De wigrem, geen olie meer!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

De wigrem, geen olie meer!

Bericht door Steven N. » 21 feb 2008, 20:18

Zojuist de GTO gelezen welke op de mat viel vandaag. Hierin stond een artikel over een nieuw remsysteem. De wigrem. Ontwikkeld door Siemens VDO en nu overgenomen door Continental.
ELEKTRISCHE REM IN HET VOORDEEL

HYDRAULICA WELDRA ELEKTRISCH UITGEREMD

Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Elektrische remmen zijn compacter, wegen minder, reageren sneller, werken kordater, verspillen minder energie en zijn onderhoudsvriendelijker. Omdat ze zich naadloos laten implementeren in bestaande, eigentijdse totaalsystemen, zijn ze meteen ook strategisch voorbestemd in de verdere ontwikkeling van elektrisch aangedreven en elektronisch gesuperviseerde autoplatformen. We belichten een aantal aspecten in verband met het elektrisch remmen.

Door Ferre Beyens

[img:312:222]http://foto.pmg.be/ECF/ECF0061N04F01.jpg[/img]
[img:312:222]http://foto.pmg.be/ECF/ECF0061N04F02.jpg[/img]

Van EHB NAAR EMB

Vier jaar geleden toonde Continental Teves het EHB-remsysteem (ElectroHydraulic Brake), een mix van hydraulische en elektrische rembediening. Die EHB hielp Continental op weg naar een verdere ontplooiing van de EMB-remtechniek (ElectroMechanical Brake). Bij EMB zorgen elektrisch gegenereerde remkracht en elektromechanische actuatoren voor het afremmen van de wielen. Remmen zonder hydraulica dus, zonder remleidingen, remcilinders of servopomp en bovendien zonder remolie. Elektrische en andere mechatronicacomponenten zorgen voor minder gewicht en dito onderhoudskost. Sensoren op het rempedaal 'peilen' naar de remintenties van de bestuurder, een processor ontleedt die rembevelen, vergelijkt ze met actuele rijdynamische informatie en berekent hoelang en hoeveel elektrische remkracht ieder wiel moet krijgen om de remplaat tegen de schijf te drukken.

Buffering van elektrisch piekvermogen

Het opwekken van dat remvermogen gaat met relatief hoge piekstromen gepaard. Vertrekkende van een boordspanning van 12 V zou dat gegarandeerd tot overbelasting van het elektrische boordcircuit leiden. De EMB-rem werd daarom ontworpen voor een spanning van 48 volt. Die hogere boordspanning, nodig voor het bufferen van de stroom(rem)pieken, vraagt dus om additionele accu’s.

TOT EWB

Intussen legt men de laatste hand aan de Electronic Wedge Brake (EWB). Deze elektronische wigrem van Siemens VDO combineert de fysieke eigenschappen van een klassieke mechanische wig met de belovende kenmerken van krachtige, supersnelle en tot een hoge veiligheidsstandaard leidende stuurelektronica. Dat rechtstreekse samenspel van mechanica en geraffineerde elektronica resulteerde in een remtechnologie die op talrijke vlakken de perspectieven van een hydraulische reminstallatie overklast. Want er is een zeer snelle reactie, een efficiënte en haarfijn te doseren remkracht en er zijn geen elektrische stroompieken die gebufferd moeten worden. Er is dus geen voedingsspanning van 48 volt nodig. Een boordspanning van 12 volt volstaat.

Principe

Het principe van de op 12 volt functionerende wigrem bestaat erin dat een met een wig verbonden remblok, door toedoen van een of meerdere elektromotortjes, tegen de remschijf wordt gedrukt.

Ook hier zal een processor de geregistreerde remintenties van de bestuurder ontleden, vergelijken met alle andere actuele sensorgegevens en controledata, om uiteindelijke de juiste kracht en tijdsduur te berekenen (sturing van de elektro-remmotoren) waarmee op ieder wiel de remplaat tegen de remschijf moet gedrukt worden. Voor een wigrem blijft de elektrische energie, nodig om voldoende remkracht te ontwikkelen dus beperkt. Want, in de wig, waaraan de remplaat bevestigd zit, werden meerdere staven geïntegreerd (Zie figuur hierboven: principe EWB wigrem). Die staven bewegen in geometrische uitsparingen. Als gevolg van de wielsnelheid en de daardoor ontstane fricties, zal tijdens het remmen het wigeffect verhogen. Of, hoe men met een minimale input aan elektrische energie hoge, zelfbekrachtigende rempower opwekt.

IN Serieproductie vanaf 2010

EMB en EWB hebben bewezen dat de remafstanden van 15 tot 20% korter worden omwille van de snellere reactie van elektromechanische actuatoren en sensoren. Elektrische remmen zijn compact, wegen minder en zijn onderhoudsvriendelijk. Belangrijk is wel dat ze perfect te combineren zijn met eigentijdse totaalsystemen als ABS, EBD, TCS, ESP, BA en aanzienlijk potentieel bieden qua integratie in elektrisch aangedreven autoplatformen.

Ook m.b.t. wettelijke eisen en naar fail-save regels toe, bieden de elektrische remmen een economisch haalbare uitweg.

Ontdubbelen kan gemakkelijk en één defecte component hoeft niet meteen tot ernstige remproblemen te leiden. Dat EWB vanaf 2010 voor de serieproductie beschikbaar is kan nauwelijks nog verbazen.

Elektrische remmen Lexicon
EHB: ElektroHydraulische rem
EMB: ElektroMechanische rem
EWB: Elektronische wigrem
http://www.vdo.fr/products_solutions/ca ... echnology/
http://www.vdo.com/press/releases/chass ... 001-EN.htm

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2008, 09:38

Eerst voelen, dan geloven. Een electronisch gaspedaal werkt in veel auto's ook kut.

Niels van den Hout

Bericht door Niels van den Hout » 22 feb 2008, 09:44

En wat als de elektro hapert?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 feb 2008, 09:45

Wat is er mis met brake energy recuperation?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2008, 10:12

Niets,

Maar voor sportief gebruik moet ik nog zien of 't systeem prettig werkt (sommige drive by wire systemen namelijk niet). Voor Jan Modaal zie ik 't wel zitten. Die ververst toch nooit zijn remvloeistof voordat ie met zijn caravan door de Alpen trekt.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 feb 2008, 12:04

en wat als dat erg heet wordt? blijft het dan werken zoals op een circuit?? zal wel maar pff best ff wat anders :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 22 feb 2008, 13:11

Niels van den Hout schreef:En wat als de elektro hapert?
Onzin. Wat als huidige elektro in jouw auto hapert ??

Of dacht je dat alles mechanisch was !

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 feb 2008, 13:16

Macboy schreef:

Dan kan je in elk geval nog sturen en remmen al kost het wat meer kracht. Je mag het een loze opmerking vinden, maar het is wel de reden dat pure steer by wire(active steering heeft altijd nog de mechanische link) nog niet toegepast wordt(/mag worden als ik het goed heb).

markk

Bericht door markk » 22 feb 2008, 15:50

> Eerst voelen, dan geloven. Een electronisch gaspedaal werkt in veel auto's ook kut.

Mah, ik mag niet klagen over het e46 M3 of het BoxsterS systeem hoor.

Mark.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 23 feb 2008, 19:20

Macboy schreef:

Vroeger nog wel ja, maar 1 van de T5 Transporters bij mij op het werk moet bijvoorbeeld naar de dealer om aan het uitleesapparaat gehangen te kunnen worden zodat er bekeken kan worden waarom de clignateur (spelling?) het niet meer doet :lol: Kon in oudere auto's nog verholpen worden door een simpel relais te vervangen.
Een beetje monteur moet tegenwoordig eerder computer expert dan echte monteur zijn wil je nog wat aan auto's kunnen doen. En als een belangrijker onderdeel van de auto dan niet functioneert kun je hem mooi laten staan, waar bij oudere auto's nog eens gewoon een mechanisch onderdeel vervangen kon worden.
Drive-by-wire is daarom in mijn ogen een levensgevaarlijk systeem als het onder het rijden om onverklaarbare reden kuren/storing krijgt wat altijd mogelijk is. Van vitale onderdelen zoals dit en remmerij moeten ze gewoon af blijven.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2008, 19:38

voordeel is wel, geen airlock meer, geen boiling brake fluid en dus geen remmen meer, geen remdruk cilinders die kunnen lekken, je hoeft je remmen niet meer te ontluchten of de vloeistof te verversen, je hoeft niet meer te typen ik heb Dot 5.1 :lol: geen staal omwonden remleidingen meer te kopen...geen APK afkeur op krakelee(verweerde) remleidingen of met beschadigingen, geen gesmeer meer met remolie, geen ontluchtingsnippel die kan afbreken :wink: geen vloeistog meer die over het reservoir heen loopt omdat je de zuigers terug drukt voor nieuwe blokjes :lol: de steenmarters knagen je rubber remleidingen niet meer door...de ABS e.d. kan waarschijnlijk beter werken en lichter :roll:

weet iemand nog meer? :lol:

Joop

Bericht door Joop » 24 feb 2008, 18:14

InjectTheVenom schreef:
Macboy schreef:

....
Drive-by-wire is daarom in mijn ogen een levensgevaarlijk systeem als het onder het rijden om onverklaarbare reden kuren/storing krijgt wat altijd mogelijk is. Van vitale onderdelen zoals dit en remmerij moeten ze gewoon af blijven.
Laat al die "By-Wire" systemen maar lekker zitten. Mechanische delen zijn bedrijfszekerder dan de electronische systemen.

Aan dat drive-by-wire gaspedaal in mijn auto heb ik eigenlijk al een broertje dood, reageert niet zo direct als een fatsoenlijk gaskabeltje. Maar dat gaat dan nog; als het om bedrijfszekerheid gaat, geen steer-by-wire en brake-by-wire systemen in een auto.

Als ik dat wil koop ik wel een PlayStation; er zit gewoon nul-komma-nul gevoel in die systemen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 feb 2008, 20:15

Vooralsnog is het wettelijk verplicht een hydraulisch gescheiden remsysteem gebruikt net als dat een mechanische handrem verplicht is (als ik het allemaal nog goed heb..). Elektronica kan prima gebruikt worden maar dan moet het systeem net zo werken als bij vrachtwagens dat als er een storing is dat het systeem dan remt door (mechanische) veerkracht. Echter hebben ze het hier over elektronische remkracht dus dan vraag ik me wel af wat je vangnet is :wink:

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 24 feb 2008, 20:24

Het is (vooralsnog) inderdaad wettelijk verplicht dat er een mechanische verbinding zit tussen het rempedaal en de remschijf. (om het even simpel te zeggen)
Er zijn al wel een paar autofabrikanten die een volledig elektronisch remsysteem hebben ontwikkeld,maar dit zul je nog niet in productie zien.
Nog niet..............

Plaats reactie