BMW stuurhuizen uitwisselen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

BMW stuurhuizen uitwisselen

Bericht door Peter Tunissen » 29 feb 2008, 12:20

Even een kort vraagje: ik weet inmiddels (met dank aan Bert) de overbrengingsverhoudingen.
Voor de liefhebbers:

M36 M3 3.0: 1:19,8 on centre naar 1:14,4 bij full lock
E36 std / M3 3.2 / Z3M: 1:17,8
Z3: 1:15,4

Maar dan de vraag: is dit gewoon uitwisselbaar allemaal?
Is een Z3 stuurhuis zonder verdere aanpassingen te verwisselen met bijvoorbeeld een E30 M3 stuurhuis?

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 29 feb 2008, 12:26

Ik zal straks eens kijken. Volgens mij heb ik een Z3 stuurhuis op m'n E30.
De auto gaat zo de brug op voor de APK.
Kijk wel even of ik een typenr kan vinden.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 29 feb 2008, 12:30

misschien dat dit je helpt:

http://e30m3performance.com/installs/in ... /index.htm

ik zou zelf trouwens mijn E30 M3 rack niet voor een E36 rack met variabele overbrenging willen wisselen, volgens mij is het ooit mode geworden omdat een E30 M3 rack door de relatief kleine productieaantallen duurder is

frank

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 feb 2008, 12:48

Nou nee, dat is mode geworden door mis informatie.

Een M3 3,0 variabel stuurhuis heeft minder omwentelingen van lock naar lock en daardoor lijkt hij sneller als je met "turns to lock" vergelijkt. Maar daar moet je jezelf niet mee voor de gek laten houden.

Een E36 M3 3.2 stuurhuis heeft minder slagen naar max als een gewoon E36 stuurhuis bijvoorbeeld. Lijkt ook sneller maar is het niet. Het is namelijk gewoon hetzelfde stuurhuis als een normale E36 alleen vanwege de bredere banden zitten er travel limiters op.

Die getallen zoals 1:17,8 betekenen dat je wiel 1 graad draait bij 17,8 graden stuuruitslag. Maar dat gaat alleen op als je dat stuurhuis ook daadwerkelijk op een E36 gebruikt.

Wil je 2 stuurhuizen van 2 verschillende auto's vergelijken dan moet je kijken naar hoeveel mm travel je hebt als je je stuur 1 omwenteling draait.

Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev

M3 3.0 is dus mega traag on centre vergeleken met Z3 non M.

Alleen of je een heel snel stuurhuis wil is een andere discussie. Je hoeft wel minder te sturen maar dat moet je ook met meer beleid doen.

Gebruikersavatar
Kazimir
Berichten: 325
Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
Locatie: van Hertogen tot Bosch

Bericht door Kazimir » 29 feb 2008, 14:19

Ik heb een E36 Compact stuurhuis onder mijn E30 zitten... (zelfde als andere E36 stuurhuizen dacht ik)

zoals beschreven op www.e30.de :)

Ik vind het echt scherp sturen.. mag er best eens mee sturen! :)

Ik heb speciaal op een werkbank wat dingen uitgedraaiend om het goed vast te zetten de ophanging in de E30 is dikker dan voor het E36 stuurhuis.

Om je vraag beter te beantwoorden - "Is het zo te verwisselen"

Ja opzich wel, dus eigenlijk nee.

Er moest bij mij een stukje van de stuurpen afgeslepen worden die op het stuurhuis van de E36 zit is langer, daarnaast zoals ik al eerder probeerde te vertellen, zijn de ophangingsgaten, cq ogen die aan het stuurhuis vast zitten kwa diameter dikker bij een E30 stuurhuis dan bij een E36 stuurhuis dus daarvoor moet je of een prachtig kokertje op exact de goede maat vrezen of kloten met revetten ofzow :)

Het is het meer dan waard! Mocht je meer willen weten just ask! :)

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 29 feb 2008, 15:26

Ik heb niet kunnen kijken, maar heb wel APK.

Ik heb nog wel een oude foto van hoe het bij mij zit.
[img:2272:1704]http://img253.imageshack.us/img253/9410/img3389pu8.jpg[/img]

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 29 feb 2008, 20:23

Bert ///M3 schreef:Nou nee, dat is mode geworden door mis informatie.

Een M3 3,0 variabel stuurhuis heeft minder omwentelingen van lock naar lock en daardoor lijkt hij sneller als je met "turns to lock" vergelijkt. Maar daar moet je jezelf niet mee voor de gek laten houden.

Een E36 M3 3.2 stuurhuis heeft minder slagen naar max als een gewoon E36 stuurhuis bijvoorbeeld. Lijkt ook sneller maar is het niet. Het is namelijk gewoon hetzelfde stuurhuis als een normale E36 alleen vanwege de bredere banden zitten er travel limiters op.

Die getallen zoals 1:17,8 betekenen dat je wiel 1 graad draait bij 17,8 graden stuuruitslag. Maar dat gaat alleen op als je dat stuurhuis ook daadwerkelijk op een E36 gebruikt.

Wil je 2 stuurhuizen van 2 verschillende auto's vergelijken dan moet je kijken naar hoeveel mm travel je hebt als je je stuur 1 omwenteling draait.

Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev

M3 3.0 is dus mega traag on centre vergeleken met Z3 non M.

Alleen of je een heel snel stuurhuis wil is een andere discussie. Je hoeft wel minder te sturen maar dat moet je ook met meer beleid doen.
interessant om te lezen!

ik vond mijn 328 altijd zo klote vaag rond de middenstand, die had volgens mij ook variabele overbrenging

maar mijn 520 heeft volgens mij ook variabele overbrenging en die stuurt weer fantastisch

wat ik wel merkte is dat ik op de Ring in mijn E30 M3 net niet voldoende heb aan een normale stuuruitslag, ik vond het prettig het stuur net iets te verpakken om iets verder in te sturen, dat zou wel iets beter gaan met een wat directere overbrenging

maar inderdaad, de hoeveelheid lock-to-lock hangt inderdaad ook af van hoever je lock gaat [die bij de M3 3.2 blijkbaar beperkt is vanwege de brede banden], het hoeft dus helemaal geen directer huis te zijn als je ltl omwentelingen minder zijn

frank

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 feb 2008, 20:38

Als het goed is heeft jou 328 geen variabel systeem :)

Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Bericht door bartje325i » 29 feb 2008, 23:46

Twee vragen:

- M3 3.2 heeft brede banden en daardoor travel limiters. Maar een m3 3.0 heeft voor 235 tegen een 3.2 225 banden.
Heeft een 3.2 nu een korter stuurhuis of een 3.0?

- Welk stuurhuis wil je nu dus hebben (plug and play) onder je M3?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 mar 2008, 02:50

3.2 heeft on centre een korterstuurhuis.

Die van een 3.0 word sneller naarmate je meer stuuruitslag geeft. Maar voor een circuitauto is dat niet zo boeiend. Hier een diagram:

[img:618:400]http://www.bmwmovies.net/albums/userpic ... cture2.jpg[/img]

Een normaal 3.2 stuurhuis heeft 45 mm/rev travel. Dus pas bij meer als 200 graden stuuruitslag word een 3.0 stuurhuis sneller.

Wat je dus wil hebben is een normaal E36 stuurhuis of een Z3 non M stuurhuis.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 01 mar 2008, 10:35

Bert ///M3 schreef:Als het goed is heeft jou 328 geen variabel systeem :)
nou ja, hij was zo indirect rond de middenstand dat het wel zo voelde...

frank

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 01 mar 2008, 20:22

Ik sta er elke keer weer van te kijken wat jij allemaal weet Bert. Pet af..

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW stuurhuizen uitwisselen

Bericht door Reind » 11 mei 2013, 16:23

Even een flinke schop. Mijn e36 M3 is bijna klaar (ombouw van 325) maar mijn stuurhuis hoor je beetje. Nu heb ik dat al eens eerder gehad en is een teken dat hij binnenkort aan vervanging toe is. Nu wil ik natuurlijk zoveel mogelijk stuuruitslag met zo min mogelijk omwentelingen en begrijp uit de vorige Posts van Bert dat een std e36 stuurhuis het beste is. Nu Las ik op een Engels forum dat iemand een e46 compact stuurhuis heeft gebruikt omdat deze het kortst is. Kan iemand dit bevestigen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW stuurhuizen uitwisselen

Bericht door GTRene » 11 mei 2013, 17:11

bij het antwoordt van Bert staat die ook heel hoog>>
Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev
dus bijna het snelste (op de non M Z3 na) denk :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten