Focus 2008 tdci115 / Golf V United 90

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Focus 2008 tdci115 / Golf V United 90

Bericht door mrbbs » 27 jan 2008, 22:24

Binnenkort is het zover en moet ik een nieuwe firma auto gaan kiezen. Er zijn twee opties, niet alleen in deze die/dat, maar ook in de klasses. Andere thread post ik later wel even...

Belangrijkheden voor mij (1m94)

- Gehele performantie: motor, remmen, chassis
-> motor: als de standaard performance niet meevalt kan daar aan gewerkt worden
- goede zithouding / verstelmogelijkheden stuur/zetel
- rijplezier
- tegelijk kunnen remmen/gas geven, zonder dat motorvermogen weg valt. (mogelijk met de focus II 115pk)

Laatst heb ik met een tweedehands 90pk Focus II kunnen rijden maar die had dus nog de eerste montage banden welke resulteerde in enorm onderstuur zodat ik de wagen niet naar behoren kon inschatten.

Ondertussen heb ik wel nog met een Golf V OnTour gereden en kan ik wel iets meer over vertellen:

- Ondanks zijn 'sport'ophanging als optie wiegt hij erg veel in de bochten (lees: blijft hij teveel hangen), zou de demping dus sneller terug moeten duwen.
- uitstekende zitpositie (verstelmogelijkheden stuur/zetel)
- degelijke en kwaliteitsvolle afwerking

Versies waar ik zou voor gaan:

Focus II 2008 tdci 115pk: Trend of Titanium met business pack (afhankelijk van wat in budget past) Eigenlijk is titanium versie een vereiste daar deze alleen beschikt over de sportievere voorzetels
90/109pk versies vallen niet te bespreken daar ik geen Franse motoren wil.

Golf V 90pk: United versie met cruise control

Budget is ongeveer 645 euro bij KBC lease. (Belgie)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 jan 2008, 22:27

Kun je niet beter de 109pk 1.6 TDCI nemen?
Is die niet moderner?
Ik ging voor een Focus, maar ben (nog) bevooroordeeld.
Ik heb de 2.0TDCI, dus Frans in de Mondeo.
Voorlopig, 15kkm, geen klachten.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 27 jan 2008, 22:30

Arthur schreef:Kun je niet beter de 109pk 1.6 TDCI nemen?
Is die niet moderner?
Ik ging voor een Focus, maar ben (nog) bevooroordeeld.
Ik heb de 2.0TDCI, dus Frans in de Mondeo.
Voorlopig, 15kkm, geen klachten.
moderner zal die wel zijn, maar de 1.8tdci is zo beproeft en verbruikt geen spetter olie. ik hoef echt geen Franse motor.. de 2.0tdci valt buiten budget..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 27 jan 2008, 22:34

Golf TDI en chippen die handel :D Zelf 1x inversteren en klaar ben je. Zit positie in de Golf is perfect idd. qua sturen is een Leon lekkerder maar het dash van de Golf is weer mooier. Met de Focus II ben ik niet bekend maar het eerste type stuurt lekker.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 jan 2008, 22:36

Bij een leaseauto zal me dat worst wezen, waar de motor vandaan komt.
Bij MINI gebruiken ze ook Franse meuk :wink:

Vanwaar de afkeer?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jan 2008, 22:38

Mwah.. die 1.6tdci hangt ook in de volvo's... Ik zou altijd de 1.6 nemen, die 1.8 is al verouderd en begint een buitenbeentje te worden.

Luco

Bericht door Luco » 27 jan 2008, 22:38

die franse diesels zijn natuurlijk slecht, vandaar dat veel andere merken ze ook gebruiken :roll:

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 27 jan 2008, 22:39

Arthur schreef:Bij een leaseauto zal me dat worst wezen, waar de motor vandaan komt.
Bij MINI gebruiken ze ook Franse meuk :wink:

Vanwaar de afkeer?
ik heb een afkeer aan alles die frans is, behalve vrouwen dan :)
nee.. heb indertijd ooit met de 109pk gereden en die was ook makke'lam.. de 115pk toen ik die een paar jaar terug kon sturen beviel heel erg.

Vindt het alleen een moeilijke keuze.. ik vermoed dat de Focus een wat beter chassis zal hebben en zich wat speelser zal inlaten, terwijl de Golf.. tjah..

zie zelf maar:

http://www.youtube.com/watch?v=3A7fJhczOeM

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 28 jan 2008, 00:37

De 1.9tdi van VAG zijn zooooo verouderd. Die dingen werken nog met pompverstuivers :roll: . Ik rijd zelf met een 2.0d van PSA en ik moet zeggen dat dat gewoon een super motor is. Gebruikt geen olie, lange koppelcurve. Liever een moderne diesel die door peugeot en ford zijn ontwikkelt dan een oeroude kolenstokert.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 28 jan 2008, 08:48

Zouden we het toch nog een keer eens worden?
:lol: :wink:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 28 jan 2008, 08:57

Zou voor de Golf 2.0 TDI GT gaan met 170pk.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 28 jan 2008, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 28 jan 2008, 08:59

Een aantal dingen snap ik niet. Kun je uitleggen wat er mis is met Franse motoren?

Die 136pk die ook in Volvo zit is gewoon een super motor (vanaf 1200 tot 4200 toeren gewoon strak). Daar kan die ouwe VAG dus niet tegenop (tussen 2000/3500 toeren).

En wat ik niet begrijp is waarom je wil remmen en toch je power wenst te houden: dit kan ik alleen verklaren als je beetje rally stijl zou willen aanhouden, maar wat voor rally style kun je verwachten met een diesel met 90pk ?

En hoeveel meer per maand kost je iets meer peekaa? Vergeet niet, 90pk op 1400 kilo :shock:

Iets meer duidelijkheid aub en dan kunnen we iets beter adviseren :)

Verder denk ik dat je aan zowel de Focus als de Golf een ideale auto hebt voor dagelijks gebruik. Denk dat de wegligging van de Focus alleen stuk hoger zal liggen (gebaseerd op oude Focus, neem aan dat type II nog iets strakker zal zijn?)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43050
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 28 jan 2008, 09:08

Die 2.0TDCI in mijn Mondeo kan dat juist niet.
Die moet je boven de 1800tpm houden.
2.0TDI van een collega (Octavia) pak juist wel erg vroeg op vanaf 1400tpm ongeveer.

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Hunter » 28 jan 2008, 11:46

Uiteraard ben ik ook bevooroordeeld...

Alleen mocht je voor de Focus gaan...
Kies dan idd voor de Titanium. Deze oogt toch stuk beter van binnen dan de Trend (is mijn mening)
(alleen al vanwege de afschuwelijke stoelbekleding in de Focus Trend) :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 jan 2008, 12:08

Ik zou ook aan de focus moeten als ik bij SCC was gaan werken, zou dan een 1.6tdci titanium worden, dat was in mijn ogen de meest complete auto voor een eerlijk bedrag.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 28 jan 2008, 12:27

Macboy schreef:Een aantal dingen snap ik niet. Kun je uitleggen wat er mis is met Franse motoren?

Die 136pk die ook in Volvo zit is gewoon een super motor (vanaf 1200 tot 4200 toeren gewoon strak). Daar kan die ouwe VAG dus niet tegenop (tussen 2000/3500 toeren).

En wat ik niet begrijp is waarom je wil remmen en toch je power wenst te houden: dit kan ik alleen verklaren als je beetje rally stijl zou willen aanhouden, maar wat voor rally style kun je verwachten met een diesel met 90pk ?

En hoeveel meer per maand kost je iets meer peekaa? Vergeet niet, 90pk op 1400 kilo :shock:

Iets meer duidelijkheid aub en dan kunnen we iets beter adviseren :)

Verder denk ik dat je aan zowel de Focus als de Golf een ideale auto hebt voor dagelijks gebruik. Denk dat de wegligging van de Focus alleen stuk hoger zal liggen (gebaseerd op oude Focus, neem aan dat type II nog iets strakker zal zijn?)
zou gewoon de goedkoopste versie nemen zodat ik een toch een deftige auto kan hebben naar opties toe.
Bij dat ik nu de 90/105pk neem, het is dezelfde motor en kan je makkelijk opvoeren naar 140-145pk.

Een vriend van mij rijdt met een Volvo v40 met 1.6tdci gechipped nu naar 125pk is er niet echt over te spreken. Ok de volvo weegt ook wel wat meer, maar de Ford 1.8tdci zou soepelder zijn.

Ik kan heus veel plezier hebben met mijn linker voet, eender welke auto ik in rijd. Zolang je het beheerst kan je er altijd je voordeel uit halen. Belangrijk is gewoon dat je door links te remmen ook meteen je turbodruk maximaal kan houden..
Weet alleen niet als dit uit te zetten valt op de 1.9tdi die in de GOLF steekt.

Een zwaardere motor nemen kost zowiezo een pak meer, niet alleen voor mij naar maandelijkse huurprijs toe, (eigen CO2 bijdrage).

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 28 jan 2008, 15:21

lancerevoclub.org schreef:Een zwaardere motor nemen kost zowiezo een pak meer
bedoel je een kostuum? 8)

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 28 jan 2008, 16:45

lancerevoclub.org schreef:Bij dat ik nu de 90/105pk neem, het is dezelfde motor en kan je makkelijk opvoeren naar 140-145pk.
Weet je dat zeker? Dat is zo'n 50 procent vermogenswinst...

PS: Een Focus rijdt in de basis sportiever dan een Golf.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 28 jan 2008, 18:24

ja een vriend van mij heeft een Golf V 1.9tdi 90pk en die heeft er nu 145..
prestaties kan je zien op de youtube link hierboven.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 28 jan 2008, 20:18

Ik zou zelf ws twijfelen tussen de Leon-Golf
Voordeel Golf Sportline
- Interieur/dash
- Zit/stuurpositie

Voordeel Leon
- Meer motor/uitrusting voor het geld
- Betaalbaardere opties

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 29 jan 2008, 13:24

Leon is geen mogelijkheid, en sinds ik ooit met een Seat Ibiza 2006 heb gereden moet ik nooit geen Seat meer hebben.

Focus of Golf, blijft moeilijke beslissing...
Nog iemand pro/contra's over beide?

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Hunter » 29 jan 2008, 14:52

lancerevoclub.org schreef:Nog iemand pro/contra's over beide?
Qua wegligging vind ik de Focus echt beter dan de Golf... (Bochtenwerk).
Daarbij is het gevoel in sturen meer aanwezig bij de Focus...

(overigens heb ik nog niet een Golf gereden met "sport"ophanging...)

Floris
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 okt 2006, 16:57

Bericht door Floris » 29 jan 2008, 18:30

Titanium business pack is compleet, als je daarvoor kunt gaan? atijd doen t.o.v. de kale Golf. Mijn pa heeft zo'n 1.8 tdci in een Focus I met 170K op de teller, top motor kan niet anders zeggen. Ding heeft altijd lekker vlot gelopen. Wordt regelmatig gebruikt voor volgas immergerade aus naar Munchen of Basel gebruikt en verbruikt echt geen druppel olie en loopt verder probleemloos. Hij gaat er nu uit voor waarschijnlijk een 1.6, 2.0 is te duur en 1.8 niet leverbaar in NL, ik ben benieuwd of die motor net zo goed is als de huidige, rest van de auto is iniedergeval sterk verbeterd.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 01 feb 2008, 20:37

morgen misschien de nieuwe focus aan de tand kunnen voelen.. ben benieuwd!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten