Hoe "scoor" je een "koopje"?

Dit is ons algemene autoforum.
Roy RS

Re: Hoe "scoor" je een "koopje"?

Bericht door Roy RS » 13 mei 2014, 14:01

Fabian schreef:
RVV schreef:Verkopers in loondienst kunnen/mogen ook niet zoveel.. Probeer het bij een eigenaar/eigen baas.

Of het er gewoon dik boven opleggen. Auto uitzoeken > Samen met de vrouw er heen -> Verkoper lekker maken -> Koffie erbij -> en onder het oog/gehoor van de verkoper over die "andere" auto praten met je vrouw -> die net iets minder luxe is maar wel 2500 euro goedkoper... -> dat deze wel mooi is maar niet 2500 euro mooier.. -> dan gewoon keihard weglopen en zeggen dat je toch nog even naar die " andere" auto samen gaat kijken..

Dan de verkoper maar zijn trukendoos open laten trekken.. :wink:

Zo cliche, dat werkt echt niet bij mij. Dat klinkt als een goede aanbieding meneer, ik zou daar ook voor gaan. Succes met de aankoop! :D
soms denken de autoverkopers dat ze alle trucs doorhebben...en dan gaat de order naar de concurrentie, well done...

Maar hij heeft wel een punt, ik probeer nooit argumenten te geven van dit en dat, ik zeg gewoon "geweldig mooi, helemaal wat ik zoek, zoveel moet het zijn zonder beurt, garantie enz, tot ziens. Hierin moet je gewoon rekening houden met de rek die aannemelijk is, dat is meer bij een incourante Viper dan bij een 118i

RVV

Bericht door RVV » 13 mei 2014, 14:21

Fabian schreef:
RVV schreef:Verkopers in loondienst kunnen/mogen ook niet zoveel.. Probeer het bij een eigenaar/eigen baas.

Of het er gewoon dik boven opleggen. Auto uitzoeken > Samen met de vrouw er heen -> Verkoper lekker maken -> Koffie erbij -> en onder het oog/gehoor van de verkoper over die "andere" auto praten met je vrouw -> die net iets minder luxe is maar wel 2500 euro goedkoper... -> dat deze wel mooi is maar niet 2500 euro mooier.. -> dan gewoon keihard weglopen en zeggen dat je toch nog even naar die " andere" auto samen gaat kijken..

Dan de verkoper maar zijn trukendoos open laten trekken.. :wink:
Zo cliche, dat werkt echt niet bij mij. Dat klinkt als een goede aanbieding meneer, ik zou daar ook voor gaan. Succes met de aankoop! :D
Fabian, als het niet werkt bij jou dan is dat omdat je marge het niet meer toe laat om verder dan de aangeboden korting te gaan. Dat schept dan ook duidelijkheid ook voor de koper. Stel 35000 euro je wilt hem voor 32500 euro maar de korting die je krijgt is 1000 euro dan zit er ook niet meer in. Maar niet iedere verkoper geeft gelijk zijn maximale korting weg. Als die maximale korting wel 2500 euro is en je begint met 1000 euro als verkoper dan ben je echt wel gevoelig voor een klant die wegloopt zonder iets te kopen.

Het is natuurlijk ook geen binnenkomer bij je baas door te zeggen, "baas ik heb vandaag maar 1000 euro korting gegeven op die auto ipv 2500 euro" En vervolgens te zeggen, maar de klant heeft hem niet gekocht.

En soms moet je als verkoper wat water bij de wijn doen, ik zeg altijd, liever een half ei dan een lege dop. Net een klant gehad met korting kwam ik uit op 1040 euro.. klant zegt dat die weg loopt als het niet voor 1000 euro kan.. nou die order schrijf ik dan echt wel op hoor. Want een ander doet het anders wel.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 mei 2014, 14:33

Zo is het overal natuurlijk. Als de korting een beetje bij de weg blijft dan moet het toch doorgaan. Aan de andere kant: als de rek er helemaal uit is dan is het ook klaar. Dan maar niet.

Reind

Bericht door Reind » 13 mei 2014, 14:36

Ik zou voor een auto gaan met veel kilometers op de teller. Ik kan uit ervaring melden dat daar niet zoveel vraag na is en kun je goed onderhandelen. Mijn e91 320d bijvoorbeeld, is gewoon een super gelikte uitvoering waarvan je geen tweede vind in Nederland. Toch zit ik met mijn vraagprijs op een (voor mij) bedenkelijk laag niveau, en nog loopt het geen storm. Kom volgens mij puur door de km stand.

Dus, zorgen dat het onderhoud klopt en reserveer iets extra voor een eventuele reparatie en je bent gewoon koopman. Afschrijving heb je bijna niet meer en je rijd een recente auto.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 mei 2014, 14:42

Klopt idd, Tom en RVV. Maar dit is niet de onderkant van de markt zoals ik al zei. Dan geloof ik simpelweg niet dat dit het is. Maar goed, we gaan het meemaken binnenkort. Ik zal toch een auto gaan kopen. Dan zullen we zien wat het wordt. Als de rek er niet is dan is ie er niet en ben ik de beroerdste niet. Maar het moet wel van twee kanten komen. Fysiek in de showroom helpt daarbij wel denk ik. Maar dat lukt niet altijd. Ga niet de hele week het hele land door. We zijn straks een paar maanden verder en in juli heb ik vakantie. Dus tijd om te kijken heb ik dan wel. Daarnaast heb ik al twee auto's dus heb ook een uitloop richting oktober. Maar een mens wil zo graag :mrgreen: :tooth:

Arthur

Bericht door Arthur » 13 mei 2014, 14:45

@Reind: je zegt het zelf al. Rijd je twee jaar door en de drie ton zit erop. Nagenoeg onverkoopbaar dan. Heb je toch nog afschrijving. En ik vind afschrijving prima hoor, dat hoort erbij. Maar dan liever wel dat het verkoopbaar blijft.

RVV

Bericht door RVV » 13 mei 2014, 14:53

De pest is ook dat je het gevoel hebt dat je altijd teveel betaald als je het (heel) graag wilt hebben :bag: :mrgreen:

Persoonlijk maakt het me trouwens niet uit of ik veel of weinig korting krijg. Belangrijker vind ik of de auto marktconform is geprijsd. 5000 euro korting op 40000 euro, terwijl de marktconforme prijs 35000 euro is, is ook een sigaar uit eigen doos.

Via autodna.nl kun je goed controleren wat een marktconforme inruil en aankoopprijs is. Klopt voor 90 tot 95%. Is een auto bij een autobedrijf vele duizenden euro's duurder, dan gewoon links laten liggen, want je krijgt dan de rekening qua afschrijving gewoon gepresenteerd.

Reind

Bericht door Reind » 13 mei 2014, 15:16

Arthur schreef:@Reind: je zegt het zelf al. Rijd je twee jaar door en de drie ton zit erop. Nagenoeg onverkoopbaar dan. Heb je toch nog afschrijving. En ik vind afschrijving prima hoor, dat hoort erbij. Maar dan liever wel dat het verkoopbaar blijft.

Als de auto weg gaat voor zeg €12.500. Hoeveel afschrijving komt er dan nog? De meeste afschrijving hebben ik en de vorige eigenaar al betaald. (€54.500 in 5 jaar om precies te zijn :dood: )

Een auto als deze houd altijd nog een redelijke restwaarde. Een 2006 320d met 300K met Mpakket etc doet nu ook gewoon nog €7.5/8.500. 4/5K afschrijven in 3 jaar is niet slecht toch? Ik heb €17.500 afgeschreven in 2,5jaar.
Laatst gewijzigd door Reind op 13 mei 2014, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R

Bericht door Marc R » 13 mei 2014, 15:25

Net nog n Up gekocht..1 jaar oud met 14.000km erop..stond voor 9400
en ging mee voor 8400...ik tevreden...verkoper tevreden...gelijk betaald...morgen rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 mei 2014, 16:04

wat de 1 kwijt is aan afschrijving (en kwijt is) in een jaar of korter, heb jij een bijna nieuwe Up :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 mei 2014, 17:23

Ik denk dat Reind daar wel de spijker op zijn kop slaat. Er zit niet veel afschrijving meer op die 320d ook al joekel je hem door de 300k.

RVV

Bericht door RVV » 13 mei 2014, 23:28

Maar dan moet je hem wel eerst kwijt te zien raken. Eigenlijk moet je zo'n auto als Reind heeft gewoon "af" rijden. 4 tor 5 jaar lang in rijden en dan weg doen voor 4 tot 5000 euro. Dan rij je qua afschrijving echt goedkoop. Probleem met Reind zijn auto is dat hij voor een particulier qua MRB niet interessant is. (En het risico op reparatiekosten) en voor de zakelijke rijder met een krap budget ook niet. Want die kan de de fiscale bijtelling niet ophoesten/verantwoorden. Zo'n auto valt een beetje tussen het wal en het schip. Als "tussen/tijdelijke" auto kan die mits je hem daarna inruilt bij een BMW dealer wel interessant zijn. Dank kun je een jaar qua afschrijving vrij goedkoop rijden. De auto die je anders nu op het oog hebt schrijft in hetzelfde jaar tussen de 7,5 en 10000 euro af. Terwijl Reind zijn auto volgend jaar qua inruil zeker nog 10000 euro zal opleveren. Maarja het blijven rekensommetjes.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 mei 2014, 00:59

Idd, en je moet de betreffende auto ook willen hebben. Ik hoef niet perse goedkoper dan een ander rond te rijden. Afschrijven wil ik best, dat is niet anders. Maar niet 4-5k extra omdat ik geen korting krijg zonder inruil. Als ik daar ook een 2-2,5k van krijg is de extra afschrijving alweer wat minder en wil ik daar misschien wel overheen stappen als ik de auto graag wil.

@Tom: slaat Reind de spijker op z'n kop? Dan was de wagen allang weggeweest. Er is iets wat de verkoop tegenhoudt. Km.stand, handbak, import, of een combinatie van dingen. Doet niets af aan die auto en als dat je budget is is het wellicht een goede koop. Mijn budget ligt ruimer en kijk dus naar andere auto's.
Met een koopje bedoel ik ook niet zo min mogelijk geld uitgeven. Het staat tussen aanhalingstekens omdat ik een auto zou willen kopen die mij aanstaat en dan nu eens niet voor de hoofdprijs omdat ik de handen nl vrij heb dit keer. Dat bedoel ik eigenlijk meer met een koopje.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 14 mei 2014, 08:42

RVV schreef:Maar dan moet je hem wel eerst kwijt te zien raken. Eigenlijk moet je zo'n auto als Reind heeft gewoon "af" rijden. 4 tor 5 jaar lang in rijden en dan weg doen voor 4 tot 5000 euro. Dan rij je qua afschrijving echt goedkoop. Probleem met Reind zijn auto is dat hij voor een particulier qua MRB niet interessant is (en het risico op reparatiekosten).
Niet eens Rico. Er zijn altijd nog particulieren die dat soort MRB-bedragen wel voor lief nemen en bij de Reind's 320d is dat slechts 130€ per mnd wat net zo veel/weinig is als bij mijn huidige V70 D5. Ik heb mijn toen 7 jaar oude X5 drie jaar geleden met 180k op de klok gekocht en daarvoor betaal je meer dan 200€ per mnd aan MRB. En ja, da's als particulier veel geld en er is een kans op dure reparaties, maar er zijn dus nog wel mensen die die stap nemen :) Het zijn er echter waarschijnijk wel steeds minder want zodra er geen Eco of Slowmotion in de type-aanduiding staat dan lijkt het tegenwoordig al niet meer interessant.

Ik had wel oren gehad naar de 320d van Reind, maar voor mij valt hij af ivm de saaie kleur en het ontbreken van een automaat. Die km.stand zou mij niks uitmaken, maar het gros van de mensen denkt dat het een auto nog steeds na 2 ton uit elkaar valt.

RVV

Bericht door RVV » 14 mei 2014, 09:16

Ik snap dat je vanuit jouw uitgangspunt er niet mee eens bent. Maar je bent een uitzondering op de regel. Ik reed als particulier/prive ook 2,5 jaar lang in een 330d. Gewoon omdat het een heerlijke en complete auto was. Maar jij en ik zijn ook kritisch we willen hem dan ook 100 procent naar het zin hebben. Die andere groep potentiële klanten is ook zo kritisch. Die vinden de juiste uitvoering gewoon erg belangrijk. De groep gemiddelde rijders (niet autoliefhebbers) denk daar anders over. Die kijken vooral naar de kosten. MRB bedragen van meer dan 100 euro per maand zijn voor een gemiddeld particulier gewoon een NO GO. Die groep heeft domweg geen interesse in Reind zijn auto.

Arthur

Bericht door Arthur » 14 mei 2014, 09:21

Ik ken idd ook wel een aantal prive eigenaren met een diesel. De mrb hoort er dan bij en als je redelijk wat km's maakt kan dat best uit. Toch let ik wel op het gewicht en verbruik. Bij bv Volvo zie je veel verschillende motoren waarbij de een veel zuiniger is (op papier) dan de andere. Bij gelijke vermogens. Daar kijk ik dan wel naar. Qua gewicht kan het ook net een mrb klasse schelen als je bv een handbak neemt ipv een automaat. Dat verschilt weer per merk. Ook zijn er auto's die net 2 of 3 kg boven een klasse zitten, zonde. Een ecodiesel zoek ik niet maar zodra het richting 1:12/13 gaat dan haak ik wel af. Dan kun je al bijna een redelijk potente benzine rijden van hetzelfde model.
Ik geloof dus ook niet dat particulieren afhaken om de mrb. Wel om de combinatie verbruik en mrb. En je wordt tegenwoordig idd overspoeld met eco's, voornamelijk voor de zakelijke markt in de 14/20% bijtelling.

VLA

Bericht door VLA » 14 mei 2014, 09:34

Paskal schreef:
RVV schreef:Maar dan moet je hem wel eerst kwijt te zien raken. Eigenlijk moet je zo'n auto als Reind heeft gewoon "af" rijden. 4 tor 5 jaar lang in rijden en dan weg doen voor 4 tot 5000 euro. Dan rij je qua afschrijving echt goedkoop. Probleem met Reind zijn auto is dat hij voor een particulier qua MRB niet interessant is (en het risico op reparatiekosten).
Niet eens Rico. Er zijn altijd nog particulieren die dat soort MRB-bedragen wel voor lief nemen en bij de Reind's 320d is dat slechts 130€ per mnd wat net zo veel/weinig is als bij mijn huidige V70 D5. Ik heb mijn toen 7 jaar oude X5 drie jaar geleden met 180k op de klok gekocht en daarvoor betaal je meer dan 200€ per mnd aan MRB. En ja, da's als particulier veel geld en er is een kans op dure reparaties, maar er zijn dus nog wel mensen die die stap nemen :) Het zijn er echter waarschijnijk wel steeds minder want zodra er geen Eco of Slowmotion in de type-aanduiding staat dan lijkt het tegenwoordig al niet meer interessant.

Ik had wel oren gehad naar de 320d van Reind, maar voor mij valt hij af ivm de saaie kleur en het ontbreken van een automaat. Die km.stand zou mij niks uitmaken, maar het gros van de mensen denkt dat het een auto nog steeds na 2 ton uit elkaar valt.
Exact, ik rijd ook prive een diesel (Volvo V50 2.0D) met hoge MRB belasting en rijd ongeveer 40k per jaar. Mijn voorkeur ligt juist bij diesels die de grootste afschrijving al hebben gehad en dat zijn toch diesels met een hogere kmstand. Ik vind de wagen van Reind best aantrekkelijk (Deze kleur + m pakket + touring + handbak zijn juist de dingen die ik zou willen in een 320D), maar het zou onverstandig zijn om de V50 weer te gaan verkopen terwijl ik er net 2k aan onderhoud in heb gestoken. En daarnaast rijd de Volvo ook heerlijk (niet zo sportief als een BMW maar wel comfortabel).

Rnd

Bericht door Rnd » 14 mei 2014, 22:56

Ik ben het eens met bovenstaande reacties dat er particuliere eigenaren zijn die dikke diesels rijden en de mrb er voor over hebben. Zelf rijd ik een 330xd particulier. Eerste eigenaar en nu 185000 km. Nog steeds dik tevreden en elke dag :df: . Ik zou wel wat anders willen, maar kan er gewoon geen afstand van nemen. Ik heb proef gereden in een 328i maar miste het koppel en rustige karakter van een 6 cilinder diesel. Er staat een 335d xdrive bij bmw amsterdam voor 81k. Ik zou hem graag willen hebben maar verwacht minimaal 60k bij te moeten betalen en dat heb ik er gewoon niet voor over. De mijne rijdt nog zoals ik hem de showroom uitreed. Waarom zou ik dan 60k uitgeven voor vrijwel dezelfde beleving. Wel jammer dat onze overheid zulke belachelijke heffingen hanteert... :(

Reind

Bericht door Reind » 15 mei 2014, 11:26

Probleem met Reind zijn auto is dat hij voor een particulier qua MRB niet interessant is (en het risico op reparatiekosten)
Dat slaat natuurlijk nergens op. Iedereen die meer dan 20.000km p/j rijd en een station nodig heeft voor wat voor reden dan ook gaat om financiële redenen aan een diesel. Dan betaal je dus altijd meer MRB. Martijn rekende uit dat zijn 325i met zijn kilometers €100,- per maand duurder is dan mijn 320d. Voor een passat diesel uit 2000 betaal je ook gewoon €130 per maand. Ik snap niet wat dat te maken heeft met waarom een particulier mijn auto niet interessant zou vinden.

Omtrent onderhoud heb je een punt. Maar vergeet niet dat hij ook 5-10K goedkoper is dan een exemplaar met 100K minder op de klok. Daarvoor kun je er een nieuwe motor voor inbouwen.

Terugkijkend is de E91 gewoon een dure auto geweest in vergelijking met mijn vorige auto's. Puur door de afschrijving.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 15 mei 2014, 11:42

Als je afschrijving buiten beschouwing laat dan ligt het omslagpunt vaak al rond de 20.000 km per jaar. Op basis van vergelijkbare km standen, vergelijkbare motoren (4cyl om 4cyl) etc.

Zeker de wat modernere diesels zijn zoveel zuiniger in de 'echte' wereld dan de modernere benzinemotoren.

Tim N

Bericht door Tim N » 15 mei 2014, 11:57

Omslagpunt is heden ten dage zelfs vele malen lager dan die 20.000.
Ik heb het laatst nog eens bekeken en het break even point lag al op 13K (320i vs 320d)

RVV

Bericht door RVV » 15 mei 2014, 12:04

Reind begrijp me niet verkeerd, als ik in de markt was zou ik jouw auto "blind" durven kopen. Maar het feit is dat het voor een particulier die niet speciaal een liefhebber is het gewoon een dure auto om in te rijden. Een BMW rijder heeft het er wel voor over. Hier op het forum zijn we allemaal wel zo gek als je het zoekt. Maar de massa gewoon niet.

Reind

Bericht door Reind » 15 mei 2014, 13:45

Wat is er dan zo duur aan.

133,- MRB is nominaal voor een diesel station. En het brandstofverbruik ligt op 1:18. En voor wie het interesseert is hij ook nog rettesnel. Daarbij is de E9x een bewezen degelijke auto waar weinig aan kapot gaat, en onderhoud is met 30.000km intervallen ook te overzien. Kortom, erg vergelijkbaar met zijn concurrenten.

Ik snap niet helemaal waar je op doelt.

Dat mijn auto slecht verkoop is een feit. Mijn indruk is dat dit door de kilometers en misschien de handbak komt. Daarom staat hij ook voor zo'n bedrag te koop. Laat niet weg dat het best een koopje kan zijn. Helemaal als je rond de 20.000km per jaar rijd.

RVV

Bericht door RVV » 15 mei 2014, 14:16

Reind het is ook grotendeels perceptie wat heerst bij het publiek rondom "dikke" BMW's. Dikke BMW's zijn duur PUNT. Particulieren die afstanden moeten rijden stappen massaal over op goedkope ecohokken met 3 a 4 jaar garantie. Koop je nieuw tussen de 8 en 10K. Verbruik 1 op 20 60 euro MRB in de 3 maand. ) 0,0 kosten en voor lange afstanden al willen sommigen je anders doen geloven rijden die bakkies gewoon 100 procent goed. Ik kan het weten met een e90 325i vol met goodies aan de ene kant en zo'n ecomormel aan de andere kant. In de 325i zit ik als liefhebber te genieten van alle luxe en eigenschappen van de auto. In dat ecomormel ben ik geen autoliefhebber maar gewoon weggebruiker van A naar B. Als non auto liefhebber in de Seat Mii had ik er ook gewoon heel weinig geld voor over. Terwijl ik zo over te halen ben om 20 tot 30000 euro stuk te slaan op een mooie "droomauto" daarom snap ik Arthur ook wel weer.

Er lopen in verhouding gewoon heel weinig autoliefhebbers rond in Nederland. Als je geen auto liefhebber bent staat die auto van jou gewoon niet op de wanted list. En voor de autoliefhebbers die tot 15000 km maken staat een benzine uitvoering vaak toch wat hoger op het lijstje.

Maar goed je hebt maar 1 koper nodig die jouw auto wel op waarde weet te schatten.

ErikS

Bericht door ErikS » 15 mei 2014, 14:20

Reind schreef:Wat is er dan zo duur aan.

133,- MRB is nominaal voor een diesel station. En het brandstofverbruik ligt op 1:18. En voor wie het interesseert is hij ook nog rettesnel. Daarbij is de E9x een bewezen degelijke auto waar weinig aan kapot gaat, en onderhoud is met 30.000km intervallen ook te overzien. Kortom, erg vergelijkbaar met zijn concurrenten.

Ik snap niet helemaal waar je op doelt.

Dat mijn auto slecht verkoop is een feit. Mijn indruk is dat dit door de kilometers en misschien de handbak komt. Daarom staat hij ook voor zo'n bedrag te koop. Laat niet weg dat het best een koopje kan zijn. Helemaal als je rond de 20.000km per jaar rijd.
Hmm, de MRB is niet eens zo hoog nee.
Ik betaal voor mijn audi 78 ofzo, en die zuipt 1:10 met moeite.
Ik vermoed dat de BMW nog sneller is ook...... :bag:

Plaats reactie