http://www.vdo.fr/products_solutions/ca ... echnology/ELEKTRISCHE REM IN HET VOORDEEL
HYDRAULICA WELDRA ELEKTRISCH UITGEREMD
Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Elektrische remmen zijn compacter, wegen minder, reageren sneller, werken kordater, verspillen minder energie en zijn onderhoudsvriendelijker. Omdat ze zich naadloos laten implementeren in bestaande, eigentijdse totaalsystemen, zijn ze meteen ook strategisch voorbestemd in de verdere ontwikkeling van elektrisch aangedreven en elektronisch gesuperviseerde autoplatformen. We belichten een aantal aspecten in verband met het elektrisch remmen.
Door Ferre Beyens
[img:312:222]http://foto.pmg.be/ECF/ECF0061N04F01.jpg[/img]
[img:312:222]http://foto.pmg.be/ECF/ECF0061N04F02.jpg[/img]
Van EHB NAAR EMB
Vier jaar geleden toonde Continental Teves het EHB-remsysteem (ElectroHydraulic Brake), een mix van hydraulische en elektrische rembediening. Die EHB hielp Continental op weg naar een verdere ontplooiing van de EMB-remtechniek (ElectroMechanical Brake). Bij EMB zorgen elektrisch gegenereerde remkracht en elektromechanische actuatoren voor het afremmen van de wielen. Remmen zonder hydraulica dus, zonder remleidingen, remcilinders of servopomp en bovendien zonder remolie. Elektrische en andere mechatronicacomponenten zorgen voor minder gewicht en dito onderhoudskost. Sensoren op het rempedaal 'peilen' naar de remintenties van de bestuurder, een processor ontleedt die rembevelen, vergelijkt ze met actuele rijdynamische informatie en berekent hoelang en hoeveel elektrische remkracht ieder wiel moet krijgen om de remplaat tegen de schijf te drukken.
Buffering van elektrisch piekvermogen
Het opwekken van dat remvermogen gaat met relatief hoge piekstromen gepaard. Vertrekkende van een boordspanning van 12 V zou dat gegarandeerd tot overbelasting van het elektrische boordcircuit leiden. De EMB-rem werd daarom ontworpen voor een spanning van 48 volt. Die hogere boordspanning, nodig voor het bufferen van de stroom(rem)pieken, vraagt dus om additionele accu’s.
TOT EWB
Intussen legt men de laatste hand aan de Electronic Wedge Brake (EWB). Deze elektronische wigrem van Siemens VDO combineert de fysieke eigenschappen van een klassieke mechanische wig met de belovende kenmerken van krachtige, supersnelle en tot een hoge veiligheidsstandaard leidende stuurelektronica. Dat rechtstreekse samenspel van mechanica en geraffineerde elektronica resulteerde in een remtechnologie die op talrijke vlakken de perspectieven van een hydraulische reminstallatie overklast. Want er is een zeer snelle reactie, een efficiënte en haarfijn te doseren remkracht en er zijn geen elektrische stroompieken die gebufferd moeten worden. Er is dus geen voedingsspanning van 48 volt nodig. Een boordspanning van 12 volt volstaat.
Principe
Het principe van de op 12 volt functionerende wigrem bestaat erin dat een met een wig verbonden remblok, door toedoen van een of meerdere elektromotortjes, tegen de remschijf wordt gedrukt.
Ook hier zal een processor de geregistreerde remintenties van de bestuurder ontleden, vergelijken met alle andere actuele sensorgegevens en controledata, om uiteindelijke de juiste kracht en tijdsduur te berekenen (sturing van de elektro-remmotoren) waarmee op ieder wiel de remplaat tegen de remschijf moet gedrukt worden. Voor een wigrem blijft de elektrische energie, nodig om voldoende remkracht te ontwikkelen dus beperkt. Want, in de wig, waaraan de remplaat bevestigd zit, werden meerdere staven geïntegreerd (Zie figuur hierboven: principe EWB wigrem). Die staven bewegen in geometrische uitsparingen. Als gevolg van de wielsnelheid en de daardoor ontstane fricties, zal tijdens het remmen het wigeffect verhogen. Of, hoe men met een minimale input aan elektrische energie hoge, zelfbekrachtigende rempower opwekt.
IN Serieproductie vanaf 2010
EMB en EWB hebben bewezen dat de remafstanden van 15 tot 20% korter worden omwille van de snellere reactie van elektromechanische actuatoren en sensoren. Elektrische remmen zijn compact, wegen minder en zijn onderhoudsvriendelijk. Belangrijk is wel dat ze perfect te combineren zijn met eigentijdse totaalsystemen als ABS, EBD, TCS, ESP, BA en aanzienlijk potentieel bieden qua integratie in elektrisch aangedreven autoplatformen.
Ook m.b.t. wettelijke eisen en naar fail-save regels toe, bieden de elektrische remmen een economisch haalbare uitweg.
Ontdubbelen kan gemakkelijk en één defecte component hoeft niet meteen tot ernstige remproblemen te leiden. Dat EWB vanaf 2010 voor de serieproductie beschikbaar is kan nauwelijks nog verbazen.
Elektrische remmen Lexicon
EHB: ElektroHydraulische rem
EMB: ElektroMechanische rem
EWB: Elektronische wigrem
http://www.vdo.com/press/releases/chass ... 001-EN.htm