BMW stuurhuizen uitwisselen
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
BMW stuurhuizen uitwisselen
Even een kort vraagje: ik weet inmiddels (met dank aan Bert) de overbrengingsverhoudingen.
Voor de liefhebbers:
M36 M3 3.0: 1:19,8 on centre naar 1:14,4 bij full lock
E36 std / M3 3.2 / Z3M: 1:17,8
Z3: 1:15,4
Maar dan de vraag: is dit gewoon uitwisselbaar allemaal?
Is een Z3 stuurhuis zonder verdere aanpassingen te verwisselen met bijvoorbeeld een E30 M3 stuurhuis?
Voor de liefhebbers:
M36 M3 3.0: 1:19,8 on centre naar 1:14,4 bij full lock
E36 std / M3 3.2 / Z3M: 1:17,8
Z3: 1:15,4
Maar dan de vraag: is dit gewoon uitwisselbaar allemaal?
Is een Z3 stuurhuis zonder verdere aanpassingen te verwisselen met bijvoorbeeld een E30 M3 stuurhuis?
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
misschien dat dit je helpt:
http://e30m3performance.com/installs/in ... /index.htm
ik zou zelf trouwens mijn E30 M3 rack niet voor een E36 rack met variabele overbrenging willen wisselen, volgens mij is het ooit mode geworden omdat een E30 M3 rack door de relatief kleine productieaantallen duurder is
frank
http://e30m3performance.com/installs/in ... /index.htm
ik zou zelf trouwens mijn E30 M3 rack niet voor een E36 rack met variabele overbrenging willen wisselen, volgens mij is het ooit mode geworden omdat een E30 M3 rack door de relatief kleine productieaantallen duurder is
frank
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nou nee, dat is mode geworden door mis informatie.
Een M3 3,0 variabel stuurhuis heeft minder omwentelingen van lock naar lock en daardoor lijkt hij sneller als je met "turns to lock" vergelijkt. Maar daar moet je jezelf niet mee voor de gek laten houden.
Een E36 M3 3.2 stuurhuis heeft minder slagen naar max als een gewoon E36 stuurhuis bijvoorbeeld. Lijkt ook sneller maar is het niet. Het is namelijk gewoon hetzelfde stuurhuis als een normale E36 alleen vanwege de bredere banden zitten er travel limiters op.
Die getallen zoals 1:17,8 betekenen dat je wiel 1 graad draait bij 17,8 graden stuuruitslag. Maar dat gaat alleen op als je dat stuurhuis ook daadwerkelijk op een E36 gebruikt.
Wil je 2 stuurhuizen van 2 verschillende auto's vergelijken dan moet je kijken naar hoeveel mm travel je hebt als je je stuur 1 omwenteling draait.
Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev
M3 3.0 is dus mega traag on centre vergeleken met Z3 non M.
Alleen of je een heel snel stuurhuis wil is een andere discussie. Je hoeft wel minder te sturen maar dat moet je ook met meer beleid doen.
Een M3 3,0 variabel stuurhuis heeft minder omwentelingen van lock naar lock en daardoor lijkt hij sneller als je met "turns to lock" vergelijkt. Maar daar moet je jezelf niet mee voor de gek laten houden.
Een E36 M3 3.2 stuurhuis heeft minder slagen naar max als een gewoon E36 stuurhuis bijvoorbeeld. Lijkt ook sneller maar is het niet. Het is namelijk gewoon hetzelfde stuurhuis als een normale E36 alleen vanwege de bredere banden zitten er travel limiters op.
Die getallen zoals 1:17,8 betekenen dat je wiel 1 graad draait bij 17,8 graden stuuruitslag. Maar dat gaat alleen op als je dat stuurhuis ook daadwerkelijk op een E36 gebruikt.
Wil je 2 stuurhuizen van 2 verschillende auto's vergelijken dan moet je kijken naar hoeveel mm travel je hebt als je je stuur 1 omwenteling draait.
Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev
M3 3.0 is dus mega traag on centre vergeleken met Z3 non M.
Alleen of je een heel snel stuurhuis wil is een andere discussie. Je hoeft wel minder te sturen maar dat moet je ook met meer beleid doen.
- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
Ik heb een E36 Compact stuurhuis onder mijn E30 zitten... (zelfde als andere E36 stuurhuizen dacht ik)
zoals beschreven op www.e30.de
Ik vind het echt scherp sturen.. mag er best eens mee sturen!
Ik heb speciaal op een werkbank wat dingen uitgedraaiend om het goed vast te zetten de ophanging in de E30 is dikker dan voor het E36 stuurhuis.
Om je vraag beter te beantwoorden - "Is het zo te verwisselen"
Ja opzich wel, dus eigenlijk nee.
Er moest bij mij een stukje van de stuurpen afgeslepen worden die op het stuurhuis van de E36 zit is langer, daarnaast zoals ik al eerder probeerde te vertellen, zijn de ophangingsgaten, cq ogen die aan het stuurhuis vast zitten kwa diameter dikker bij een E30 stuurhuis dan bij een E36 stuurhuis dus daarvoor moet je of een prachtig kokertje op exact de goede maat vrezen of kloten met revetten ofzow
Het is het meer dan waard! Mocht je meer willen weten just ask!
zoals beschreven op www.e30.de

Ik vind het echt scherp sturen.. mag er best eens mee sturen!

Ik heb speciaal op een werkbank wat dingen uitgedraaiend om het goed vast te zetten de ophanging in de E30 is dikker dan voor het E36 stuurhuis.
Om je vraag beter te beantwoorden - "Is het zo te verwisselen"
Ja opzich wel, dus eigenlijk nee.
Er moest bij mij een stukje van de stuurpen afgeslepen worden die op het stuurhuis van de E36 zit is langer, daarnaast zoals ik al eerder probeerde te vertellen, zijn de ophangingsgaten, cq ogen die aan het stuurhuis vast zitten kwa diameter dikker bij een E30 stuurhuis dan bij een E36 stuurhuis dus daarvoor moet je of een prachtig kokertje op exact de goede maat vrezen of kloten met revetten ofzow

Het is het meer dan waard! Mocht je meer willen weten just ask!

-
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Ik heb niet kunnen kijken, maar heb wel APK.
Ik heb nog wel een oude foto van hoe het bij mij zit.
[img:2272:1704]http://img253.imageshack.us/img253/9410/img3389pu8.jpg[/img]
Ik heb nog wel een oude foto van hoe het bij mij zit.
[img:2272:1704]http://img253.imageshack.us/img253/9410/img3389pu8.jpg[/img]
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
interessant om te lezen!Bert ///M3 schreef:Nou nee, dat is mode geworden door mis informatie.
Een M3 3,0 variabel stuurhuis heeft minder omwentelingen van lock naar lock en daardoor lijkt hij sneller als je met "turns to lock" vergelijkt. Maar daar moet je jezelf niet mee voor de gek laten houden.
Een E36 M3 3.2 stuurhuis heeft minder slagen naar max als een gewoon E36 stuurhuis bijvoorbeeld. Lijkt ook sneller maar is het niet. Het is namelijk gewoon hetzelfde stuurhuis als een normale E36 alleen vanwege de bredere banden zitten er travel limiters op.
Die getallen zoals 1:17,8 betekenen dat je wiel 1 graad draait bij 17,8 graden stuuruitslag. Maar dat gaat alleen op als je dat stuurhuis ook daadwerkelijk op een E36 gebruikt.
Wil je 2 stuurhuizen van 2 verschillende auto's vergelijken dan moet je kijken naar hoeveel mm travel je hebt als je je stuur 1 omwenteling draait.
Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev
M3 3.0 is dus mega traag on centre vergeleken met Z3 non M.
Alleen of je een heel snel stuurhuis wil is een andere discussie. Je hoeft wel minder te sturen maar dat moet je ook met meer beleid doen.
ik vond mijn 328 altijd zo klote vaag rond de middenstand, die had volgens mij ook variabele overbrenging
maar mijn 520 heeft volgens mij ook variabele overbrenging en die stuurt weer fantastisch
wat ik wel merkte is dat ik op de Ring in mijn E30 M3 net niet voldoende heb aan een normale stuuruitslag, ik vond het prettig het stuur net iets te verpakken om iets verder in te sturen, dat zou wel iets beter gaan met een wat directere overbrenging
maar inderdaad, de hoeveelheid lock-to-lock hangt inderdaad ook af van hoever je lock gaat [die bij de M3 3.2 blijkbaar beperkt is vanwege de brede banden], het hoeft dus helemaal geen directer huis te zijn als je ltl omwentelingen minder zijn
frank
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- bartje325i
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
- Locatie: ede
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
3.2 heeft on centre een korterstuurhuis.
Die van een 3.0 word sneller naarmate je meer stuuruitslag geeft. Maar voor een circuitauto is dat niet zo boeiend. Hier een diagram:
[img:618:400]http://www.bmwmovies.net/albums/userpic ... cture2.jpg[/img]
Een normaal 3.2 stuurhuis heeft 45 mm/rev travel. Dus pas bij meer als 200 graden stuuruitslag word een 3.0 stuurhuis sneller.
Wat je dus wil hebben is een normaal E36 stuurhuis of een Z3 non M stuurhuis.
Die van een 3.0 word sneller naarmate je meer stuuruitslag geeft. Maar voor een circuitauto is dat niet zo boeiend. Hier een diagram:
[img:618:400]http://www.bmwmovies.net/albums/userpic ... cture2.jpg[/img]
Een normaal 3.2 stuurhuis heeft 45 mm/rev travel. Dus pas bij meer als 200 graden stuuruitslag word een 3.0 stuurhuis sneller.
Wat je dus wil hebben is een normaal E36 stuurhuis of een Z3 non M stuurhuis.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW stuurhuizen uitwisselen
Even een flinke schop. Mijn e36 M3 is bijna klaar (ombouw van 325) maar mijn stuurhuis hoor je beetje. Nu heb ik dat al eens eerder gehad en is een teken dat hij binnenkort aan vervanging toe is. Nu wil ik natuurlijk zoveel mogelijk stuuruitslag met zo min mogelijk omwentelingen en begrijp uit de vorige Posts van Bert dat een std e36 stuurhuis het beste is. Nu Las ik op een Engels forum dat iemand een e46 compact stuurhuis heeft gebruikt omdat deze het kortst is. Kan iemand dit bevestigen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW stuurhuizen uitwisselen
bij het antwoordt van Bert staat die ook heel hoog>>

dus bijna het snelste (op de non M Z3 na) denkDan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten