MX-5 1.6 NA

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

MX-5 1.6 NA

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 10:22

Deze auto verdient nu wel een eigen draadje.

Afbeelding

Het is een 94-er, origineel Nederlands geleverd en tot nu toe nog redelijk origineel.
Het is een 1.6, wat ik zelf het fijnste Mx-5 motortje vind. Hangt standaard al lekker aan het gas en dat telt voor mij meer dan 't aantal pk's (115). Het interieur is netjes. Het stoffen dak nieuw, de lak is gewoon 20 jaar oud.

De afgelopen tijd heeft mijn maatje Daniel een enorme berg werk verzet. Vorig jaar hebben we een waslijst afgewerkt voor de apk en de auto weer technisch in orde gemaakt. Toen de APK erop zat heb ik er een tijdje in gereden, maar ik wilde de auto verkopen. Ik had er geen tijd voor. Kind, werk, teveel dingen die tijd opslokten.

Er zat een klein plekje in één van de dorpels, dus die wilde ik voor de verkoop gelast hebben. Toen Daniel de slijptol erin zette stuitte hij op vreselijk veel roest tot helemaal bovenin de dempertoren aan toe! Het spatbord zat los van de body. Vreselijk. Eigenlijk gewoon total loss, economisch gezien.

Waar bij mij de moed meteen in de schoenen zakte, werd Daniel juist vreselijk fanatiek en hij bedacht een plan (waarin hij mede 'aandeelhouder' van de auto werd en we de auto na afloop zouden verkopen in goede staat).

Gisteravond liet hij weten dat de auto voor het eerst in maanden weer rijdt. Aangezien mijn originele diff defect was heb ik die meteen laten vervangen door een Torsen sper van een 1.8, met 1.8-aandrijfassen en al. Je voelt hem al aankomen, ik heb besloten om de auto te houden en Daniel gewoon te betalen voor deze enorme vriendendienst!

Dus ik heb nu nog steeds dezelfde auto als eerst, maar wel een basis waarvan ik op aankan. En ik spreek over basis, omdat ik de auto in kleine stapjes verder wil aanpassen naar mijn wensen. Het moet voor mij de ideale stuurmansauto worden die ik zowel dagelijks, als voor de fun in kan zetten. Ik wil er nu vooral veel mee gaan rijden en reizen. Het zal mijn interpretatie worden van als Magnus Walker een MX-5 zou bezitten, maar dan op mijn manier, haha.

Wat kun je in dit draadje verwachten?
Vanalles!
Bij Cav weet je 't maar nooit. Ik ben zo impulsief als de pest, maar ik heb wel een plan.

Dennis Cavallino

Re: MX-5 1.6 NA

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 10:24

De wensenlijst:
- Dagelijks inzetbare rijdersauto (betrouwbaar en leuk sturend dus).
- Fotogeniek dankzij vleugje retro/vintage.
- Circuitwaardig, maar geen full cage.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 feb 2014, 10:25

Nou, dan ben ik benieuwd. Leuk iig en veel plezier er (weer) mee :thumbup:

Metchu

Bericht door Metchu » 12 feb 2014, 10:27

goede keus Dennis! mx5=plezier!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 10:54

Genoeg te doen voorlopig.

Dorpels afwerken / spuitwerk / striping vs stickers
De dorpel staat nu in de plamuur, na het laswerk. Dus die moeten afgewerkt worden.
Aangezien ik de velgen gun metal ga spuiten, zal ik boven de dorpels iets van die kleur terug laten komen waarschijnlijk als striping. Hoe en wat, ga ik gewoon uitproberen. Veel voorbeelden gezien online, maar niet precies wat ik wil. Eigenlijk wil ik ook zo'n grote ronde sticker erop zoals deze 240Z heeft:

Afbeelding

Filmpje van die auto op Petrolicious:

De originele velgen zonder kapjes zien er met een beetje fantasie ook zo uit als ze donkergrijs/gun metal zijn gespoten. Dat spuiten doe ik zelf. Intussen heb ik twee setjes velgen bij de auto, het andere setje wordt goudkleurig/brons. Dat past dan weer erg bij deze stijl:

Afbeelding

Onderstel
Het onderstel is nu nagenoeg standaard, op verlaging na. Aangezien ik geen Cup ga rijden, begin ik met een goedkoop V-Maxx onderstel, maar dan wel de XXtreme variant met demperinstelling (20 clicks). Gewoon om zelf te ervaren hoe dat onderstel is en het budget beperkt te houden, zodat ik tzt zaken zoals de stabi's kan upgraden. Doordat het onderstel instelbaar is in hoogte en demping kan ik lekker een beetje rommelen. Vind ik leuk voor de hobby/vrije tijd. Niet al te moeilijk sleutelwerk. Beetje zelf leren uitlijnen enzo.

De standaard stabi voor zit op beugels die tijdens het rijden bewegen, in de cup mag je niets aanpassen, maar ik ga dat door driehoekjes vast te lassen verstevigen. Schijnt een enorm verschil te maken als je door bochten rijdt. Als ik dat verschil merk is het mooi om daarna een dikkere/instelbare stabi voor te monteren. Achter komt dan later weer als upgrade. Stap voor stap ontdekken wat 't doet op deze auto.

Onderhoud
Vorig jaar heb ik al vrijwel alle vloeistoffen vervangen, maar nog niet al het onderhoud is afgerond. Ik heb een distributieriem set gekocht vorig jaar, dus dat moet er allemaal op. De bougies moet ik ook nog vervangen. Tzt komen er nog dikkere bougiekabels op, als ik ook het vermogen licht wil laten stijgen.

Remmen
De remblokken ga ik vervangen door EBC Yellowstuff
Verse Dot 5.1 of Racingblue remvloeistof, misschien dan meteen staalomvlochten remslangen monteren voor beter pedaalgevoel.

Zitpositie
Er komen racekuipjes in, of in ieder geval op de bestuursplek. Eerst ga ik de originele stoel aanpassen door de zithoogte te verlagen door het kussen eruit te halen.
De originele Momo vervang ik door een Momo Prototipo. Die is iets meer deepdish en meer retro/vintage. Kost geen drol, wel heel erg Magnus Walker... En die jaren '70 race/rallystijl vond ik al cool voor ik van die vent gehoord had. :ken ik jou:

Stijfheid en veiligheid
In de toekomst wil ik me dan meer gaan richten op de stijfheid van 't chassis. De MX-5 is zo slap als een vaatdoek. De mijne is een 94-er, dus die heeft standaard al enkele extra braces (thv bak en diff).

Aangezien ik geen volledige rolkooi wil, maar wel iets van een beugel en extra stijfheid ligt een Hard Dog voor de hand. Daarin zijn verschillende varianten, met zelfs eentje die uitneembare beugels achter de deuren heeft. Dat zou ideaal zijn. Een andere optie is om zelf een 'kooi/beugel' te laten lassen. Wat mij mooi lijkt is als er een stevig frame achter de stoelen wordt gelast tussen de twee toren die daar zitten en daarop dan een beugel staat achter de bestuurder, een 3- of 4 punts beugel zoals je in oude racers zag, zoals de Cobra.
En dan nog een gelaste buis in de deuropening ofzo, wat instappen lastiger maakt, maar niet te moeilijk en wat wel een enorme verbetering is voor de stijfheid (en een beetje voor de veiligheid). Dat komt allemaal nog wel dus. Mogelijkheden genoeg.

Snelheid
Ik wil nog niet tever in de toekomst kijken (throttle bodies zou de weg zijn die ik ooit wil bewandelen), maar ik wil de auto wel richting Cup-specs tillen. Kop vlakken. Ontsteking vervroegen. Ron 98 tanken. K&N 57i kit monteren met wat extra frisse lucht naar de inlaat toe. Uiteraard kun je nog een paar stappen verder gaan door 't blok te (laten) reviseren met andere zuigers, maar dat is nu nog tever van mijn bedshow.

En een leuke uitlaat mag dan ook niet meer ontbreken. Dat laatste staat weer los van cupreglementen, dus een mooi RVS systeem met 4-in 1 spruitstuk lijkt me wel mooi, net als een pijpje in 't midden zoals bij oude racers (zoals die 240z hierboven, Mini's, Alfa 75, Lotus Elan en de Ringmazda!). De kont vind ik altijd erg girly van de MX-5, meer nog dan de voorzijde. Dus ik vind de Ringmazda kont wel vet met al die gaten die Ton erin heeft geboord. Staat erg stoer. Al heeft Ton 't daar niet voor gedaan.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 12 feb 2014, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 12 feb 2014, 11:00

Goed bezig Dennis! :thumbup:

Zwarte watanabe's blijft dik onder een MX-5:

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 11:06

Jazeker!

De originele Daisies in 't donker vind ik goed genoeg. Ik wil sowieso op 14 inch blijven. En die originele wieltjes vind je overal. Hou je geld over voor verschillende setjes met allerlei soorten bandjes (semi slicks, M&S en gewone banden voor op straat/roadtrips).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 11:09

De originele bolletjes/daisy's met gepolijste velgrand:
Afbeelding

Ik ga dan voor simpel: gewoon helemaal gun metal / donkergrijs metallic. Vind ik net iets stoerder, omdat de velg dan iets groter lijkt.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 12 feb 2014, 11:12

Dat vind ik dan weer een beetje goedkoop ogen.

Zijn wel echt superveel leuke dingen te doen met een (rode) MX-5. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 11:16

Vandaag retro spiegels gekocht via MP. De originele spiegels vind ik erg irritant (je ziet er vrijwel niets in) en ze zijn veels te groot en lelijk. Dit lijken een beetje Opel GTE spiegels van de Manta, maar dan anders. Ze zijn deels chrome en deels zwart, dus ik moet ze even helemaal matzwart plastidippen.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 12 feb 2014, 11:17

Dat zijn nog eens plannen Dennis :)

Zoals je weet heb ik er sinds twee jaar ook eentje en hij bevalt uitermate goed. Het feit dat ik er als hobby-auto die alleen van maart tot oktober op de weg is toch 8.000 km per jaar mee rijden zegt al genoeg :). Ik had in eerste instantie ook "wilde" plannen met stabi's, ander onderstel, uitlaat etc. maar ik ben tot inkeer gekomen en besloten om dat niet te doen. De destijds 2e hands aangeschafte in hardheid verstelbare GAZ-set ligt nog steeds op de plank in mijn loods. Heb natuurlijk wel iets gedaan maar niet zo heel veel:
- 15" NB-velgen met vers rubber
- verse olie, koelvloeistof, bak-olie, diff-olie, K&N paneelfilter en benzinefilter
- verse bougies en dikkere 8,5 mm kabels
- kofferbakverlichting (wel praktisch)
- OMP suède deepdish suurtje

Uiteraard een keer goed gepolijst en in de wax e.d. gezet maar dat moet ook wel met je eigen detailbedrijfke. Vriend van me heeft ook een NA, maar die is inderdaad voorzien van allerlei verstevigingen, harder onderstel, dubbele uitlaat etc... Heb er wel eens in gereden en het gaat bij wijze van spreke als een kart de hoek om, maar je voelt ook wel weer alles met dat onderstel en zo'n uitlaat is op weg naar de mooie Alpenpassen verre van comfortabel. Ja, het is heerlijk sportief op die manier maar het doet nogal afbreuk aan het originele NA-concept.

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 11:20

Op mijn computer kwam ik nog een oude tekst tegen die ik al eens had getikt (denk op gummen ofzo)
Het verhaal van de afgebroken boutjes en mijn MX-5

Afbeelding

Mazda MX-5
NA met de bekende 1.6 16v met 115 pk
Stoffen kap met uitritsbare achterruit (2012)
Bouwjaar: 1994, origineel Nederlandse auto zonder poespas

Het doel is om de auto stap voor stap te modificeren naar mijn smaak. Steeds zal ik afwegingen maken tussen smaak en prestaties. Ik neig naar de retro/vintage kant en daarbij moet ik zeggen dat ik nóóit een rode MX-5 wilde, tot ik enkele fraai gemodificeerde exemplaren zag en nu wel een beeld in gedachten heb hoe de mijne eruit moet zien zodat ik hem cool vind. Deze auto moet mij qua rijden vooral heel veel plezier bieden in de omgeving rond mijn huis (= Groene Hart) terwijl hij dagelijks inzetbaar blijft. Dat ik er ook trackdays mee kan doen is mooi meegenomen, maar geen streven.

Het rijplezier op smalle wegen in de polders en bochtige dijkwegen staan voor mij ver boven acceleratie, topsnelheid en rondetijden. Daarnaast moet de auto zowel bij droog als nat weer een spectaculaire rijbeleving kunnen bieden. Ik hoef niet alle bochten van een circuit aan elkaar te driften, maar ik wil zo nu en dan gewoon even dwars. Voor mij geen turbo of compressor. PK's vind ik niet zo belangrijk. Wel heb ik de Max5 Cup-racers in mijn hoofd als benchmark. Vooral het late remmen heeft indruk op mij gemaakt. Gemiddeld rijden die jongens met een pk of 130 rond en dat is ruim voldoende.

Verhaal vol frustraties
Er was eens een afgebroken boutje. Op een dag kwam er nog een afgebroken boutje bij. Een tapeind wist zijn weg ook naar dit feestje te vinden, maar toen kwam er een grote boze reus met kilo's kruipolie, IMAL en een HELE GROTE HAMER. De frustraties heb ik inmiddels aan de kant geschoven en ik ga er vanaf nu vol voor om van mijn MX-5 de auto te maken die ik wil. Toch zal ik een paar dingen van de meegemaakte 'ellende' opsommen alvorens de leuke kanten van het verhaal op tafel komen. Deze MX-5 had ik een tijd op het oog, maar ik vond de vraagprijs te hoog, hij stond te ver weg en ik had samen met Daniel een blauwe Miata gekocht om op te knappen en daarna weer te verkopen.

Toen de blauwe binnen een week was verkocht, zag ik opeens dat de vraagprijs van deze rode drastisch verlaagd was. Ik belde de eigenaar op en hij bleek serieuze geldproblemen te hebben waardoor hij heel snel cash nodig had. Dat verklaarde meteen waarom de auto niet verzekerd was, geen APK had en geschorst rondreed (!). Wel had hij in de maanden ervoor nog flink wat geld uitgegeven aan de auto. Hij raakte vanaf dat moment van de regen in de drup en de MX-5 werd een blok aan zijn been. Vandaar die hoge vraagprijs in eerste instantie en de paniekerige prijsverlaging enkele maanden later.

Maar goed, wat kocht ik?
Een MX-5 uit 1994 met 1.6-je. Rood, origineel Nederlands, met een nieuw stoffen dak met uitritsbare achterruit. Het is een auto zonder al teveel toeters en bellen. Geen airco, geen stuurbekrachting, geen airbags, maar wel elektrische ramen. Precies de uitvoering die ik zocht, omdat ik dan t.z.t. gladde deurpanelen kan plaatsen, of een kooi/dwarsbalk langs de deur kan plaatsen zonder rekening te hoeven houden met raamslingers.

Het interieur is tot nu toe nog onverprutst. De 14-inch bolletjesvelgen (daisies) die ik zo graag op een MX-5 wil zaten eronder. Achter nieuwe bandjes, voor gebruikte (waarvan er 1 steeds leegloopt). De remmen waren voor vernieuwd met originele blokken en schijven. Wel moest de auto een beurtje hebben en zou de distributieriem binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden. Kortom, het grootste probleem voor mij was dat ik een auto kocht zonder APK. Daar heb ik mij flink in vergist. Understatement. :)

APK afkeur
Ik ging voor het eerst naar een adres hier in de buurt waar ze de APK keuring voor 10 euro aanboden. Het werd anderhalf A4-tje aan afkeurpunten. Een korte samenvatting van het lijstje:
- Band RV vervangen
- Dorpels lassen
- Bodemplaat lassen
- Fusee- en stuurkogels
- Ruitenwisserbladen
- Verstopte en niet goed gerichte ruitensproeier
- Stabi reactiestang RA vervangen (rubber + bout foetsjie)
- Remleidingen LV RV
- Veren LA en RA gebroken
- Draagarmrubbers voor
- Handrem werkt niet
- Remklauw achter
- Remschijven en blokken achter

Ondanks dat ik prima te woord werd gestaan en ze mij probeerden te adviseren had ik geen goed gevoel bij de toko. Een uurtarief van 65 euro deed me ook schrikken. Die 10 euro moest ik ook meteen aftikken, terwijl ik gewend ben om pas te betalen na herkeuring. Als ik geldwolfjes wil zien, ga ik wel naar de PC-Hooftstraat. Deze APK-keurmeester was op zoek naar werk, of legde op iedere slak een snufje zout.

Gelukkig had ik niet de volle mep betaald voor de auto, want ik zag het totaal niet meer zitten met al dit soort gezeik. Ik wilde gewoon rijden zonder te sleutelen, want daarom kocht ik zo'n MX-5 juist, en pas in een later stadium gaan sleutelen om modificaties door te voeren. Mijn maatje Daniel keek eens kritisch naar de opgestelde lijst en wist mij te overtuigen dat het allemaal wel meeviel en sommige afkeurpunten onzin waren. Samen met zijn twee rechter handen ging ik aan de slag om de terechte punten aan te pakken.

De ene bout was nog niet afgebroken, of de volgende diende zich alweer aan. Wederom zakte mij de moed in de schoenen. Nog nooit had ik zoveel drama in zo'n korte tijd voor mijn gevoel. Het was vooral de teleurstelling dat ik dit zelf niet voorzien had in mijn enthousiasme, want de problemen waren te overzien. Nu ik weet dat die bouten steeds afbreken of dol draaien, ga ik anders te werk. Ik neem meer tijd, spuit alles in met kruipolie in de dagen voorafgaand aan een klus(je) en ik lees uitgebreid handleidingen door. Die zijn op internet allemaal te vinden en diverse mensen hebben op hun youtube-kanaal handige filmpjes vol tips&tricks geplaatst die mij als sleuteln00b helpen (lees: die mij overtuigen dat ik Daniel moet bellen voor hulp, haha!).

Bij mijn vaste APK-adres kwam de auto zonder problemen door de keuring na de werkzaamheden die Daniel en ik hadden uitgevoerd. Tussen neus en lippen door reed ik wel steeds met de auto en dat was dolle pret en door de plannen die ik qua modificaties had gemaakt, kwam mijn enthousiasme weer terug. Na de APK maakte ik de nodige kilometers, zelfs met dochterlief naast mij in haar MaxiCosi kinderstoel die wonderwel past! Ze vindt het fantastisch om met de MX-5 mee te rijden.

Helaas was de euforie weer van korte duur. Ergens in de aandrijflijn brak iets af tijdens het rijden. Sindsdien hoor ik een geratel, waarschijnlijk uit het diff. In de afgelopen tijd verzamelde ik al de nodige goodies om de auto echt goed aan te pakken, inclusief een Torsen LSD (sperdiff).

Mods/Onderhoud/Reparaties:
- Nieuwe veren (-40mm) en dempers gemonteerd
- Remklauw gangbaar gemaakt
- Handrem afgesteld
- Fusees en stuurkogels vervangen
- Olie + filter vervangen
- Luchtfilter vervangen (ook al komt er een K&N setje op, ik wilde eerst de basis 'voelen').
- Bougies
- Versnellingsbakolie ververst (schakelt aanzienlijk beter, maar olie in turret moet nog, inclusief vervangen van de nylon ringen e.d.).
- Diffolie heb ververst, maar dat bood geen soelaas tegen nare geluid, dus ik heb een 1.8 NB Torsen LSD (+ cardan, aandrijfassen etc.) gekocht die ik nog moet monteren. Die krijgt dan meteen nieuwe olie + LSD adaptief.
- Stabilisatorstang achter monteren (afgebroken bevestigingsbouten lassen aan subframe) en nieuw reactiestangetje plaatsen
- Uitlijnen
- Rode lak was afgelopen maanden roze geworden. Dit heb ik licht gepolijst en in de was gezet. Bling bling.

Komende fase
- Daisies spuiten (Gunmetal) met nieuwe voorbandjes (Kumho's) en auto laten bestickeren
- Linker dorpel lassen (zowel voor als achter heeft hij beginnende roest)
- Originele MOMO vervangen door Momo Prototipo (deepdish met retro uitstraling)
- Stoelzittingen verlagen
- Armleuningen aan binnenzijde verwijderen en evt DIY deurpanelen plaatsen
- Voorspoiler van Espace op maat maken en monteren
- Ducktail achterspoiler bestellen
- Rolkooi op maat laten maken (in retro style)

Daarna denk ik in dit soort stapjes die nog wel haalbaar zijn:
- K&N kit, kop vlakken, ontsteking vervroegen, Ron 98, misschien open uitlaatsysteem (met 4 in 1 spruitstuk)
- Betere remblokken monteren, teflon staalomvlochten remleidingen
- Kuipstoelen monteren met racegordels
- Instelbaar onderstel

Grote wens:
- ITB's op basis van Honda's GSXR 600/1000 gaskleppen met Megasquirt oid, of gewoon helemaal old school: twee dubbele carburateurs! Maar ik herinner mezelf dan meteen aan het volgende: weg dagelijkse inzetbaarheid. Vooral het verbruik nekt je. Om over geld qua aanschaf maar niet te spreken, want DIY is niet mijn sterkste kant bij projecten die boven mijn pet gaan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 11:28

@Paskal:

Ja doelen verschillen. Van deze wil ik gewoon een straatracertje maken die maximaal de bocht door kan (binnen mijn budget dan) en ik heb niets met de 15 inch wielen (ook niet uit de Cup), ik vind de originele wieltjes zo cool. Wel vind ik de hollow spokes interessant vanwege 't gewicht. Misschien dat ik die nog een keer scoor voor een setje semi-slicks. Ik ben ook geen poetser (al sta ik mijn auto wel met 2 emmers te wassen en ben ik heel lang bezig om ieder kiertje na afloop te drogen, chauffeurstik). De lak mag krasjes hebben, hier en daar dof worden en patina ontwikkelen. Ik heb de mijne weleens gepoetst/gewaxt trouwens, zodat 'ie weer rood werd. Misschien eens (per jaar) even goed doen.

Verder eens dat het concept af-fabriek gewoon goed was. Ook het geluid trouwens. En het onderstel hoef je eigenlijk niets aan te doen. Ik wil het ietsjes extremer dan dat. Iets meer fun, bad boy. Iets meer rauw.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 feb 2014, 13:21

Het zijn natuurlijk spectaculaire autootjes. Ik vind het wel jammer dat er niet lekker in pas. Ik ben benieuwd wat je er verder van gaat maken Dennis, Plannen klinken goed! :D

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 12 feb 2014, 13:47

Petrolhead Tom schreef:Het zijn natuurlijk spectaculaire autootjes. Ik vind het wel jammer dat er niet lekker in pas. Ik ben benieuwd wat je er verder van gaat maken Dennis, Plannen klinken goed! :D
Ik die van LuukvK pas ik niet lekker, maar in die van Dennis Noten wel weer..
Het verschil zit hem in het stuur, geloof dat Dennis een Momo (oid) heeft, en Luuk het originele stuur.
Probeer er eens eentje met een Momo Tom!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 feb 2014, 13:53

Ik had een klein sparco stuurtje en had altijd het gevoel dat ik net iets meer ruimte zou willen hebben voor de wat grotere afstanden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 15:39

Een andere, of aangepaste stoel doet veel. Je kunt daar zo een cm of 5 mee winnen en dat is veel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 15:42

Een airbagstuur vs standaard (= Momo) scheelt een beetje, maar een deep dish 35cm stuur voegt echt iets toe. Zit en stuurt veel beter. Aangezien Momo origineel is, is een Momo als vervangend stuur logisch. De Prototipo is dan de beste/mooiste en meest betaalbare keus: 159,- euro.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 feb 2014, 15:44

Klopt maar dan zit je nog met de been en hoofdruimte. Ik ben een paar keer met de MX5 een dag op pad gewest en het was dolle pret maar ik kwam er geradbraakt uit omdat ik niet lekker zat en gewoon overal ruimte te kort kwam. In de S2000 heb ik dat veel minder.

1,90 meter is denk ik gewoon te lang voor een MX5 met standaard stoelen. Ik wil er nog wel een keer één bij hebben maar niet meer als enige auto.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 15:51

Als je je stoel aanpast, of vervangt, win je juist hoofd en beenruimte!

Stoel aanpassen = stof eraf, kussen eruit, stof terug. Scheelt een hoop. Kost niets. Als de mijne klaar is moeten we maar ff meeten/meten.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 12 feb 2014, 17:03

Toffe plannen Dennis! :headbang:

Ik heb een tijdje terug ook in de Kaathoven-mobiel gereden, en dat paste net met m'n 1,97m. Dat was wel na een afslankingskuur van zowel stoel als bestuurder, anders was ik niet ver gekomen... :tooth:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 17:30

Zo is dat, lightweight is in!

Ben nu 30 kilo lichter t.o.v. all time high (2006). 15 kilo minder dan een jaar geleden.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 feb 2014, 18:23

Klassiek Italiaans ogende wagen van maken misschien?

http://www.retroforza.com/?page=gallery

:df:
Bijlagen
Retroforza MX5.jpg
Retroforza MX5.jpg (8.04 KiB) 4370 keer bekeken

Peric

Bericht door Peric » 12 feb 2014, 18:32

Of niet!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 feb 2014, 19:00

LOL, nee ik ken al die dramatische dingen. Mijn MX-5 houdt gewoon de klapkoplampen en die staan 24/7 fier overeind.

Plaats reactie