Het verhaal van de afgebroken boutjes en mijn MX-5
Mazda MX-5
NA met de bekende 1.6 16v met 115 pk
Stoffen kap met uitritsbare achterruit (2012)
Bouwjaar: 1994, origineel Nederlandse auto zonder poespas
Het doel is om de auto stap voor stap te modificeren naar mijn smaak. Steeds zal ik afwegingen maken tussen smaak en prestaties. Ik neig naar de retro/vintage kant en daarbij moet ik zeggen dat ik nóóit een rode MX-5 wilde, tot ik enkele fraai gemodificeerde exemplaren zag en nu wel een beeld in gedachten heb hoe de mijne eruit moet zien zodat ik hem cool vind. Deze auto moet mij qua rijden vooral heel veel plezier bieden in de omgeving rond mijn huis (= Groene Hart) terwijl hij dagelijks inzetbaar blijft. Dat ik er ook trackdays mee kan doen is mooi meegenomen, maar geen streven.
Het rijplezier op smalle wegen in de polders en bochtige dijkwegen staan voor mij ver boven acceleratie, topsnelheid en rondetijden. Daarnaast moet de auto zowel bij droog als nat weer een spectaculaire rijbeleving kunnen bieden. Ik hoef niet alle bochten van een circuit aan elkaar te driften, maar ik wil zo nu en dan gewoon even dwars. Voor mij geen turbo of compressor. PK's vind ik niet zo belangrijk. Wel heb ik de Max5 Cup-racers in mijn hoofd als benchmark. Vooral het late remmen heeft indruk op mij gemaakt. Gemiddeld rijden die jongens met een pk of 130 rond en dat is ruim voldoende.
Verhaal vol frustraties
Er was eens een afgebroken boutje. Op een dag kwam er nog een afgebroken boutje bij. Een tapeind wist zijn weg ook naar dit feestje te vinden, maar toen kwam er een grote boze reus met kilo's kruipolie, IMAL en een HELE GROTE HAMER. De frustraties heb ik inmiddels aan de kant geschoven en ik ga er vanaf nu vol voor om van mijn MX-5 de auto te maken die ik wil. Toch zal ik een paar dingen van de meegemaakte 'ellende' opsommen alvorens de leuke kanten van het verhaal op tafel komen. Deze MX-5 had ik een tijd op het oog, maar ik vond de vraagprijs te hoog, hij stond te ver weg en ik had samen met Daniel een blauwe Miata gekocht om op te knappen en daarna weer te verkopen.
Toen de blauwe binnen een week was verkocht, zag ik opeens dat de vraagprijs van deze rode drastisch verlaagd was. Ik belde de eigenaar op en hij bleek serieuze geldproblemen te hebben waardoor hij heel snel cash nodig had. Dat verklaarde meteen waarom de auto niet verzekerd was, geen APK had en geschorst rondreed (!). Wel had hij in de maanden ervoor nog flink wat geld uitgegeven aan de auto. Hij raakte vanaf dat moment van de regen in de drup en de MX-5 werd een blok aan zijn been. Vandaar die hoge vraagprijs in eerste instantie en de paniekerige prijsverlaging enkele maanden later.
Maar goed, wat kocht ik?
Een MX-5 uit 1994 met 1.6-je. Rood, origineel Nederlands, met een nieuw stoffen dak met uitritsbare achterruit. Het is een auto zonder al teveel toeters en bellen. Geen airco, geen stuurbekrachting, geen airbags, maar wel elektrische ramen. Precies de uitvoering die ik zocht, omdat ik dan t.z.t. gladde deurpanelen kan plaatsen, of een kooi/dwarsbalk langs de deur kan plaatsen zonder rekening te hoeven houden met raamslingers.
Het interieur is tot nu toe nog onverprutst. De 14-inch bolletjesvelgen (daisies) die ik zo graag op een MX-5 wil zaten eronder. Achter nieuwe bandjes, voor gebruikte (waarvan er 1 steeds leegloopt). De remmen waren voor vernieuwd met originele blokken en schijven. Wel moest de auto een beurtje hebben en zou de distributieriem binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden. Kortom, het grootste probleem voor mij was dat ik een auto kocht zonder APK. Daar heb ik mij flink in vergist. Understatement.
APK afkeur
Ik ging voor het eerst naar een adres hier in de buurt waar ze de APK keuring voor 10 euro aanboden. Het werd anderhalf A4-tje aan afkeurpunten. Een korte samenvatting van het lijstje:
- Band RV vervangen
- Dorpels lassen
- Bodemplaat lassen
- Fusee- en stuurkogels
- Ruitenwisserbladen
- Verstopte en niet goed gerichte ruitensproeier
- Stabi reactiestang RA vervangen (rubber + bout foetsjie)
- Remleidingen LV RV
- Veren LA en RA gebroken
- Draagarmrubbers voor
- Handrem werkt niet
- Remklauw achter
- Remschijven en blokken achter
Ondanks dat ik prima te woord werd gestaan en ze mij probeerden te adviseren had ik geen goed gevoel bij de toko. Een uurtarief van 65 euro deed me ook schrikken. Die 10 euro moest ik ook meteen aftikken, terwijl ik gewend ben om pas te betalen na herkeuring. Als ik geldwolfjes wil zien, ga ik wel naar de PC-Hooftstraat. Deze APK-keurmeester was op zoek naar werk, of legde op iedere slak een snufje zout.
Gelukkig had ik niet de volle mep betaald voor de auto, want ik zag het totaal niet meer zitten met al dit soort gezeik. Ik wilde gewoon rijden zonder te sleutelen, want daarom kocht ik zo'n MX-5 juist, en pas in een later stadium gaan sleutelen om modificaties door te voeren. Mijn maatje Daniel keek eens kritisch naar de opgestelde lijst en wist mij te overtuigen dat het allemaal wel meeviel en sommige afkeurpunten onzin waren. Samen met zijn twee rechter handen ging ik aan de slag om de terechte punten aan te pakken.
De ene bout was nog niet afgebroken, of de volgende diende zich alweer aan. Wederom zakte mij de moed in de schoenen. Nog nooit had ik zoveel drama in zo'n korte tijd voor mijn gevoel. Het was vooral de teleurstelling dat ik dit zelf niet voorzien had in mijn enthousiasme, want de problemen waren te overzien. Nu ik weet dat die bouten steeds afbreken of dol draaien, ga ik anders te werk. Ik neem meer tijd, spuit alles in met kruipolie in de dagen voorafgaand aan een klus(je) en ik lees uitgebreid handleidingen door. Die zijn op internet allemaal te vinden en diverse mensen hebben op hun youtube-kanaal handige filmpjes vol tips&tricks geplaatst die mij als sleuteln00b helpen (lees: die mij overtuigen dat ik Daniel moet bellen voor hulp, haha!).
Bij mijn vaste APK-adres kwam de auto zonder problemen door de keuring na de werkzaamheden die Daniel en ik hadden uitgevoerd. Tussen neus en lippen door reed ik wel steeds met de auto en dat was dolle pret en door de plannen die ik qua modificaties had gemaakt, kwam mijn enthousiasme weer terug. Na de APK maakte ik de nodige kilometers, zelfs met dochterlief naast mij in haar MaxiCosi kinderstoel die wonderwel past! Ze vindt het fantastisch om met de MX-5 mee te rijden.
Helaas was de euforie weer van korte duur. Ergens in de aandrijflijn brak iets af tijdens het rijden. Sindsdien hoor ik een geratel, waarschijnlijk uit het diff. In de afgelopen tijd verzamelde ik al de nodige goodies om de auto echt goed aan te pakken, inclusief een Torsen LSD (sperdiff).
Mods/Onderhoud/Reparaties:
- Nieuwe veren (-40mm) en dempers gemonteerd
- Remklauw gangbaar gemaakt
- Handrem afgesteld
- Fusees en stuurkogels vervangen
- Olie + filter vervangen
- Luchtfilter vervangen (ook al komt er een K&N setje op, ik wilde eerst de basis 'voelen').
- Bougies
- Versnellingsbakolie ververst (schakelt aanzienlijk beter, maar olie in turret moet nog, inclusief vervangen van de nylon ringen e.d.).
- Diffolie heb ververst, maar dat bood geen soelaas tegen nare geluid, dus ik heb een 1.8 NB Torsen LSD (+ cardan, aandrijfassen etc.) gekocht die ik nog moet monteren. Die krijgt dan meteen nieuwe olie + LSD adaptief.
- Stabilisatorstang achter monteren (afgebroken bevestigingsbouten lassen aan subframe) en nieuw reactiestangetje plaatsen
- Uitlijnen
- Rode lak was afgelopen maanden roze geworden. Dit heb ik licht gepolijst en in de was gezet. Bling bling.
Komende fase
- Daisies spuiten (Gunmetal) met nieuwe voorbandjes (Kumho's) en auto laten bestickeren
- Linker dorpel lassen (zowel voor als achter heeft hij beginnende roest)
- Originele MOMO vervangen door Momo Prototipo (deepdish met retro uitstraling)
- Stoelzittingen verlagen
- Armleuningen aan binnenzijde verwijderen en evt DIY deurpanelen plaatsen
- Voorspoiler van Espace op maat maken en monteren
- Ducktail achterspoiler bestellen
- Rolkooi op maat laten maken (in retro style)
Daarna denk ik in dit soort stapjes die nog wel haalbaar zijn:
- K&N kit, kop vlakken, ontsteking vervroegen, Ron 98, misschien open uitlaatsysteem (met 4 in 1 spruitstuk)
- Betere remblokken monteren, teflon staalomvlochten remleidingen
- Kuipstoelen monteren met racegordels
- Instelbaar onderstel
Grote wens:
- ITB's op basis van Honda's GSXR 600/1000 gaskleppen met Megasquirt oid, of gewoon helemaal old school: twee dubbele carburateurs! Maar ik herinner mezelf dan meteen aan het volgende: weg dagelijkse inzetbaarheid. Vooral het verbruik nekt je. Om over geld qua aanschaf maar niet te spreken, want DIY is niet mijn sterkste kant bij projecten die boven mijn pet gaan.