Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door GTRene » 01 mar 2014, 20:05

dan zit het wellicht rond plastik/stuurhuis die piep nu de kraak weg is, die piep had je nog niet voorheen?
terwijl je aan het stuur draait iets tegen de plastic kap drukken en kijken of het veranderd.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door MParallel » 01 mar 2014, 20:25

Had je nou die u-joint in de motorruimte al ingespoten?

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door Jesper » 02 mar 2014, 18:45

Die u joint had ik inderdaad ingespoten en ik heb gisteren tegen vanalles en nog wat geduwd, maar kon niks vinden waardoor het minder erg of juist erger werd...

Heb zelf het vermoeden dat het in het contactslot, wellicht stuurslot ofzo zit.
Het kraken was overigens ontstaan na mijn eerste wd40 poging om het piepen weg te krijgen, maar dat kraken is nu dus gelukkig weg!

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door yorick » 09 mar 2014, 19:26

Geen zin om heel het topic door te lezen, maar kwam de volgende link tegen
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... eup-w-pics" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij mij was het kunststof lager aan de bovenkant stuk. Een nieuwe heeft het gepiep niet geheel verholpen. Had vandaag geen zin om verder te sleutelen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door Jesper » 10 mar 2014, 12:13

Dat zou ik nog eens kunnen proberen inderdaad. Was dat lastig te vervangen en heb je wellicht iets van een DIY?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door yorick » 10 mar 2014, 17:58

Met een beetje technisch inzicht kom je er wel. Even kort beschreven montage kunststof lager nr.2:

-stuur demonteren
-als je het contact naar stand 2 draait met gedemonteerde airbag blijft het lampje op dash branden moet gereset worden met een diagnose tool o.i.d
-borgring op de stuuras demonteren
-met een schroevendraaier het kunststoflager eruit wippen
-in omgekeerde volgorde weer monteren. Voor het terug plaatsen van de borgring moet de stuuras onder spanning gezet worden, dat is het makkelijkst met 2 man. Ik was alleen en heb een spanband om mijn stoel getrokken.

Ik heb zelfs een verhaal gehoord van een man die smeernippels heeft bevestigd om met een vetspuit heel de zaak te smeren. Binnenkort ga ik ook verder om de piep helemaal weg te krijgen. Ik ga verder met het smeren van dat onderste lager en misschien zelfs die kruiskoppelingen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door Jesper » 10 mar 2014, 18:51

Thx. Volgende week vrij, dus dan nog eens een poging wagen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door MParallel » 11 mar 2014, 00:16

Moet het contact op 2 als deel procedure, of juist dat je het niet moet doen?

Die onder spanning zetten snap ik niet. In welke richting moe je dat doen?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Zeer irritant, een piepend en krakend stuur in E36

Bericht door yorick » 11 mar 2014, 17:23

Contact in stand 2 met gedemonteerde airbag moet je niet doen indien je niet eenvoudig het lampje kan resetten. Staat er idd niet helemaal helder.

Die spanning trek je er axiaal in. Dus de stuuras naar je toe trekken, maar dat wijst zichzelf. Als je er niet aan trekt krijg je de borgring niet op zijn plaats. Of misschien is er in mijn stuurhuis iets stuk, zodat de spanning er eigenlijk niet in hoort. Maar mijn maatje Robin een bmw monteur kon zich herinneren dat de spanning normaal was.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten