verwacht dat met een DAP 500 weg te kunnen werken :)

En durf mijn pa nog wel een DAP in z'n handen te geven om zijn eigen auto mee te doen, met de rotary die ik heb ben ik bang dat hij wat lelijke plekken op de lak over houd :tooth:

Zaterdag werd m'n bestelde sierstuk nog bezorgd, zit alleen een waasje van een of ander beschermmiddel overheen en heb het idee dat hij beter kan glimmen.
Straks nog maar even proberen of mijn idee klopt. Monteren wordt alleen pas morgen, S60 staat nu voor de 180.000 beurt bij de garage.
Moet me nu een dagje "behelpen" met een V40 T3

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jan 2014, 23:02

Om 4 uur vanmiddag de S60 weer gehaald, zonder extra werkzaamheden z'n beurt gehad en dat was het :)

Dacht daarna het sierstukje nog te monteren, maar dat gaat niet passen...
Morgen nog maar even op internet zoeken, lijkt erop dat ik de verkeerde (te kleine) opgestuurd heb gekregen.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 02 apr 2014, 21:43

Afgelopen zondag met het mooie weer een uurtje of 7 aan de S60 gespendeerd om hem weer strak en glimmend te krijgen.
Stond die dag nog een kleine fotoshoot met mijn vriendin gepland voor de aankomende site van haar bedrijf, dus weinig tijd om echt foto's van een glimmende S60 te maken.
Maar als je je uit hebt staan sloven is dit natuurlijk ook een manier :tooth: :

Afbeelding

Komende week maar eens bellen voor een verse apk en een airco beurtje, is even geleden dat die uit is gevoerd en als de zomer net zo mooi gaat worden als de afgelopen dagen gaan we de airco nog veel gebruiken :)

Als bovenstaand gebeurd is zodra ik weet wanneer ik weer een dagje vrij heb snel een afspraak maken om de geartronic te laten flushen en van het zo vaak besproken krachtkuurtje te laten voorzien.
Gaan over een aantal maanden richting Engeland op vakantie en kan dan mooi zien of ik de niet standaard Saab 9-3 1.8T van m'n pa bij kan houden :mrgreen:

Verder nu een 30.000 km gereden, op een defect slotje van het tankklepje en een tweetal kapotte lampjes na allemaal probleemloos :)
Auto bevalt dus nog perfect, laatst nog 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 3 banden onder de auto laten monteren en dat is een serieuze verbetering onder zo'n zware sloep ten opzichte van een setje Minerva banden die er bij het ophalen onder zaten.

Is dus eigenlijk weinig spannends te melden, lijkt dat dit (tot nu toe) mijn betrouwbaarste auto ooit gaat worden :swinging:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 29 apr 2014, 19:58

Apk zit er ondertussen al een week of 2 op, tegen mijn verwachting in net niet helemaal vlekkeloos.
Bleek een stelmotor van de koplamp aan de passagierskant stuk te zijn en verder kreeg ik de complimenten over de rest van de staat van onderhoud :)

Vervolgens vorige week een setje High Performance hoedenplankspeakers weten te kopen voor een scherpe prijs en een nieuw uitlaatsierstuk dat volgens het nameten van het bedrijf wel zou passen....mooi niet dus :?
Speakers dacht ik vanavond ook even snel snel in te bouwen, maar na een lange dag vol frustraties kwam ik erachter dat de hele hoedenplank eruit moet en dat was me net even teveel werk om nu te gaan doen.

Wat dan wel positief is, gisterenavond contact opgenomen met Volvotune.nl voor mijn S60 en de V70 van een goede bekende.
24 mei krijgt mijn S60 er 47 paardjes bij, nodige koppel wat we die dag bespreken en de geartronic wordt doorgespoeld.
Roetfilter wordt dan ook weggeschreven en de EGR gaat z'n werk ook niet meer doen om de auto zoveel mogelijk frisse lucht te geven.
Duurt nog even voordat het zover is, maar ben erg benieuwd en na een aantal lange mailwisselingen gaan we er met veel vertrouwen naartoe

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 apr 2014, 21:15

Onvoorstelbaar lelijke site, maar dat is vaak een goed teken bij dit soort bedrijven! :tooth: Ben benieuwd naar je ervaringen met een vrij ademend blok, gaat wel prettig zijn lijkt me... :df:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 29 apr 2014, 21:34

Laat je het inlaat traject ook nog reinigen?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 29 apr 2014, 21:36

Die krijgt inderdaad ook nog een schoonmaakbeurt die dag zodat echt alles schoon is wat het blok in gaat :)

Lees zelf niets anders dan positief nieuws over het bedrijf en geloof dat we 5 uitgebreide mails over en weer hebben gestuurd en het uiteindelijk helemaal eens waren.

Als het 24 mei is komt de ervaring hier uiteraard te staan, duurt helaas nog bijna een maand maar we krijgen er als het goed is wat voor terug :hangloose:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 29 apr 2014, 21:46

Dan pak je het idd goed aan! die D5 motoren vervuilen echt mega veel van binnen! verschil zonder het chippen zal je al goed voelen.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 30 apr 2014, 06:10

Dat klinkt heel goed, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen dan straks. :) En met high performance kun je ook En dikkere versterker erin hangen van Volvo, dat scheelt ook veel. :)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 30 apr 2014, 11:06

Die versterker hangt er al in :)
Ligt een PA200 onder de passagiersstoel. Vind een 300 geen zin hebben bij high performance speakers

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 apr 2014, 12:26

Ik ben benieuwd naar je ervaringen Ferdi! Goed bezig! :D

Ferdi

Bericht door Ferdi » 24 mei 2014, 17:41

Vorige week vrijdag even de stabilisatorstangen vervangen, na goed 190.000 km begonnen die te rammelen.
Toen de oude eraf waren was wel duidelijk waarom, de scharnierpunten zat nogal wat speling op dus links en rechts vervangen voor nieuw.

Oud vs nieuw:

Afbeelding

En toen vanmorgen....

Afbeelding

Rond 10 uur bij Volvotune de deur binnen gestapt en na een kop koffie met een gezellig praatje mijn S60 de werkplaats in gereden.
Daar is het reinigingsapparaat voor de automaatbak aangesloten en na een korte test bleek de olie er nog aardig goed uit te zien aangezien deze nog nooit was vervangen.
Vervolgens de echte spoeling gedaan en nieuwe olie erin en heb ik met een kleine proefrit de bak gelijk opnieuw in kunnen leren.
Had geen problemen met schakelen, maar het gaat net allemaal even soepeler en met de volgende stap is het wel een prettige gedachte dat de bak zelf frisse olie heeft en na een controle nog in prima staat blijkt te zijn :)

Want stap 2 was: De ECU eruit en Obbe die zichzelf na wat overleg in zijn kantoortje op heeft gesloten om na enige tijd naar buiten te komen met de vraag of 200 pk voldoende was.
Voorzichtig naar iets meer gevraagd en het uiteindelijke resultaat wat ik op het computerscherm heb zien staan is 208,1 pk en 494 nm.
Vermogen komt er heeeeeel geleidelijk in en het maximale koppel wordt bij 3000 toeren pas bereikt.
Had hier ook om gevraagd aangezien er nog wel eens een paardentrailer achter hangt en ik geen zin heb in een viervoeter die door de klep naar buiten komt :lol:
Spaart uiteraard de bak ook een beetje, kortgezegd is de auto veel soepeler geworden en als je het gaspedaal vloert wil het aardig vooruit komen :)

Buiten het extra vermogen om is de EGR weggeschreven (bleek nog netjes schoon te zijn) en doet het roetfilter niet meer mee en is deze een beetje "uitgehold" in dezelfde diameter als de uitlaat.

Moet vanavond nog naar Bennekom op en neer, dus behalve de kilometers vanmiddag naar huis toe komen er nog wat leuke testkilometers aan.
Vanmiddag terug naar huis achter m'n maatje aan die ook langs was geweest voor een kuurtje voor zijn V70 hadden we erg snel de 2x100 op de teller staan :tooth:

Oh ja en nog een plaatje van de olie om mee af te sluiten:

Afbeelding

Morgen nog even een setje High Performance hoedenplankspeakers inbouwen en dan geloof ik dat we over 4 weken prima richting Engeland op vakantie kunnen met dat slagschip

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 mei 2014, 18:58

Volvopowerrrrr! :tooth:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 25 mei 2014, 14:36

Nu met recht ja :mrgreen:

Kwam er net nog achter dat ik die sloep gisteren precies een jaar had, time flies...
Net geen 37.000 km gereden, dus ben er wel over uit dat een diesel toch echt weer de juiste keuze was.

Overigens net de hoedenplankspeakers ingebouwd, voor de belangstellenden wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

En links de Performance en rechts de High Performance speaker:

Afbeelding

Verschil in geluid is zoals ik het hoopte, komt nu weer van voor én achter in plaats van alleen van voren en het klinkt net weer even mooier.
Inbouwen is nog geen uurtje werk, dus helemaal prima :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 mei 2014, 14:39

Goed bezig! :D

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jun 2014, 16:48

Gisteren nog een aantal pakketjes voor de auto ontvangen, waaronder nieuwe motorolie, wat gereedschap en een setje sunblinds.

Gisterenavond de sunblinds gauw "geïnstalleerd", meer dan een paar klemmetjes tussen de raamrubbers klemmen en dan de zonneschermen ertussen drukken is het niet.
Is wel een praktische update, kan de auto nu op stal met de achterruiten open laten staan zonder dat er allerlei beesten in vliegen en daarnaast staat het stiekem ook nog best grappig vanbuiten:

Afbeelding
Van een klein afstandje is het nu net alsof de achterruiten zijn geblindeerd :tooth:

Vanbinnen zie je nog genoeg:

Afbeelding

Setje was nu in de aanbieding, vind ze normaal gesproken veel te duur voor de 2 sunblinds die je krijgt, maar nu was het bedrag nog enigszins grappig.

Vanmorgen nog even de olie gewisseld en zag gelijk waarom de EGR en roetfilter hun werk niet meer mogen doen... nog nooit zulke smerige olie gezien :duh:
Ik weet dat het roetfilter een keer of wat z'n programma niet af heeft gemaakt en dus diesel in de olie had gedumpt. Blij dat dat nu niet meer gebeurd.

En om nog maar weer een sierstuk te proberen, van een aantal Volvo rijders de tip gehad om een Audi sierstuk te nemen.
Deze nu besteld en komt ergens volgende week vanuit Duitsland aan.
Ga er vanuit dat ik dit keer wel de winnende tip heb :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 14 jun 2014, 12:38

Wat voor iets heb je besteld dan? Zal wel tof zijn!
Maar met die km's is het niet onverstandig nee haha. :tooth:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 jun 2014, 12:41

Echt goed bezig Ferdi! Maar waarom het roetfilter niet helemaal leeg gehaald? Ben je niet bang dat er nu stukken alsnog kapot branden en door de uitlaat geschoten worden?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 14 jun 2014, 12:46

Degene die hem voor zover nodig leeg heeft gemaakt vertelde dat helemaal leegmaken juist weer een negatieve werking heeft.
Filter is nu in de diameter van de rest van de uitlaat leeg gehaald om zo de gassen goed af te kunnen voeren. Trek je het filter leeg dan gaan die in het filter wervelen en heb je er dus weer een nadeel aan.
Zo is het mij verteld en vond het wel vrij logisch klinken :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 jun 2014, 12:49

Dat doet het inderdaad ja. :tooth: Thanks! :D

Ferdi

Bericht door Ferdi » 14 jun 2014, 13:17

Joopieboy schreef:Wat voor iets heb je besteld dan? Zal wel tof zijn!
Maar met die km's is het niet onverstandig nee haha. :tooth:

Afbeelding

Dubbel eindpijpje voor een A4, heb er uiteraard maar eentje nodig dus al een gegadigde voor nummer 2 gevonden :)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 18 jun 2014, 18:34

Vandaag een pakketje uit Duitsland met daarin 2 sierstukken.
Even gewacht tot het droog is en....... jawel de Audi stukken zijn de winnende tip geweest :D

Heb de veerklemmen iets bijgebogen met mijn duim en hierna paste het perfect, resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Vind het zelf erg netjes staan, maakt de achterkant net even af vind ik :)

Helaas ook nog ontdekt dat een aannemersbedrijf dat hier in de straat bezig is hoogstwaarschijnlijk mijn auto heeft geraakt van de week...
Kwam vandaag achter een deukje in het zijscherm in combinatie met een paar diepe krassen tot op de bestuurdersdeur. Morgen maar eens vriendelijk vragen of zij het geweest zijn, is net onder de stootstrip en in combinatie met de kleur kan het haast niet missen.
Auto wassen stond al op het programma, nu maar aanvullen met de polijstmachine en op zoek naar m'n lakstift om een lelijke plek op de rand van de wielkas weg te werken :(

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jun 2014, 18:50

Netjes!

Plaats reactie