Peugeot 106 Ph2 Rallye

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Peugeot 106 Ph2 Rallye

Bericht door indobesar » 29 mar 2008, 12:20

Voor zover ik weet nooit een "Mijn auto" topic aangemaakt, dus bij deze.

Speeltje is een zwart, Frans koekblikje met 1600 8V motor. Op een officiele massa "leeg" van 868Kg, zou dat moeten zorgen voor sportieve prestaties. Nou is rechtelijn snelheid en acceleraties niet echt het domein van dit bakje. B roads en korte, scherpe bochtjes, daar moet ze het van hebben.

Anyway, auto is ruim 3 jaar geleden aangekocht in de volgende staat:

Afbeelding

Allemaal leuk en aardig, maar geen "Rallye". Zo ontbreken de kenmerkende Peugeot Sport striping en de witte Michelin steelies. Dat geeft als resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het algemeen zijn de remmen van zo'n kleine Peugeot voldoende voor ritjes naar de AH of andere kruidenier, maar bij wat sportiever gebruik vallen ze door de mand. Vervanging zijn de remmen van een 206GTI aangevuld met DS2500 remblokjes, staalgevlochten remslagen en bijpassende remvloeistof. Al met al geeft dat een fijn remsysteem op.

Persoonlijk ben ik van het type, gebruik de auto waarvoor ze gemaakt is. De 106 Rallye is het homologatiemodel van de 106 Maxi, dat betekend dat ze vol zit met sportieve aspiraties. De Rallye wordt dan ook gebruikt voor trackdays als het even kan.

Zandvoort
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je op de foto's kunt zien, stond ze redelijk hoog op haar beentjes. Een setje verlaginsveren is leuk, maar als de wegligging nog meer verbeterd kan worden, why not?! Kortom, het onderstel werd aangepakt. Bilstein B8 dempertjes gecombineerd met veren van H&R. Ook zijn de onderstelrubbers vervangen door exemplaren van Powerflex. Het zijn de paarse varianten. Dit levert een zeer leuk weggedrag op, wat dicht komt bij een grote kart. :D
In de tussentijd is de originele einddemper en de rest van het uitlaatsysteem vervangen, vanwege roestvorming. Goed excuus om voor een lichter systeem te gaan. Keuze is gevallen op een Peugeot Sport Gr. N uitlaatsysteem van rvs. Het totale systeem heeft een vergelijkbare massa als de OEM eindemper. LOL.
Anyway, met een verbeterd onderste, andere remmen, setje steelies en knappe banden, wat trackdays gereden.

Nordschleife
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding [img:]http://www.rallye.nl/galleries/full/200 ... allye2.jpg[/img]
Afbeelding

Hier in het zuiden is er ook een soort circuit in de vorm van het Flightforum:
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen weken nog wat zitten hobby-en en een setje Cobra stoelen gemoneerd, die Davy eerst in zijn E36 325i had zitten. De zitpositie voor mij is verbeterd, mijn vriendin klaagt met steen en been dat ze niet boven het dashboard uit komt! :lol: 8) LOL

Verder hoop ik dit jaar weer te kunnen rijden op DF trackdays, wellicht tot daar. ;)

Gr,
Ion-Lee
Laatst gewijzigd door indobesar op 02 nov 2008, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 29 mar 2008, 12:27

Inderdaad een erg gaaf gebakje. Heb er zelf 5 rondes mee mogen rijden op malmedy en heb me daar enorm vermaakt, wat een leuk gooi en smijt dingetje. Echter, hard gaan door lange bochten en doordraaiers vereist wel redelijke cojones. :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 29 mar 2008, 12:46

Heerlijk wagentje!

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 29 mar 2008, 13:15

Martijn Koevoets schreef:Heerlijk wagentje!
Zeer zeker!

Heb er zelf ook nog naar lopen kijken. Ben altijd erg gecharmeerd geweest van de Rallye, en nog! Een witte met van die witte wielen, helemaal goed.

Ook die van jou ziet er echt supergaaf uit man!!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 mar 2008, 13:22

leuk spul inderdaad 8)

heb zelf ook een Peugeot Rallye gehad, een 1.3

ook ooit eens een Talbot Samba Rally gehad, net zoiets maar dan wat ouder, erg gaaf geluid door die dubbele webers en open filter 8)

Gebruikersavatar
Drake
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 feb 2008, 01:09
Locatie: Nieuwveen

Bericht door Drake » 29 mar 2008, 14:17

Blijft een leuke bak :wink:
hugo schreef: Echter, hard gaan door lange bochten en doordraaiers vereist wel redelijke cojones. :D
Gewoon gas erop houden :lol: , maar je moet ook niet even het gas willen.moeten loslaten :wink:

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 29 mar 2008, 14:28

leuk spul, alleen het schakelen blijft een kritiekpunt bij de rallye, weet niet hoe het is bij de ph2 :) Heb in mijn rallye erg veel plezier gehad. Die van jou ziet er ook goed uit 8)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 29 mar 2008, 16:47

Ja leuk wagentje! Hoef je toch relatief weinig aan te doen om er veel lol mee te beleven.

Online
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1950
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Bericht door StefanW » 29 mar 2008, 17:35

Zeker een leuke wagen. Stuurt perfect zo'n 106!

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 29 mar 2008, 21:10

Super speelauto 8)

Heb zelf ook aardig wat km-s gemaakt met een 106. het zij een 1400 maar toch erg leuk te rijden. Op een gegeven moment leer je omgaan met die lichte achterkant en kun je de auto daar heerlijk mee 'zetten'. lift-off oversteer op natte rotondes, het mafste was met een enorm licht wordende achterkant over het Prins Clausplein. Volgens mijn passagiers (hebben het er nog steeds over) ging ik licht driftend over die fly-over heen :shock:

Kortom, leuk speelgoed.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 30 mar 2008, 10:48

Erg gave wagen.
Van die franse gooi en smijt wagens,ik hou ervan :D .

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 05 apr 2008, 14:57

Bedankt voor de lovende reacties.
Het klopt idd dat lange doordraaiers en snelle links rechtscombinaties zorgen voor wat angstzweet... Nordschleife is niet het meest ideale circuit.

@Rene, Talbot Samba is erg gaaf, de latere 205 1.3 Rallye heeft in de basis hetzelfde blok, wat later in combinatie met injectie in de 106 1.3 Rallye dienst heeft gedaan.

@Metchu, schakelen is stukken beter dan vroeger. De standaard schakelstangen zijn vervangen door instelbare met uniball verbindingen. Is wel wennen, maar stukken degelijker.

Vandaag een nieuwe update;

Situatie:
Weging bij de milieustraat: 106 S2 Rallye + 4 steelies met Toyo R888 + halve tank brandstof = 900Kg
Kanttekening is dat de 4 steelies achterin liggen als ballast, ter voorbereiding voor de komende circuitdag. De halve tank brandstof wordt van het totaal afgetrokken om de massa leeg te bepalen.

Formule
Massa 106 S2 Rallye "leeg" = 900Kg - halve tank brandstof - 4 steelies met Toyo R888.

Brandstof
1 liter Euro 95 benzine weegt 800 gram. Halve tank brandstof ≈ 25 liter
25 liter x 0,8Kg = 20Kg.

Wielen
Een S2 steelie + Toyo R888 185/60/14 + 1,8Bar = 15Kg.
Complete set = 4 x 15Kg = 60Kg.

Massa 106 S2 Rallye "leeg" = 900Kg - 20Kg - 60Kg.
Massa 106 S2 Rallye "leeg" = 820Kg

Totale gewichtsbesparing ≈ 48Kg.

Gebruikersavatar
PeerH
Berichten: 819
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:34
Locatie: Veghel - 106 Rallye S1

Bericht door PeerH » 06 apr 2008, 11:42

Zijn BMW stelt ie wel voor maar zijn Rallye nu pas :P

Blijft een mooie wagen, alleen een S1 (1.3) is mooier :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 07 apr 2008, 10:23

Super auto inderdaad met mooie aanpassingen.

Paar vraagjes:

- Hoe remt ie nu? Hoeveel rondjes kun je op de ring doen zonder problemen?
- Heeft een 106 rally eigenlijk stuurbekrachtiging?

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 07 apr 2008, 11:06

- Hoe remt ie nu? Hoeveel rondjes kun je op de ring doen zonder problemen?
Ik reed op de Ring nooit meer dan 3-4 laps achter elkaar, om mezelf niet te over belasten! LOL Dat was geen probleem, remgevoel blijf constant.
- Heeft een 106 rally eigenlijk stuurbekrachtiging?
Dat is voor mietjes. 8) 106 GTI heeft het bijv. wel en merk dat het stuurgevoel wat indirecter is. Kan natuurlijk ook een kwestie van wennen zijn.

Gebruikersavatar
Teunis
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32
Locatie: Nijmegen/Boxtel

Bericht door Teunis » 07 apr 2008, 11:47

haha, mietjes... Een rallye is puurder dan een GTI... Zeker zoals Ion m gemaakt heeft ;)
En een s1 is idd stukken mooier en lekkerder Peer! :P

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 15 apr 2008, 11:26

Afbeelding

:)
Laatst gewijzigd door indobesar op 02 nov 2008, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 19 mei 2008, 16:15

Onlangs cam gemonteerd in de Rallye.
http://www.veoh.com/videos/v6996008QX97jdZn

Comments zijn welkom.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 19 mei 2008, 16:42

Leuk die radiografisch bestuurbare autootjes.... :wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 19 mei 2008, 16:56

Ik vroeg het alleen hoor :)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 09 jul 2008, 16:10

Vandaag een bizar moment meegemaakt. Wilde op de snelweg even doortrekken vanaf de verkeerslichten. Volgas wegknallen en bij het overschakelen van 2->3 bleef mijn gaspedaal hangen achter het ronde plasticje op de bodem. Snel koppeling in, hard remmen en vervolgens met het puntje van mijn rechterschoen het gaspedaal los wippen. Kreeg het pedaal niet eenvoudig los en motor bleeft maar tetteren in de begrenzer.
Schrok me de lazerus van de dolle leeuw.
Dat plastic geval gaat er dus uitgesloopt worden, levensgevaarlijk!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 09 jul 2008, 17:41

Inderdaad. Wel wazig zoiets als je dat gebeurt.

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Bericht door aapje » 09 jul 2008, 23:36

Ik trapte een keer het gaspedaal kapot bij een 205. Blijft frans he :lol:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 06 aug 2008, 23:35

Nieuwe setje velgen voor straatgebruik:

Afbeelding

Speedline 2120's. Looks is wat minder " Rally" nu ivm de witte steelies.
Laatst gewijzigd door indobesar op 02 nov 2008, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 06 aug 2008, 23:48

mwah kan er heel goed mee door hoor ! Vind ze mooier dan die steelies.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb en 10 gasten