EvdP schreef:Waar basseer je dat op?Flamman schreef:dit gaat je namelijk nooit dezelfde driveability geven als op benzine
Je cilinderkop kan eerder stuk gaan en, afhankelijk van je LPG installatie, je LPG pomp. Andere dingen zijn mij niet bekend.Flamman schreef:daarnaast gaat er gewoon meer kaduuk dan rijden op benzine, en dat vergeet men vaak.
Ik baseer dat (uiteraard) op mijn eigen mening, deze is ontstaan door het met grote regelmaat rijden met auto's op LPG voor werk doeleinden.
Wat je vooral gaat merken als je kritisch gaat rijden is dat er verschil zit in de gasrespons, de snelheid van het opbouwen van het toerental (dus met name snelle acceleratie in lage versnellingen) en soms ook in de terugval van het toerental.
Dat is natuurlijk bij de doorsnee automobiel allemaal te verwaarlozen, want de berijders merken er vaak zelf niets van, maar een M3 valt niet onder deze categorie.
Om op je 2e vraag terug te komen:
Bij een LPG verbranding komt zoals eerder genoemd een hogere verbrandings tempratuur vrij waardoor o.a. Je kleppen sneller dieper in de cilinderkop slijten.
Bij een motor met hydraulische klepstoters wordt deze steeds kleiner wordende klepspeling gecompenseerd totdat de kleppen echt veel te diep in de cilinderkop liggen, en dan moet idd de cilinderkop worden vervangen of gereviseerd.
Een S54 heeft geen hydraulische klepstoters maar klepstel plaatjes en dus is het zaak om laten we zeggen elke beurt de klepspeling op te meten en elke even beurt waarschijnlijk ook de dikte van plaatjes aan te passen.
Doe je dit niet op tijd, dan wordt de klepspeling dusdanig klein dat de kleppen zullen verbranden en of er extra nokkenas slijtage kan ontstaan.
Daarnaast zullen er afhangkelijk van het type LPG installatie (LPI of drooggas) altijd extra onderhouds werkzaamheden zijn tov van benzine.
Ik noem drukken afstellen, LPG filtertje vervangen, injector een keer defect enz.
Kortom ik snap het financiële voordeel van rijden op LPG, en ook dat je graag leuk rijdt, alleen doe dit dan in een 330I oid niet in een M3