Hoe "scoor" je een "koopje"?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Hoe "scoor" je een "koopje"?

Bericht door Arthur » 04 mei 2014, 19:52

Dat is natuurlijk wat iedereen wil, een auto kopen voor een scherpe prijs, een koopje. Nu wil het geval dat ik straks per augustus de leaser ga inleveren. Ik heb al twee auto's dus haast om te kopen heb ik niet. Het geld voor de volgende auto is er wel. Ik zou nu wel eens toe willen slaan als iemand van z'n auto af moet of als er een bedrijf failliet is waar de auto's verkocht moeten worden bv. Of om een vinger tussen inruil en handel te krijgen. Hoe herken je zo'n situatie of waar moet je zijn voor zoiets.
Domeinen? BVA?
Valt me op dat dealers tegenwoordig ook niet veel van de prijzen afdoen, ook al kom je met een "zak geld" aanzetten.
Importeren is ook een optie maar ook daar kom je bij een dealer of handelaar terecht.
Hoe pakken "we" dit aan? :mrgreen:

mark147

Re: Hoe "scoor" je een "koopje"?

Bericht door mark147 » 04 mei 2014, 19:56

Veilingsites zou ik wegblijven. Zie regelmatig bedragen voorbij komen zonder veilingkosten en BTW die hoger liggen dan vraagprijzen op autosites. Denk dat de meeste mensen in hun " hebberigheid" de realiteit uit het oog verliezen en daarmee de prijzen te ver opdrijven.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 mei 2014, 20:12

Marktplaats scannen en snel handelen.

Will F.

Bericht door Will F. » 04 mei 2014, 20:22

(part time) door de rdw erkend autohandelaar worden :tooth:

Nee, als je weet wat je wil zou je een 'gezocht' advertentie kunnen plaatsen, waarin je aangeeft iets meer te willen betalen dan 'handels/inruil'-waarde.
Laatst gewijzigd door Will F. op 05 mei 2014, 01:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 mei 2014, 00:20

Als iemand strak onderhandeld ben jij het volgens mij met de 130i deal in gedachten :wink:

markk

Bericht door markk » 05 mei 2014, 07:25

Geduld, beheersing, je ogen de kost geven en vooral ook genieten van het proces.
Er komen kansen genoeg voorbij. Is het nu niet, dan over een half jaar wel.

Verder gewoon lekker rondkijken en genieten van alles wat langskomt maar het toch niet wordt. Dat laatste is de helft, of misschien wel meer, van de fun.

Mark.

ErikS

Bericht door ErikS » 05 mei 2014, 08:21

Nou, ik heb zitten kijken op de dealer BMW occassie site.....

Een koopje? Jong gebruikt importeren, jaartje rijden zonder afschrijving en weer het kunstje flikken.... :bag:

Peric

Bericht door Peric » 05 mei 2014, 09:28

Importeren is ook een optie maar ook daar kom je bij een dealer of handelaar terecht.
Niet persé hoor, je kunt ook zelf importeren. Heb je helemaal geen dealer of handelaar bij nodig.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 05 mei 2014, 13:32

even ervan uitgaande dat je niet per se "die ene"auto wilt hebben, kun je gewoon aan diverse handelaren/dealers/particulieren een net en vriendelijk maar indecent proposol doen zoals hieronder een voorbeeld bij een auto met vraagprijs 40000, welke je vooraf even bekeken hebt.

Beste aanbieder,

Prachtige auto heeft u op autoscout staan, de prijs die u vraagt lijkt alleszins redelijk en dit bedrag zult u op den duur wellicht ook ontvangen. Helaas reikt mijn budget niet zo ver, maar ik ben wel erg serieus geintresseerd als u op een bepaald punt echt van de auto af moet/wilt. Ik doe een bod van 31000 euro zonder garantie, beurt of andere zaken, u doet zo een snelle zaak zonder rompslomp. Ik kom naar u toe met een envelop en vertrek met de auto zoals hij nu in de showroom staat.

met vriendelijke groet enz.

Dit heb ik wel eens zo gedaan toen ik niet wist welke auto ik van de bucketlist wilde gaan strepen, dus heb ik gewoon een 5-tal potentiele auto's aangeschreven, de Viper bleek al enkele jaren te koop te staan en zij wilde er heel graag vanaf inmiddels en hebben mijn aanbod aangenomen, dus zodoende...de Viper stond bij een BMW dealer voor aanvankelijk 45k en was in prijs verlaagd naar 40k en ik heb hem voor circa 30 gekocht :D

Áls er iemand reageert...heb je beet en moet je wellicht nog een beetje hoger gaan zitten om je redelijkheid te tonen, maar kun je echt een koopje doen...

Fabian

Bericht door Fabian » 05 mei 2014, 14:36

Roy, toevalstreffers bestaan. Maar je hebt het nu niet over een normale 13 in een dozijn auto die een "standaard" waarde heeft.

Bij 99% van de autobedrijven gaat een mail met zo'n onderbod gewoon in de prullenmand. Zulke marges zijn er gewoonweg niet in de normale autohandel. Dus je schoffeert een verkoper door te implieceren dat het wel zo zou zijn. De gunningsfactor bij de verkoper is dan ook weg.

Om tot zaken te kunnen komen moet er bij zowel de verkoper als de koper een gunningsfactor zijn, dan bereik je de beste deal.

@Arthur: gewoon wachten tot ergens de beste deal voorbij komt en dan meteen happen. Snel zijn is de key to succes. Ik heb wel vaker bijna vechtende mensen in de showroom die over elkaar heen struilkelen om de auto te mogen kopen. In alle prijsklassen. Wie het eerst komt, die het eerst.........De mooiste auto, de beste deals, bijzondere uitvoeringen etc die gaan er echt binnen een paar dagen uit meestal.

HJ2

Bericht door HJ2 » 05 mei 2014, 15:17

Eensch!

En om dat kracht bij te zetten: in mijn Marktplaats advertenties zet ik altijd:
" ik sta open voor een goed bod, evenwel behoud ik me het recht voor om een onbeschoft handelaarsbod domweg te negeren".

:tong:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 05 mei 2014, 16:12

zoals ik al zei, áls je reactie krijgt heb je beet...maar het klopt natuurlijk wel, als je een 13 in een dozijn auto koopt zijn de kansen 0%. Bij de Mini en bij de Viper heb ik 10k+ eraf gekregen, maar dat is dan ook wel "wat een gek ervoor geeft" en "waarde is theoretisch tot je een koper vindt" materiaal...heb ik vaker geloof ik...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 05 mei 2014, 16:31

Roy RS schreef:maar dat is dan ook wel "wat een gek ervoor geeft" en "waarde is theoretisch tot je een koper vindt" materiaal...heb ik vaker geloof ik...
Ik bied 5k voor die Atom van je :coffee:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 05 mei 2014, 16:51

smiley schreef:
Roy RS schreef:maar dat is dan ook wel "wat een gek ervoor geeft" en "waarde is theoretisch tot je een koper vindt" materiaal...heb ik vaker geloof ik...
Ik bied 5k voor die Atom van je :coffee:

hmm, je bent er bijna! :coffee:

Arthur

Bericht door Arthur » 05 mei 2014, 18:56

Ik bedoelde het kopen bij een handelaar of dealer in het buitenland, niet via de dealer hier :wink:
Peric schreef:
Niet persé hoor, je kunt ook zelf importeren. Heb je helemaal geen dealer of handelaar bij nodig.

Arthur

Bericht door Arthur » 05 mei 2014, 18:57

Ja, dat idee had ik toen wel maar niet toen ik er weer vanaf wilde :)
Niels schreef:Als iemand strak onderhandeld ben jij het volgens mij met de 130i deal in gedachten :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 05 mei 2014, 19:13

Tja, dat geloof ik ook best wel. Probleem is, nou is probleem een te groot woord, dat wat ik nu zoek wss een auto is die snel verkoopt. Of iig voor een goede prijs weggezet wordt. De desbetreffende auto's hebben meestal nog geen 50k gekost, nieuw, maar staan met 2 jaar oud wel gewoon voor 35k in de showroom. Dan weet ik al dat ik de komende twee jaar ook 7,5k per jaar ga afschrijven... Dat is me te gortig. Zo hier en daar staat er ook eentje voor dat geld van 1 tot 1,5 jaar oud maar dat zijn meestal de uitvoeringen die je niet wilt :) En daarin zit het hem natuurlijk. Al staan die anderen ook gerust maanden te koop dus erover ruziën zal wel niet zo snel. Misschien moet ik een stap omhoog zetten en z'n grotere broer kopen. Die schrijven de eerste 4 jaar iig 10k per jaar af. Dat zal mij dan de komende 4 jaar niet gebeuren want dan komen we in de min :tooth: Anyway, ik wacht idd wel eerst rustig af en zal proberen toe te happen op het juiste moment. Maar stel dat hij morgen voorbij komt, ik ben hem pas nodig in augustus/september. Laat je hem dan lopen? Over 6 maanden liggen de prijzen ook weer iets anders maar dan "moet" ik misschien wel en ga ik toch de hoofdprijs betalen... :hmmm: Leuk, auto's!! :)
Fabian schreef:@Arthur: gewoon wachten tot ergens de beste deal voorbij komt en dan meteen happen. Snel zijn is de key to succes. Ik heb wel vaker bijna vechtende mensen in de showroom die over elkaar heen struilkelen om de auto te mogen kopen. In alle prijsklassen. Wie het eerst komt, die het eerst.........De mooiste auto, de beste deals, bijzondere uitvoeringen etc die gaan er echt binnen een paar dagen uit meestal.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2014, 20:05

:mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 13 mei 2014, 11:56

Tjongejonge, ik vraag me toch echt af of ik niet meer van deze wereld ben. Ben op 2 auto's geweest van 34.950,-. Ik krijg het idee dat ik idd maar eens Roy z'n methode probeer. Bij de 1 kreeg ik 950,- korting en bij de ander telden ze er eerst 895,- afleveren bij op die ik vervolgens weer als korting kreeg. Maw de vraagprijs betalen. Heb (nog) geen tegenvoorstel gedaan maar ik ben bang dat ik zo geen auto heb voor het einde van het jaar :lol: :shock:
En als je dan ziet met wat er aan kortingen en aanbiedingen op nieuwe auto's gestrooid wordt... Willen ze niet van een gebruikte af?

Roy RS

Bericht door Roy RS » 13 mei 2014, 12:08

De mailtjes methode gaat bij jouw auto niet werken, maar als een auto 35k kost, dan moet je toch gewoon voor 32 de deur uit kunnen lopen...je moet alleen hen niet laten babbelen, want dan gaan ze het zelf geloven al die nonsens die ze bedenken.

Auto uitzoeken en zeker zijn van je zaak, andere keer terugkomen en zonder lulverhaal eromheen zeggen waar het op staat. Voor 32k koop ik hem van je, mag je de afleverbloemen houden, hier is mijn kaartje, bel me maar als je er uit bent. :coffee:

(dus niet allemaal gaan zitten wachten daar tot de verkoper al zijn trucen uit de hoge hoed haalt, met overleggen met de manager en weet ik het wat voor onzin ze allemaal bedenken, bod doen en pleite)

ErikS

Bericht door ErikS » 13 mei 2014, 12:12

Als je op de 'scherp' geprijsde auto's gaat is er geen ruimte voor korting.
Zoek de iets duurdere, hou de markt in de gaten, merk je dat een auto al langer staat?

Dan kan je nog wel eens korting scoren.

Staan ze scherp geprijsd zijn ze vaak binnen een dag weg.

VB:
Er stond vd week een E91 touring 325 handbak bij Schouten auto's in Ermelo.
Ding werd op internet gezet voor 14,950 ofzoiets. 2006, 85000 gelopen, M pakket en de juiste opties.
Ik wou de dag erna gaan kijken maar ik was alweer te laat....

http://www.autobedrijfschouten.nl/aanbo ... ort-int-17

RVV

Bericht door RVV » 13 mei 2014, 12:19

Verkopers in loondienst kunnen/mogen ook niet zoveel.. Probeer het bij een eigenaar/eigen baas.

Of het er gewoon dik boven opleggen. Auto uitzoeken > Samen met de vrouw er heen -> Verkoper lekker maken -> Koffie erbij -> en onder het oog/gehoor van de verkoper over die "andere" auto praten met je vrouw -> die net iets minder luxe is maar wel 2500 euro goedkoper... -> dat deze wel mooi is maar niet 2500 euro mooier.. -> dan gewoon keihard weglopen en zeggen dat je toch nog even naar die " andere" auto samen gaat kijken..

Dan de verkoper maar zijn trukendoos open laten trekken.. :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 13 mei 2014, 13:29

@ErikS: de ene staat 1 maand te koop, de andere 3 maanden. Die heeft ook nog eens de voorkeur. Het zijn dus geen auto's waarbij men rollend over straat gaat om te kopen. Het zijn misschien wel gewilde auto's maar niet de enigen in zijn soort. Wel spreken mij bepaalde dingen aan in deze twee auto's maar dat weet de verkoper niet en dat is voor elke potentiële klant ook weer anders. Ze zijn ook zeker niet de "onderkant" van de markt en staan bij de eigen merkdealer.

@Rico: LOL! Weet niet of dat wel werkt. Ik ga meestal alleen, vind ik zelf fijner :wink:

@Roy: dit was een schot voor de boeg maar met serieuze interesse. Dan vind ik het een voorstel van niets. Daar lok je geen potentiële koper mee. Ik heb het ook wel eens anders aangepakt maar nu ff een keer netjes :) Volgende keer maar weer eens op jouw manier :wink:

Fabian

Bericht door Fabian » 13 mei 2014, 13:57

RVV schreef:Verkopers in loondienst kunnen/mogen ook niet zoveel.. Probeer het bij een eigenaar/eigen baas.

Of het er gewoon dik boven opleggen. Auto uitzoeken > Samen met de vrouw er heen -> Verkoper lekker maken -> Koffie erbij -> en onder het oog/gehoor van de verkoper over die "andere" auto praten met je vrouw -> die net iets minder luxe is maar wel 2500 euro goedkoper... -> dat deze wel mooi is maar niet 2500 euro mooier.. -> dan gewoon keihard weglopen en zeggen dat je toch nog even naar die " andere" auto samen gaat kijken..

Dan de verkoper maar zijn trukendoos open laten trekken.. :wink:

Zo cliche, dat werkt echt niet bij mij. Dat klinkt als een goede aanbieding meneer, ik zou daar ook voor gaan. Succes met de aankoop! :D

Roy RS

Bericht door Roy RS » 13 mei 2014, 13:59

Nee inderdaad, zo is het ook Arthur, maar mijn ervaring is dat als je de verkoper een voorstel laat doen, dat dat de onderhandeling stukken stroever maakt. Maar er zijn ook best goeie handelaren/ verkopers natuurlijk, die wel snappen wanneer wel en niet het onderste uit de kan te halen. Wellicht is je koppie gewoon te lief, mijn manier heeft bijvoorbeeld ook prima bij een Peugeot Partner, een nieuwe gewerkt, maar dat was in november en dat helpt ook...gewoon de dealer zoeken die zijn target niet lijkt te halen, ik vond er 1 die op dat moment de auto's bijna margevrij weggaf om zo iig zijn jaarlijkse dealer bonus van Peugeot NL binnen te halen.

Wat ook ooit werkt, als je zelf te verliefd over komt, is een maatje meenemen die je moet adviseren, als je dan gaat onderhandelen kun je zo enthousiast doen als je wilt, dat hij dan zegt "neuh ik zou nog even verder kijken, ik snap dat je gek bent van deze auto, maar ik zou nog even bij een ander kijken"
Liefst een maatje wat zelf auto's verkoopt en weet waar die over praat ipv ...nou ja een vrouw, er is geen autodealer die een vrouw serieus neemt :D

Plaats reactie