Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RobS

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door RobS » 10 jun 2014, 13:02

RVV schreef:Tijden zijn bekend!

Overal 43e tijd van de 200 deelnemers

En 20e tijd van de 116 mannen recreanten!

De 2e wissel was mijn bottleneck! Maar liefst 3,31 minuten. Dit door de kramp in mijn kuiten, moest ik compleet van het "gas" af. Was zelfs bang dat ik niet meer kon hardlopen. Gelukkig kon ik dit toch oppakken. Al met al dik tevreden voor een eerste triathlon en slechts 3 keer oefenen op het zwemmen. Wissels KAN nog sneller. Je maakt snel de fout om hier wat rustiger aan te doen. Maar wat is dit toch supergaaf om te doen. Een triathlon ROCKS. Dit ga ik beslist vaker doen.
Mooiste moment! Toen een gast op een full Blown triathlon fiets mij inhaalde en ik aanhaakte in zijn wiel. Dik 8 km lang rond de 40 km/h plus gereden op mijn fitness fietsie!

Gr Rico

http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooie prestatie Rico, alleen die 8km in iemands wiel hangen zouden voor mij not done zijn, ongeacht de regels. Je wil tijdens zo'n wedstrijd toch een persoonlijke prestatie neerzetten en in dit geval heb je 8km gebruik gemaakt van degene voor je. In iemands wiel rijden scheelt bij mij zo'n 25 tot 30 hartslagen, het verschil tussen zwaar hijgen en rustig op adem komen. Ik denk dat het omgerekend naar vermogen zo'n 30% scheelt. De voorste rijder heeft inderdaad ook voordeel (mits je er dicht genoeg achter zit) maar dat is maar marginaal.

Kortom, mooie prestatie, maar zonder de hulp van je voorganger had je deze prestatie nooit kunnen leveren.

RVV

Bericht door RVV » 10 jun 2014, 13:33

Rob ik ben het met je eens hoor, maar er is een MITS en MAAR :wink: De triathlonfiets/atleet werkte in eerste instantie als een competitieve rode lap op de stier. Ik dacht huh! jij inhalen, dat gaat niet gebeuren, onzin natuurlijk want hij had gewoon een snellere fiets punt. En misschien ook wel een ervaren triathleet (maar dat weet ik niet). Dus haakte ik aan gewoon om er achter te komen of ik hem überhaupt kon bijhouden. Soms wil je voor jezelf eventjes wat dingetjes duidelijk hebben en aangezien ik nooit eerder zoiets meemaakte en vooraf toestemming had gevraagd leek het me niet zo not done om het nu niet te doen. En toen eenmaal achter hem zat ik met een dillema.

Want wat was het probleem. De bochten.. de traithlonfietser kon domweg niet hard door een aantal haakse bochten op kruisingen. Hij moest flink afremmen waar ik de gang er op kon houden door het platte stuur ineens vast houden (uit het ligstuur). Ik kon hem dus in meerdere bochten (5 in totaal) voorbij steken. (als ik dat had gewild)

maar dit leek me een compleet idiote actie omdat hij uit accelererend uit de bochten meer snelheid kon opbouwen, en hij mij dan steeds moest inhalen. Dus het alternatief voor mij was om achter hem te blijven rijden. Overigens wist ik niet dat hij daar ook marginaal voordeel van heeft gehad, dat lees weet ik nu van Joost). De 8 km was overigens niet in het geheel letterlijk in het wiel. Daarvoor was het te gevaarlijk. We reden namelijk deels op een fietspad waar veel langzamere deelnemers ook reden, daar hield ik een meter of 5 a 6 afstand. Hij roepen aan de kant en ik met mijn belletje tingelen. Dat werkte wel weer goed :D

Of ik in het geheel er heel veel voordeel van heb gehad? Lastig in te schatten.. Ik liet me ook opnaaien door de situatie. Met als gevolg dat ik de laatste kilometer niet goed heb uit gefietst. Er zat teveel spanning in de kuiten door het hoge verzet. Toen ik al fietsend mijn schoenbandjes wilde losklikken sloeg de kramp in mijn kuiten (beide). De T2 zone inrijdend viel ik dus gewoon BAM op straat. met de voeten in de klikpedalen. Geen pijn gedaan. Maar het was duidelijk een LEER moment. :bag: Want het plan van uitfietsen in een lichter verzet zat wel in mijn hoofd. Maar goed heat of the moment.

Mijn volgende triathlon 24 augustus is een Triathlon onder de regels van de Nederlandse Triathlon Bond. Dan is het gewoon heel duidelijk. Niet toegestaan en zal het ook niet doen.

Sowieso niet.. omdat de instelling dan verkeerd is. Een triathlon is een race tegen jezelf je eigen tijd en geen race tegen andere deelnemers. Bovendien gaat het om een samenspel van zwemmen, wissel, fietsen, wissel, lopen.. alleen als dit goed in balans is haal je een goede eindtijd.

Maar alles moet je leren denk ik maar zo. :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 jun 2014, 14:51

Jongems,

als er iemand nog een racefiets zoekt...Een van onze clubleden heeft een vrijwel nieuwe Giant TCR 0 te koop staan voor belachelijk weinig geld. PM voor meer info.

Kopie advertentie:
Giant TCR 0
Volledig Ultegra 6700, 10speed, compact crankstel
Carbon voorvork en zadelpen
Maat M. Volgens Giant site geschikt voor 1.70-1.80.
Voorvork is nog op originele lengte en dus nog (steeds) niet ingekort.
Uit oktober 2012 en 670km op gebold. Bon aanwezig en ziet er zgan uit (9/10)
Vraagprijs EUR 750,- (adviesprijs was EUR 1599,-)

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 544/53478/

Afbeelding

Fiets staat al even te koop en is net 100 euro in prijs gezakt.

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 10 jun 2014, 19:46

Waar is de fiets te koop Joost?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 10 jun 2014, 21:35

Wat bedoel je met de voorvork is nog (steeds) niet ingekort?

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 jun 2014, 22:45

Bram schreef:Wat bedoel je met de voorvork is nog (steeds) niet ingekort?
Ik bedoel niets, maar de verkoper bedoelt dat de vork nog niet is afgezaagd (en heeft dus nog een spacertoren). :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 11 jun 2014, 08:59

De voorvorkbuis dus... ;)

Tim N

Bericht door Tim N » 11 jun 2014, 12:03

= dus ook :ongeveer als: vork :ongeveer als:

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 12 jun 2014, 12:41

Volgende week ga ik de giant tcr 0 ophalen. :swinging:
Uiteindelijk een stuk goedkoper dan in januari een nieuwe kopen via het fietsplan en kan ik er deze zomer al van genieten.

Thx voor de tip Joost!

RobS

Bericht door RobS » 12 jun 2014, 12:43

Ik ben klaar voor Les 3 ballons :)

Afbeelding

Afbeelding

jspr

Bericht door jspr » 12 jun 2014, 12:46

Hoe gebruik je dit precies?

RobS

Bericht door RobS » 12 jun 2014, 12:49

jspr schreef:Hoe gebruik je dit precies?
Ik kan op deze manier zien bij welke km ik wat voor klim kan verwachten, lengte van de klim, gemiddelde % en max %.

Edit, en waar de stopplekken zitten.

jspr

Bericht door jspr » 12 jun 2014, 12:51

Ik snapte enkel de laatste kolom niet echt, maar nu is het duidelijk ;-)

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2014, 15:06

Jesper schreef:Volgende week ga ik de giant tcr 0 ophalen. :swinging:
Uiteindelijk een stuk goedkoper dan in januari een nieuwe kopen via het fietsplan en kan ik er deze zomer al van genieten.

Thx voor de tip Joost!
Gefeliciteerd! Toen Joost mij tipte heb ik serieus overwogen om deze fiets te kopen. Meer fiets voor minder vind je niet... MAAR toen werden alle fietsplannen omgegooid bij mij door een triathlon :D

De Giant Escape 0 V vind ik eigenlijk een prima allrounder. Daarvoor hoef ik ook geen racefiets te hebben. Veel langzamer dan een racefiets is die ook niet meer sinds ik er 23mm banden op heb zitten. Een fiets waar ik denk ik nog wel een tijdje plezier van zal hebben. Voor woon/werk en snelle fietstochten gewoon goed. Een wielrenner zal ik toch niet worden, daarvoor vind ik hardlopen en ook sinds kort het zwemmen te leuk.

Omdat ik me ben gaan richten op triathlons en natuurlijk triathlon training is de keuze voor een bijpassende fiets eigenlijk logischer. Een triathlon fiets is ten eerste een beetje sneller, maar dat is niet de belangrijkste reden. Het gaat vooral om de houding en krachtoverbrenging. Deze is op een triathlon fiets zodanig dat je na het fietsen beter het hardlopen kan oppakken. Ik ben op zoek gegaan naar een geschikte fiets en na een paar proefritten is mijn keuze gevallen op een Felt B16, die een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft en naar het schijnt een goede beginnersfiets voor iemand die met triathlons begint. Het showroom model was bekrast omdat die omgevallen was. Dat wilde ik niet. Er zal een nieuwe worden besteld die binnenkort wordt geleverd.

Even een foto van het net geplukt.

Afbeelding

Tim N

Bericht door Tim N » 12 jun 2014, 15:40

Kon je de bekraste niet met extreem leuke korting meenemen?
(krassen komen er toch op ;-P)

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2014, 15:48

Het verschil qua korting tussen een hele nieuwe en de bekraste was daarvoor niet groot genoeg. Bovendien waren de krassen zodanig dat ik me er achteraf aan zou gaan ergeren. Ken mezelf wel een beetje :wink:

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 12 jun 2014, 16:27

Leuke fiets Rico. Ben benieuwd naar je gemiddelde met deze fiets!

Zit wel een heel raar verzet op voor in ons vlakke landje. 52/36 en 11-28 is meer een bergverzet. Zou een andere cassette en een ander binnenblad eisen. Bijvoorbeeld 11-23 of 11-25 en een 39 of 42 binnenblad.

DDX

Bericht door DDX » 12 jun 2014, 22:56

52/36 is nieuwe compact van de ultegra 6800, denk voor veel mensen beter dan de 50/34 of 52/39.
Maar voor Rico z'n tempo kan idd beter een 39 binnenblad monteren (kost paar tientjes) en een 11-25 casette.

RVV

Bericht door RVV » 13 jun 2014, 16:30

Oei hier snap ik niet zoveel van. "Voor Rico zijn tempo" ten opzichte van de cassette en binnenblad?! Wat is dan het voordeel? minder zwaar trappen? of juist zwaarder? Minder tempo of meer tempo (met dezelfde inspanning). Even voor de duidelijkheid ik heb hier dus nul verstand van :wink:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 jun 2014, 16:47

Succes Rob! Zet hem op!

Gaaf fietsje Rico! Als ik jou was zou ik wel proberen om zoveel mogelijk kilometer op je nieuwe fiets te gaan maken. Een triatlon is even wat anders dan een fitness fiets.

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 13 jun 2014, 17:51

Met 36 trap je te licht. Is voor heuvels/bergen. Wind tegen heb je genoeg aan een 39 of 42 binnenlblad. Is licht genoeg. Dan de cassette. Hoe meer er tussen het kleinste en grootste kransje zit, des te groter de stappen tussen de verschillende kransjes. Dat zorgt ervoor dat je minder makkelijk het juiste verzet kunt vinden. 28 gebruik je op het vlakke sowieso niet. Je kunt dan dus beter een cassette nemen waarvan je het grooste kransje wel gebruikt in combinatie met je 39 binnenblad met hele harde wind tegen. Denk dat een 23 dan groot genoeg is.

k33z

Bericht door k33z » 13 jun 2014, 20:10

39 alleen met een hele harde wind tegen? Ik gebruik mijn 34 tot ruim 32km/u...

DDX

Bericht door DDX » 14 jun 2014, 00:49

Handige site hiervoor :

http://www.gear-calculator.com/#" onclick="window.open(this.href);return false;

50/34 zit je redelijk snel te wisselen tussen 50/34, zeker als je kruissnelheden boven de 30km/u liggen

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2014, 07:01

Ah oké duidelijk allemaal! Eerst maar even zo proberen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 jun 2014, 10:28

RVV schreef:Ah oké duidelijk allemaal! Eerst maar even zo proberen.
Precies eerst lekker fietsen! Je merkt snel genoeg wat je wil aanpassen. :D

Plaats reactie