>210km/u met een H-band
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
>210km/u met een H-band
Bij mij op de zaak hebben we een gechipte S420 CDI zonder begrenzer. Nou moet ik van de week een flink eind Duitsland in voor een afspraak. En eigenlijk wilde ik eens kijken tot hoever deze beul doorsleurt. Ik heb echt geen idee....
Maar nu bedacht ik me gister dat de winterbanden er nog op zitten met een H-codering. Deze gaan tot 210km/u. Hoe cruciaal is deze grens? Lijkt me niet dat die band bij 215km/u meteen klapt...Is het safe om kortstondig 260km/u te rijden, of is dit écht link?
Eigenlijk geeft de autoband al zelf het antwoord, maar een collega beweerd dat het geen enkel probleem is en dat autobandenfabrikanten een giga-marge inbouwen aangaande de Vmax.
Iemand die dit weet?
Maar nu bedacht ik me gister dat de winterbanden er nog op zitten met een H-codering. Deze gaan tot 210km/u. Hoe cruciaal is deze grens? Lijkt me niet dat die band bij 215km/u meteen klapt...Is het safe om kortstondig 260km/u te rijden, of is dit écht link?
Eigenlijk geeft de autoband al zelf het antwoord, maar een collega beweerd dat het geen enkel probleem is en dat autobandenfabrikanten een giga-marge inbouwen aangaande de Vmax.
Iemand die dit weet?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Nou sorry hoor, maar dat vind ik dus gewoon onverantwoordelijkWouter81 schreef:Ik heb wel 250 km/u gedaan met een prop in de band

Elke (serieuze) bandenspecialist zal je vertellen dat een prop niet geschikt is voor hogesnelheidsbanden!
Dat je je eigen leven met een dergelijke onverstandige aktie op het spel zet, dat moet je zelf weten, maar het is niet ondenkbaar dat je bij een klapper iemand anders meeneemt.

-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Ik had zelf eerst ook H banden, heb ik toen heel even de 225 mee aangetikt, maar ik voelde er mijzelf ook niet veilig mee.
Nu heb ik banden die tot 270 gaan dus nog genoeg marge
Maar ik las een keer in de autoweek meen ik, dat ze een test hadden gedaan om te zien hoe reeel een klapband is bij een stuk hogere snelheid. En ik meen te herinneren dat zo'n band toch klapte bij een aantal km/h meer. Maar volgens mij zijn die snelheidsindexen voor als je langere tijd die snelheid rijdt.
Maar een klapband bij 260 kan je denk ik niet meer navertellen dus ik zou het er maar niet op wagen
Nu heb ik banden die tot 270 gaan dus nog genoeg marge

Maar een klapband bij 260 kan je denk ik niet meer navertellen dus ik zou het er maar niet op wagen

-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
HeheheNSXRS schreef:Nou sorry hoor, maar dat vind ik dus gewoon onverantwoordelijkWouter81 schreef:Ik heb wel 250 km/u gedaan met een prop in de band
Elke (serieuze) bandenspecialist zal je vertellen dat een prop niet geschikt is voor hogesnelheidsbanden!
Dat je je eigen leven met een dergelijke onverstandige aktie op het spel zet, dat moet je zelf weten, maar het is niet ondenkbaar dat je bij een klapper iemand anders meeneemt.
Was op de motor, in m'n wildere jaren.

- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Maar Marc, da's een overschrijding van slechts 5%...dat is een marge die er logischerwijze nog wel in zal moeten zitten zonder dat dat problemen oplevert. 25% overschrijding wordt een ander verhaal.
Ik heb met H-banden ook wel 215 gereden maar harder wilde ik toch echt niet gaan. Voor die paar km harder ga ik mijn leven niet op het spel zetten.
Ik heb met H-banden ook wel 215 gereden maar harder wilde ik toch echt niet gaan. Voor die paar km harder ga ik mijn leven niet op het spel zetten.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Dit ligt genuanceerder. Een W-band is weliswaar vrijgegeven voor max 270km/h, maar de volledige loadindex gaat slechts tot 250km/h. Daarna geldt een lineare derating naar naar 70% bij 270km/h.Daniel schreef:Maar Marc, da's een overschrijding van slechts 5%...dat is een marge die er logischerwijze nog wel in zal moeten zitten zonder dat dat problemen oplevert. 25% overschrijding wordt een ander verhaal
Voor een Y-band is dit 100% tot 270km/h. Daarna linear deraten naar 70% bij maximaal 300km/h. winterbanden in de Y-categorie ken ik niet.
M.a.w, het hangt van de totale massa van het voertuig af (optelsom van de voortuigmassa, massa van de inzittenden en de massa van de bagage) hoever je bij een bepaald type band kunt gaan. Een 91W band zou ik zeker niet bij 270km/h en een totale massa van twee ton willen gebruiken.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Mijn auto weegt slechts 1000KG, betekend dat dat je er in theorie sneller mee kan gaan voordat de banden het zouden begeven?alpinab10biturbo schreef:Dit ligt genuanceerder. Een W-band is weliswaar vrijgegeven voor max 270km/h, maar de volledige loadindex gaat slechts tot 250km/h. Daarna geldt een lineare derating naar naar 70% bij 270km/h.Daniel schreef:Maar Marc, da's een overschrijding van slechts 5%...dat is een marge die er logischerwijze nog wel in zal moeten zitten zonder dat dat problemen oplevert. 25% overschrijding wordt een ander verhaal
Voor een Y-band is dit 100% tot 270km/h. Daarna linear deraten naar 70% bij maximaal 300km/h. winterbanden in de Y-categorie ken ik niet.
M.a.w, het hangt van de totale massa van het voertuig af (optelsom van de voortuigmassa, massa van de inzittenden en de massa van de bagage) hoever je bij een bepaald type band kunt gaan. Een 91W band zou ik zeker niet bij 270km/h en een totale massa van twee ton willen gebruiken.
-
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Ik heb met een winterband (ook max 210km/h) ook even korstondig 250/260 op de teller gereden.
Voelde me er niet heel erg veilig bij, vandaar dat het maar even kort was. Natuurlijk niet heel verstandig, maar de daadwerkelijke overschrijding is natuurlijk minder hoog dan gedacht.
250/260 op de teller is max 240 in het echt denk ik?
Kortstondig zal het niet zo een probleem zijn denk ik zo, maar waarom het risico opzoeken.
Voelde me er niet heel erg veilig bij, vandaar dat het maar even kort was. Natuurlijk niet heel verstandig, maar de daadwerkelijke overschrijding is natuurlijk minder hoog dan gedacht.
250/260 op de teller is max 240 in het echt denk ik?
Kortstondig zal het niet zo een probleem zijn denk ik zo, maar waarom het risico opzoeken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten