E46 M3 LPG draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Flamman » 25 feb 2014, 19:44

EvdP schreef:
Flamman schreef:dit gaat je namelijk nooit dezelfde driveability geven als op benzine
Waar basseer je dat op?
Flamman schreef:daarnaast gaat er gewoon meer kaduuk dan rijden op benzine, en dat vergeet men vaak.
Je cilinderkop kan eerder stuk gaan en, afhankelijk van je LPG installatie, je LPG pomp. Andere dingen zijn mij niet bekend.


Ik baseer dat (uiteraard) op mijn eigen mening, deze is ontstaan door het met grote regelmaat rijden met auto's op LPG voor werk doeleinden.
Wat je vooral gaat merken als je kritisch gaat rijden is dat er verschil zit in de gasrespons, de snelheid van het opbouwen van het toerental (dus met name snelle acceleratie in lage versnellingen) en soms ook in de terugval van het toerental.
Dat is natuurlijk bij de doorsnee automobiel allemaal te verwaarlozen, want de berijders merken er vaak zelf niets van, maar een M3 valt niet onder deze categorie.

Om op je 2e vraag terug te komen:
Bij een LPG verbranding komt zoals eerder genoemd een hogere verbrandings tempratuur vrij waardoor o.a. Je kleppen sneller dieper in de cilinderkop slijten.
Bij een motor met hydraulische klepstoters wordt deze steeds kleiner wordende klepspeling gecompenseerd totdat de kleppen echt veel te diep in de cilinderkop liggen, en dan moet idd de cilinderkop worden vervangen of gereviseerd.
Een S54 heeft geen hydraulische klepstoters maar klepstel plaatjes en dus is het zaak om laten we zeggen elke beurt de klepspeling op te meten en elke even beurt waarschijnlijk ook de dikte van plaatjes aan te passen.
Doe je dit niet op tijd, dan wordt de klepspeling dusdanig klein dat de kleppen zullen verbranden en of er extra nokkenas slijtage kan ontstaan.
Daarnaast zullen er afhangkelijk van het type LPG installatie (LPI of drooggas) altijd extra onderhouds werkzaamheden zijn tov van benzine.
Ik noem drukken afstellen, LPG filtertje vervangen, injector een keer defect enz.

Kortom ik snap het financiële voordeel van rijden op LPG, en ook dat je graag leuk rijdt, alleen doe dit dan in een 330I oid niet in een M3

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door EvdP » 25 feb 2014, 20:05

Ik heb meerdere LPG auto's gehad. De BMW's (6 cilinders M30) hadden een conventionele installatie. Hier was het verschil in vermogen wel te merken maar geen schokkende verschillen. Ik heb een Skoda met 100 pk gehad met een Vialle installatie. Die liep op benzine bijna hetzelfde als op LPG. Alleen de acceleratie was iets langzamer. Ook heb ik een getunede Saab turbo op LPG gehad. Ook Vialle en daar heb ik het verschil tussen benzine en LPG nooit gemerkt. Ging als de brandweer en nooit gezeik. Die had dan ook iets meer vermogen dan goed voor de auto was. Daardoor kan ik me ook niet in de uitspraak vinden dat LPG ten kostte van de rijbeleving gaat. Als het vermogen iets aan de krappe kant is ga je het misschien merken, maar met een moderne installatie en wat pk's op reserve kan het in mijn ogen prima.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Flamman » 25 feb 2014, 20:22

EvdP schreef:Ik heb meerdere LPG auto's gehad. De BMW's (6 cilinders M30) hadden een conventionele installatie. Hier was het verschil in vermogen wel te merken maar geen schokkende verschillen. Ik heb een Skoda met 100 pk gehad met een Vialle installatie. Die liep op benzine bijna hetzelfde als op LPG. Alleen de acceleratie was iets langzamer. Ook heb ik een getunede Saab turbo op LPG gehad. Ook Vialle en daar heb ik het verschil tussen benzine en LPG nooit gemerkt. Ging als de brandweer en nooit gezeik. Die had dan ook iets meer vermogen dan goed voor de auto was. Daardoor kan ik me ook niet in de uitspraak vinden dat LPG ten kostte van de rijbeleving gaat. Als het vermogen iets aan de krappe kant is ga je het misschien merken, maar met een moderne installatie en wat pk's op reserve kan het in mijn ogen prima.

Ik heb het niet over vermogen maar over driveability dus de motor beleving, dat is echt wat anders.
Sommige auto's leveren zelfs meer vermogen op LPG !

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 25 feb 2014, 20:31

Laten we hier alsjeblieft niet vergeten dat een E46 M3 geen gewone motor heeft.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29347
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Luco » 25 feb 2014, 21:45

Is de motor van goud ofzo dan :bag:

TS zegt toch ook, voor de dagelijkse "normale" kilometers is gas meer dan prima, en als die door wil trappen zit er een schakelaartje op zodat je hem gewoon op benzine kan stoken.
Ook met een M3 kan je normaal rijden.
Maar als je sommige hier hoort rijden ze er alleen mee als ze hem vol door kunnen halen en op het maximum kunnen van hunzelf en de auto, nou dan zal die wel heel vaak stil staan, want dat kan op veel plaatsen niet.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Milka » 26 feb 2014, 07:33

@Luco ik lees ook soms met verbazing die ondertoon.
Als je niet na het warmdraaien van de motor elke keer doortrekt tot de rode lijn om alle 343pk te benutten
dan ben je niet M3 waardig :stom: [ja ik chargeer iets]

@Flamman, ik herken je opmerking ten aanzien van gasrespons en oppikken van toeren. Op benzine doet de auto dat allemaal net even wat beter. Dat is ook mijn ervaring, het verschil is klein, maar het is er.
Wat ik niet kan volgen is dat dit voor de M3 anders is. Want? Ja een M3 kan meer toeren draaien etc. maar blijft toch het verschil in explosie tussen lpg en benzine. Dat is toch voor elke auto hetzelfde of is het bij een M3 10 zo groot? De redenatie waarom het bij een M3 erger is kan ik niet volgen.

En stel nou inderdaad de M3 verliest 10% van zijn vermogen, dan heb je een M3 met ruwweg 300pk.
Dan verkies ik altijd nog een 300pk M3 boven een 330i. En als ik er echt even zin in heb, dan druk ik op een knopje en dan transformeert de gehele auto in een echte M3, eentje op benzine en kan ik net zo rijden als elke ander M3. Waarbij het merendeel na zo'n ritje zijn M3 in de garage zet om vervolgens in zijn DD stapt. Hoef ik alleen maar op een knopje te drukken en transformeert mijn M3 in een DD.

Tevens zijn er voor mij meer verschillen dan alleen de motor tussen een M3 en een 330i.
Onderstel, diff, looks

Ten aanzien van de verbrandingstemperatuur, feit die ligt hoger bij LPG.
Dus je blok wordt warmer, dus wanneer ik over de snelweg tuf met 130 op lpg dan wordt het blok zo warm als .... aanname dat ik 150 rijd op benzine. Zou dit zo nadelig zijn voor het blok?

In de 200k op lpg die ik inmiddels heb gereden, nog geen injector moeten vervangen, druk afstellen? ik weet niet waar op wordt gedoeld. Maar misschien doet mijn garage dat samen met het vervangen van het LPG filter elk jaar dat de auto daar zijn nieuwe APK krijgt.

Tot nu toe zit mijn vraagteken bij het punt aangehaald door 328Ti en het niet kunnen plaatsen van een ringtank. Helaas is Frank hier niet meer actief op het forum, want hij reed blijkbaar een M3 op LPG hier op het forum klik
Hij had wat echte praktijkervaring met ons kunnen delen.

Gevonden op het net, in belgie heel netjes ingebouwd
Afbeelding

en minder netjes in de uk
Afbeelding

Mogelijk komen we via S-J meer te weten over de ervaringen met een M3 op LPG

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door 328Ti » 26 feb 2014, 08:05

Ik kan (nog) niet meepraten over S50 / S52 qua onderhoud. Wel is het een feit dat er "verouderde" techniek inzit qua ontbreken hydro-klepstoters en dat S50/S52 onderdelen ook M3 money is. Kortom een hogere onderhoudsinterval t.o.v. een M52 / M54. Dit even koppelend aan het feit dat je veel kilometers gaat maken ( anders snap ik de LPG inbouw niet)

Een M54B30 (330i) is serieus snel (231pk/300Nm) en heeft een M3 US spec krukas erin liggen en redelijke hete nokken. Met een lekkere spaghetti v/e S50 en chip, zit je al snel op 260pk. Dat spruitstuk+kat wat op een M54 zit is vreselijk...

Verder ga ik binnenkort experimenteren met een M50 inlaattraject op een M52TU / M54. Dit gezien het inlaattraject is gebouwd a la Kyoto emissie gedoe. Bij het monteren v/e M50 ontstaan er 6 mooie gaatjes waar perfect de nozzles in passen (eerst met een M6 tap erin). Of het werkt weet ik nog niet, maar volgens mij moet dit gaan werken.

Ter inspiratie: toekomstmuziek in mijn Siebener :TV kijken: :
(alles al op voorraad behalve Rotrex kit, mocht iemand wat hebben liggen... :tooth: )
- M54B30 opnieuw opbouwen
- M54 inlaatnok op in en uitlaatzijde (Schrick spec)
- M50 mod: plaats voor G3 nozzles
- Chippen
- S50 spaghetti erop
- Aanpak uitlaattraject (2x 70mm buizen)
- Rotrex charger (C38)
- Bij charger aanpak oliekoeler voor automaat: ZF 5HP19 kan zonder aanpassing tot 320Nm aan, praktijk is hoger)

Geschat vermogen:
N.A.. : 270pk / 320Nm
F.I. : 350pk/440Nm

Ik zou dus mijn geld inzetten voor een mooie M54 (of Alpina) waar je met gemak LPG in kan jassen. Succes met de besluitvorming.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 12:25

Luco schreef:Is de motor van goud ofzo dan :bag: .
Als ik zo rond kijk zie ik meer motoren die niet aan de 100 pk per liter komen dan wel. Al helemaal niet atmosferisch. Alles is op elkaar afgestemd om dat vermogen per liter te leveren. Idealiter gaat er octaan 98 in, ook als je rustig rijdt. De S54 heeft 6 individuele gasklephuizen in plaats van één centrale, ook niet iets wat je op elke motor vind. Het ding draait 8500 toeren, ook niet iets wat elke motor kan en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik geloof best dat het kan, ik geloof best dat het even heel blijft, ik geloof best dat je in het slechtste geval er een cilinderkopje per jaar door jaagt (TS geeft aan een exemplaar met een hoge kilometerstand geen probleem te vinden) en ik geloof best je elke twee jaar lagerschalen moet vervangen. Dan is het nog maar de vraag of je die hele LPG installatie goed werkend krijgt zonder alles wat de S54 begeerlijk maakt om zeep te helpen.

Mijn conclusie is daarom: er zitten nogal wat haken en ogen aan het hele verhaal ik denk dat een mega hoogtoerige atmo met meer dan 100 pk per liter ook de minst voor de hand liggende keuze is om LPG in te bouwen. ik begrijp dat TS gek is van een E46 M3, ik ook één van de mooiste auto's ooit gemaakt, maar ik zou hem never nooit met een compromis willen rijden. Louter en alleen wanneer ik er mee kan rijden zoals een M3 bereden wil worden dus: octaan 98 of hoger erin en lekker toeren en af en toe flink doorhalen. Tel daarbij op dat de slijtage aan de motor groter is dan bij een rugliere S54 en bekijk eens goed wat de onderdelen kosten. Op die manier wordt het nog een behoorlijk kostbare auto om te rijden. Daarbij lijkt een M3 op gas me ook onverkoopbaar.

Mocht TS het project toch doorzetten dan zeg ik: hulde! Maar verstandig lijkt het me niet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Niels » 26 feb 2014, 12:58

Met goed onderhoud en goede behandeling van zo'n blok zie ik technisch gezien niet echt problemen. Vaker drijfstang lagers vervangen? De olie blijft veel schoner met LPG en zolang de motor belasting niet toeneemt zie ik niet in waarom. ITB een probleem? Ik zie de voordelen er ook wel van in...

Zaken waar ik tegenop zou zien:

Motorloop over het gehele toerenbereik/afstelling.
A/F waarborging (zou er zeker een meter op willen).
Extra onderhoudskosten met name qua klepspeling zoals al geopperd is (maar TS calculeert de extra kosten in dus soit)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 14:13

Niels schreef:Met goed onderhoud en goede behandeling van zo'n blok zie ik technisch gezien niet echt problemen. Vaker drijfstang lagers vervangen? De olie blijft veel schoner met LPG en zolang de motor belasting niet toeneemt zie ik niet in waarom. ITB een probleem? Ik zie de voordelen er ook wel van in...

Zaken waar ik tegenop zou zien:

Motorloop over het gehele toerenbereik/afstelling.
A/F waarborging (zou er zeker een meter op willen).
Extra onderhoudskosten met name qua klepspeling zoals al geopperd is (maar TS calculeert de extra kosten in dus soit)
Het grootste nadeel is denk ik wel dat het nog niet (vaak?) gedaan is. Je weet dus niet waar je tegenaan loopt en je weet niet hoe zich dat in de kosten gaat verhouden. Wil je op zeker spelen pak je een 330i of ga je dieselen. Ben je niet bang voor de extra kosten probeer je het gewoon met het risico dat je achteraf gezien veel geld verliest.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29347
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Luco » 26 feb 2014, 14:34

octaan van gas is hoger dan 98, dus dat argument raakt kant noch wal.
Verbranding is beter, dus zou juist beter zijn voor de olie.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 14:38

Nu ben je wel erg selectief aan het lezen Luco. Gas heeft een hoger octaangetal en brand daardoor heter. Dat lijdt tot een hogere slijtage aan de cilinderkop, voor je weer kleuterig gaat vingerwijzen: dat is niet mijn mening dat is een feit. De vraag is nu of de kop van een S54 dat aankan. Voor de olie maakt het allemaal geen flikker uit.

Toch ben ik benieuwd of TS al eens contact heeft opgenomen met specialisten ik ben benieuwd wat zij er van zeggen. Ik las op een Engels forum dat er ook iemand mee bezig is geweest maar dat het daar werd afgeraden om dezelfde redenen als hier worden aangedragen. Ik ben wel benieuwd wat een specialist er over te zeggen heeft.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Fabian » 26 feb 2014, 15:06

Voor de olie maakt het zeker wel uit.

Al eens olie afgetapt van een LPG auto? Vaak kraakhelder zoals het erin gegaan in 15.000km eerder (overdreven gesteld). Probeer dat maar eens 10km na het verversen van olie bij een benzine.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door GTRene » 26 feb 2014, 15:21

de kop opzich zal wel wat kunnen hebben als je er niet mee op het circuit gaat racen bv.
dacht dat de kleppen ook speciaal spul is van zo'n motor? en de klepzetels ook vrij sterk zijn? dacht het wel.

de rest is olie gerelateerd e.d. van zo'n S54 dus dat zou niet zo'n probleem hoeven te zijn.

dus bij een goede installatie denk ik dat je er best een hele tijd plezier van kunt hebben, vooral als je veel lange afstanden e.d. rijd, niet heel veel spannender dan op benzine denk ik.

ik weet zo niet van gescheurde koppen van zo'n S54 of kleppen? wel van de olie smering verhaal, maar das wat anders dan de brandstof kamer e.d. nu lees ik verder niet op bmw fora maar me dunkt als ze een slechte kop hadden S54 dan hadden we het hier ook wel eens gelezen op DF denk :D

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29347
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Luco » 26 feb 2014, 15:22

Petrolhead Tom schreef:Nu ben je wel erg selectief aan het lezen Luco. Gas heeft een hoger octaangetal en brand daardoor heter. Dat lijdt tot een hogere slijtage aan de cilinderkop, voor je weer kleuterig gaat vingerwijzen: dat is niet mijn mening dat is een feit. De vraag is nu of de kop van een S54 dat aankan. Voor de olie maakt het allemaal geen flikker uit.

Toch ben ik benieuwd of TS al eens contact heeft opgenomen met specialisten ik ben benieuwd wat zij er van zeggen. Ik las op een Engels forum dat er ook iemand mee bezig is geweest maar dat het daar werd afgeraden om dezelfde redenen als hier worden aangedragen. Ik ben wel benieuwd wat een specialist er over te zeggen heeft.
de enige die hier constant vingerwijst ben jij als iemand men jouw zogenaamde feiten weerlegt.
gas octaan is hoger dan die van benzine, jij begint erover dat die meer dan 98 moet hebben, voila gas is hoger.
Meer slijtage zal best wel aan de kop, maar de olie komt er schoner uit dan bij benzinemotoren, dus eigenlijk gewoon betere smering omdat er minder vervuiling van de olie is.

En zoals TS al aan heeft gegeven is het gas voor de gewone ritten, wil die hem vol doorhalen zet die hem op benzine.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door EvdP » 26 feb 2014, 15:35

De olie blijft schoon. Mijn Saab had 100 pk per liter (geblazen) en een Vialle LPG systeem. De Saab blokken staan erg bekend om Black Sludge ivm verkeerde carterventilatie. Het exemplaar wat ik had was LPG "af fabriek" (vanaf 0 kilometer). Bij 2 ton is de kop vervangen, niet veel later ging de turbo aan gort. Ik heb hem gekocht met iets van 260K op de teller en hem 60k later weggedaan (volgens mij). Ging als de spreekwoordelijke brandweer. Op de gps liep hij 235 km/u op LPG. De auto vond het niet heel prettig maar de motor liep prima. De olie zal het probleem niet zijn, de kop gaat wel eerder stuk.

De E60/61 530i met N52 / N54 kan ook op LPG. Dan zit je ook op bijna 100 pk per liter. Waarom zou die het wel kunnen? Hetzelfde geld voor de *35i exemplaren. Ook die zie je wel op LPG. Het zou mij erniet van weerhouden. Maar ik hecht dan ook iets minder waarde aan het "originaliteitsgehalte". Ik betaal liever minder dan meer voor mijn brandstof. In het geval van LPG dan, want ik gooi wel BP Ultimate in mijn 130i.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door GTRene » 26 feb 2014, 15:42

hier een cabrio m3 2005 met een prins vsi? conversie>

http://rheine-autogas.de/muenster/?p=186" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

hier ook een artikel met LPG en M3 e46>

http://www.go-lpg.co.uk/BMW_M3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

veels te veel e46 M3 lpg draadjes :D

hier nog een kort antwoordt van iemand uit 2008 al>
wieso ? ich hab einen kumpel der hat einen e46 m3 mit lpg gasanlage und der lauft super. Kein leistungsverlust, keine probleme, schon seit 2 jahren verbaut und er tankt nur 60 cent pro liter und des ding geht immer noch so gut wie davor und spart ein haufen Kohle
http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... -_E46.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 15:44

Luco schreef:
Petrolhead Tom schreef:Nu ben je wel erg selectief aan het lezen Luco. Gas heeft een hoger octaangetal en brand daardoor heter. Dat lijdt tot een hogere slijtage aan de cilinderkop, voor je weer kleuterig gaat vingerwijzen: dat is niet mijn mening dat is een feit. De vraag is nu of de kop van een S54 dat aankan. Voor de olie maakt het allemaal geen flikker uit.

Toch ben ik benieuwd of TS al eens contact heeft opgenomen met specialisten ik ben benieuwd wat zij er van zeggen. Ik las op een Engels forum dat er ook iemand mee bezig is geweest maar dat het daar werd afgeraden om dezelfde redenen als hier worden aangedragen. Ik ben wel benieuwd wat een specialist er over te zeggen heeft.
de enige die hier constant vingerwijst ben jij als iemand men jouw zogenaamde feiten weerlegt.
gas octaan is hoger dan die van benzine, jij begint erover dat die meer dan 98 moet hebben, voila gas is hoger.
Meer slijtage zal best wel aan de kop, maar de olie komt er schoner uit dan bij benzinemotoren, dus eigenlijk gewoon betere smering omdat er minder vervuiling van de olie is.

En zoals TS al aan heeft gegeven is het gas voor de gewone ritten, wil die hem vol doorhalen zet die hem op benzine.
Voor de olie maakt het niet uit daarmee bedoel ik dat lpg geen nadelige gevolgen heeft voor de olie sterker nog het lijkt zelf beter soit. Maar tijdens die gewone ritten wordt dus constant die kop heter dan bij het rijden op benzine. Een S54 is bijna een race motor die net iets minder reserves heeft aan te zetten dan een Saab op LPG of een 530i om maar eens wat te noemen. Een .30i levert natuurlijk bij lange na niet "bijna 100 pk per liter" die komt net aan aan 70 in het geval van 230 pk en aan 89 bij de 265 pk versie en levert die vermogens ook nog eens bij aanzienlijk lagere toerentallen dus dat lijkt me een veel meer voor de hand liggende keuze. De N54 staat bekend als oersterk dat zou voor mij een meer voor de hand liggende keuze zijn om gas in te bouwen dan in een M3 vooral ook als je naar het karakter van de motor kijkt. laagtoerige turbomotor versus een op en top atmo met piekvermogen.

Nevermind ik zie net in de post van GTRene dat het geen probleem is volgens de Duitsers. Dan zou ik eens met een specialist gaan praten en vragen wat er mogelijk is. Ik ben heel benieuwd wat bijvoorbeeld een firma als Prins hierover te melden heeft. Best interessante materie.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door 328Ti » 26 feb 2014, 15:47

328Ti schreef:Ik kan (nog) niet meepraten over S50 / S52 qua onderhoud. Wel is het een feit dat er "verouderde" techniek inzit qua ontbreken hydro-klepstoters en dat S50/S52 onderdelen ook M3 money is. Kortom een hogere onderhoudsinterval t.o.v. een M52 / M54. Dit even koppelend aan het feit dat je veel kilometers gaat maken ( anders snap ik de LPG inbouw niet).
Herstel: Het gaat over de S54. Ik weet even niet of de S54 reeds is uitgevoerd met een "onderhoudsvrije" cilinderkop qua klepbediening.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door GTRene » 26 feb 2014, 16:01

328Ti schreef:
328Ti schreef:Ik kan (nog) niet meepraten over S50 / S52 qua onderhoud. Wel is het een feit dat er "verouderde" techniek inzit qua ontbreken hydro-klepstoters en dat S50/S52 onderdelen ook M3 money is. Kortom een hogere onderhoudsinterval t.o.v. een M52 / M54. Dit even koppelend aan het feit dat je veel kilometers gaat maken ( anders snap ik de LPG inbouw niet).
Herstel: Het gaat over de S54. Ik weet even niet of de S54 reeds is uitgevoerd met een "onderhoudsvrije" cilinderkop qua klepbediening.
bij de dealer zeiden ze destijds...
normaal hoeft dat nooit, dat hebben wij nog niet meegemaakt hier....
bij 100.000km eventueel een controle.

let wel, bij een gezonde smering, bv die wat ik destijds had vrat (sleet) 2 of 3 (ff vergeten) stukken uit de tuimelaars via de nokkenassen (dat punt op tuimelaars) dus weinig met de plaatjes te maken maar met te kort aan smering aldaar aan die zijde...

toen de hele boel vernieuwd en tevens scherpere nokken schrick er in en sterkere (laatste type) olie pomp e.d. to be sure en sindsdien no problems in die S54

edit: dat smerings verhaal van destijds (S54) kon wellicht komen doordat ik elk weekend vaak meerdere keren(destijds kwam ik de deur nog uit :D ) langs dat punt kwam met die lange doordraaier naar links op de snelweg, dan ging je van de ene op de andere met lange doordraaier.
Dus altijd dezelfde kant op en meestal met euh...nette snelheid, was snachts denk 3<>4u en stil, destijds zeker.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Niels » 26 feb 2014, 20:51

Warmte kan een probleem zijn maar dat hangt af van de grote van de kleppen, hoe goed ze de warmte kunnen afvoeren en de vorm van de verbrandingsruimte. De S54 is niet een motor die je vaak op LPG ziet dus je bent wel een beetje aan het pionieren. Dat ie 100pk/l draait betekent niet per se dat ie gevoeliger is alleen maar dat ie meer toeren draait dan een minder hoog vermogende atmo. Afstelling is zoals gezegd wel een punt maar als TS alleen gaat trappen op benzine en kilometers vreet op LPG dan zie ik nog steeds niet echt problemen. Over het algemeen is de S54 een tamelijk sterk sport motortje imho ook al zal een tammere grote motor zoals een M54 een betere keuze zijn.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Flamman » 26 feb 2014, 21:19

328Ti schreef:
328Ti schreef:Ik kan (nog) niet meepraten over S50 / S52 qua onderhoud. Wel is het een feit dat er "verouderde" techniek inzit qua ontbreken hydro-klepstoters en dat S50/S52 onderdelen ook M3 money is. Kortom een hogere onderhoudsinterval t.o.v. een M52 / M54. Dit even koppelend aan het feit dat je veel kilometers gaat maken ( anders snap ik de LPG inbouw niet).
Herstel: Het gaat over de S54. Ik weet even niet of de S54 reeds is uitgevoerd met een "onderhoudsvrije" cilinderkop qua klepbediening.

Zoals in mijn eerdere post vermeld heeft ook de S54 afstel plaatjes voor de klepspeling.
Dit is niet ouderwets, deze constructie is lichter en sneller in beweging waardoor er gemakkelijker hoger toerentallen behaalt kunnen worden. Dit maakt het rijden op LPG dus wel duurder dan een motor met hydraulische stoters.

Vwb olie, ik vindt het knap dat iemand aan de oliekleur kan zien wat de toestand/kwaliteit is.
Betekend dit dan ook dat de altijd zwarte olie van een diesel aan vervanging toe is ?
Om een lang verhaal korter te maken de olie en de lagerschalen hebben mijn inziens geen zwaarder leven dan gewoon op benzine gebruik, de olie is wellicht sneller op temperatuur maar bereikt ook hogere temperaturen.

Vwb brandstof, ja LPG heeft idd een hoger octaan getal dan benzine octaan 98, maar waarom wordt er octaan 98 voorgeschreven voor een M motor, zodat de ontsteking vroeger kan om er meer vermogen uit te halen zonder dat er pingelen optreed.
Het nadeel van de ontsteking vervroegen is dat verbrandingstempratuur omhoog gaat en dat wil je niet nog meer op LPG.

Nogmaals TS, maak je eigen keuze ik vindt een E46 M3 ook een top auto en snap je daarin volledig, als je je maar bewust bent van de eventuele gevolgen die het met zich mee kan brengen, en natuurlijk de vele honderden alternatieven die er mogelijk zijn.
Persoonlijk zou ik dus gaan voor een non M diesel of misschien wel juist een M diesel !
(Met een heerlijk laag cetaan getal want dan gaat het niet snel .... :lollerdelol: )

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door GTRene » 26 feb 2014, 21:39

grappig, deze M3 heeft LPG met 120.000km nwe cilinderkop en lager schalen enz enz en nog 1.5 jaar garantie op de motor... Prins installatie schijnbaar.

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-m3-smg-motor-" onclick="window.open(this.href);return false;überholt-lagerschalen-neu-lpg-gladenbach/188607752.html?&lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=45&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&fuels=GAS&fuels=LPG&fuels=CNG&negativeFeatures=EXPORT&ticket=ST-326651-647PRafWrff4vHMfB23u-mycas46-1_c01_4201
Zum Verkauf kommt hier mein M3 SMG. Der Wagen befindet sich optisch wie auch technisch im gepflegten Zustand.

Erst letzten August ist der Motor beim M-Spezialist und Rallyefahrer Axel Nörenberg, vom Autoservice Ostmann, überholt worden. Lagerschalen, Zylinderkopf, Kopfdichtung und Zündkerzen sind neu gekommen, Motorblock + Zylinderkopf wurden feingeplant und die Ventile neu eingestellt, Öl und Filter sind natürlich auch neu rein gekommen. Nach 2000km einfahren bekam er dann beim Autoservice Ostmann nochmal einen frischen Ölwechsel mit Filter und die Ventile wurden noch einmal perfekt eingestellt. Der Motor hat noch 1,5 Jahre Garantie.

Der Motor ist somit im ausgezeichneten Zustand, liefert super Kompressionswerte, hat volle Leistung und läuft sauber wie ein Uhrwerk.

In meinem M3 ist eine hochwertige Gasanlage von Prins (80L) verbaut durch die, wenn man will, sehr sparsam mit dem M3 unterwegs sein kann! Die Anlage ist nun ca. 5 Jahre verbaut und funktionierte immer ohne Probleme.

Ansonsten sind am Wagen noch Distanzscheiben, ein org. CSL Carbon Diffusor und ein Eisenmann Auspuff montiert. Originalteile sind dabei.

An Mängeln sind ein Kratzer seitlich an der Heckstosstange zu erwähnen, der ausgebessert wurde und ein Kratzer links in der Seitenwand, hinter der Tür.

Bei weiteren fragen einfach anrufen.

Bitte keine "was is lezde breis" Anrufe, verschenkt wird der Wagen sicher nicht und auch nicht getauscht
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Petrolhead Tom » 26 feb 2014, 21:42

Nice! Het kan dus makkelijk! Waarom dan niet een kant en klare kopen? :D

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: E46 M3 LPG draadje

Bericht door Dickh. » 27 feb 2014, 07:08

Bij mijn gasboer staat momenteel een Ferrari 456 voor LPG ombouw. Hij krijgt klanten uit heel Europa voor "vreemde" LPG projecten. Mijn T5 heeft hij ook gedaan. Ding liep op LPG harder dan op benzine. Heb er helaas slechts 1,5 jaar en 70.000km mee gereden maar liep toen nog net zo mooi als nieuw. Ik zou het wel aan durven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Kadett en 2 gasten