Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tim N

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Tim N » 20 mei 2014, 13:12

Banden gaat prima denk ik rico, ik heb nl ook 23mm banden op MTB velg gemonteerd (meen 19mm velg).
Gaat al 100den km's goed :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 mei 2014, 13:48

RVV schreef:De wielen die er standaard op heb zitten, zijn overigens gelijk aan de wielen onder de Giant Deffy 2 t.m 5 series. (comfortracefietsen van Giant?!)
I stand corrected. :wink: Dan gaat het inderdaad wel passen. Overigens zou ik dan nog altijd voor 25mm gaan ipv 23mm. Ik rijd deze zelf ook in mijn racefiets en je kunt dan met een iets lagere druk rijden voor meer comfort en meer grip tov de 23mm, met ongeveer dezelfde (of lagere!) rolweerstand.
De tendens bij de profs is ook dat men nu meer en meer op 25mm rijdt ipv de gangbare 23mm.

Zie ook: http://inrng.com/2013/04/reinventing-the-wheel-25mm/

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 mei 2014, 14:01

///Joost schreef:
- Indo, hoe was je Tour de Namur?
Geweldig! Voor het eerst meegereden in een Cyclo en de sfeer is top. Overigens niets dan lof voor de organisatie. Hebben de Belgen gewoon goed geregeld. Duidelijke bewegwijzering, begeleiding op gevaarlijke kruispunten en voldoende eten/drinken voorhanden.

Mijn doel was om het eens te ervaren en het smaakt naar meer. Ardennen zijn mooi. Sommige stukken ben je helemaal alleen en hoor je alleen de wind en een paar vogels. :) Dit jaar ook niet veel hoogtemeters gemaakt, dus beheerst gereden. Klimmetjes zijn mooi en het geeft een voldaan gevoel als je de berg hebt "bedwongen".

Ook een genant moment mee gemaakt....Dalen gaat mij prima af wat wellicht komt door het gevoel van motorrijden. Op een daling van Rue de Pepin de benen even rust gegeven voor de volgende klim. Ging ondanks dat toch behoorlijk wat mensen voorbij. Aan het eind een hairpin en daar begon de Mur de Monty. Ik wist dat het een kuitenbijter was, maar het was bizar. Ging uit het zadel en op de pedalen staan. Na een tiental meter begonnen mijn bovenbenen te branden. Niet opgeven! Na een paar honderd meter kramp! Shit, stoppen gaat niet, dan val je direct om. Dus doorrijden naar een vlakker (8%) stuk. Schoenen losklikken en heb mezelf in de berm (brandnetels) laten vallen.... :gek: :oops: Heb een paar minuten gezeten om de kramp uit mijn benen te masseren....Ondertussen zag ik anderen voorbij komen... :clap:

De laatste klim, Route Merveilleuse, is wel de mooiste. Je klimt dan naar de Citadelle, hoogste punt van Namen. Sfeer is mooi. Hoop mensen, kasseien, stadsmuur, over de oude brug. Daar doe je het voor... lol :D

Hier de rit: http://www.strava.com/activities/142469216

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 14:16

:thumbup: @ Indo

Joost het zouden ook zomaar 25 mm banden kunnen zijn, nouja ik zie wel hoe het uitpakt :wink:

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 14:36

Oja ik wil het even zeggen, maar het natuurlijk geen stijl als ik op zondagochtend op 1 sta in de DF Strava groep jullie ineens allemaal 100 tot 200 plus ritten gaan rijden hé :'( :mrgreen:

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 mei 2014, 15:26

indobesar schreef:Heel verhaal...
:thumbup: Gaaf he? Goed gedaan man!
Ik heb overigens ook dit jaar weer erg goede verhalen gehoord over deze cyclo. Wellicht iets voor volgend jaar. Zo zijn er talloze mooie kleinere cyclo's die zo veel goedkoper en zo veel beter georganiseerd zijn dan bijv een AGR, Fleche de Wallonie of zelfs een 3Ballons.
Uiteindelijk gaan ze toch allemaal over dezelfde wegen. :lol:

En kramp...tsja, da's gewoon een kwestie van meer uren op de fiets maken en trainen. En goed blijven eten en drinken natuurlijk. Ik mik meestal op een bidon (600ml) per uur of net iets minder en dat gaat me aardig af.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 mei 2014, 17:22

Echt lekker ging het niet maar ik heb het weer overleefd. Rome is niet in 1 dag gebouwd dus het afzien zal doorgaan! :D

http://www.strava.com/activities/143463628

RobS

Bericht door RobS » 20 mei 2014, 18:53

Kun je niet van iemand een fiets lenen? Fietsen met een TT opzetstuurtje leer je niet 123, je kan ook niet schakelen en remmen en het wisselen tussen TT houding en normaal is ook lastiger dan je denkt. Mocht je het willen gaan doen dan zou ik er zsm mee beginnen en anders van iemand een normale racefiets lenen. Of je gebruikt het als argument om er 1 aan te schaffen ;)

Hier een mooi artikel over aero:

http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ero-19273/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kortom, de mensen met een volledige TT uitrustig hoeven ~57W minder vermogen te leveren om hetzelfde te bereiken, dat is het verschil met een normale fiets en normale fietskleding. Het verschil met je Giant is nog een stukje groter.

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 21:49

Toch maar eerst voor een paar tientjes zo'n opzetstuurtje gekocht. Kan ik alvast oefenen. Ik ga pas "knopen" doorhakken na dit evenement. Heb nog een aantal weken de tijd om te oefenen met dunne bandjes en stuurtje. Mijn uurrecord zit nu op 32.8 km/h ben benieuwd of dit nu omhoog gaat.

DDX

Bericht door DDX » 20 mei 2014, 21:50

RVV schreef:Oja ik wil het even zeggen, maar het natuurlijk geen stijl als ik op zondagochtend op 1 sta in de DF Strava groep jullie ineens allemaal 100 tot 200 plus ritten gaan rijden hé :'( :mrgreen:
Sorry echt lange ritten maak ik niet doordeweeks ;)

RVV

Bericht door RVV » 20 mei 2014, 22:18

:nana:

///Joost

Bericht door ///Joost » 21 mei 2014, 10:10

Gisteravond een kort rondje gedaan, maar het was echt fantastisch weer. Vaak heb je van die dagen dat het alleen maar wind tegen lijkt te zijn. Gisteren was dat net andersom, het leek wel of ik constant wind mee had. Ik kwam nog een aardige kerel tegen uit Apeldoorn, en daar een stuk mee opgefietst. Heerlijke avondjes zijn dus niet alleen op 5 december. :D

RVV

Bericht door RVV » 21 mei 2014, 11:03

Dus toch! Hij komt helemaal niet uit Spanje maar gewoon uit Apeldoorn!

Afbeelding

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 21 mei 2014, 21:01

Over fietsen gesproken; ik heb twee jaar terug bij defensie gebruik gemaakt van het fietsplan, wat daar anders werkt dan bij mijn nieuwe werk. Heb toen een racefiets gekocht, factuur ingediend en ik kreeg €749,- op m'n rekening gestort. Toen was niet te voorzien dat ik binnen twee jaar met ontslag zou gaan.

Mijn huidige werkgever kent ook het fietsplan (inleveren salaris, vakantiedagen of 13e maand). Echter mag er maar om de drie jaar van deze regeling gebruik gemaakt worden.

Moet ik nou nog een jaar wachten voordat ik van de regeling gebruik kan maken? Vandaag voor het eerst met de 22 jaar oude Gazelle naar het werk gegaan en dat is goed bevallen. Echter, remmen en schakelen werken nauwelijks, dus ik wil wat nieuws.

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 22 mei 2014, 00:07

Is dat via nationale fietsprojecten? Daar is mijn werkgever ook bij aangesloten.
Ik denk dat dit los staat van het fietsplan bij je vorige werkgever en je dus gewoon gebruik kan maken van het fietsplan.

Ik mag in januari een nieuwe kiezen, dan komt er eindelijk een racefiets :swinging:

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2014, 15:41

Opzetstuurtje paste niet, vanavond maar eens naar een ander kijken. Dunne (toch) 23 mm bandjes passen prima! Gisteren een rit gedaan, 30 km in 53 minuten. met een ritgemiddelde van 33,9 km/h.

http://www.strava.com/activities/143991054" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen door de banden 1 km/h sneller dan voorheen. Ik wil eigenlijk wel naar 52 minuten toe met een triathlon stuur.

k33z

Bericht door k33z » 22 mei 2014, 15:53

Als ik jou was zou ik dat TT opzetstuk mooi achterwege laten. Je gaat HEEL anders zitten, dat vergt gewenning kwa sturen maar ook kwa krachtoverbrenging.

Ik zou ook het geld besparen en binnenkort een racefiets kopen, dat gaat toch gebeuren :)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 22 mei 2014, 15:53

Jesper schreef:Is dat via nationale fietsprojecten? Daar is mijn werkgever ook bij aangesloten.
Ik denk dat dit los staat van het fietsplan bij je vorige werkgever en je dus gewoon gebruik kan maken van het fietsplan.

Ik mag in januari een nieuwe kiezen, dan komt er eindelijk een racefiets :swinging:
Ik geef les op een 'groene' school, dat hele gebouw is 'groen' neergezet en wij even allemaal 'groene' opleidingen, dus ik denk dat we wel aangesloten zijn bij dat nationale fietsplan :mrgreen: Mooi maar een nieuwe Gazelle scoren :swinging:

Heb de racefiets via fietsplan defensie gekocht terwijl ik 40 km van m'n werk afwoonde en dat ding 1x gebruikt heb om naar m'n werk te fietsen :bag:

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2014, 16:38

k33z schreef:Als ik jou was zou ik dat TT opzetstuk mooi achterwege laten. Je gaat HEEL anders zitten, dat vergt gewenning kwa sturen maar ook kwa krachtoverbrenging.

Ik zou ook het geld besparen en binnenkort een racefiets kopen, dat gaat toch gebeuren :)
Voor een korte snelle tijdrit kan er volgens de bike calculator (en triahtleten) wel winst worden gehaald. Een verschil zoals aangegeven lijkt me overdreven, maar ik denk wel winst te kunnen halen. Ik zit nu echt behoorlijk rechtop. Een racefietsstuur is te omslachtig ivm het MTB schakelmechanisme wat ik heb. Een triathlon stuur kan wel eens de beste manier zijn om extra snelheid te pakken. Sub 50 minuten op 30 km (wishfull thinking). Calculator afbeeldingen op basis van de laatste 30 km tijdrit.

http://bikecalculator.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
33.86.jpg
33.86.jpg (76.01 KiB) 1139 keer bekeken
38.38.jpg
38.38.jpg (77.27 KiB) 1139 keer bekeken
41.57.jpg
41.57.jpg (76.33 KiB) 1139 keer bekeken

k33z

Bericht door k33z » 22 mei 2014, 16:45

Dat je sneller bent als je laag zit, dat lijkt me duidelijk. Ik theorie ben je dus zeker sneller.

Maar leer maar eens een uur lang in die positie te zitten in een korte tijd, dat gaat je niet lukken. Daarnaast wordt je krachtoverbrenging anders, waar je ook aan moet wennen. En je moet oppassen in de bochten, dat is in zo een stuur best lastig. Je kan er natuurlijk ook uit, maar dat kost weer tijd :)

Kortom, hoeveel zijn die paar seconden je waard. Ik zou voor deze keer niets investeren en lekker rijden zoals je nu rijdt. Je kan die houding ook simuleren door je onderarmen op je stuur te leggen.

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2014, 16:54

Als ik het moet leren om een uur lang met de armen in het stuur te fietsen moet ik wel eerst zo'n stuur hebben :D

Onderarmen op mijn stuur leggen (zonder het stuur met de handen vast te houden) is redelijk link ben ik achter gekomen. Stuur zal ik in de toekomst ook nodig hebben (denk ik, vind het stiekem wel leuk dat triathlon gebeuren). Stuur kan ik dan ook altijd overzetten op een racefiets. Hoe het uitpakt is afwachten, ik zou wel een beetje balen als ik achteraf gewoon minuten heb laten liggen door niet zo'n stuur te hebben.

Want bij een triathlon draait alles om tijd, niet alleen bij de sportonderdelen maar ook bij de wissels. Het is een optelsom van 5 tijden. Zwem, wissel, fiets, wissel, loop. Hoe meer winst je per onderdeel/wissel kan pakken des te gunstiger is je totaal tijd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 mei 2014, 17:29

RVV schreef:Als ik het moet leren om een uur lang met de armen in het stuur te fietsen moet ik wel eerst zo'n stuur hebben :D
Onderarmen op mijn stuur leggen (zonder het stuur met de handen vast te houden) is redelijk link ben ik achter gekomen. Stuur zal ik in de toekomst ook nodig hebben. Stuur kan ik dan ook altijd overzetten op een racefiets.
Exact. Een tijdritfiets zal er waarschijnlijk nooit komen, dus dan is een racefiets met opzetstuur de beste compromis. Op een racefiets zal je houding nog iets dieper zijn, maar niks mis mee om de houding nu al aan te wennen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 22 mei 2014, 19:51

Ik blijf het vermakelijk vinden om te lezen hoe je er mee bezig bent Rico! Al snap ik niet dat je nog geen racefiets hebt gekocht. ;)

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2014, 22:17

Tom misschien omdat ik het een sport vind om zo hard mogelijk te gaan met deze fiets. Bovendien bevalt de fiets mij erg goed. Natuurlijk zal een racefiets nog beter bevallen. :wink: maar daar heb ik geen haast mee. Waarom ik er zo mee bezig ben is vooral vanwege de triathlon deelname. Dan draait echt alles om snelheid en efficiëntie. En omdat ik het wil doen met het materiaal en spullen die ik heb wil ik daar alles uithalen. Zojuist een triathlonstuur er op gezet. Even uit de losse "pols" een kort testritje gemaakt. Hangend in het stuur 35 km/h gemiddeld. Dit bied perspectief :D https://www.strava.com/activities/144384498" onclick="window.open(this.href);return false;

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 mei 2014, 07:12

RVV schreef:Tom misschien omdat ik het een sport vind om zo hard mogelijk te gaan met deze fiets. Bovendien bevalt de fiets mij erg goed. Natuurlijk zal een racefiets nog beter bevallen. :wink: maar daar heb ik geen haast mee. Waarom ik er zo mee bezig ben is vooral vanwege de triathlon deelname. Dan draait echt alles om snelheid en efficiëntie. En omdat ik het wil doen met het materiaal en spullen die ik heb wil ik daar alles uithalen. Zojuist een triathlonstuur er op gezet. Even uit de losse "pols" een kort testritje gemaakt. Hangend in het stuur 35 km/h gemiddeld. Dit bied perspectief :D https://www.strava.com/activities/144384498" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp het helemaal. Ik heb de meeste lol gehad op mijn singlespeed met bagagedrager en spatbordjes. Groepje in hippe pakjes en op plastic fietsjes zoeken. Aanhaken. Wegfietsen. :hungry: :blink:

Plaats reactie