Focus 2008 tdci115 / Golf V United 90
- mrbbs
Focus 2008 tdci115 / Golf V United 90
Binnenkort is het zover en moet ik een nieuwe firma auto gaan kiezen. Er zijn twee opties, niet alleen in deze die/dat, maar ook in de klasses. Andere thread post ik later wel even...
Belangrijkheden voor mij (1m94)
- Gehele performantie: motor, remmen, chassis
-> motor: als de standaard performance niet meevalt kan daar aan gewerkt worden
- goede zithouding / verstelmogelijkheden stuur/zetel
- rijplezier
- tegelijk kunnen remmen/gas geven, zonder dat motorvermogen weg valt. (mogelijk met de focus II 115pk)
Laatst heb ik met een tweedehands 90pk Focus II kunnen rijden maar die had dus nog de eerste montage banden welke resulteerde in enorm onderstuur zodat ik de wagen niet naar behoren kon inschatten.
Ondertussen heb ik wel nog met een Golf V OnTour gereden en kan ik wel iets meer over vertellen:
- Ondanks zijn 'sport'ophanging als optie wiegt hij erg veel in de bochten (lees: blijft hij teveel hangen), zou de demping dus sneller terug moeten duwen.
- uitstekende zitpositie (verstelmogelijkheden stuur/zetel)
- degelijke en kwaliteitsvolle afwerking
Versies waar ik zou voor gaan:
Focus II 2008 tdci 115pk: Trend of Titanium met business pack (afhankelijk van wat in budget past) Eigenlijk is titanium versie een vereiste daar deze alleen beschikt over de sportievere voorzetels
90/109pk versies vallen niet te bespreken daar ik geen Franse motoren wil.
Golf V 90pk: United versie met cruise control
Budget is ongeveer 645 euro bij KBC lease. (Belgie)
Belangrijkheden voor mij (1m94)
- Gehele performantie: motor, remmen, chassis
-> motor: als de standaard performance niet meevalt kan daar aan gewerkt worden
- goede zithouding / verstelmogelijkheden stuur/zetel
- rijplezier
- tegelijk kunnen remmen/gas geven, zonder dat motorvermogen weg valt. (mogelijk met de focus II 115pk)
Laatst heb ik met een tweedehands 90pk Focus II kunnen rijden maar die had dus nog de eerste montage banden welke resulteerde in enorm onderstuur zodat ik de wagen niet naar behoren kon inschatten.
Ondertussen heb ik wel nog met een Golf V OnTour gereden en kan ik wel iets meer over vertellen:
- Ondanks zijn 'sport'ophanging als optie wiegt hij erg veel in de bochten (lees: blijft hij teveel hangen), zou de demping dus sneller terug moeten duwen.
- uitstekende zitpositie (verstelmogelijkheden stuur/zetel)
- degelijke en kwaliteitsvolle afwerking
Versies waar ik zou voor gaan:
Focus II 2008 tdci 115pk: Trend of Titanium met business pack (afhankelijk van wat in budget past) Eigenlijk is titanium versie een vereiste daar deze alleen beschikt over de sportievere voorzetels
90/109pk versies vallen niet te bespreken daar ik geen Franse motoren wil.
Golf V 90pk: United versie met cruise control
Budget is ongeveer 645 euro bij KBC lease. (Belgie)
- mrbbs
moderner zal die wel zijn, maar de 1.8tdci is zo beproeft en verbruikt geen spetter olie. ik hoef echt geen Franse motor.. de 2.0tdci valt buiten budget..Arthur schreef:Kun je niet beter de 109pk 1.6 TDCI nemen?
Is die niet moderner?
Ik ging voor een Focus, maar ben (nog) bevooroordeeld.
Ik heb de 2.0TDCI, dus Frans in de Mondeo.
Voorlopig, 15kkm, geen klachten.
- Niels
- Auto: Prius+
- mrbbs
ik heb een afkeer aan alles die frans is, behalve vrouwen danArthur schreef:Bij een leaseauto zal me dat worst wezen, waar de motor vandaan komt.
Bij MINI gebruiken ze ook Franse meuk![]()
Vanwaar de afkeer?

nee.. heb indertijd ooit met de 109pk gereden en die was ook makke'lam.. de 115pk toen ik die een paar jaar terug kon sturen beviel heel erg.
Vindt het alleen een moeilijke keuze.. ik vermoed dat de Focus een wat beter chassis zal hebben en zich wat speelser zal inlaten, terwijl de Golf.. tjah..
zie zelf maar:
http://www.youtube.com/watch?v=3A7fJhczOeM
- volvoc30
De 1.9tdi van VAG zijn zooooo verouderd. Die dingen werken nog met pompverstuivers
. Ik rijd zelf met een 2.0d van PSA en ik moet zeggen dat dat gewoon een super motor is. Gebruikt geen olie, lange koppelcurve. Liever een moderne diesel die door peugeot en ford zijn ontwikkelt dan een oeroude kolenstokert.

- Macboy
Een aantal dingen snap ik niet. Kun je uitleggen wat er mis is met Franse motoren?
Die 136pk die ook in Volvo zit is gewoon een super motor (vanaf 1200 tot 4200 toeren gewoon strak). Daar kan die ouwe VAG dus niet tegenop (tussen 2000/3500 toeren).
En wat ik niet begrijp is waarom je wil remmen en toch je power wenst te houden: dit kan ik alleen verklaren als je beetje rally stijl zou willen aanhouden, maar wat voor rally style kun je verwachten met een diesel met 90pk ?
En hoeveel meer per maand kost je iets meer peekaa? Vergeet niet, 90pk op 1400 kilo
Iets meer duidelijkheid aub en dan kunnen we iets beter adviseren
Verder denk ik dat je aan zowel de Focus als de Golf een ideale auto hebt voor dagelijks gebruik. Denk dat de wegligging van de Focus alleen stuk hoger zal liggen (gebaseerd op oude Focus, neem aan dat type II nog iets strakker zal zijn?)
Die 136pk die ook in Volvo zit is gewoon een super motor (vanaf 1200 tot 4200 toeren gewoon strak). Daar kan die ouwe VAG dus niet tegenop (tussen 2000/3500 toeren).
En wat ik niet begrijp is waarom je wil remmen en toch je power wenst te houden: dit kan ik alleen verklaren als je beetje rally stijl zou willen aanhouden, maar wat voor rally style kun je verwachten met een diesel met 90pk ?
En hoeveel meer per maand kost je iets meer peekaa? Vergeet niet, 90pk op 1400 kilo

Verder denk ik dat je aan zowel de Focus als de Golf een ideale auto hebt voor dagelijks gebruik. Denk dat de wegligging van de Focus alleen stuk hoger zal liggen (gebaseerd op oude Focus, neem aan dat type II nog iets strakker zal zijn?)
-
- mrbbs
zou gewoon de goedkoopste versie nemen zodat ik een toch een deftige auto kan hebben naar opties toe.Macboy schreef:Een aantal dingen snap ik niet. Kun je uitleggen wat er mis is met Franse motoren?
En hoeveel meer per maand kost je iets meer peekaa? Vergeet niet, 90pk op 1400 kilo![]()
Bij dat ik nu de 90/105pk neem, het is dezelfde motor en kan je makkelijk opvoeren naar 140-145pk.
Een vriend van mij rijdt met een Volvo v40 met 1.6tdci gechipped nu naar 125pk is er niet echt over te spreken. Ok de volvo weegt ook wel wat meer, maar de Ford 1.8tdci zou soepelder zijn.
Ik kan heus veel plezier hebben met mijn linker voet, eender welke auto ik in rijd. Zolang je het beheerst kan je er altijd je voordeel uit halen. Belangrijk is gewoon dat je door links te remmen ook meteen je turbodruk maximaal kan houden..
Weet alleen niet als dit uit te zetten valt op de 1.9tdi die in de GOLF steekt.
Een zwaardere motor nemen kost zowiezo een pak meer, niet alleen voor mij naar maandelijkse huurprijs toe, (eigen CO2 bijdrage).
- Thom
-
-
Titanium business pack is compleet, als je daarvoor kunt gaan? atijd doen t.o.v. de kale Golf. Mijn pa heeft zo'n 1.8 tdci in een Focus I met 170K op de teller, top motor kan niet anders zeggen. Ding heeft altijd lekker vlot gelopen. Wordt regelmatig gebruikt voor volgas immergerade aus naar Munchen of Basel gebruikt en verbruikt echt geen druppel olie en loopt verder probleemloos. Hij gaat er nu uit voor waarschijnlijk een 1.6, 2.0 is te duur en 1.8 niet leverbaar in NL, ik ben benieuwd of die motor net zo goed is als de huidige, rest van de auto is iniedergeval sterk verbeterd.