>210km/u met een H-band

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

>210km/u met een H-band

Bericht door Casper » 20 feb 2008, 17:29

Bij mij op de zaak hebben we een gechipte S420 CDI zonder begrenzer. Nou moet ik van de week een flink eind Duitsland in voor een afspraak. En eigenlijk wilde ik eens kijken tot hoever deze beul doorsleurt. Ik heb echt geen idee....

Maar nu bedacht ik me gister dat de winterbanden er nog op zitten met een H-codering. Deze gaan tot 210km/u. Hoe cruciaal is deze grens? Lijkt me niet dat die band bij 215km/u meteen klapt...Is het safe om kortstondig 260km/u te rijden, of is dit écht link?

Eigenlijk geeft de autoband al zelf het antwoord, maar een collega beweerd dat het geen enkel probleem is en dat autobandenfabrikanten een giga-marge inbouwen aangaande de Vmax.

Iemand die dit weet?

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 20 feb 2008, 17:48

215 oke,maar 260 zou ik niet proberen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 20 feb 2008, 17:53

Dat feestje gaat dus niet op ;)

Maar kunnen die winterbanden er niet onderweg??

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2008, 17:53

Ik heb wel 250 km/u gedaan met een prop in de band :)

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 20 feb 2008, 17:54

Ik schat dat bij kortstondig 260 rijden *(= 25% meer) geen probleem is kortstondig is 2 minuten verder zou ik het bij 220/230 gezien houden als marge.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 20 feb 2008, 18:01

Ik durf het eigenlijk ook niet aan >210km/u. Ff toppen is leuk, maar met 250km/u een klapband is redelijk problematisch...dat doe ik wel als de zomerbanden er weer onder zitten.

Wordt dus lekker 170-180km/u cruisen :) Hard zat :)

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Bericht door NSXRS » 20 feb 2008, 19:17

Wouter81 schreef:Ik heb wel 250 km/u gedaan met een prop in de band :)
Nou sorry hoor, maar dat vind ik dus gewoon onverantwoordelijk :evil:
Elke (serieuze) bandenspecialist zal je vertellen dat een prop niet geschikt is voor hogesnelheidsbanden!

Dat je je eigen leven met een dergelijke onverstandige aktie op het spel zet, dat moet je zelf weten, maar het is niet ondenkbaar dat je bij een klapper iemand anders meeneemt. :?

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Bericht door aapje » 20 feb 2008, 23:31

Ik had zelf eerst ook H banden, heb ik toen heel even de 225 mee aangetikt, maar ik voelde er mijzelf ook niet veilig mee.

Nu heb ik banden die tot 270 gaan dus nog genoeg marge ;) Maar ik las een keer in de autoweek meen ik, dat ze een test hadden gedaan om te zien hoe reeel een klapband is bij een stuk hogere snelheid. En ik meen te herinneren dat zo'n band toch klapte bij een aantal km/h meer. Maar volgens mij zijn die snelheidsindexen voor als je langere tijd die snelheid rijdt.

Maar een klapband bij 260 kan je denk ik niet meer navertellen dus ik zou het er maar niet op wagen ;)

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 20 feb 2008, 23:38

NSXRS schreef:
Wouter81 schreef:Ik heb wel 250 km/u gedaan met een prop in de band :)
Nou sorry hoor, maar dat vind ik dus gewoon onverantwoordelijk :evil:
Elke (serieuze) bandenspecialist zal je vertellen dat een prop niet geschikt is voor hogesnelheidsbanden!

Dat je je eigen leven met een dergelijke onverstandige aktie op het spel zet, dat moet je zelf weten, maar het is niet ondenkbaar dat je bij een klapper iemand anders meeneemt. :?
Hehehe

Was op de motor, in m'n wildere jaren. :)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 21 feb 2008, 08:25

K heb vandeweek met mijn W-gecodeerde (270km/h) winterbanden ff n paar keer 285 gereden...geen probleem hoor.

Voelde ook niet wazig ofzo.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 21 feb 2008, 09:01

Maar Marc, da's een overschrijding van slechts 5%...dat is een marge die er logischerwijze nog wel in zal moeten zitten zonder dat dat problemen oplevert. 25% overschrijding wordt een ander verhaal.

Ik heb met H-banden ook wel 215 gereden maar harder wilde ik toch echt niet gaan. Voor die paar km harder ga ik mijn leven niet op het spel zetten.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 21 feb 2008, 14:21

Daniel schreef:Maar Marc, da's een overschrijding van slechts 5%...dat is een marge die er logischerwijze nog wel in zal moeten zitten zonder dat dat problemen oplevert. 25% overschrijding wordt een ander verhaal
Dit ligt genuanceerder. Een W-band is weliswaar vrijgegeven voor max 270km/h, maar de volledige loadindex gaat slechts tot 250km/h. Daarna geldt een lineare derating naar naar 70% bij 270km/h.

Voor een Y-band is dit 100% tot 270km/h. Daarna linear deraten naar 70% bij maximaal 300km/h. winterbanden in de Y-categorie ken ik niet.

M.a.w, het hangt van de totale massa van het voertuig af (optelsom van de voortuigmassa, massa van de inzittenden en de massa van de bagage) hoever je bij een bepaald type band kunt gaan. Een 91W band zou ik zeker niet bij 270km/h en een totale massa van twee ton willen gebruiken.

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Bericht door aapje » 22 feb 2008, 15:40

alpinab10biturbo schreef:
Daniel schreef:Maar Marc, da's een overschrijding van slechts 5%...dat is een marge die er logischerwijze nog wel in zal moeten zitten zonder dat dat problemen oplevert. 25% overschrijding wordt een ander verhaal
Dit ligt genuanceerder. Een W-band is weliswaar vrijgegeven voor max 270km/h, maar de volledige loadindex gaat slechts tot 250km/h. Daarna geldt een lineare derating naar naar 70% bij 270km/h.

Voor een Y-band is dit 100% tot 270km/h. Daarna linear deraten naar 70% bij maximaal 300km/h. winterbanden in de Y-categorie ken ik niet.

M.a.w, het hangt van de totale massa van het voertuig af (optelsom van de voortuigmassa, massa van de inzittenden en de massa van de bagage) hoever je bij een bepaald type band kunt gaan. Een 91W band zou ik zeker niet bij 270km/h en een totale massa van twee ton willen gebruiken.
Mijn auto weegt slechts 1000KG, betekend dat dat je er in theorie sneller mee kan gaan voordat de banden het zouden begeven?

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 22 feb 2008, 15:59

Ik heb met een winterband (ook max 210km/h) ook even korstondig 250/260 op de teller gereden.

Voelde me er niet heel erg veilig bij, vandaar dat het maar even kort was. Natuurlijk niet heel verstandig, maar de daadwerkelijke overschrijding is natuurlijk minder hoog dan gedacht.

250/260 op de teller is max 240 in het echt denk ik?

Kortstondig zal het niet zo een probleem zijn denk ik zo, maar waarom het risico opzoeken.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 22 feb 2008, 16:15

Ik heb het netjes bij <210km/u gehouden. Even een bak van 170k de puinpoeier inrijden zag ik niet zo zitten :lol: Over een paar weken maar eens kijken hoe hard dat ding loopt. Ik verwacht eigenlijk wel richting de 300...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten