BMW e30 320i voor circuit.
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
BMW e30 320i voor circuit.
Eindelijk is het zoveer. Ik heb een e30 aangeschaft om klaar te maken voor het circuit. Voor nu heb ik vooral kleine ingrepen in de planning maar als ik eenmaal wat ervaren ben op het circuit dan wil ik er een v8 inbouwen die ik nog over heb van eerdere restauraties.
De plannen voor nu:
- Strippen en de auto zo ligt mogelijk maken.
- Goeie remmen monteren
- Rolkooi inlassen
- kuipstoelen en 4punt gordels.
- De huidige motor eens goed bekijken.
Als iemand tips heeft dan kan ik die natuurlijk goed gebruiken. Met name de remmen. Achter zijn het nog trommel remmen en waarschijnlijk is een conversie naar schijfremmen aan te raden. Maar ik kan hier geen (betaalbare) conversie kit's van vinden.
Ook zoek ik nog een extra set velgen met bandjes om als reserve bij te hebben, maar die worden op marktplaats veel aangeboden. Dus dat zal wel goed komen.
Zodra het ophoudt met regenen dan zal ik wat foto's maken...
De plannen voor nu:
- Strippen en de auto zo ligt mogelijk maken.
- Goeie remmen monteren
- Rolkooi inlassen
- kuipstoelen en 4punt gordels.
- De huidige motor eens goed bekijken.
Als iemand tips heeft dan kan ik die natuurlijk goed gebruiken. Met name de remmen. Achter zijn het nog trommel remmen en waarschijnlijk is een conversie naar schijfremmen aan te raden. Maar ik kan hier geen (betaalbare) conversie kit's van vinden.
Ook zoek ik nog een extra set velgen met bandjes om als reserve bij te hebben, maar die worden op marktplaats veel aangeboden. Dus dat zal wel goed komen.
Zodra het ophoudt met regenen dan zal ik wat foto's maken...
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Uhh op het moment heeft hij nog 3 kleuren
Hij heeft in het verleden wat schade gehad waardoor er een nieuwe bumper op zit (ongespoten grijs) een nieuwe motorkap en linker voorspatbord (donker rood), nieuwe grill en de rest van de auto is gewoon rood. De schade is niet heel erg geweest want de auto is gewoon recht en onder de motorkap zie je niks van de schade.

Hij heeft in het verleden wat schade gehad waardoor er een nieuwe bumper op zit (ongespoten grijs) een nieuwe motorkap en linker voorspatbord (donker rood), nieuwe grill en de rest van de auto is gewoon rood. De schade is niet heel erg geweest want de auto is gewoon recht en onder de motorkap zie je niks van de schade.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 4242
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02
Maak er een Benetton BSRT '90 versie van 8)peer schreef:Uhh op het moment heeft hij nog 3 kleuren![]()

[img:648:432]http://home.wxs.nl/~nijdame/90-8.jpg[/img]
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
V8 in een E30 grote plannen
Als je met een V8 gaat rijden met mega PK's dan zal je toch wel aan een 5 gaats conversie raken denk ik. Weet niet hoeveel je in gedachte hebt maar als dat 400 PK oid is dan red je het gewoon niet met de standaard E30 spulletjes. 5 gaats conversie kan je via een E30 M3 of een E36 onderstel doen.
Reden daarvoor is dat je voor grote remmen al 17 inch wielen moet hebben neem ik aan, en die zijn gewoon beter te krijgen in 5 gaats.
E30 M3 is duurder qua onderdelen ivm bijvoorbeeld de aluminium draargamern maar past wel beter bij een E30, bij een E36 conversie lever je qua sturen weer iets in. E30 M3 en E36 zijn dezelfde typen voorschokbrekers wel voor te krijgen en ook kan je voor beiden wel 4 pots aftermarket remmen rond de 330mm krijgen dat maakt op zich niet veel uit.
Achterremmen zou ik via de Z3M route doen. Dan komt er een Z3M achteras onder met 5 gaats conversie. Dan heb je wel ineens 20mm dik geventileerd. E30 M3 schijven en het andere spul vond ik zelf wat aan de krappe kant, 280x10mm.
Waarom dat wel lekker is is dat je dan meteen ook dikkere aandrijfassen enzovoort hebt als een 320i, is allemaal wat meer op PK's gebouwd zeg maar.
Andere manier is via deze spullen, dan kan je wel 4 gaats houden:
http://www.massivebrakes.com/kits.html

Als je met een V8 gaat rijden met mega PK's dan zal je toch wel aan een 5 gaats conversie raken denk ik. Weet niet hoeveel je in gedachte hebt maar als dat 400 PK oid is dan red je het gewoon niet met de standaard E30 spulletjes. 5 gaats conversie kan je via een E30 M3 of een E36 onderstel doen.
Reden daarvoor is dat je voor grote remmen al 17 inch wielen moet hebben neem ik aan, en die zijn gewoon beter te krijgen in 5 gaats.
E30 M3 is duurder qua onderdelen ivm bijvoorbeeld de aluminium draargamern maar past wel beter bij een E30, bij een E36 conversie lever je qua sturen weer iets in. E30 M3 en E36 zijn dezelfde typen voorschokbrekers wel voor te krijgen en ook kan je voor beiden wel 4 pots aftermarket remmen rond de 330mm krijgen dat maakt op zich niet veel uit.
Achterremmen zou ik via de Z3M route doen. Dan komt er een Z3M achteras onder met 5 gaats conversie. Dan heb je wel ineens 20mm dik geventileerd. E30 M3 schijven en het andere spul vond ik zelf wat aan de krappe kant, 280x10mm.
Waarom dat wel lekker is is dat je dan meteen ook dikkere aandrijfassen enzovoort hebt als een 320i, is allemaal wat meer op PK's gebouwd zeg maar.
Andere manier is via deze spullen, dan kan je wel 4 gaats houden:
http://www.massivebrakes.com/kits.html
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
De 320 is een keuze geworden omdat deze voor een mooi prijsje te koop stond. Voor mij maakt het voorlopig nog niet uit of er veel vermogen in ligt of niet. Eerst moet ik leren rijden op het circuit.
Het onderstel, eerst eens kijken wat de auto nu doet. Straks met de v8 conversie zal er weinig overblijven van de 320 zoals hij nu is en dan wordt inderdaad echt alles aangepast. Voor nu lijkt me het nog niet echt nodig. (Of is het toch wel verstandig? )
Het onderstel, eerst eens kijken wat de auto nu doet. Straks met de v8 conversie zal er weinig overblijven van de 320 zoals hij nu is en dan wordt inderdaad echt alles aangepast. Voor nu lijkt me het nog niet echt nodig. (Of is het toch wel verstandig? )
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Een 320i is een ideale auto om echt GOED te leren rijden, driften etc.
Niet teveel power, waardoor het niet een hele makkelijke auto is (ook niet extreem moeilijk, maar het vergt wel wat van de beginnende circuit rijder). Goeie keuze.
En de auto ontwikkelt zich mee met de rijder (mits je snel kunt sleutelen, hehe).
Niet teveel power, waardoor het niet een hele makkelijke auto is (ook niet extreem moeilijk, maar het vergt wel wat van de beginnende circuit rijder). Goeie keuze.
En de auto ontwikkelt zich mee met de rijder (mits je snel kunt sleutelen, hehe).
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Dat is ook de opzet... eerst leren... en vervolgen de auto met de tijd mee verbouwen. Ik zou hem nu ook meteen kunnen verbouwen naar de V8 plannen maar dan weet ik zeker dat ik zo in de vangrail ga hangen. En dat is ook niet de bedoeling.
Speciaal voor Rob even naar buiten gegaan in de kou om de foto's te nemen:
Het is nog geen super model maar dat komt vanzelf
(De achterbumper is gewoon vuil, niet verkleurd) Ik denk dat de vorige eigenaar de auto nog 1 laatste keer door het zandpad heen gehaald had.
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00672.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00673.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00674.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00675.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00676.JPG[/img]
[img:375:500]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00677.JPG[/img]
Op de laatste foto zie je de geweldige lucht filter.... de aanzuigbuis is met 3 stukken regenpijp aan elkaar geplakt met tape
Speciaal voor Rob even naar buiten gegaan in de kou om de foto's te nemen:
Het is nog geen super model maar dat komt vanzelf

(De achterbumper is gewoon vuil, niet verkleurd) Ik denk dat de vorige eigenaar de auto nog 1 laatste keer door het zandpad heen gehaald had.
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00672.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00673.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00674.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00675.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00676.JPG[/img]
[img:375:500]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00677.JPG[/img]
Op de laatste foto zie je de geweldige lucht filter.... de aanzuigbuis is met 3 stukken regenpijp aan elkaar geplakt met tape

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- peer
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
- Locatie: mol
Vandaag begonnen met de demontage:
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00681.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00693.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00695.JPG[/img]
Alleen nu wil de auto niet meer starten. Er zit een alarm met start onderbreker op. Deze zit de boel nu te verzieken
maar daar kom ik hoop ik wel uit.
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00681.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00693.JPG[/img]
[img:500:375]http://www.peerware.nl/album/bmw/images/DSC00695.JPG[/img]
Alleen nu wil de auto niet meer starten. Er zit een alarm met start onderbreker op. Deze zit de boel nu te verzieken

- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 1 gast